Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bno

#2686
Carwing / Sv: Nissan Carwings
mandag 26. desember 2011, klokken 21:02
Sitat fra: mariowing på mandag 26. desember 2011, klokken 20:02
BNO: Jeg sliter litt med å forstå hva du mener... Forstår jeg deg rett hvis jeg tolker deg ditt hen at du mener at Nissan sitt Carwings system skal være åpent for alle slik at 3. parter skal få full tilgang til systemet? Og at det er konkurransevridende at kun Nissan selger og styrer adgangen til Carwings?

Det jeg mener å si er er at tilgangen må være "nomadisk" dvs. flyttbar. Om bilen (les VIN nummer)er kjøpt (les registrert) i Carwings(CW) i eksempelvis et annet land, så må Nissan tillatte registrering flytting av konto (om du er med) til en annen region/land eksempelvis Norge. Derved at brukergrensesnittet mot CW WEB er eksempelvis på Norsk og data på det interne sim kortet omprogrammeres til ny eier sitt telefonnummer (les landkode). Ellers antar jeg store roamingutgifter og dysfunksjonelt navisystem. Det kan hende at det eneste som skal til er å kjøpe nytt sd kort med relevante kartdata /land /region som skal til. Det kan være så enkelt. Det skal jeg ta opp med Nissan, men jeg tror ikke det. Dette blir da en lite kundevennlig løsning (...) Vet ikke om dette var bedre forklart?
bno
#2687
Carwing / Sv: Nissan Carwings
søndag 25. desember 2011, klokken 15:40
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. desember 2011, klokken 14:15
Sitat fra: bno på søndag 25. desember 2011, klokken 13:09
La meg gi et eksempel på hvordan dette (kan) styres gjennom å henvise som følger (Tesla S) der man ser pris USA og pris Norge hvor det i en artikkel sies følgende nylig:

"Importerer du den selv fra USA får du ikke med garantien, og flere ting vil ikke virke her, som for eksempel  ladesystem, navigasjon og FM-radio, sier NN hos ( ...)"


Det er ikke så rart. Amerikanske biler leveres med amerikanske adaptere til ladekabelen. Stikkene der borte er svært ulike våre. Dette kan fikses ved å kjøpe en ny ladekabel med de adapterne du trenger.

Kommentar: Det vet han som uttaler seg ift. Tesla S også, det underbygger bare det jeg sier. Lading kan derfor ses borti da det er det minste problemet om i det hele tatt noe å snakke om.  Ref. det du selv sier (...)

Navigasjonssystemet i tech-pakken leveres med ferdige kart installert, det er vel ikke så rart at produsenten ikke betaler for og legger inn europeiske kart i en US-utgave som normalt aldri vil forlate kontinentet.

Kommentar: Det er ikke det jeg snakker om i innlegget. Ellers er det ingen problem å kjøpe kart for Europa om man henvender seg til Nissan, og så lenge man gjør dette ordentlig så vil man få kart. Man må selvsagt påregne å måtte betale for tilkobling til Telenor connextion selv. Det er vel selvforklarende skulle jeg tro. Det som er problemet og poenget, er at produsent ikke vil gi tilgang til lokal infrstruktur dette for å skjerme seg for konkurranse (...). Dette bør man kunne begripe.  ;D

FM-radio i USA går kun på "odde" frekvenser som 98.3, 98.5, 98.7 osv. En kanal i Norge som går på 98.4 vil du altså få inn svært dårlig. Kjent problem fra tidligere. Dessuten vil du få den med XM satellite radio og ikke DAB, så du får ikke digitalradio heller.

Kommentar: Greit, men det kan kompenseres ved streaming. Elller skifte radiodelen. Det siste er å strekke del vel langt da. ser den...

Men slikt gjelder jo langt fra bare biler. Kjøper du f.eks en Kenwood kjøkkenmaskin fra USA går den antageligvis bare på 120V og vil ikke virke på 230V her hjemme. Dessuten har den feil type støpsel.

Jeg ser ikke helt forskjellen på telematikk-delen og alt det andre som er nevnt her.  

Kommentar: Da har vi to ulike perspektiv og det må jeg selvsagt respektere.

Avslutningsvis nevnes at det er verdens garanti på bilene i utg. punktet. Detaljer tror jeg ikke det er nødvendig å gå inn på det blir en avveiningssak (...)
#2688
Carwing / Sv: Nissan Carwings
søndag 25. desember 2011, klokken 13:09
I en periode har jeg gjort en research på Nissan Leaf Telematic system / Carwings på  i- Net.  Det kan se ut som produsenten styrer markedet ved å legge hindringer i veien gjennom  å forhindre fri konkurranse ved ikke å tilgjengeliggjøre sentrale deler av styringsystemet som er av vital interesse.  Som for eks.  ift. å få optimal utnyttelse av bruken. Man spiller bl.a. på rekkevidde angst om man forhindrer oppdatering og styring av potensielle søk mot nærliggende ladestasjoner.  At det vil koste uforholdsmessig mer å styre sentrale deler av teknologien ved at man eksponerer kunden mot rådyre roaming utgifter. (eksemplevis ved parallell import europe / usa) Dette også sett i lys av hva samfunnet bidrar med her i form av subsidier (dette vil polikerene score på og det fortjenere de) og investeringer i infrastrukturgrep.

Videre har jeg vært i kontakt med en Nissan Leaf eier i Danmark som kunne fortelle at han lenge før bilen kom til Danmark hadde kjøpt en bil i Nederland. Erfaring var at han ble eksponert for  roaming utgifter og derved måtte stoppe dataoverføringen. Og for det andre at han kun fikk tilgang til Carwings i Hollandsk språkdrakt. Det er uholdbart og vil etter min vurdering ikke holde i lengen i forhold til de fire friheter.

Situasjonen er slik jeg ser det at Nissan tilsynelatende prøver å styre markedet. Det man forsøker seg på og som man har lyktes med så langt, er å segregere ved å forvanske situsjonen for kundene som ønsker å kjøpe i andre markeder (av ulike grunner) og undergraver slik jeg ser det derved det fulle potensiale for konkurranse som ligger i den oppdragende virkning som ligger i parallell import spøkelset (ved at sentrale deler av telematic systemet ikke gjøres globalt tilgjengelig uten merkostnader og tilknytning lokalt til systemet forhindres på ulike vis som nevnt).

I stedet undergraves markedsmekanismen ved at konkurranse situasjonen svekkes. Prisen  på bilen både i USA og spesielt her i Norge synes å være preget av dette og arrogansen som utvises i forhold til  å kunne spille selgere opp mot hverandre er helt påtagelig og åpenbar i Norge. På denne måten bidrar staten til å opprettholde situasjonen ved at man her krysssubsidierer ulike markeder.

La meg gi et eksempel på hvordan dette (kan) styres gjennom å henvise som følger (Tesla S) der man ser pris USA og pris Norge hvor det i en artikkel sies følgende nylig:

"Importerer du den selv fra USA får du ikke med garantien, og flere ting vil ikke virke her, som for eksempel  ladesystem, navigasjon og FM-radio, sier NN hos ( ...)"
Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/article658774.ece

Klarerer kan det ikke sies om min hypotese. Her synes jeg at konkurranse tilsynet må på banen å tvinge disse dette gjelder til å moderere prisene man forsøker å ta ut ved at man får tilgang til lokale versjoner av telematic systemene. Noe annet er egentlig helt feil og det beste er å "drepe" utglidning som her i fødselen.
BNO
#2689
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
søndag 25. desember 2011, klokken 09:18
Mener at det hadde vært greit også å ha mulighet for wifi tilkbobling.
#2690
Carwing / Sv: Nissan Carwings
søndag 25. desember 2011, klokken 09:15
Sitat fra: Rio på lørdag 24. desember 2011, klokken 13:06
Nissan bruker Telenor Connexion, som har egne "internasjonale" SIM-kort, og de har egne avtaler "overalt".



Fin dialog her om utenlandskjøring med tilkonling. Jeg tror jeg ville følgt Telenor Connexion sporet, men om man eksempelvis har kjøpt bilen mens man er i oppdrag i USA en periode og ønsker å ta denne med over dammen. Noen kaller dette parallellimport jeg ville kalle definere det som del av flyttelasset. Hva så?
Sjekket opp kjøp av SD kort map hos Navteq, men der er ikke Leaf et valg i nedtrekksboksen engang. Lukter litt "Apple" proprietært av dette. Tror man bruker dette telematics systemet for å styre markedet og det er i så fall ikke en god ting da det virker forbruker fiendlig. Det er et annet poeng her som jeg velger å nevne, men som hører hjemme i en annen tråd (der jeg vil forfølge ideen) og det er hvorfor man ikke har etablert mulighet for wifi. Hadde vært greit som tillegg skulle jeg tro
Bjørn
#2691
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
fredag 23. desember 2011, klokken 16:38
Ref. Jkirkebo (to opp)
Nå er de mange som vil kunne ha nytte av denne. Det er ulike behov. Viktig og komme over på denne mulighetern for mange. Ref. http://www.facebook.com/group.php?gid=104487336279480

Viderer for 2011 Leaf
"What about buyers of 2011 Leaf models who would like to have a faster Level II charge? Perry said any new charger offering would definitely be designed so it could be retrofitted into existing vehicles: "We don't want to orphan our first-year buyers." Kilde: http://www.greencarreports.com/news/1056343_breaking-nissan-leaf-to-get-faster-charger-in-a-year-or-so


BNO
#2692
Carwing / Sv: Nissan Carwings
fredag 23. desember 2011, klokken 15:44
Takk, jeg skal taq meg gjennom den manualen så kommer jeg tilbake her.
#2693
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
fredag 23. desember 2011, klokken 10:47
Tror at den største tabben Nissan har gjort med denne bilen (bortsett fra interiørfargen ;D) er at de har valgt å optimalisere laderen for Japanske forhold derved ca. 3Kw. Med 240V og 6,6 Kw lader ville man ha nærmest halvert ladetiden. Dette vil komme antagelig i løpet av neste år. i I et hvert fall villle jeg satt det høyt opp på prioriteringen min. Regner med at det blir Leaf på meg ila neste år derfor dette ønsket.
#2694
Carwing / Sv: Nissan Carwings
fredag 23. desember 2011, klokken 10:41
Takk,
Ja selfølgelig. Ble for fokusert på Carwing et øyeblikk.  ;D

Digresjon: Regner med at alle ser at dette brukes som et konkurranse hinder for parallellimport. Spørsmålet er vel hvor sentralt det er å ha tilgang til telemetiren for å oppdatere eksempelvis ladepunkter. Trekker dette litt videre da det er relevant for tråden som følger:
Kan POI legges inn oppdateres uten å gå via Carwings. Dvs. via usb kontakten i systemet? Takknemlig for info. Jeg skal også lste ned bruker manualen....
#2695
Carwing / Sv: Nissan Carwings
torsdag 22. desember 2011, klokken 17:25
Daggard
"Men det er jo WiFi soner i utlandet også"

Bilens telematic system har ikke inkludert Wi-Fi slik jeg har oppfattet det. (Tar jeg feil?)
Bjørn
#2696
Carwing / Sv: Nissan Carwings
torsdag 22. desember 2011, klokken 10:34
Hei dere.
Ser ut som jeg får min Leaf i januar. Lurte på en ting mht. kjøring i utlandet og Carwing. Hva med roaming. Hvilke implikasjoner kan inntreffe. Er det noe man bør være obs på ift. telematriks systemet eksempelvis om man tar seg en langtur ned på kontinentet som vil være aktulet for meg eller til Danmark for den saks skyld. Går mer på prinsippet her. Noe som vet?
Bjørn
#2697
Leaf 2010-2017 / Sv: Vilken farge? Bilder efterlyses!
onsdag 14. desember 2011, klokken 18:29
Hei

Så noen freske farger på denne youtube videoen
http://youtu.be/RUtwrbSBnS4
#2698
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading bør ikke gå med tap
tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:18
(...) "Mange bransjer (med egen parkeringsplass) vil inse at billig hurtiglading øker omsetningen markant.
Var jeg Espa Servicesenter (de med bollene) ville jeg satt opp 3-4 hurtigladere med en gang. 10 mil fra Oslo og 10 mil fra Lillehammer -jeg sier ikke mer..."

Et lite paranoia perspektiv:

Jeg har stor sympati med innlegget i denne bloggen http://mynissanleafstory.blogspot.com/

Vi ser nå at Better Place entrer markedet bl.a. i Danmark. men også andra aktører vil nok etter hvert forsøke å låse oss inn i et "petroleumslignende" tyranni. Jeg tror ikke de vil lykkes, men det vil være opp til forbrukerne å sikre at så ikke skjer. Renault sin strategi om å lease batteripakke er et forsøk (i samarbeid med Better place) på dette. Jeg tror som sagt ikke de vil lykkes (se tanker om hvorfor i bloggen). Tror heller ikke Renault sin strategi er særlig smart og at aktører vil etter hvert omgå innlåsnings forsøk. Vertikal integrasjon er en drøm for alle konsern. Apple har gjort det (går ikke inn på her) IMB forsøkte, men mislyktes heldigvis for oss forbrukere ellers hadde man ikke fått en billig laptop hos kjøpmann på hjørne for å si det slik. Got it?!!

Utviklingen av solcelleteknologien er kommet så langt at det begynner å bli interessant i å investere i ren lading ved persolige anlegg for mange. Se også innlegget om Eltek satsningen der vi etter hvert får smarte el nettverk osv.
#2699
Dekk / Felger / Sv: Dekk til Leaf?
mandag 12. desember 2011, klokken 16:10
Sitat fra: leafen på søndag 11. desember 2011, klokken 21:59
er det noen som kan si hvor en kan kjøpe biliigste dekk å felger till vinter bot på kr sand

Så snart man har boltsirkel bredde å innpress til disse kan du gå inn på byttdekk.com og få disse levert på døra til en veldig fordelaktig pris. ;D
#2700
DRIFTSBATTERI / Sv: SOC meter
lørdag 10. desember 2011, klokken 18:05
Mitt første innlegg    :)
Etter å ha leste meg gjennom tema her så skjønner jeg at dette må være et veldig anvendelig "verktøy."
Min nyskjerrigehet som NewBee her går på spørsmpl om dette kunne ha latt seg gjøre å blie en del av informasjonssystemet som sådann. Altså at en fremtidige software oppgradering kunne ha løst et slikt behov. Eller må det hardware til også?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA