Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bno

#16
Gode poeng i de siste innleggene. Valgte hybrid da jeg ikke lengre er avhengig av jobb pendling som pensjonist. Lite daglig kjøring og noe langtur inn i mellom. Da ble det attraktivt for oss og la bilen stå med omtrent tom bensin tank og bruke som kortdistanse elbil for å si det slik. Behov for noe langtur er lite vinterstid for oss, men den duger bra med under halvliteren på langtur når behovet er der.....
Har noe å gå på vis a vis potensielt bilbytte da denne ble kjøpt med betydelig rabatt ift. Norsk pris. Jeg er virkelig overrasket over denne Golfen må si det.
#17
Til den siste kommentaren er det kun en ting å si typisk Norsk :-)
Jeg har kjørt elbil i 12-13 år. Nå valgte jeg å hente en Golf Ehybrid fra Tyskland helt ny dvs. 1000km kjørt.
Har testet den ut nå i de siste dagene og greier fint å kjør på ren el drift 6-7 mil er jeg litt nøysom så greier den 70 km. man da skal man være veldig fin på gasspådraget.

Rekkevidden viser mer enn 800 Km. (subjektiv dette da), men anta det da. Forbruk er under halvliteren på bila og det er lett typisk 0,4 basert på kort erfaring uten å tenke økonomi og fintføling på pedalen.
En elbil tilsvarende slik rekkevidde idag så må man opp i nord for  (har ikke sjekket i det siste da) NOK 500000,-
Det er i så fall 150000,- mer enn min nye e-hybrid.

Forbruket er da ved antatt NOK 16/ltr. / 2

Dvs.:
- Fordelen av grei elkjøring 90-95% av tiden lokalt
- Total frihet ift. hurtiglading og planlegging ikke avhengigheter av dette i det hele tatt
- Får mye bensin for 150000,-
- Sannsynligvis (har 5 år fabrikk garanti) så er det dyrere service på denne enn elbil, men min erfaring er at det ikke er gratis for elbil heller da.

Oppsummert:
Er egentlig vel fornøyd med å koble meg frai fra elbil også sett i lys av hvor mange elbiler det nå er og kommer sett i lys av et ladenettverk som er premature selv etter snart 15 år med elbil i landet.

Åpen for innspill til mitt perspektiv. Og la meg legge til trodde aldri at jeg skulle hoppe over til Hybrid må innrømme det, men sammenlignet med for eks. ID3 så er min Golf 8 et premium hopp fra den.

For tidlig å si om det blir billigere totalt sett, men jeg mener at det er gunstig med Hybrid ift. ren elbil nå med priser på elektrisitet hjemme nok vil bli den nye normalen Kr.2,- /kwt
Andelen hurtiglading er så liten at den har jeg bare valgt vekk i denne sammenheng.

Ioniq 5 ble de ikke når jeg hadde regnet litt på dette ift. mitt utgangspunkt. Greide ikke å regne det hjem.
#18
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 09. april 2021, klokken 06:45
Bare for å ha sagt det med det samme. Jeg valgte vekk mitt P45 tilbud. Hvor godt tilbudet er er individuelt ikke generelt. Tror den største fordelen som nevnt her er tidlig levering og mange synes at i seg selv er attraktivt av mer enn en grunn. Solcelletak synes jeg er noe jeg aldri ville betalt for og der tror jeg det er flere som mener. 20" felger det samme. Når man i Norge har fått flest P45 tildelinger og et attraktivt elbil land og "siste" land som får vite de generiske prisene så fortalte det meg at noe ikke stemmer. Jeg mener at det kan ligge ann til at man ikke trenger å angre på å vente, og for de som får bil tidlig får da det uten at jeg tror det blir mer lukrativt for dem enn tidlig levering med fullspekket bil uten den predikerte prisfordelen man tror.
#19
+1
#20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ventelisten
tirsdag 06. april 2021, klokken 12:10
En grei tråd ja, jeg valgte vekk min P45 mulighet og satser på venteliste og mulighet til å selv-konfigurere.
#21
Det er kons og prons med solcelleetak vs pano vs ståltak. Det siste er lettest. Å betale 17000,- for solcelletak ville jeg ikke om de ikke var semi transparent. Pano der kan man lukke igjen for gjennomskinn på Ioniq 5. Men at the end of the day så er det en vurdering og personlig preferanse. Solcelletak har lite for seg i den form det er ny og dyrt. Samme kan sies om 20" felger osv.. Men, men
#22
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 02. april 2021, klokken 20:27
Når Sverige ( forsto det slik..), Østerrike har fått priser, så er det spesielt at det er tyst om dette her. Det er nok lurt å vente.
#23
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 02. april 2021, klokken 13:43
@Forstmann
Tiltredes

@Olemann
Tenkte disse baner selv også som del av vurderingen som lå til grunn for å forkaste tilbudet om P45
#24
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 02. april 2021, klokken 11:59
Sikkert rett alt som er sagt i her med spesielt fokus på de siste 4 innleggene. Om det er en kundefordel med 20" felger, Tungt solcelletak som er lite til (ingen?) nytte gir mer vekt, 20" felger kan man nok få solgt,  men begge reduserer rekkevidde hvor mye vites ikke, støy vil også være et tema. Jeg valgte bort den kundefordelen i bytte mot å få en bil til 500+ tusen som er slik jeg vil ha den og det blir billigere selv med panotak enn P45 med kundefordelen.
#25
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 30. mars 2021, klokken 16:54
Sitat fra: bno på tirsdag 30. mars 2021, klokken 13:53
Var idag innom min forhandler og sa fra meg P45. Ville ikke ha solpanel. Vil derfor avvente til muligheten for konfigurering blir tilgjengelig. Ellers hadde de en 1:1 modell utstilt og jeg ble slått av størrelse. Den er ingen liten bil WOW.

Hvor er den modellen utstilt? I Oslo eller?

Stavanger
#26
Var idag innom min forhandler og sa fra meg P45. Ville ikke ha solpanel. Vil derfor avvente til muligheten for konfigurering blir tilgjengelig. Ellers hadde de en 1:1 modell utstilt og jeg ble slått av størrelse. Den er ingen liten bil WOW.
#27
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Risiko ved kjøp?
mandag 29. mars 2021, klokken 22:10
Innledning
Skal være forsiktig med råd. Men siden du spør som du gjør skal jeg skrive litt annerledes enn det som er normalt her inne. Det gjør jeg med den største glede til et medmenneske som spør som du spør. Det vil sikkert komme noen (kritiske) bemerkninger til det som kommer under her, men la deg ikke affisere om så skjer. les det jeg sier for det kommer rett fra hjerte. Der alvorlige tider og jeg er dypt involvert og har brukt de siste 3 årene til å studere i dybden det so har og skjer. Det er mange kloke kommentarer her ovenfor og den rett overfor meg her er bra i grunn.

Bakgrunn
Det sagt, (jeg er også en som vurdere om jeg skal gå for P45 og kontrakten ligger er på bordet foran meg) der den har ligget en drøy uke urørt i påvente av avklaringer bl.a. med tanke på solcelletak ift om det er semi transparent (noe jeg ikke tror det er) som er underkommunisert og som jeg tror ikke er det og derfor heller ikke flagget som noe "fantastisk. "Det er i min verden heller et drawback som jeg tror en potensiell 2 gangs kjøper ikke vil betale for. 20" felger er noe mer usikkert, men at det kan gi (ganske sannsynlig) mer støy og redusere rekkevidde må man nok vurdere som ganske sikkert IMHO.

Saken
a) Det er stor usikkerhet for tiden og den som tror at pandemien er over snart (september) vil få seg en overraskelse.

b) Norges bank trykker valuta for harde livet og M2 pengemengde har skutt fart. Folket i Norge er opp til ørene forgjeldet. Om litt (som den første banken i verden) vil Norges bank starte med å heve renten. Det første folket gjør da er å ikke gå inn på / kansellere tanken på store kapital investeringer i bil.

c) Inflasjonen kan være en bra ting en stund, men etter hvert vil den skyte fart (grunnlaget for plandemien er å ødelegge økonomien for små og mellomstore industrier og private bedrifter såkalte SMB. Dette vil tilta i styrke. Dette etter som valuta trykking som er et kredittbasert økonomisk system er et pyramidespill og folket forstår ikke at valuta (i motsetning til penger Gull og Sølv) skapes ut av tynn luft. Resultatet av valutatrykking, økonomisk vil vise seg som økt og sterkt økende inflasjon. Det sies at vi har ca. 2,5% inflasjon/år. Det er en løgn da inflasjonen er større nærmere det dobbelt av dette og da tar jeg ikke i. Det vi er vitne til med valuta trykking WW og i USA ved FED som er en privat virksomhet (som også Norges bank er altså ikke eid av Norge) er at vi vil få et kraftig fall i børsene verden over og finanskrisen i 2008 og depresjonen på 1923... vil blekne i sammenligning. Situasjonen er kritisk og i USA deles det nå ut helikopterpenger. Det er siste utvei for å søke å stabilisere økonomien. Jeg tror ikke de kommer til å greie det. Vil vil som en konsekvens få en potensiell (vil) hyperinflasjon som er noe vi som lever idag ikke har opplevd. Ref. Weimar hyperinflasjon (slå det opp les og lær).

d) Jeg vil råde deg til å lese deg opp og første steg er å se alle 10 episoder av Mike Maloney  The Hidden Secret of Money. Se link nederst

Når du har vurdert dette og tatt deg et dypdykk her vil du når du kommer til overflaten kanskje revurdere bilkjøpet. For egen del låner jeg ikke noe som helst det sier jeg ikke for å være pompøs, men jeg tor jeg venter den av og holder meg et par år med den ventepølsa av en E-Up 2018 jeg har. I melomtiden kjøper jeg heller inn rent gull og sølv. Det kan du gjøre her. Tavex.no Les deg også opp på og lær på youtube om silver stacking og dold stacking. Da kjøper du deg en forsikring for deg selv og dine nærmeste. Spare i bank er ren idioti, enda større idioti er å ha valuta i lommeboka (i overført betydning dvs. å holde cash). Den lave renten mot 0 der staten tar 28% av den valuta du får (renter) er et gedigent tapsprosjekt. Det er staten som stjeler midler fra deg og det er en villet politikk.

Jeg stopper der..... :-)

Jeg er ikke noe ungdom snart 70 år, men lang erfaring sier ikke noe om kvalitet, men har jobbet med saker og ting som burde tilsi at jeg kan noe om dette.

Men om min sønn var i en lignende situasjon som du beskriver så ville mitt råd til ham vært å vente det av med bilkjøp til tingene har falt mer til ro. Ikke vær redd for å gå glipp av moms eller andre elbilfordeler. Det ligger i kortene at et bortfall i slike forhold vil bli kompensert i form av lavere priser på elbil fra produsent som vil falle som en konsekvens av at man nå er i ferd med å nå kritisk masse samt at EU har innført sanksjoner av økonomisk art som vil føre til at elbil vil dominere mer og mer og prisene som en konsekvens av dette også vil falle i det korte til mellomlange perspektivet.

Oppsummert
Så da håper jeg at du har fått noe backdrop i din vurdering. Det blir en tøff ride fremover og husprisene vil også svært sannsynlig falle sterkt og sikkerhet for lån vil bli skjerpet med dertil høyere renter. Håper jeg tar feil i noe (alt?) jeg her har sagt for det blir (ellers) veldig stygt fremover og det er ingen plass å gjemme seg.

lykke til med disposisjonen din.

P.S. Å bruke det kjøretøy man har generisk sett vil nok vise seg mest fornuftig i dagens svært usikre øko klima. Det har jeg selv bestemt meg for og følgelig ikke kommer til å kjøpe P45 eller annen bil nå.

Linker
https://www.youtube.com/c/Goldsilver/videos


https://www.youtube.com/watch?v=M5yLK76CoZQ
#28
@skibum
Tenker langs de samme baner selv. Solcelletak er uinteressant om det ikke er semi transparent. Da får andre min opsjon.....
#29
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
mandag 29. mars 2021, klokken 11:35
Via skjermen, men vil tro at det er en kobling via nøkkel for å vite hvem som nærmere seg. ...det siste vites ikke selvsagt..
#30
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
søndag 28. mars 2021, klokken 10:40
Den støtter OTA i følge en video jeg så i går. Får se om jeg finner den og legge inn en lenke her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA