Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil fundamentalist

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
lørdag 16. november 2019, klokken 03:20
Kansje litt off topic, men kom over denne videoen når Michael møter Kitt for første gang. Mange av de futuristiske egenskapene er nå «vanlig» i alle teslaene 😀.

Når han ser dashbordet sier Michael »what is this? Looks like Darth Waders bathroom»  ;D he-he

Fikk litt backflash fra når jeg fikk den første model S85D, og definitivt etter OTA og autopilot 1.


https://youtu.be/hfRiedxPQhs
#17
Jeg har også hatt 5 serie. Kjøp nyest mulig eller helt ny, da de er best lydisolert ihht hva du er vant til fra før. Du kommer til å bli kjempefornøyd  :+1:

1. Vil du ha plaid, må du vente, men den blir ikke billig, »Raven» Long Range er både kjapp og har lang rekkevidde. PDL er brutal. Forberede deg på å bli kvalm og innvollene «ommøblert» Plaid er vel bare for de som absolutt _må_ gruse Porsche Taycon «Turbo» på Nubergering.

2. Ja det er adaptiv LED. Det er en rekke med LED som lyser sideveis mot dit man svinger. «Tåkelysene» lyse også opp inn i svingen. Jeg synes det er bra lys. Ser det som unødvendig med LED lyslist for min del ihvertfall.

3. Jeg kjører med pigg Hakka8 på fjellet i «kjernevinteren» Nå er det vel Hakka9 som leveres. Kjører med Pirelli Zottozero3 piggfritt som «høsthjulsett». Kjører du mye på fjellet som du skriver er vel piggdekk hele vinteren greit.

4. FSD gir ikke veldig mye merverdi nå, men vil bli stadig dyrere ettersom det fylles med innhold. I dag ligger Summum (fjernstyre bilen ut av trange P-luke;/garasjer etc). Nyttig da model S er en bred bil og kan fort bli en irriterende og møkkete opplevelse å åle seg inn i bilen. Bruker Summun relativt sjeldent da vi også har en Leaf som jeg foretrekker å bruke til kjøpesenter etc. Hadde jeg derimot brukt S'n hele tiden ville Summum blitt brukt ofte. FSD inkluderer også oppgradering av ev. Fremtidig hardware hvis der blir nødvendig. Tror selvparkering også ligger i FSD nå. Litt usikker med det er videoer og andre tråder på forumet her på dette emnet. Har selv FSD.

5. Var lang smørbrødliste på model S tidligere også. Nå er alt inkludert som heftig stereo kraftig DAB Spotify Tunelnetc. Stor onboard lader AC lader 16,t5kw, stort «operasjonsstue» HEPA filter, anbient light «vinterpakke» rattvarme etc. etc.
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 11. november 2019, klokken 16:37
He-he, eller har de sitt på det tørre med ERG ventilen som kjører eksos inn i innsuget, og dermed er luften som går inn i motoren like bedriten som den som kommer ut...

Uansett så er slike motorer kun så rene som slitasje og status på sensorer og forringes _betydelig_ over alder. Sier seg selv at en f.eks 17 år gammel bil ikke er like ren som da den var ny. EU regler tilsier at fabrikken ikke har garantiansvar for utslippstall mer enn 5år. Deretter er det eierne som er å klandre, og det er politisk umulig å kassere en 6 år gammel med de økonomiske konsekvensene det er for alminnelige folk, dersom den ikke lenger kan holde EURO 6 nivå. Rimelig overbevist at motorene fortsatt har jukseprogrogrammer, bare mye bedre kamuflert.

Når motoren er slitt og en eller flere sensore er unøyaktige, går den raskt over i standard program uten input fra sensorer, eller slik som golf hybrid som kutter elmotoren under en viss kald temperatur, og da er det som kjent da byer i Norge absolutt trenger eldrift foran fossildrift.

Eller så har bilindustrien oppdatert EU kravene til å tilpasse seg at under 15 grader og over 16 grader, samt over 1100 rpm, så gjelder ikke EURO 6 lenger (litt overdrivet), da Tyskland har 8 av 12 (?) stemmeberettige i disse beslutningsforaene. Bl.a så vedtar de tåpelige kunstige lyder på elbiler selv og hybrid og fossilbiler også er nærmest lydløse i gangfart. Har også forbudt Tesla autopilot i EU på en rekke områder, i håp om at tysk bilindustri skal klare å innhente forspranget Tesla har.
Eller «Tesla vorsprung dur technik» må selvsagt forhindres da Audi skal ha det ordspillet.
#19
Beste dekkene for ditt kjøremønster innenfor god dekkøkonomi gir den omforente optimale løsningen. Her må man faktisk sette seg inn i hva som er ditt eget kjøremønster og matche det med egenskapene på de forskjellige dekkene og dermed er du nærmere det optimale for hva du personlig bør kjøpe.

Men husk dekkrens. Selv de beste dekkene blir relativt elendige når de er fulle av asfalt og tjære. Ikke noen ekspert på dekkrens, men man skal man visstnok passe på hva man bruker da noen dekkrens produkter inneholder petrolums produkter som kan spise opp dekkene litt, samt andre kjemikalier som vasker ut «antioksidanter» i dekkene (som jeg har forstått det skal forhindre at dekket utvikler en «emalje»). Husker vagt en artikkel om dette som kåret alminnelig Jif Universal høyt opp og bedre enn mange dedikerte dekkrens produkter. Uansett nyttig å vite at Jif universal kan brukes, som de fleste har i kjøkkenskapet, kan gi deg og din familie bedre dekk til den krevende vinterveien til hytta, bare med noen sekunders innsats med å spraye på Jif Universal på dekken.

Står en artikkel på broom her, men jeg gidder ikke å skure dekkene med kost og grønnsåpe. Dermed kommer jeg til å fortsette å bruke noe som jeg bare sprøyter på og se at møkka løser seg opp og etterlater seg brune spor i nysnøen etter påføring. https://www.tv2.no/a/8959484/

Ikke ekspert her så kom gjerne med tips om du har undersøkt og funnet hva du mener det/de beste dekkrens midlet som ikke ødelegger dekkene men likevel renser bra. Og ev. Hvor ofte/sjeldent man bør bruke det.
#20
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Komplett vinterhjulpakke
søndag 10. november 2019, klokken 02:36
Det er plenty med originale Tesla hjulsett på Finn.no også.

Jeg har slipstream 19» Pirelli zottozero 3. Synes disse dekkene er mer sporty, med presise egenskaper, men også viktig at de har glimrende våtvei egenskaper. Kjørte hjem fra København i øsende regnvær her for et par helger siden. Hjulspor fulle av vann ble effektivt drenert vekk i dekkenenes 2 dype langsgående og romslige drenerings kanaler. Kanskje ikke aller best på hard core vinterføre, men det er ikke det føret jeg kjører mest på uansett. Med 4 hjulsdrift er uansett fremkommelighet ikke noe problem. De er også langt mer slitesterke enn de supermyke testvinnere, som jeg uansett synes er for myke og «drifter» for mye på de myke lamellene. Kanskje noe å tenke på med momentsterke P85D.

Siden jeg er totalt kompromissløs, skifter jeg til (vinterhjulsett2) med Hakka8 piggdekk i «kjernevinteren» pga stor elgfare på klassiske vinterveier til hytta hvor sporete snø, is og porselensnø gjør alle piggfrie dekk underlegne skikkelige piggdekk uansett. Å ikke kjøpe på piggdekkene i «svartsesongen» sparer piggene, men også miljø, støy (og litt pigg avgift også).

Skulle jag hatt samme hjulsett hele vinteren, hadde jeg (igjen) valgt Michelin iceX XI3 (som jeg valgte på vår første modellS 85D. Ser også ut til at Alfa Bergen deler mitt syn her. De har en dreneringkanal i midten samt 2 mindre på hver side, som hjelper vann og slaps vekk. Hard core vinteregenskaper er ivaretatt OK, samt bedre slitestyrke også...

https://www.michelin.no/auto/tyres/michelin-x-ice-xi3
#21
Tesla SW og AP / Sv: Ny update snart
fredag 01. november 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. november 2019, klokken 09:50
Beklager å ødlegge jula for deg.  :D
Gjelder bare Performance Ludicrous+
Virker som det gjelder alle ihht https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opxApV/alle-teslas-biler-blir-kraftigere-etter-ny-oppdatering
Så det er vel fortsatt lov å håpe   :D
#22
Tesla SW og AP / Sv: Ny update snart
torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:45
https://electrek.co/2019/10/29/tesla-model-s-x-range-increase/

«I forgot to mention, we're also expecting there's going to be an over-the-air improvement that will improve the power of the Model S, X, and 3. That's, by the way, coming in a few weeks. It should be in the order of 5% power improvement due to improved firmware.»

«Tesla VP of technology Drew Baglino said that they have found ways to optimize the motor control, and it should result in about "5% improvement for all Model 3 customers and 3% for Model S and Model X" customers.»
#23
Elbiler i media / Sv: Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
fredag 25. oktober 2019, klokken 00:17
https://www.tu.no/artikler/bil-er-tre-ganger-raskere-enn-kollektivtrafikk/477293

Bil tre ganger raskere enn kollektivt.

"De fleste bilturer kan erstattes med buss eller tog, men da går det også vesentlig langsommere. Det viser det nye mobilitetsindeksen som konsulenthuset Incentive har utviklet for Dansk Industri."

Det betyr at kollektivtrafikken sløser bort den lille tiden små barn har med foreldrene sine hjemme mellom barnehage/skole og leggetid, og gjør dagen i barnehagen lenger enn nødvendig, dersom man bruker kollektivtrafikk. 

Til tross for dette er det super attraktivt å ta buss i Danmark...


https://youtu.be/zFBEKt-WCT8
#24
Elbiler i media / Sv: Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
søndag 20. oktober 2019, klokken 02:36
https://www.tv2.no/a/10805908/

Kan sikkert finne 100 artikler som støtter at MDG gjør alt de kan for å gjøre det vanskelege å kjøre bil i byen. At folk er for klimavennlig by og mindre utslipp betyr ikke at man ønsker en reversering av elbilsatsningen i Oslo, men slik tolker altså MDG «klimavennlig». Å fjerne biler uavhenging av drivlinje fordi det er «urettferdig bruk av plass» at dieselbussen skal stå i kø bak elbilen. Utenom rushtiden kjøre 1000vis av busser med under 10 personer om bord, samt at jo færre som har elbil, jo fler vil fly korte flyturer der bilturer før dominerte.

Poenget mitt er at ensakpartier sjeldent løser ensak problemet sitt på en god og helhetlig måte, som faktisk ender opp med å gjøre det verre med det vil forbedre. MDG har dårlig tid med å jage bilene ut av byen, mens bilene fortsatt forurenser. At AP støter dette er kun fordi dem ønsker å bygge langt fler boliger enn det er infrastruktur til. Å ikke bygge ut infrastruktur, bygge tett i tett høye grå boligblokker og tvinge folket over på kollektive løsninger er en politikk som har vist seg å fungere dårlig.

Å tvinge befolkningen ut på sykkeltur sommer som midtvinters fører til langt fler skader og dødsulykker slik at små barn mister moren sin når hun blir ihjelkørt av bussen. Den artikkelen kan du Google frem selv.

Nå som mdg satser null og til og med å fjerner gatelading, hindre man effektivt at  folk som bor i blokk uten egen privat parkeringsplass, får kjøpt elbil. Da opprettholder man dogmet at elbilfordelene bare er for rike folk med enebolig, og det svekker opinionens støtte. At elbilsatsningen reelt blir ofret i klimamålet, blir for dumt, men det løser over tid problemet til tråden med køer på ladestasjoner.
#26
Elbiler i media / Sv: Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
lørdag 19. oktober 2019, klokken 15:27
Betaling på ladeplasser ble innført fordi det stoppet helt opp å bygge ut mer ladestasjoner og at MDG ikke vil ha hverken fossil eller elbiler i Oslo.
#27
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flere elbiler fører til mer kjøring.
onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:44
Kjører mindre enn før...
#28
Model Y / Sv: Dual engine long range vs long range performance?
tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:05
Performance, m/3seterad. Lurer litt på hvor trangt det blir der...
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: 280 km med en P90D....!?
torsdag 26. september 2019, klokken 16:11
Skru på Range Mode så slipper du å bruke så mye (unødvendig) energi oppvarming av batteri på de korte turer i hverdagen.

1. Slå gjerne av Range Mode etter en times tid, når du er på langtur, slik at du har optimal batteritemp for SC lading
2. Slå av Range Mode i streng kulde, da varmeapparat effekt er redusert på range mode.
#30
Sitat fra: Crown på mandag 23. september 2019, klokken 22:36
Ser dere videoen til TB så er det jo nettopp det han poengterer, at ladehastigheten til X og S er ikke noe særlig spesiell mer, og Tesla må ikke stoppe utviklingen av dem, men gi dem samme batteriteknologi som Model 3. Faktisk ville jo e-tron fra og med 1000km bare rykket fra, og med tilhenger ville den rykket fra enda før.
På min S75D ladet jeg med elendig hastighet på SC vei i Danmark. Så skrudde jeg av range mode og lade hastighet økte betydelig. Årsak er at både oppvarming og kjøling av batterier er nedsatt ved rangemode.

Kan forsøke å teorisere litt på problemstillingen, så kom gjerne med innspill.
- Altså begynner man SC med ugunstig temperatur på batterier i forhold til optimal SC ladehastighet, og nødvendig kjøling ev oppvarming må gjøres før ladehastighet kan økes (oppleves som treg ramp-up, men også litt lav ladehastighet gjennom hele ladesekvensen)
Hadde Teslabjørn kjørt uten RangeMode, så hadde batterienes temperatur vært mer optimal ved ankomst til SC og lading maksimert. På langtur med Tesla navigasjon bør vel SC være «på ruten mot målet» ikke destinasjonen før Teslaen selv optimaliser temperatur før SC lading, da SC ikke bør være destinasjons lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA