Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Elbil fundamentalist

#21
Elbilen i Samfunnet / Heksejakt på bilister generelt?
fredag 09. juni 2017, klokken 17:08
Det er snart valg og det er varslet ganske kraftig lut mot privatbilister generelt. Med plug-in biler på 50% av nybilsalget, begynner tilstramming av privatbilisme i de store byene å likne mer på ren heksejakt enn fornuftig transportpolitikk. I Oslo varsler MDG at alle gateparkeringer skal fjernes i løpet av 2019, og alle gater skal bli utformet som lekeplasser og sitteplasser midt i gata for alle våre slitne innbyggere. Uten parkeringsplasser vil alle som har barn ikke lenger kunne bo i byen. Hjelper ikke å ha elbil uten mulighet for parkering. Kjipt å aldri få besøk også om det er klin umulig å parkere/veldig dyrt å parkere?

Er redd for at sentrum av byen kommer til å drept, og rasering av levevilkårene for næringsdrivende som da utelukkende kommer til å ha blakke ungdommer på skateboard som kundegrunnlag.

Har tidligere skrevet og foreslått ganske kraftige virkemidler mot dieselbiler, men nå er salget av disse på kraftig retur. Synes politikket som har vært med favorisering av elbiler og også ladbare hybrider fungerer veldig bra, med svært gode resultater.

Ytterligere innskjerpinger nå synes jeg for det meste er å "sparke inn åpne dører" og er kanskje mer kamuflert hat mot privatbilisme generelt. Fjerne alle parkeringsplasser gjør det umulig å bo i byen, unntatt for studenter 20-årene. De fleste av dem kommer uansett ikke til å bli boende i Oslo etter 5-6 år med byliv, fyllekuler og stappfull av studielån og null på sparekontoen.

Skal vi utelukkende tilrettelegge Oslo om til en gjennomtrekksby for tilflyttende gående og syklende studenter?
#23
Elbilen i Samfunnet / Høringsnotat selvkjørende biler
lørdag 07. januar 2017, klokken 20:34
Noe vi burde kommentere her?. Høringsfrist: 01.03.2017

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-ny-lov-om-utproving-av-selvkjorende-kjoretoy-pa-veg/id2523663/

Står en del om lagrede data. Min menig at "big data" som selvkjørende biler produserer burde standardiseres og deles mellom alle bilfabrikanter. Forventer at autonome biler er trafikksikre og at bilbransjen samarbeider om best mulig sikkerhet til fordel for alle. I en periode nå før vi får "majoritets design" vil det være konkurranse på teknologi selvsagt og Tesla har kanskje mest kjøredata fra autopilot kjøring pr. nå, men det vil snu raskt når de større produsentene ruller ut ap1 biler. Når beste teknologi er tydelig, må samarbeid være en selvfølge. Bilprodusentene konkurrerer ikke om å ha de "beste ABS" bremsene i dag. De burde helle ikke konkurrere om å ha den "tryggeste selvkjøringen" alle bilprodusentene burde bidra til tryggest mulig autonome biler uansett om det er Lada eller Tesla...

Biler burde kommunisere om kjøreforhold og friksjon. Har en autonom bil kjørt i en glatt sving, vil dette kommuniseres til de andre bilene.

Kanske noen nye tjenester / muligheter?

Miljøvennlig salting? Kansje alle autonome persobiler kan utrustes med 15 kilo salt, (vogntog noen hundre kilo mer) som punktsaltes akkurat der det trengs ihht big data? Millioner kg salt kan spares?
Automatisk rapportering om ujevnheter og hull i asfalt, dårlig doserte svinger etc., vedlikeholdbudsjetter kan utnyttes mye bedre?
Scannere og varmesøkende kamera mot viltpåkjørsler?

Flere forslag?

Bildelingstjenester: plukker automatisk opp medpassasjerer som er ihht din profil preferanser. Hold dere fast alle single: "Bildelingstjenesten er levert av Sukker.no" og baksetet ledig  ;D

Niber task? Utnytte tomme lastbiler som kjører retur.

Høres kansje litt flåsete ut, men myndighetene bør kansje legge inn krav om api'er som muliggjør en rekke nye tjenester innovasjoner vi ikke kjenner til i dag. Her gjelder det å være litt fremsynt. Ett krav til standardisert api kan være like viktig som "standardisert hengerfeste" er for kommersiell utleie av tilhengere.
#24
Strøken bil med nylig gjennomført service. Helt nye Hakka8 piggdekk. TPMS på begge hjulsett. Hvit perlemor. Bilen selges i Oslo, men kan sende den i hele Norge ihht autolink sine priser. Eventuelt kjøre den langt i møte på halvveien uten ekstra kost.

Nissan Leaf er mest solgt elbil i Norge med god grunn. Svært solid, 5 stjerner, god plass sitter høyere og oversiktlig, lett og kjapp å kjøre. Garantert problemfritt og billig bilhold med lavt verdifall.

Send pm
#25
Hyundai Ioniq / Bra langturtest av Bjørn Nyland
mandag 26. desember 2016, klokken 05:52
"Assome car" sier han mange ganger. 160km på vinterføret 5 minus er veldig bra! Masse utstyr bra navigasjon. En god kandidat som bil nr 1.

https://m.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU
#26
En klassisk roadtrip video fra Bjørn Nyland. Må si jeg ble imponert  :)
Det er også ett god video som viser behovet for aktiv kjøling av batteriet når man hurtiglader flere ganger etter hverandre. Håper Nissan prioriterer dette i neste oppdatering, da Leaf 30kWh virkelig gir gode langtur muligheter.


https://www.youtube.com/watch?v=rf0PJwNsffE
#27
Model S 2013 - 2022 / Fornøyd med Skøyen
søndag 03. juli 2016, klokken 02:11
Fikk god service på Skøyen. Vet at det er imot det "korrekte hylekoret" men Jeg er faktisk fornøyd med Skøyen hver gang jeg har vært der. Fått leiebil, nyvasket bil, alt i orden!!
#28
Elbiler i media / Endelig dieselgebyr
onsdag 29. juni 2016, klokken 19:44
"Gebyret vil trolig bli innkrevd ved kjøp av oblater for ett år, 30 dager eller ett døgn. Kommunene skal selv få bestemme prisnivået."

-Gjenbruker man oblatløsningen for piggdekk også for dieselbiler, blir det mindre attraktivt med dieselbil også for de som bor og jobber innenfor bomringen. Denne gruppen dieselbileiere er relativt upåvirket av høyere satser i bomringen, kan nå få effektive incentiver til å bytte til biler med mindre utslipp. Helst elbiler selvsagt...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/regjeringen-sier-ja-til-nye-diesel-gebyrer/a/23723891/
#29
Golf GTE / Golf GTE i media
onsdag 20. januar 2016, klokken 22:42
Det er ikke bra at man ikke kan kjøre i EV mode når det er kaldere enn -10 grader.
Har ikke Golf GTE selv, men oppfordrer dere som har det å klage. Det er viktig for luftkvaliteten i byene våre at bilene innfrir på lokal forurensning når det betyr mest ,nå som det er ekstrem forurensning i Oslo og flere andre byer..  >:(

Det er også nå GTE'n skulle spart dere for mest drivstoffpenger når kaldstart i mange minus krever mye drivstoff...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vw-eiere-stroemloese-mener-de-fikk-lite-info-om-kulde-problemer/a/23596303/

"BØR KLAGE: Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, mener eierne bør klage til selgeren dersom de ikke har fått nødvendig informasjon før de signerte kjøpekontrakten."
#30
Drivstofforbruket flater ut og har trolig nådd toppen i 2015
http://www.side3.no/motor/salget-av-drivstoff-i-norge-har-trolig-nadd-toppen/3422786989.html
Kappløpet er igang... Hvor fort vil det falle videre?? Når når det 1992 nivå? Jeg gjetter 2020... Hva tror du?

De nye bilene er og blir mer effektive, og det betyr høyere betalingsvillighet for drivstoff, da mindre mengde gjør samme jobben som før. Tapere er ikke fullt så nye biler, som har noe tørstere motorer. Nedleggelser av mange bensinstasjoner har allerede begynt. Med synkende volum og konkurranse i et marked i solnedgang vil både prisene og avgiftene øke.

Etter klimakonferansen i Paris vil det antakelig være stor motivasjon og forståelse samt forventninger for økte avgifter. Kanskje allerede ved revidert budsjett neste år. Ingen vil forsvare lave diesel og bensinpriser, og FrP vil sikkert forhandle vekke lave avgifter mot viktigere ting.

Jeg sier bare: Kjøp kun elbiler fabrikknytt!! Trenger du diesel, kjøp brukt, men bor du i byene kjøper du brukt bensin eller ny Plug-in bensin. Ikke tilføre landet nye ICE biler, ihvertfall ikke dieselbrennere >:( Kjør "hybrid" med en gammel langturbil. Man kan kline til med "drømmebilen" noen år gammel BMW 7 serie etc. om du ikke har så mange langturer. Store motorer er ikke så tørste på motorveien hvis man cruiser på lavt turtall, og ekstremt prisfall har gjort de svært billige. Bruker man den sjeldent så går det uansett ikke mye drivstoff. En "drømmebil" gir litt høyere eierglede også. Kjører du mye på langtur, så kjøp ny Tesla 70 eller 70D innen avgiftene kommer.  Eller 90D om man har råd...

Hiv ut oljefyret, og skaff deg robotklipper til gressplenen :) Innfør høyere vrakpant på de gamle dieselpurkene mot kjøp av ny elbil. Øke årsavgiften i de store byene med 4.000,- på uønskede dieselbiler (f.eks Euro 5 og dårligere og alle VW VAG) for å jage de ut av byene.

Det blir risikosport å kjøpe ICE biler fremover. Både høyt verdifall og høye driftskostnader frister ikke morgendagens bruktbilkjøpere. De vil falle som en stein...
#31
Model S 2013 - 2022 / Autopiloten muligheter og luner
søndag 25. oktober 2015, klokken 16:37
Lager en tråd for potensialet og begrensninger samt juridiske utfordringer med autopilot fremover. Etter autopilot kjøreturen i går natt veltet det inn en masse tanker om dette fenomenet.


Juridisk perspektiv
Vil autopilot egenskaper bli argumentert for trafikksikkerhet som justering av feil sjåføren gjør? F.eks unnamanøver til andre ledige kjørefelt og automatisk nødbrems og potensielt utvidelse av antiskrens hvor bilen også styrer gjennom svingen. Men hva når autopiloten ikke bremser nok ned for svinger og/eller glatte partier og utsetter bilen for potensielt fare? Kan myndighetene kreve at autopilot biler påtvinges fartssperre? Vil det da bli umulig å ta forbikjøringer, unntatt slik snegleforbikjøringer vogntog utfører på motorveier? Kan autonome biler bli skyld i ulykker slik at sjåføren blir frikjent?

Kommunikasjon mellom autonome biler.
Vil bilene rapportere til hverandre om glatte partier? Vil dette kunne lastes opp i "skyen" slik at  alle biler vet om utfordrende partier på veien foran automatisk med real-time/ minutter gammel info. Også når ispartiet er smeltet og normal friksjon gjenopprettet.
Kan lysreguleringer bli gammelags? Bilene kan selv beregne om de kan passere foran eller bak kryssende trafikk. Kan kjørefelter bli gammeldags også? Svermteknologi kan gjøre det slik at motgående kjørefelt kan benyttes om det ikke kommer motgående trafikk, og bilene "fletter" unna møtende trafikk automatisk i "siste sekund" men likevel trygt iom at avstand mellom biler kan reduseres til f.eks 20 centimeter 3 biler i bredden?
Vil bilene kunne gjøre nytte av sideterreng analyse, slik at bilene vet nøyaktig hvor man er på bakgrunn av sideterrengets egenskaper, slik cruise missiler gjenkjenner kartet topografi på radarbildet. Da vil elbilene kunne kjøre så presist i veibanen at de alle sliter i det samme hjulsporet.

Sjåfører.
Kjøreatomatikk sløver sjåførenes evner.
Vil autonome biler sløve sjåførene så raskt at man blir en farlig sjåfør?
Etter at biler fikk ABS og antiskrens, er det blitt slik at de færreste selv greier å hente inn en sladd uten å få hjertet i halsen? Vi man med autopilot som "hovedsjåfør" bli såpass passiv bak rattet at man får hjertet i halsen når autopiloten umiddelbar ber deg ta over? Om sjåføren ikke tar over hva skjer da? Vil bilen velge den "beste utvei" og så stanse bilen på en trygg plass? Skal slike "nestenullyker" rapporteres til politiet? Blir det prikker av slikt?
Jeg antar at kjøreferdigheter vil forringes om autopiloten kjører de fleste strekningene. Overgangen fra at man kjører bilene selv til 100% selvkjørende biler tror jeg derfor kan gå overraskende fort. Når blir de "uforsvalig" at folk skal kjøre "potensielle drapsmaskiner på 2 tonn"? Når vil det bli forbudt å kjøre bilen selv, eller vil det kreve ett ny type kjørekort, hvor "analoge" kjøreferdigheter testes regelmessig og må fornyes ved jevne mellomrom?

Fremtidsbildet:
Vil det bli mulig å hoppe i baksetet og sove ett par timer på vei til Gøteborg?
Vil bilen kunne sette deg av ved hovedinngangen til jobben, og deretter kjøre rundt kvartalet og finne parkeringsplass selv? Eller enda bedre: -kjøre rundt med Ubêr app og tjene penger på egenhånd :)

Andre innspill?
#32
Hjelper lite om dieselbilene blir solgt om de ikke forsvinner fra veiene. Ideelt sett burde juksebilene fra VW bilene vrakes, betalt av VAG samt at de burde betale EFTA boten. http://e24.no/bil/elvestuen-krever-strakstiltak-mot-daarlig-luftkvalitet/23536685

Mer realistisk burde f.eks. dieselpurkene fått økt vrakpanten til 20.000,- mot at man registrerer ny elbil samme år. Kombinert med økt lokal omregistreringsavgift og nybilavgift på 20.000 i tillegg til vanlig om man bor i byene med luftforurensingsproblemer. På toppen av dette burde årsavgiften for samme områder øket med 6.000,- i året. Da vil det nok disse kreftbørsene minke raskt i antall i byområdene. Kjøreforbud kan gjerne innføres for å kjeppjage disse bilene enda raskere ut av byene..
#34
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/tollvesenet-advarer-mot-falske-bilfelger-1.12202232
Ser ut som de ligner de er tilbudt til Tesla på Finn.no
Kan være farlig å kjøre med hvis legering og kvalitet ikke holder. 
#35
Model S 2013 - 2022 / Hengerfeste 85D
fredag 17. oktober 2014, klokken 08:21
Iom at TMS D og X deler plattform burde S også få mulighet for hengerfeste. I konfiguratoren er den ikke, men det bør vel kunne ettermonteres, slik det kan på alle andre biler som har plattform som er godkjent for hengerfeste? X skal være klasseleder i sitt segment og spesielt amerikanske SUV'er kan trekke ganske tunge hengere...
#36
Tidlige elbiler: PSA / Lufte webasto varmekretsen
tirsdag 08. januar 2013, klokken 02:28
Har tatt service på webaston, og byttet utslitt brennkopp m.m
Problemet nå er at systemet er fullt av luft. Versktedet synes ikke å ha en riktig oppskrift på å få luftet systemet, og jeg finner ikke noe om dette på elbilwiki heller, så da kommer spørsmålet:
-Hvordan lufter man vannkretsen til varmeapparatet inkl. webstoen? Noen med erfaring her?
#37
Avansert: Batterier og Lading / Range extender batteri
torsdag 25. oktober 2012, klokken 00:31
Burde man utvikle ett standard lithium batterier til elkjøretøy som veier ca 10 kg som er mulig å plugge inn og ut? Dette hadde vært glimrende for å bruke på elbiler på langtur. Altså en Better days Light? At elbiler skal kjøre rundt med for store batterier til hverdag og likevel for små til langturer blir ett dillemma for elbiler i mange år fremover. Hvis det finnes noen standard batterier man kan plugge en eller fler inn i bilen, så kan batteriene byttes på byttestasjoner. Ladeautomatiken i elbilene bør da ha en standard inngang for disse batteriene. Man betaler en høy pant for batteriene som sikrer at batteriene blir inne i sirkulasjon. Supplerer man hurtigladenettverket kan svært mange bensinstasjoner på en enkel og billig måte bli med på elbilbølgen de også. Om man bytter batteri eller selger bensin spiller ingen rolle. De for solgt like mange pølser og boller til en elbilistst som en fossilbillist. Hvis man kan humpe seg fra bensinstasjon til bensinstasjon på disse battereien så kan det være avgjørende om man kommer seg til hytta med elbil eller ikke. Altså om man må ha to biler eller klare seg med bare en elbil. De vil da selvsagt også kunne fungere som en standard "reservekanne" om man skulle være uheldig å gå tom for strøm. DEte kan dempe rekkevide angsten betydelig også...
#38
Ser ut til at motivasjonen har fått seg en knekk i PSA konsernet (igjen)  :-[

"Nå melder PSA og Mitsubishi at produksjonen av de to franske utgavene av bilen stoppes. I første halvår i år ble det solgt 935 C-Zero og 852 iOns i hele Europa."

http://www.side3.no/article3448446.ece
#39
http://www.tu.no/motor/article291762.ece

Da kan man dra på Harryhandel i elbil foreslås de i artikelen  :D

Artikkelen opplyser at ladeløsnigen laderen benytter den japanske  CHAdeMO, også kalt Tepco-protokollen. Den kan lade med opp  til Chademo-lading med opp til 50 kW effekt.

Baserer den innenfor rammene av det man har blit eninge om tidligere? 400 V – 63 A?
http://www.tu.no/energi/article207419.ece Hva har skjedd med denne standarden.

Finnes det overganger som gjør at man kan bruke den på PSA classics?


#40
Fra elbilwiki kan man lese: "Det en bruker av disse batteriene kan gjøre for å holde batteriet veltrimmet, og begrense oppbygging av de store krystallene, er å bruke hele arbeidsområdet på batteriet, og ikke la batteriet stå oppladet over tid. Spesielt ikke fulladet."

Som bruker er det lettest å sette i lading om ettermiddagen, og bruke bilen om morgenen etterpå, men konsekvensen er at bilen står nærmest hele natta med fulle batterier og "bygger krystaller"
Derfor kan en løsning være å sette på en timer med korrekt innstillt ladetid, men da må jeg selv beregne bilens ladetid basert på restenergi i batteriene. Ladingen vil da være ferdig rett før bilen skal brukes. Dette er bra for batterilevetiden. Feilberegner jeg vil batteriene ikke være toppet skikkelig og det er dårlig for batterilevetiden.
Har søk på forumet her, men finner ikke noe konkret.

Noen på forumet her som vet hvordan jeg skal gjøre disse beregningene? Noen biler har 80km rekkevide, andre bare 60km. Her bør man kanskje tenke lading ut fra tripptelleren? Kanskje noen interessant tekniske duppeditter som kan logge ladingen, forslag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA