Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ken

#16
Prøv å koble fra motorstyring under lading. En av de store kabler fra HV boks er nok. Isolasjonsfeil i styring eller motor er nok til å slå ut lading.
#17
Tålmodighet uten grenser. Gratulerer så mye
#18
Don't you have problems with overvoltage in your pack?
BMS always click when charging. It is part of the monitoring of parameters
#19
Det er også betydelig med høyden av vanndunk over vannfyllingsniplene. Om jeg husker riktig må det ikke være mer enn  en meter. Vannfyllings ramper gjennom blokkene stenger av vannet når  cellene er fulle ved bruk av overtrykk. For mye trykk i påfyllingsvann vil forstyrre dette og føre til overfylling av blokkene.
#20
Etter det jeg huske er det mulig å få tak i front ruter til Classic fra bilglass forretninger. Uten varmetråd da. Ny Think har varmetråder som en ekstra
#21
Agder elbilforening / Vi er på Facebook nå
tirsdag 26. februar 2013, klokken 23:44
www.facebook.com/AgderElbilforening.
Ikke så mye action der men dere oppfordres til å Like den.
#22
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Vil ikke lade
tirsdag 05. februar 2013, klokken 22:12
Jordfeil med aircondition kan også føre til ladestopp. Det er bare lurt å koble fra auxillary utstyr og til og med motorstyring fra kontaktor boks når man feilsøker laderen.
#23
Sitat fra: Figgen på tirsdag 05. februar 2013, klokken 19:32
Faren for "overfylling" av vatn har eg derimot ikkje forstått; tettheten på vatnet er svært lite forskjellig om det held 7 eller 27 grader, og vi lar uansett litt vatn renne ut under påfyllinga (ca. 3 dl for min del).  I dag returnerte eg frå jobb (53 km) og hadde 50% på nåla,  så alt ser ut til å vere i beste orden, trass i at eg kanskje ikkje har følgt "kokeboka" ved vannfyllinga.
Det er ikke tettheten av vannet som er viktig, det er nivået av elektrolytt i cellene som er viktig. Ved overlading så presser man elektrolytt ut av platene. ved synkende spenning er man sikker på at elektrolytten er på maks nivå før vannfylling. Hvis for eksempel men får batterihavari kort tid etter vannfylling så er man trygg på at uansett hvor mye overlading man bruker for å tilpasse noen nye blokker til pakken at ingenting vil overløpe fra fyllings systemet.
Elektrolux: hva slags lader bruker du til vannfylling?
#24
Jeg har forsøkt å utføre vannservice på 2 eldre Think biler siste helg. Batteripakkene var rundt  null grader ved aktivert service lading og bilene var ladet opp til nesten 100%. Med lading i gang var det tydelig at spenningen gikk fort opptil spenningsgrense til laderen og effekten gikk ned til nesten null. Siden  bilene hadde BMS 116 versjon kunne jeg la de lade ferdig uten tilsyn natten over. Spenning og effekt gikk opp og ned stadig om hverandre mens overlading pågikk. Temperaturen økte etter hvert og jeg forventet at batteripakkene var klar til vannfylling neste dag. Jeg opplevd at lading hadde stoppet etter mindre enn 20 Ah tross at vddlikeholdslading var fortsatt aktivert på Nikometer. Jeg påstår at lading hadde Time Out pga at lading kommet aldri til full effekt innen en viss tidsramme. Lading måtte aktiveres igjen 2 ggr før tilstrekkelig antall overladet Ah var nådd. På den ene bil kom den aldri. til full effekt tross at batteripakken var 20 grader. Til slutt havnet den på 4 ampere og 171 volt i et halvt dogn. Jeg ga opp og fylt bilen på 60Ah overlading.
Vi har store utfordringer med disse gamle blokker pga høy indre motstand. Om sommeren er det vanlig at vi nå maks temp. av 40 grader før laderen tar en pause til å la temp sensorer kjøle ned 3-4 grader før den starter opp igjen.
Jeg har stor tro på å la bilene overlade ordentlig til å minimere risiko for overfylling med vann og utjevning av batteripakken.
#25
Lampeolje går helt fint i Webasto. Anbefales av hjelpemiddelsentralen for bruk i scootere med overbygg som har WEBASTO som standard. Litt dyrt da...
#26
Det er bare å bruke vinkelsliper Caspar  ;)

Det var litt av et læringskurv hvordan man behandlet Thinken. Jeg pleide å kjøre bilen tom en gang i uke. Rundt og rundt i nabolaget som en galning. Jeg har just hatt min første batterihavari. Mest sannsynlig en sprekt celle og 2 andre blokker forgiftet av frostvæske. Jeg har heldigvis en annen pakke klar til montering.
#27
Bare noe jeg kom bort i i en loppemarked just. En bunke med gamle Bil magasiner var nok for meg å tenke på at en av dem hadde noe om vår kjære bil. Traff riktig blad med en gang!
Artikkel var overaskende positiv synes jeg.
Bla ned til "Historie" på http://www.elbil.no/wiki/Think og åpne de tre lenker etter hverandre. God fornøyelse ;)
#28
Det er ofte DC-DC som dra ned spenning på en utladet batteripakke. Koble til en kraftig lader til 12 volten og koble fra DC-DCen før et ladeforsøk. Saft batterier siger opp mot 6 volt ubelastet som gir nok spenning totalt til at laderen skal fungere. Lad i 10 minutter eller til full ladeeffekt slår inn før man kobler til DC-DC.
#29
Årsmøter og medlemsarrangement / Årsmøte 2012
torsdag 08. november 2012, klokken 00:11
Vi treffes i Klimahuset i Kristiansand foran Festningen kl 17:45 den 20. Nov. Enkelt bevertning. Vel møtt :)
Årsmøte 2012[Endre]
Dato: 20. november 2012

Enkelt bevertning og mulighet for et åpent møte om energisparing i bolig Kl 19 rett etter.


Styrets forslag til Dagsorden:
Konstituering
Godkjenning av Dagsorden
Årsberetning/ melding
Regnskap
Budsjett
Vedtekter
Valg
Avslutning.
Har dere noen saker så kan dere poste dem her eller e-post til Styreleder.

#30
Når du måler spenning mellom batteripoler og kasse må du sette en 1K motstand parallel med testpinner for å fjerne alle spøkkelse spenninger. Det finnes riktig prosedyr fra Think når du skal teste for isolasjon feil i batteripakken på ElbilWiki  Søk til riktig del i verkstedsboka via http://www.aspenberg.no/think/300dpi_servicemeldinger.pdf
Lykke til!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA