Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ken

#21
Fra NAF magasinet Motor. Inntil kr10,000 for etablering av ladestasjoner i borettslag, sameier og kommersielle aktører.

Fikk etterspørsel av leverandører pluss råd fra et borettslag i Kristiansand i det siste. Greit om vi får en slik ordning også.



http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20%28TET%29/Internett%20%28TET%29/Dokumenter/SKJEMA/080827_SHF_%20S%C3%B8knadsskjema.pdf
#22
Vi som sliter med dårligere kapasitet i våre biler kunne godt trenger en rekondisjonering.
Think biler har mulighet gjennom varmeapparatet å lade opp en batteripakke som har gått for langt ned i spenning. Hva med en forsiktig utlading ned til 2 v per blokk eller lavere, la hvile en dag eller flere og så med bruk av en spesiallader av 90 til 120 volt lade opp mot 6 volt per blokk på lav / 5A strøm klar til at bilens lader kan ta over. En initiallading til slutt kanskje?

Vi med Paktrakr kan overvåke spenning med fordel. Er dette farlig for batteripakken generelt? Fordelen med prosedyret er at man trenger ikke å demontere batteripakken.

I Think biler for eksempel, er det mulig å tappe ned batteripakke ved bruk av varmeapparatet? Batteripakken kan lades opp gjennom strømforsyning til varmeapparatet mens den er koblet fra og tenningen er slått på og varmebehov er skrudd på.
#23
Elbiler i media / Irskene satser stort på elbiler
fredag 30. januar 2009, klokken 19:39
Utklipp fra Smiths Electric Vehicles Newsletter i dag:


The Republic of Ireland is switching on to electric vehicles in a major way, with the Government announcing a target of 10% of all vehicles on Irish roads are to be battery-electric by 2020.

Transport Minister Noel Dempsey said, "This Government initiative...will help us reduce our dependence on fossil fuels, improve energy security and lower our transport emissions. Ireland's transport future must include smarter, more sustainable travel choices."

The Republic of Ireland has announced a target of 10% of all vehicles to be powered by electricity by 2020. This represents some 250,000 cars, vans and trucks on Irish roads over the coming years.

Energy Minister Eamon Ryan and Transport Minister Noel Dempsey jointly announced the plan and are pictured here in front of a Smith Edison panel van.

The Government's Electric Vehicles plan includes some great news for any fleet operator in Ireland who is considering buying a Smith zero emission commercial vehicle:

Tax incentives 100% tax write down – businesses can write off 100% of the purchase cost against tax, in the first year of ownership!
A EUR1 million project by Sustainable Energy Ireland to research, develop and demonstrate electric vehicles nationally
Publication of a "Buyer's Guide" and a "Cost of Ownership Calculator" to help new customers, produced by Sustainable Energy Ireland
Establishment of a National Task Force to examine infrastructure options for national roll-out of electric vehicles, including on-street charging
Minister Eamon Ryan said: "We can reduce our fossil fuel bill and help meet our climate change challenges. Importantly, this plan will bring major investment and jobs to Ireland as we become a centre for electric vehicles."

Sustainable Energy Ireland estimates CO2 emissions in the Republic could be cut by 350,000 tonnes if the EV target of 10% is met.

#24
PSAbiler / REVA / Th!nk / Paktrakr montering Jan 2009
søndag 25. januar 2009, klokken 23:11
Nå har tre Think biler i Kristiansand fått Paktrakr montert denne helg etter en maraton innsats i en lånt bilverksted med løftebukk osv. Takk til Steinar.

Alle fikk montere den batteri overvåknings system pluss strømmålere og datalogger med minnebrikker.
Monteringen gikk greit nok med noen bemerkninger:

ministøpsler låser ikke og kan lett trekkes ut.

En av/ på bryter på nøytralen ville har vært greit men det går sikkert an å ettermontere en dersom man klarer å trekke ut ledningen gjennom luken. Det kan fungere som reboot i tilfelle problemer samt spare strøm. Det ser ut som at man må stille inn batteritype og ampere "range" på nytt hver gang man koble fra.

Live data er ganske treg gjennom displayet og en midlertidig strømmåler jeg hadde koblet til ga mye raskere visninger av ampere. Think kan levere 230A ved fullgass som er begrenset etter et par sekunder til 180 eller sånt. PakTrakr viser bare 180A så det er mindre nyansert.

Hvis man trodde det var farlig å snakke eller tekste på mobil telefon mens man kjøre så er Paktrakr høyest ulovlig! Veldig morsomt likevel å kontrollere batterispenning under belastning.
#25
Kristiansand / Rushtidsavgift i Kristiansand- elbil fritak?
lørdag 27. september 2008, klokken 21:45
Jeg fikk en heftig dokument i posten i det siste som er en utredning til rushtidsavgift her i Kristiansand. Har vi krav for fritak som elbilister? Meningen er å tvinger flere til å bruke kollektiv transport og få bedre flyt på veiene. Vi kan dokumenterer at vi er mindre forurensende enn busser men kan privat elbilbruk føre til mindre kø i rushtider?

Dokumentet kan lastes ned på www.atp-prosjektet.no og bla ned til [Rushtids-utredningen ut på høring] 95 sider.

Vi har  mulighet til å komme med innspill innen 20 0ktober.

Like greit å kjøre diskusjonen her. Vær så god.

Etter å ha søkt i den elektronisk utgave finner jeg ingen referanse til elbiler. Jeg har sendt en Epost til de som skrev rapporten og bedt om en forklaring.
#26
Skulle gjerne sette inlegget her men nå skal jeg snakke om 3-hjulinger. Og hva med enhjulinger??? Veldig forvirrende at små elbiler blir klassifisert som 4 hjulsmotorsykler.

Poenget er at jeg tilfeldigvis kjørt forbi en post omdelingskontor på Lund i Kristiansand og oppdaget en ukjent kjøretøy. En trehjuls scooter i knallrød med tre hjul (to bak) tydelig tegn av batterikasse og elektronikk. to ganger navmotorer bak med skivebrems.
EVT345 heter den. Svære kasser foran og bak. Kunne kjører i over 7 timer mens til vanlig kjører de 3 timer om dagen. Maks fart 50km/timen. Det finnes noen bratte bakker i område. Den er til utprøving men alle virket veldig fornøyd med den. Jeg glemt å spørre hvor mange de hadde til utprøving.

Jeg finner ikke ut om prosjektet i postens sider. Kanskje de vil sende en pressemelding om saken.
El-scootere.no er importøren og en bilder vises men uten kasser til post.
http://www.uet.no/els/
  Lagd i Kina.

Specification:

Range
40-65km

Max Speed
25km/45km

Battery
12V/50AH *4 Sealed Lead Acid

Motor
48V DC Direct Driven Hub Motor with rated power 1.5KW*2

Charging
4.5hrs-6hrs (up to 90% fully charge)

Charger
400W/7A

Dimension
178*90*102cm

Weight
167kg (batteries included)






#27
Andre Elbiler / Enfield 8000 BEV
søndag 01. juni 2008, klokken 14:39
Jeg visste at de engelske har lagde elbiler i mange år men denne donningen har en fryktelig morsom historie bak seg.
Etter det jeg huske fra Googling var at mannen som designet bilen var berømt i aeronautisk design og jobbet med NASA på raketter osv. Bedtriften var kjøpt opp av en gresk selskap og produksjon skulle flyttes til Hellas men det aldri ble noe av det. Det er snakk om "Who killed the elektric car #1"
Enfield 8000 har veldig lav drag koeffisient og ser litt mer stilig ut enn noen av dagens Elbiler.

Om dere er raske, kan man by på en på engelsk E-bay
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190224887198&ssPageName=ADME:B:WNA:GB:1123

Autonomi 60km og hastighet minst 60k/t men dette stemmer ikke helt med andre info jeg har lest.

Den er jo veteran nå. Er det lettere å få sånne bil godkjent i Norge?
#28
Agder elbilforening / Innslag i folketoget
søndag 30. mars 2008, klokken 22:18
Når er vi innmeldt i folketoget i Kristiansand. Nå kan vi komme med foreslag om hvordan dette kan skje. Selv har jeg vurdert å koble mine to Thinker sammen til en "stretch limo" med stoff og falske vinduer imellom. Jeg kunne tenke meg at Rune står på toppen av bilen sin, lett kledd og med to heftig knistrende strøm kabler i begge hender. Vi må vinne første premiet vet dere (Kr10000).

Andre foreslag?
#29
Årsmøter og medlemsarrangement / Påmelding EV 2008
fredag 14. mars 2008, klokken 21:02
Hvis dere går inn på world wide web.evguide.nu kan man se hvor lang de har kommet med arrangementet i år. Begivenheten er basert på en kamping plass 30km sør for Ålborg og med noe lading underveis klarer vi å kjøre elbilene dit på Superspeed for eksempel. Jeg skal prøv å booke nå om det er plasser igjen.

9. til 12. mai er variheten men selvsagt dere trenger ikke å være der på det hele. Et program av aktiviteter er blitt lagt opp og dere kan treffe elbil entusiaster fra Danmark, Sverige , Norge og England.

Send E-post til en av arrangørene og si fra hvis dere vil ha en de overnattingsstedene som har blitt reservert.

Kjempegøy, vel møtt.  Ken

Fire medlemmer av vår forening har meldt seg på allerede
#30
Avansert: Batterier og Lading / Zebra Batterier
torsdag 28. februar 2008, klokken 22:39
På tiden å starte en Zebra emne har med Thinken i ferd med lansering i Geneve neste måned.
My nytt på MES-DEA sin sider og ikke bare batterier. Vacuum pumper, omformere, motor kontroller osv.
Mange varianter av Zebra i forhold til kapasitet, spenning. Snakk om 2000 moduler i år som er ikke så mye men de har sikkert planer om å øke volumet.
En pakke tilsvarende Thinks 19 blokker vil ha en energi innhold av 30 Kw og med 80% DOD betyr 24 KW. Ny typer med forbedret elektroder kan hurtiglades med 30A. 3 timers lading kanskje. Lurer på hvilken pakke NyThink har. Zebra lader ser ut som det kan lett omprogrammeres om det er noe fordel med det. Ken
#31
Elbilen i Samfunnet / Vel besøkt forum
søndag 24. februar 2008, klokken 14:45
Hvis dere ta en titt nederst på forumet kan man se hvor mange er pålogget på enhver tid. Begge brukere og gjester er registrert og det forbauser meg hvor mange gjester kan være pålogget mot 15 noen ganger. Det er en positiv samfunnsutvikling spør du meg. Vi kunne å ha hatt flere hvis bare vi skrev på engelsk ;D
Viktig at vi er snill og grei og vi har medlemmer her som er utrolig flink til å skanne webben og finne på mye rart. Takk så mye.
Ken
#32
Gratulerer Anton. Han fra Danmark med Peugeot 106 E og hurtiglader i bagasjerom. Han har ikke byttet ut en eneste blokk, imponerende. Treff han på EV2008 elbiltreff i nord Jylland i mai. Han kommer sikkert. Ken

http://www.evguide.nu/ab150000.html
#33
Elbilen i Samfunnet / Kvinnesyn på elbiler
lørdag 23. februar 2008, klokken 11:12
Det var ikke mening å spåne/spionere men jeg fant dette forum tilfeldigvis og etter å ha lest for de alle meste mannlige oppfatninger, synes jeg at det var interessant å lese hvordan kvinner ser på den elbil verden

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=309337
#34
Andre Elbiler / Ford Ranger EV
søndag 03. februar 2008, klokken 17:30
Ford Ranger er kommet til Sørlandet og jeg var heldig å få prøve en ut i dag. Den er en elpickup med NiMH batterier og ser ut til å fungere greit i Norden. Samme blokker som Arne Magnus kjører i RAV4 sin. De er luft kjølte og tåle varmen bedre enn NiCAD blokker og er slett ikke dårlige i kulde også. De er veldig påkostet biler med mye aluminum til å spare vekt (1.8 tonn) og i tillegg til en stor lasteplan har plass til 3 i cabben. Bilen var sprek men ga ikke det samme samme farts opplevelse som en mindre og lavere bil. Man var høy og trygg og har sikkert plass til en Reva eller Kewet på lasteplanen! Kjører over 100km på en lading.
    www.elbilimport.no   er linken til han som importere dem og han holder på godkjenningen for tiden i Drammen. Stakkars han men det ser ut til å gå bra fordi de er fabrikk lagd elbiler godkjent i statene og etter handelsavtale må godkjennes i Norge.
Ken
#35
PSAbiler / REVA / Th!nk / Reservdeler utenom merkeverksteder.
lørdag 02. februar 2008, klokken 21:30
Jeg har prøvd å finne en erstatningsbatteri til Think biler (12volt) siden Biltema har kanskje sluttet å levere en som var grei nok. Hvis man skal ha riktig mål, da blir det vanskelig. Bilen tåler en noe høyere batteri men da må man finne på en annen måte å feste den på. Ford kunne ikke gi meg en pris fordi prislisten var sperret til bildelmannen. Han lovd å ringe meg tilbake. Andre batterispesialister i Kristiansand slet med problemstillingen. Jeg skal fortsette fordi vi kommer til å trenger dem etterhvert.

Dette her er interessant og har riktig mål men er mye dyrere enn Biltema sin.
http://webshop.batterystore.no/product/7428/7430/412073/FIAMM_FIAMM_12V_27Ah_Blybatteri.html

Hvis andre medlemmer finner passelig bildeler som andre kunne få nytte av så skriv opp her hvor de kan kjøpes. Jeg selv trenger drivknuter til Think, helst nye.
Ken
#36
PSAbiler / REVA / Th!nk / Rabatt på bildeler
onsdag 16. januar 2008, klokken 22:45
Jeg fikk en beskjed fra en av våre medlemmer at vi som er medlemmer i Agder Elbilforening kan få mellom 20 og 40% avslag på Bang og Folkestad i Sørlandsparken. Den ligger på venstre siden på vei opp fra Timenes forbi søppelfyllingen og inn mot  Rimi. Jeg har aldri vært der men det kan ikke være langt ifra <Bilradio spesialisten. Bare kjør ut med elbilen som bevis og be om rabatt. Vi må takke Harald Tønnesen så mye for dette. Takk.
#37
PSAbiler / REVA / Th!nk / Vannfilter er kjøpt
lørdag 22. desember 2007, klokken 22:31
Vannfilter er kjøpt! Etter diskusjoner i styre er det vedtatt at vi må sikre oss en kilde av avioniset vann til å møte alle medlemmers behov. Etter anbefaling fra en erfaren elbilist kjøpte vi skikkelig utstyr med engangspatroner som skulle dekke vårt behov i flere år. Innkjøps pris er Kr 6250 og vi har Kr5000 i kontoen. Jeg venter for julenissen til å dekke resten.

Når har vi alt som trengs til å utføre proff vannfyllinger men med de fordelene av å vite real vannforbruk i alle tre batterierekker, det få dere ikke hos Ford. Bruk anledningen til å lese ut data med diagnose instrumentet samtidig- Veldig morsomt.

Ujevn vannforbruk kan betyr en ubalanse i de enkelte blokker og føre til problemmer. Intervall mellom vannfyllinger kan da reduseres etter behov.
Bare si fra hvis dere trenger vann. Guarantert renere enn Imsdal og Voss!
Passer også til blybatterier, strykejern og laboratorium.

God Jul og godt Nyttår alle sammen. Mvh, Ken
#38
Avansert: Batterier og Lading / Overstyrt lading i Think
lørdag 15. desember 2007, klokken 19:22
Ser ut som det er mye å diskutere her. Ambefale at bror parten av "Vannhul i Lien" legges her og kanskje mer. Si fra om en bedre emnetittel finnes. Ken
Det er ikke mening å stenge ut andre biler men programvarer er andeledes:
#39
PSAbiler / REVA / Th!nk / Diagnose Instrument, ja takk men hvor?
lørdag 15. desember 2007, klokken 01:43
Tenkte på hvordan vi kan spore opp utstyr som dette uten å montere GPS!
Når dere sende\ gi instrumentet videre så send en mail til meg og si fra hvem har det . Jeg kan redigere meldingen og holder plasseringen oppdatert-Fort gjort.

INSTRUMENTET BEFINNER SEG HOS :Ken
Venteliste:  Steinar Hopland
#40
Agder elbilforening / Plagsomme taxisjåfører
onsdag 05. desember 2007, klokken 17:54
Jeg har sendt en mail til daglig lederen i Agdertaxi som oppfordrer han til å informere alle sjåfører om elbilens rett til å bruke kollektivfeltet. Jeg notert skilt nr. til bilen som plaget meg og jeg venter svar. Vi kan ikke tåle denne mobbingen og taxiene kan bruker alle felt til å overta.
Mvh. Ken

Ingen svar så langt!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA