Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bno

#1
Ble ikke modell 3 på meg etter to avvisninger valgte jeg å gå for annen bil.

Tesla modell 3 Midt konsoll holder/avdeler
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179885729

Tesla modell 3 Tempered glass skjermbeskytter
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179894305

Tesla modell 3 Dør gummilister for støyredusering av sidedører foran
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179896200

Tesla modell 3 kombinert Jeda tråd og trådløs ladeplate
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179889799

Tesla modell 3, X og Y - Ghost Shadow - welcome home lights
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179824310

Tesla Model 3 rustfritt stål pedalsett - Nonslip
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179822544

#2
Elbiler i media / Jaguar slipper opp for batterier
tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:44
Å ikke ta strategiske valg å holde en slik vital del av bilen internt, men outsource som disse selskapene gjør må da være et feilgrep. (de er ikke sincere med elbil og håper det går over... "Kodak"). Håper de ikke slipper opp for ICE motorene da...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/18/195650150/ma-stoppe-produksjonen-av-norsk-elbil-favoritt
#3
Sitat fra: Medic på søndag 10. februar 2019, klokken 08:13
"...da jeg avbestiller min Tesla M3, etter å ha sponset de med reservasjon siden 31.3.16 og bestilte 6.12", og ikke hørt en dritt etterpå. Min lille protest mot hvordan Tesla behandler lojale kunder
Det kan jeg forstå godt. Det samme skjedde meg meg inntil 4.2.19 da jeg tok affære urderer nå kansellering. Reserverte og bestilte samme datoer. Beklager digresjonen...Fokuset deres synes primært å være på nye kunder det gjør meg pisset off.

Er det flere "tidligere"/ tidlige reservasjonsholdere :D enn os to som har opplevd dette? Sleng da inn en kommentar. Jeg kommer antagelig til å kansellere. Da jeg ser at det er forskjellesbehandling og mye uryddighet som jeg selv har opplevd også i prosessen siden konfig ble åpnet.
Var det en planlagt modus operandi fra (konspiratorisk ok) for å hanke inn nye kjøpere. Har man noen grunn til å være "fornærmet." Se også link under...

Selv synes jeg som utg. pkt. at Tesla er et helt fantastisk selskap som i motsetning til andre elbilprodusenter står for og holder hva de lover. At the end of the day :D :D Ellers hadde jeg ikke satt meg på reservasjonslista.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=44007.msg763099#msg763099
#5
Ladeplasser og ladekabler / Bidireksjonal DC lading
mandag 01. oktober 2018, klokken 14:27
Kom over noe som beskriver DC lading som jeg syntes var så pass interessant at jeg valgte å åpne et nytt tema hhv. Bidireksjonal DC lading Hva er egentlig dette og hva kan det bety fremover?

World's first 'solar powered' bidirectional Vehicle to Grid (V2G) fast charger
In cooperation with the TU Delft and Last Mile Solutions, PRE Power Developers developed and produced a 10kW solar powered bidirectional EV charger. The system charges electrical cars directly using solar (PV) power and is 17% more efficient than the current chargers. The charger prevents the conversion losses from DC to AC (and back) and is the first of its kind. On Wednesday April 11th 2018, this innovation won an IDTechAward in Berlin for the Most Significant Innovation in Electric Vehicles.
#6
Elbiler i media / Elbilforeningen - ansatte for mange for få?
søndag 16. september 2018, klokken 10:58
Man skal være ytterst forsiktig med å konkludere før alle data er påbordet, men etter over 8 års medlemskap har jeg underveis hatt oppfatningen av at elbilforeningen er en bra ting.

Kom selv inn i foreningen i fm. kjøp av min første elbil da jeg fikk pakken med på kjøpet med et år gratis medlemskap. Vi har på en måte (kun 8 år medlemskap) kommet et godt stykke på vei med utviklingen. Men, ja et men nå synes jeg at man kan begynne å stille spørsmål ved om det kan være nødvendig å ha 15 ansatte? smat følgende andre spørsmål som følger:

Er disse på heltid?
Hva gjør alle disse (godt ment)? (Elbilforeningens ladeapp er bra den, men er denne nødvendig? og var det bortkastede ressurser?)
Kan det være fornuftig å ha så mange ansatte for å drifte foreningen?
https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/ansatte/

Finner man på ting å gjøre for å forsvare så mange ansatte og egen posisjon der?
Er foreningen overadministrert?
Er lederlønna i foreningen knyttet til antall ansatte i organisasjonen (som det normalt er i privat industri)

Nå ser vi at flere og flere av sponsorene om man kan kalle det, blant ulike bilimportører som etter hvert fratrer sin støtte til foreningen. Hvorfor?

Kan de ha registrert at foreningen er "topptung"?  At det er en konsolidering innen bransjen og at man går tøffe tider i møte med en annen teknologi som de har trenert fremveksten av de siste 25 årene?

Hva vil vi med foreningen og i hvilken grad synes medlemmene seg tjent med og bidrar (utover årlig enquette) til utvikling og av og strategi valg going forward?

Selv er jeg av den oppfatning at det er viktig med jevne mellomrom at man lufter og diskuterer slike dette og tror tiden er overmoden i så måte.

Ordet er fritt blant oss ca. 50000 medlemmer. Kom igjen og ikke være beskjedne og politisk korrekte.

Husk at det er ikke hva elbilforeningen sier om hva de jobber med, men konkret hva man får til i et holistisk pespektiv.

Relevante link: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29305.0
#7
Synes det kan være greit å etablere et tema for bruk av navi anlegget. (For egen del da jeg kommer til å kjøre en del utenlands) Har akkurat importert POI i det native Navigasjonsanlegget i Kona. Gikk veldig fint, men vil bruke litt tid på å få lagd en "grei" (for å kombinere Goggle maps) oppskift her så kommer tilbake på dette. Om det ikke er andre som allerede har forsøkt og har gode tips å videre bringe her.

Link til Android Auto tips & tricks i Opel Ampera forumet.
#8
Nye hurtigladere i ferd med å bli monteres på Obs Mariero. Parallelt med Circle K stasjonen der.

#10
  Det er ikke lenge til bilen din kan levere strøm tilbake til huset – så lenge du har riktig ladeuttak.

Hør bare:
"Om ladeuttaket ditt ikke har disse to funksjonene, AMS-støtte og ISO 15118, kan det fort bli penger ut vinduet om du installerer det i dag. Om to til tre år vil du sannsynligvis bytte det ut med et som har det."
og
"Det tror Leif Richard Bones Egge i Ensto, som produserer og selger ladeløsninger under merkenavnet Chago. Han fraråder kunder som skal installere ladeuttak som ikke støtter dette."
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Software oppdatering
lørdag 13. januar 2018, klokken 08:27
I fm. et speilbytte i går snakket jeg med kundemottaker og kom inn på software oppdatering. Selv har jeg lastet ned og pakket ut software versjon 14.4.2, men har foreløpig ventet med å installere via USB.I samtale med forhandler var denne oppgraderingen ikke ukjent. Vedkommende som selv har AE skulle komme tilbake på dette. Så jeg er avventende. Det spennende med denne oppgraderingen er at det fjerner sørgeranden rundt Android auto og det låses opp for oppgradering over lufta OTA funksjonen.

Lurte på om andre enn de to jeg kjenner til fra FB som har installert siste SW oppgradering eller har noe info her som kan suppleres?
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Chip for Bolt og Ae
fredag 05. januar 2018, klokken 22:50
Jeg har savnet det å kunne seile (coasting) i AE som jeg hadde i mine VE elbiler. Nå kan det se ut som det kan orden seg:

"BoltChip
Range extender, torque controller & coast/glide mode for Opel Ampera-E and Chevrolet Bolt (2016+)
In preparation"

http://evtun.com/ev-phev-products.html

Ser at www.elbilhjelpen.no er rep. i Norge
#13
Elbiler i media / Oslo2Rome prosjektet
søndag 01. oktober 2017, klokken 17:34
Kom over et innlegg i dag vedr. dette "oslo2rome" prosjektet.

"Samarbeider med gigantselskaper. I motsetning til mange andre kryptovalutaer har IOTA mange kommersielle partnerskap med noen av verdens største bedrifter, slik som Volkswagen, Innogy Bosch og Cisco.

– For å gi et eksempel, så skal Innogy bruke IOTA i Oslo2Rome-prosjektet i oktober i år, sier han. Oslo2Rome-prosjektet går ut på å bygge standardiserte ladestasjoner for elbiler i hele Europa.
Kilde: http://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/droppet-ut-av-skolen-som-17-aaring-grunnla-kryptovaluta-verdt-13-5-milliarder/24147277

Vider om O2R prosjektet her: https://www.oslo2rome.com/
#14
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Opel vil ikke gjøre noe med dette
tirsdag 08. august 2017, klokken 08:09
I flere måneder har jeg ventet på å få reparert en del kvalitets feil med bilen. Se bilder m.v. i linken her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33729.msg585096.html#msg585096

Samme feil som her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33729.msg588775.html#msg588775

Lagt til bilde av skade på taktrekket

Skulle hatt bilen inn i juni, men det viste seg at de hadde glemt å bestille et par dørpanel og derfor ble rep. utsatt til idag. Da jeg kom i dag tidlig fortalte deg meg at de ikke ville gjøre noe med panelene fordi alle AE var av slik sa dem.
Jeg protesterte på dette med henvisning til andre Opel fossil biler osv. ikke kunne være slik sammenskrudd som bildene i linken viser. Da hadde de hatt et stort problem så hvorfor skulle vi AE kjøpere godta noe dårligere standard.

Da er mitt spørsmål til AE forumet: Er bilene deres også levert med slike kvalitetsfeil som bildene i linken viser?

Takknemlig for feedback da dette også kan være til nytt for de som venter på sine biler. Jeg kommer ikke til å gi meg så lett på denne kvaliteten.
#15
Registrer at det for tidene er tema (IMHO) burde samles under et felles tema. Eksempelvis ladekabel som låser seg opp, lydanlegg som går til FM som default. Mest hensiktsmessig da å ha et felles tema omkring slike forhold som dukker opp. Slik det er gjort i andre fora. Under har er noen eksempler på dette.
#16
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Android Auto - tips og triks
lørdag 22. april 2017, klokken 11:24
Det nærmer seg mottak av bil for de som var tidlig ute. Imidlertid er ikke AA tigjengelig på Google play.

Infor på youtube om AA : https://www.youtube.com/results?search_query=android+auto+norge+

Hvordan like vel (engelsk versjon) installere og kunne bruke eks. Goggle maps på AA når den dette ikke er sluppet i Norge enda. Dette kan gjøres ved å laste ned en APK fil her:
http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-4-7229-release/

Det forutsetter at man har Android versjon 5 eller høyere.

Så er det forhold omkring ladestasjoner. Tror ikke dette finnes i Google Maps, men det vet jeg som sagt ikke utover at ladestasjoner kommer via Opel Onstar.

Dette som en kort intro til dette tema. Jeg skal komme med mer etter som jeg får googlet litt, men fint om vi kunne få til felles info i denne tråden om AA. Apple får vi legge inn i en annen tråd synes jeg.

Edit 8.7.17: Oppdatert lenke til siste versjon. Release 7229.

#17
Innleggene under her er kommentarer fra meg i mediaoppslag http://www.tv2.no/a/8912427/#comment-3148541517
om den "Nye ford" compliance bilen sum dumpes avgiftsfritt og subsidiert i elbil hovedstaden Norge.

Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32121.0.html

Innledning:
Når man for n`te gang har fått hevet seg over og filtrert ut støyen fra elbil haterne så er det en ting å si om denne compliance bilen til Ford. Det var en flopp og det vil den fortsatt være.

Hvem f.. vil fortsatt holde på etter 7 år å fortsatt kjøpe 1 gen. elbil som en annen first adopter NÅ??
Dette er ødeleggende for elbilsaken og Ford burde ikke få lov til dette.
Ford! Folk er ikke idioter og forstår at det er bedre for alle ikke minst miljøet å vedlikehold å kjøre en bil med 10 bevegelige deler enn en med 2200 bevegelige deler ikke en avdanket "7 åring" av slaget. Burde ikke ha fått lov å være avgiftsfri, men burde ble kategorisert som noe "helt annet." Dumpe en slik bil i Norge for å forsøke å få solgt flere forbrenningsmotorer.

Dump kjerra deres i US, men ikke her. Dette er fremdeles en tullebil som kommer for sent, for lite og for dyrt. Gjentar - denne 1 gen. bilen kommer til å floppe igjen Ford ! Om dere ikke kommer dere ut av skallet så flopper selskapet også.

--------

Har kjørt elbil i 7 år og mener jeg har et noenlunde grunnlag og erfaring til å fremme endel synspunkt som er relevante for saken.

I kommentar feltet (nb!innlegget i media) registrerer jeg innlegg som ikke har noe grunnlag i virkeligheten. De er tildels svært mangelfulle og negative til elbil. Det siste får man selvsagt være. Men mange innlegg er ikke i samsvar med faktum og noen er faktisk bevisst "hets" både mot elbil og kjøpere av disse og det burde Broom redaksjonen vite veldig godt. Dette slipper da "eksosvennlige" Broom gjennom. Mitt innlegg hadde som hovedbudskapet Ford flopper igjen med denne bilen og at det vil være fortjent. Vi burde ikke la alt av elbil bli dumnpet i Norge for at de skal kunne selge forurensende biler andre steder så vel som her. Såkalte "Compliance" biler som dette tydelig er et eksempel på burde ikke nyte godt av våre generøse støtte og subsidierings ordninger. Ford er ikke ærlig med denne bilen likeledes som de ikke var det med forrige versjon. Jeg mener den vil floppe så får vi se. Den burde som sagt ikke bli "dumpet" i det Norske markedet. Her er vi kommet noen skritt videre som sagt. Det vet Ford veldig godt, men velger like vel å komme med en slik bil nå i 2017 som hører hjemme i 2010 årgangen. Klart folk vil ha elbil, men produsentene trenerer og trenerer og kommet med biler som enten ikke har sett ut som Leaf m.fl. design og / eller med kort rekkevidde. Tesla har vist at det går ann, men andre produsenter vil helst selge vedlikeholdsbomber med over 2000 bevegelige deler. Hva om petrolheads hadde fått levert bil med maks 10 liters tank hvem ville da kjøpt disse? Og slik har det vært og med denne bilen fortsetter dette tullet med å lage tullebiler med 5 liters tank.
Nå øyner vi et gjennombrudd med AmperaE. Da blir det helt feil å komme opp med en bil som dette fra Ford. Det blir ikke noe annet enn å dumpe en compliance bil inn i det subsidierte Norske markedet og det burde ikke Ford få lov til (og ingen andre heller for den saks skyld).

Vi har over 100000 elbiler i landet og det tallet kommer til å øke raskt fremover. Årsaken er at vi endelig får elbiler som kan sidestilles og overgå fossilbiler. Denne bilen er på motsatt ende av den skalaen. Vi er kommet i en annen liga her i å ta i bruk og viderutvikle infrastruktur for elbil enn det denne elbilen fra Ford representerer.
Derfor flopper denne om vi er oppegående og forstår hva som skjer. Ford burde ikke bli honnorert, men fryst ut med å komme med noe slikt inn i dette markedet NÅ!
#18
Elbiler i media / Jeg skiter i VW sine prototyper
tirsdag 10. januar 2017, klokken 10:33
Like så som jeg skiter i Ford og Chrysler sine prototyper. For alle praktiske formål, dette er så langt disse selskapene har prestert på 8 år regnet i "Tesla tid." VW har prestert å få frem en bil med en rekkevidde som i dag er tullete og det samtidig som de er sponset av den norske stat som ikke enda har satt foten ned for en minimum rekkevidde for å bli subsidiert og dette kan ikke fortsette. Biler med en minimum rekkevidde under 30 mil burde ikke få alle forubegrensede fordeler i samme grad . Men noen lar seg lure ser det. Burde boikotte dem.
Hyundai sier de vil komme med en ny bil hvert annet år da det er frekvensen nå....Rekkevidden på deres bil er ikke minst tullete. Men disse ser da ut til å stoppe og død etter få kilometer på veien og "fulle av feil" http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31683.0.html. Nissan er ikke stort bedre og holder enda på med "Andeby" bilen sin som jeg kjøpte meg i 2011 som er den styggest bilen jeg har eid.

Jeg ser frem til å få min siste VW "ut av huset"(he.he garasjen) og å sette meg inn i min "500Km" AmperaE i år og min Tesla M3 i 2018. 
Artikkelen kom jeg over i TU idag og sant å si jeg leste bare headingen og det var nok for meg.
http://www.tu.no/artikler/her-er-volkswagens-visjoner-om-en-elektrisk-folkevognbuss/367343#cxrecs_s

TM3 Ser frem til med stor forventning til slutten på mars sånn cirka da vil vi se den prod.klare TM3 og vet dere hva? Jeg tror den vil være flere lysår i relativ utvikling. På samme måte som som da Apple "reinvented the phone" lanserte iPhone 9. januar 2007 
http://www.hegnar.no/Nyheter/Tech/2017/01/Nyheten-som-veltet-giganter

Som en digresjon: "Boeing og Saab brukte kun tre år på å designe, bygge og få dette flyet i lufta" og det er ganske avslørende synes jeg...
http://www.tu.no/artikler/boeing-og-saab-brukte-kun-tre-ar-pa-a-designe-bygge-og-fa-dette-flyet-i-lufta/367246

"You can fool some of the people some of the times...."

Ser at ingen har nevnt VW sin prototype her med et unntak http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31687.0.html men med samme fortegn og - ja det er en god ting! ;D
#20
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Bolt første kunde erfaringer
fredag 23. desember 2016, klokken 22:09
Syntes det kunne være greit med eget tema for erfaringsdate og starter med denne linken "I Drove Bolt Today...":
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=4952&start=10

Editert 7.2.2017:
Dette emnet bør hovedsakelig være tilegnet bruker erfaringer ikke motor journalisters syn på saken. Hvorfor? Fordi profesjonelle bilskribenter ofte er sponset med fri reise, god overnatting og dyre middager og da har de lett for å bli partiske (ikke verdifrie) i mine øyne.

Eksempelvis se fra 6.52 minutt i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=QUkgdmPcmOE

Se ellers en del tips på denne siden mht. biler og utstyr for øvrig. http://autoexpert.com.au/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA