Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ken

#1651
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Batteri, Blokker og Celler
søndag 25. februar 2007, klokken 12:29
Beklager, men om dere prøver å lese teksten er det på en form for dårlig italiensk engelsk men morsomt er det :D ;
#1652
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Batteri, Blokker og Celler
søndag 25. februar 2007, klokken 12:20
http://www.rmsconsult.co.uk/berlingo/faults.htm
Dette er en samling av elbil problemer og SAFT info som kan være til nytte.
Ikke kjøp pre 2000 blokker!
#1653
Vi som ikke har serviceinstrument har nød til å fylle batterier etter vanlig topplading. Vi som er Think eiere og har B116 programvarer få mindre topplading enn før og derfor mindre varmegang. Kanskje det er mulig å skru av vannpumpe under lading men da må vi overvåke temperatur i selv batteripakke. Det er kanskje en utfordring å få 30grader i batteripakken om vinteren. MVH Ken
#1654
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Vannfylling på nicad batterier
lørdag 24. februar 2007, klokken 23:41
Vannfylling er en risikofylt prosess men er fullt mulig. De som kan dette ikke ønsker å legge ut prosedyren ut på forumet på grunn av havarifare, men om dere er nevenyttig  og villig til å legge ut litt penger på utstyr går det an. Det er best å lage en vannfyllingslag om dere har flere elbil eiere i nærheten. Lykke til. Ken
Om dere har biler som har gått ut av garanti, er pengesterke og ønske å øker verdien av de bilene som er igjen så ber om litt råd. Sjekk E-post om noen prøver å sende info privat.
#1655
Avansert: Batterier og Lading / Sv: 12 V Batteriet
lørdag 24. februar 2007, klokken 23:22
Spenningen kan måles ved sigarette uttak ned på høyre siden av dashen. (Think). Kjøp en plugg beregnet til utstyr som kjøres fra uttaket og tilpasse ledninger så at du unngå fare for kortslutning og blåst sikringer (do as l say not what l do!) Kankje lurt å koble den til en automatisk plugg inn batterilader fordi det er kjekt å ha. Sørg for at hoved batterier ikke står  mot null over en period da sulfatering av 12volts kan skje ganske raskt. Summing som du hører er DC omformeren som prøver å lade 12volten og siden den er vannkjølt, kjører vannpumpe samtidig. En dårlig batteri vil fører til unødig slitasje til deler som er veldig dyrt å bytte derfor bør de byttes ut regelmessig særlig hvis man skønner ikke histori til bilen. Jeg selv har byytet ut min med en vedlikeholdsfri en fra Biltema men koblinger var anderledes. Man merker forskjellen med en gang men den gamle kan brukes til noe annet. Bruk plugg inn laderen hvis bilen skal stå stille en period, men ikke under vanlig lading der batteri blir oppladet fra hoved batterier og en ekstra lader kanskje forstyrrer bilens elektronikk. Masse gode innlegg i Thinkers.no.
En dårlig batteri pleie å miste spenning  ganske raskt så det er kanskje mulig å trekke ut en sikring til å hindre lading i en periode og så måle spenning igjen- det vet jeg ikke men er lettere en å ta vekk panseren og koble fra ledninger. Måling av batterier bør skjer etter at de har kjølt ned men det er vanskelig hvis ombord laderen kjører og kjører. Lykke til- Ken
P:S: Kjell, spenningen av 12volts måles av elektronikken i en ubelastet tilstand.
#1656
Prisen var E350 euros som tilsvarer 2800NOK som betyr en hel batteripakke til 53200Kr: Det var prisen vi forventet når batteripakken hadde nådd slutten av levetid. Løp og kjøp! Ken.
P.S.  Som regel forlanger Ford circa 10000Kr for å bytte hver dårlig batteri.
#1657
Enkle batterispørsmål / Sv: Pleie av NiCd- batterier
mandag 12. februar 2007, klokken 15:21
Dette er bare noe tull så at jeg kommer fortere til den avansert seksjon du prater om! Nei da, kan jeg legge til at den hoved årsaken til at NiCad batterier blir ødelagt, i alle varianter, er for høy temperatur. Det er laderen som er avgjørende for levetid og en smart lader vil oftest overvåker spenning. Når fullading er ferdig, avgassing begynner og spenning reduseres litt, dette opdages av laderen. Enten laderen slåes av eller effekten reduseres (ampere) og utjevningslading utføres (topplading-typisk 15%). Jeg synes det er skummelt hvor varme de små AA-AAA batterier blir etter hurtig lading og det sikkert fører til redusert levetid. Vi med vannkjølte blokker er heldigere og enda heldigere om vi la blokkene kjøle ned noe før vi lader dem, særlig om sommeren.
#1658
Elbiler i media / Sv: Eden Project
fredag 09. februar 2007, klokken 14:59
Oops. glemt hjemmesiden til forrige innlegg. www.edenproject.com
#1659
Elbiler i media / Eden Project
fredag 09. februar 2007, klokken 13:32
Har hørt at Eden project (tidligere leiregruve i Cornwall England som har blitt forvandlet til et kjempe miljøprosjekt med biomes- kjempe drivhus som var brukt under innspilling av forrige Bond film,pluss undervisning og masse spennende kunst osv) skal ha en sexy green vehicle day og Matthew fra EVtreff 2006 skal delta med sine Peugeot 106 electrique biler. Lure på om noen var interessert . Det er jo litt langt å kjøre men det går an å charter en skip! Spread the word my brothers and sisters! Jeg vet ikke om det blir mye media utfall fra dette men  det er besøksmål nummer en i England og er en fantastisk opplevelse.
Mars30 til april15 og ikke glem alle de fantastiske vårblomstene plantet i hele område. Hello og med vennlig hilsen Ken
Ps har gitt besked til EV guide og Øyvind Lunde fra Thinkers. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA