Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bno

#2671
Carwing / Sv: Alternativ CARWINGS (DIY?)
mandag 02. januar 2012, klokken 16:55
BauDemo (Lynet)
Fantastic job, well done so far.
Blip
Excellent initiative
Join forces here further exploiting, dev. And  testing etc. putting Nissan in the back seat. Yes a heated one so to speak  ;D

KR
BNO
#2672
Leaf 2010-2017 / Sv: Antall leverte biler
lørdag 31. desember 2011, klokken 17:17
Var nettopp ute på Ålgårds auto Sandnes, Talte ca. 10 Leifer alle var solgt.
#2673
Det er en tråd om dette :)
#2674
Leaf 2010-2017 / Sv: Avtagende Leaf-salg?
lørdag 31. desember 2011, klokken 09:17
Det er slik jeg har oppfattet det også etter å ha undersøkt litt.
#2676
Leaf 2010-2017 / Sv: Avtagende Leaf-salg?
torsdag 29. desember 2011, klokken 18:53
Tror det fremdeles er biler på lager. Kanskje noen ønsker 2012 modellen eller rett ut sagt som meg venter litt til i påvente av mindre oppgraderinger.
#2677
Carwing / Sv: Alternativ CARWINGS (DIY?)
torsdag 29. desember 2011, klokken 11:43
Dette med sim du henviser til i usa siten er synes ikke fornelig til dette http://m2m.orangeom.com/telenor-receives-patent-for-esim/
da Telenor har kaka her. http://www.telenor.com/en/news-and-media/articles/2011/telenor-connexion-telematics-service-for-nissan-leaf-wins-gsma-award-2011

Oppsummert: Telenor har sannsynligvis kretskort embedded "master" sim, men samarbeidspartnerene har "sub" sim. Hvordan styre forretningskonseptet les ivareta (telenor) sine  interesser ellers?
Jeg blir som deg overrasket om det motsatte (altså som du mener) er tilfelle. Men jeg vil heller ha god fordøyelse og nattesøvn enn å si at jeg har rett.... ;D

Akkurat nå mener jeg å kunne ta en digresjon som følger: Dette handler om store penger i et globalt perspektiv. Da sikrer man seg ift. konkurrentene selv om disse på samme tid er samarbeidspartnere. Dette burde jeg vite noe om uten å si mer...

Se også :"The eSIM is soldered direct on the PCB without need for a SIM card  holder. " http://m2m.com/thread/1838

"The aqLink in-band modem uses any existing mobile communications network (UMTS, GSM and CDMA) to transmit data via either an embedded system or a Bluetooth hands free system. The aqServers incorporate a standard T1/E1 telephony Interface and decode and transfer received data to a backend call center or public service answering point (PSAP) application servers via standard IP transport." Kilde:Continental AG http://www.esafetysupport.org/download/ecall_toolbox/Press_coverage/Airbiquity%20and%20Continental%20AG%20to%20Demonstrate%20New%20eCall%20Technology.pdf
og
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/automotive/general/contact_services/downloads/passenger_cars/interior/connectivity/int_allg_embed_telematics_pdf_en.pdf

På side 2 i denne linken henvises til "Apple authentication chip integrated" og der tror jeg svaret kanskje  ligger ift. hastighets forskjellen. (Paranoia? ;D )
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/automotive/general/contact_services/downloads/passenger_cars/interior/connectivity/int_allg_device_connectivity_pdf_en.pdf
#2678
Carwing / Sv: Alternativ CARWINGS (DIY?)
torsdag 29. desember 2011, klokken 09:19
Sitat fra: Blip på onsdag 28. desember 2011, klokken 21:03
SIM-kortet (Telematics SIM Card) og telemetrimodemet er visstnok plassert bak hanskerommet:  http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=3316


Ser av linken at man har identifisert SIM. Kan det kun være selve inngangsporten bil/CW? Dvs. at det er 2 sim. Mente at Telenor Connextion operere med en embedded eSim for M2M. Dette er i så fall grensesnittet mot dataoverføring til Modemet for videresending til CW? Jeg baserer dette på antagelsen om at Telenor sitter i førestolen og har kontrakten med Nissan. Globaliseringen (les samarbeidspartnerene kommer inn via sim du har linket til) styres da på denne måten. Les modet er regiondedikert som en digresjon. Men det kan ha betydning for om appen kan gjøres generisk om jeg ikke da er helt på jordet ;D

Ser at du har fått skikkelig vind i seilene og idekastingen går bra. Idekasting med fravær av kritikk er best og ser at du har lagt deg på den linja. Bra det ;D
#2679
Carwing / Sv: Alternativ CARWINGS (DIY?)
onsdag 28. desember 2011, klokken 13:02
BE skriver Kjempeinnsats Blip!

Det er jeg enig i. Fortsett the good work med "rette fokus"
#2680
Carwing / Sv: Alternativ CARWINGS (DIY?)
onsdag 28. desember 2011, klokken 08:28
Du har helt rett, beklager jeg ble nok revet med. Det sagt.
Det er et empiriske faktum at årsaken ikke er funnet. ;) At  flaskehalsen kanskje er at man gjør bruk av et tregt system som 2G. (Bør ikke rules ut re. apple) eSIM (software/scriptet?) til telenor som sitter i eSIM er det her noe av årsaker kan ligge?
#2681
Carwing / Sv: Nissan Carwings
tirsdag 27. desember 2011, klokken 21:21
Interessant lesning:
Vertikal integrasjon betyr det samme som det apple har lyktes med og ibm prøvde på. Dette har ofte formen - Hvis du ikke bruker vårt "produkt" stenger vi deg ute. Prisen blir monopolitisk. En drømme situasjon for et selskap å være i.  Lukter det konkurransetilsynet lang vei eller regulering...?
"We can have a relationship with BMW at their headquarters in Germany which provides a solution for their entire global footprint, including a global price. So the concept of roaming and all of the price uncertainty that goes with that is removed," Fisher says.Kilde: http://computerworld.co.nz/news.nsf/news/mobile-network-owners-eye-m2m-technologyM2M
M2m concept
http://www.telenorconnexion.com/explore-m2m/application-areas/automotive-telematics
How can Telenor Connexion help?
The Automotive sector has always been one of our focus markets; hence we have some 10 years of experience of integrating wireless connectivity solutions for the car industry. We have developed products and services specially designed to fit the production process and business logics of the industry. One example of is our surface mounted SIM – Telenor Connexion eSIM designed especially for the specific environments within integrated car solutions. Our tailored M2M SIM concept facilitates the usage of only one standardised solution for connectivity no matter where the car is produced, sold or used. Our automated provisioning system enables SIM-cards and connectivity being in-built in in the car production line, but with no charges until the car is actually sold and the telematics system is used.
og priser Telenor Conn.
http://www.telenor.no/bedrift/m2m/index.jsp?cid=b-google_nobedrift
#2682
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:37
Her er mye bra Aspiraten. Du har fått med deg det essensielle. armepumpean/vann vmange lo av meg da jeg valgte å nedgradere kjøkken løsningen for 14 år siden å la 15 cm. isopor i stedet for 5 som var standard da. Isolerte litt ekstra. La inn vann/vann VP etc. har aldri angret men de som lo da ler ikke lengre. De sitter med panelovnenen sine. Peisen jeg bygget er brukt 2 ganger. Det nye huset får ikke noe ildsted og det blir passivhus og infratruktur lagt inn for solpaneler, solfangere på taket. Varmesystemet bygger på VP bergvarme samt mulighet for kjøing ved behov. Det er slike tiltak der alle bidrar som via mulitplikator effekten får tatt grep som monner. Politikerne gir bare smuler til folket i støtteordninger, men sløseren får subsidiert over en lav sko. Merkelig dette, men vi kommer ikke utenom politikk når det er snakk om energi spesielt. Om få år vil vi generere mye (det meste) av energibehovene selv via sol og vind(private små vindturbiner) osv. Men huff nå glir vel dette mer og mer off topic. Beklager, moderator får eventuelt gi beskjed så lagger vi det en annen plass.
#2683
Carwing / Sv: Alternativ CARWINGS (DIY?)
tirsdag 27. desember 2011, klokken 11:38
"men oppdatering av status tar lang tid. Det jeg ser er at alle henvendelser som krever kommunikasjon med bilen går treigt."

Hvor ligger flaskehalsen. Soft/hardware i bilen eller via Telenor conn....?
#2684
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
tirsdag 27. desember 2011, klokken 09:21
Hvis du kan styre effektuttaket ditt ja. Jeg har en vann/vann varmepumpe koblet på trefase 32A. Normalt trekker den bare 3-4kW men om det blir skikkelig kaldt går tilleggsvarmeren på. Den trekker da 3,6 eller hele 9kW. Det blir oppunder 13kW til sammen eller gode 32A trefase (jeg har IT-nett).

Dvs. at om jeg lader bilen med 32A i flere timer og varmepumpa går på med maks effekt pga. at det er -20 grader ute har jeg brukt opp mine 63A på en fase. Dessverre finnes det jo ganske mange andre kurser her også. Jeg har f.eks en induksjonsovn som også er koblet på trefase, dog 20A. Hvilke(n) fase(r) den trekker strøm fra avhenger av hvilke plater jeg fyrer opp. 2 av 3 vil trekke fra samme fase som bilen. Dessuten har vi to stekeovner, to vaskemaskiner, to oppmaskmaskiner (leier ut en leilighet) og en tørketrommel.



Jkirkbo
Man kan ikke generaliserer basert på det du sier. De fleste faller ikke inn i den kategorien du er i. Har selv et vann/vann bergvarme system. Å styre dette går greit. Eksempelvis når det gjelder tilleggsvarmeenheten kan den styres, men jeg kan vel se at det ikke alltid er ønskelig å slå denne av, men ideelt sett skal anlegget dimensjoners slik at denne ikke slår inn annent enn i sære tilfeller.

Ellers lar jeg meg imponere av "Strømforbruket for oppvarming og varmtvann til to husholdninger havner i år på 10.300kWh." Jeg har 180Km2 en husholdning og ingen jenter ;D ;D , men ser at jeg ikke har gjort en god nok jobb med oppgradering av loftet til 20cm iso(marginal kost). Men jeg kommer ikke under 13000Kw/år så jeg har nok endel å strekke meg etter  ;D
#2685
Carwing / Sv: Nissan Carwings
tirsdag 27. desember 2011, klokken 08:47
Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 00:40
Sitat fra: bno på mandag 26. desember 2011, klokken 21:02
Ellers antar jeg store roamingutgifter og dysfunksjonelt navisystem.

Såvidt jeg vet baserer Telenor Connextion systemet seg på kun 3-4 operatører (én på hvert kontinent) og helt spesielle roamingavtaler for abonnementene sine mot alle andre land.

Grei info, men ville vært fint om dette ble bekreftet. Poenget med roamingutgifter henger like vel ved dette. Dette er viktig informsjon som Nissan burde ha informert om i eksempelvis bruker håndboken e.l. Spørsmålet er om Nissan med 5 år fri bruk mener tilkobling uansett dvs. globalt.

bno
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA