Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Elbil fundamentalist

#1
Tesla Pickup / Har du bestilt cybertruck?
fredag 22. november 2019, klokken 06:59
La inn bestilling 😎 kun 1000kr
Kan velge mellom RWD (6,5sek), AWD (4,5) og TRI motor AWD (2,9sek)
Med eller uten FSD

Jeg valgte
Dual Motor AWD, FSD spennende å se hva mer som kommer.
#2
Elbiler i media / VW vil gå helt bort fra fossilbiler
torsdag 22. august 2019, klokken 00:45
VW vil slutte å lage elbiler i ...2040....
Hørt at snusing er usunt, så jeg vil slutte ....i 2040...

https://e24.no/naeringsliv/i/lAlJ3G/volkswagen-vil-gaa-helt-bort-fra-fossilbiler
#3
Tesla SW og AP / EU begrensing på autopilot Oppsummering
torsdag 01. august 2019, klokken 11:47
EU begrensinger  autopilot
• Summum kun via Bluetooth og FOB i nærheten
• Hastighets begrensing på 130kmt
• Svingbegrensing kan ikke ta svinger mindre en x radius i Y hastighet eller G belastning
• Filskifte begrensing? (filskifte virker kun i «navigere in autopilot»)

Kom gjerne med korreksjoner og legg til elementer som burde være med.

Elon oppfordrer Teslaeiere å legge press på myndighetene. Tyskland har flest representanter i EU og vil sikkert beskytte sin egen bilindustri.

Hvilken regulering er det som hindrer Tesla FSD og hvem jobber med dette. Hva gjør elbilforeningen og TOCN?

https://youtu.be/qJXTQP-se0s
#4
DRIFTSBATTERI / Noen som har fått tilbake mistet batteri bar?
onsdag 10. juli 2019, klokken 16:15
Mistet en bar pga at jeg med forglemmelse lot den stå 100% over 14 dager ferie nå nettopp. Kun 26kkm

Noen som noensinne har oppleves at batteripakken tar seg opp igjen og da får tilbake en bar?

Til info: Leafen er en europeisk 2014 som vi har hatt siden høsten 2015. Vi har hurtigladet kun ėn gang (har Tesla S for langturer) mye småturer, lader alltid til 80, unntaksvis når det er planlagt mye kjøring.. nå rett før feilen var en slik dag og glemte å sett tilbake til 80 og dermed ble den stående med 100% over ferien....
#5
De siste prisøkningene på bl.a Tesla sammenfaller med at årsavgiften har flytte innkrevingen til forsikrings selskapene.
Er det samme iferd med å skje med elbil årsavgiften, som skjedde mad halv mva på dagligvarehandelen?
Allerede ett halvt år etter var prisøkningene på matvarer hentet inn mesteparten av mva nedsettelsen...

#6
Her er be fin YouTube vide av en entusiast med nybrottsarbeid

https://youtu.be/FGEIWO_nIjU
#7

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wPgg74/Siv-Jensen-om-bompengebrak--Jeg-skjonner-at-folk-er-frustrert

Jeg mener det er motsatt:

Akkurat nå skjer den største «omfordelingen» i grønn avgifts politikk , nå som dyre elbiler flommer inn i landet i rekordtall. Altså rekorder som bobla på 60 tallet Fors Sierra på 80 tallet, selv Teslas nyeste rekorder fra 2014 og Nissan Leaf etter dette blir knust nå i Mars.

Dermed flommer mengder av nyere brukte elbiler utover i bruktmarkedet. Over 7500 elbiler på salg i Finn.no Langturbiler som '13 og '14 Model S selges til overkommelige 300 kkr.
Mengder av Leaf og eGolf etc. blir nå tilgjengelig for stadig flere som er midre bemidlet og kan nå få bedre råd i hverdagen med å bruker billige og miljøvennlige elbiler.

Med foreslåtte «Tesla avgift» hadde elbilsalget stoppet opp og elbiler forblitt kun tilgjengelig for rikinger...

Alle som bor på landet har nå ingen unnskyldninger for å ikke kjøpe elbil. De har ladeplasser utenfor låven eller huset og rekkevidde eller lademuligheter er nå tilstrekkelig tilgjengelig bortsett fra de aller nordligste fylkene. Her burde der satset fremover.
#8
Antall Model S har økt raskt og ligger å vaker rundt 500stk til salgs på Finn. Tidligere diskusjoner har drøftet hvorvidt Model3 vil senke prisene på ModelS.

Blir spennende å se hvor fort bruktmarkedet absorberer den «bølgen» som er lagt ut nå. Det pleier å normalisere seg etter en stund og det gjør det sikkkert nå også...

Blir også spennende å se at mange flere nå har råd til Tesla ettersom prisen nå runder under 300.000kr på de 13-14 modell med en del km.
#9
Elbilen i Samfunnet / Tesla fremstilt som svevestøv versting...
mandag 24. desember 2018, klokken 10:30
Elbiler blir beskyldt for å i like stor grad som andre biler på svevestøv, og i særdeleshet Teslaer. Dette er veldig unyansert etter min mening.

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13307758/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Bydeler/Bydel%20Gamle%20Oslo/Politikk%20Bydel%20Gamle%20Oslo/Gamle%20Oslo%20bydelsutvalg/2018/2018-12-13/Protokoll%20fra%20Gamle%20Oslo%20bydelsutvalget%2013.12.2018.pdf

«Luftkvaliteten er mindre god. Tunnelåpninger er verstinger når det gjelder luftkvalitet, og planområdet er i rød sone. Hovedproblemet er PM10, hvilket kommer fra veistøv, som er uavhengig av hvilken energikilde bilene bruker. Blant annet virvler el-biler opp like mye støv som alle andre, særlig tunge personbiler som Tesla.»

https://www.fhi.no/nettpub/luftkvalitet/svevestov/om-svevestov/
#10
Kjøp og salg av deler og utstyr / 2 NiMH batterier til PSA
onsdag 05. desember 2018, klokken 12:25
Testet OK da de ble satt bort for en stund siden. Stått lagret stabilt frostfritt.
Kr 500,- stk
#11
Tesla / Ny funksjonalitet på Tesla med AP, Dashcam
torsdag 20. september 2018, klokken 02:32
https://www.tek.no/artikler/teslaer-med-autopilot-far-gratis-dashcam/446492

Passer bra da min forrige model S hadde blacvue 650 dual, men hvor mye kan man hente ut selv?. Blir spennende å se...

Søkte gjennom forumet uten resultat, men kom over at den var lagt ut her allerede: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40678.msg713118#msg713118
#12
Elbilen i Samfunnet / Slettet
fredag 31. august 2018, klokken 08:17
Slettet


#13
«Teleselskapet kommer også til å slutte å bruke 3G i 900 MHz-båndet, noe som i praksis betyr at 3G-nettet beholdes i tettstedene, men ikke langs veiene.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/telenor-kvitter-seg-med-fasttelefonen/69894338

Nå kjører 3G på andre frekvenser enn 900MHz båndet, men der er også laveste kapasitetene for dataoverføring.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/3G

Må nok regne med betydlig dårligere dekning langs veiene.  Det ser det ut som at Tesla har avtale med både Telia og Telenor, men det vil nok oppstå mange huller i 3G dekningen. Telia vil vel følge etter for å gjenbruke 3G master og utstyr for 4G dekning. 2019 er tidspunktet som antas å være året for nedkobling, som bekreftes i dagen VG artikkel. Faktisk starter det allerede i år.

http://www.side3.no/teknologi/nsker-a-skru-av-3g-nettet-i-norge---men-har-mtt-overraskende-hindring/3423288922.html

Med de ventetidene som er hos Tesla, vil jeg anbefale å bestille time for oppgradering til 4G LTE. Vi gjorde set selv på vår S85D og det ble betydelig mindre hakkete kartoppdatering og musikkstreaming, så det er verdt å bruke penger på det ut over at 3G forsvinner. Koster dengang 5.400,-

Kanskje TOCN burde få til en kampanjerabatt?
#14
Ingen tvil om at Model X egner seg for hengerfeste.  :+1: :D 8)

Det er kommet mange model X på veiene, og tenkte at man gjerne kan dele egne hengererfaringer og tips i denne tråden. Gjerne bilder videoer.
(Er en gammel hengerfestetråd mer teknisk ved kjøp av bil her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29103.0)

Bjørn Nylan tok f.eks en kjapp forbikjøring med tung båt på kroken  8)

Funker der å sjøsette, og trekke opp båt på henger fra sandstrand/løst underlag med model X?

Det er feriesesong for døra. Hva med dere som kjører med campingvogn. Gode tips, spesielle egenskaper? Lade bilen på campingplass? Kan X med 12v fra bilen forsyne campingvognen over lang tid?

Fra rekord artikkelen:(lenke til IT avisen under)
«Som en del av et samarbeid med Tesla, demonstrerte flyselskapet Qantas at Model X er i stand til å trekke flyet 787-9 Dreamliner uten store problemer. Det er faktisk rekord for den største tauelasten til en helelektrisk bil, skriver nettstedet Electrek.

Som nettstedet påpeker, handler det mye om et høyt dreiemoment og godt grep for å flytte flyet, noe Model X med sine 9500 nm klarer greit. Ifølge Fluzeug info har flyet en vekt på 110 677 kilo når det er tomt.»

https://itavisen.no/2018/05/15/her-setter-tesla-model-x-elektrisk-rekord/

https://youtu.be/rvk4fNxF0l4
#15
Lager en ny tråd da dette er relevant for alle.
Teslabjørn har laget en sammenstilling over elbiler på youtube
Spoler du frem til slutten 34 minutter ser du hele oppstillingen med bjørns foretrukken bil, men poenget hans er at du selv skal vurdere dine egne kriterier, og ta valg på egne preferanser.

Tesla model X og S topper skalaen og er ikke med i denne oppstillingen, men der er det masse tråder i Tesladelen.

https://youtu.be/rrYBPoU-ITg
#16
Jeg er en av de som helst hadde sett at skikkelig skinn ikke ble tatt ut av tilvalgene. Byttet fra S85D med skikkelig skinn til ny S75D med vegan og de funker. Om det er placebo eller ikke så synes jeg de har litt annen friksjon, altså sitter litt mer «fast» og ikke like naturlig å mikroskrifte sittestilling på langturer. Har ikke blitt klam i baken (enda), men de virker litt mer tette enn skinn. Altså funker vegansetene overraskende bra, men hvordan er levetiden? Hvordan blir de med årene? Skinn er ett produkt som det finnes mye kompetanse på og gode vedlikeholdsprodukter som gjør at de «varer evig» og eldes med stil.
Veganseter tåler kansje mer slit over en periode, men kan muligens ikke vedlikeholdes på samme måte. Er de blitt slitt, så er de slitt og kan ikke farges på nytt etc. samt at de kansje blir tettere og klamme hvis de blir smurt inn med kremer etc.

Jeg sitter allerede å planlegger neste bilkjøp (100 batteri) etter å eiet vår nye S75D i bare snaue 4 mnd. Men det blir først om ett par år (eller raskere om fordeler står i fare for å forsvinne)
Veganseter til 27kkr kan omtrent matches av å sy nye skinnseter. Sjekket med Skinnassistnanse. Vi brukte dem til å vedlikeholde og fornye de lyse skinnsetene på XC90'n vi hadde før og ble imponert. De så helt nye ut!. Vi snakke her om en av de beste innen skinn til å sy nytt og vedlikeholde skinn på klassiske biler, designmøbelklassikere etc. De har bl.a vedlikeholdet av setene til Røkkes privatfly og vedlikeholder setene på Stortinget. Han seier at skinnet de bruker vanligvis er en god del bedre enn det bilindustrien tar seg råd til å bruke. Dessuten er det muligheter til å gjøre noen små customer detaljer som sømmer i matchene farge logo etc. Alternativt er ren kopi av vegansetene, bare i skikkelig skinn.

Fordelen er at omtrekking ikke behøves å tas samtidig som bilkjøpet, slik at man kan spre kostnadene dersom det er behov for det.

Ulempe er f.eks at Carbon interiør kun er tilgjengelig i veganpakkene.
Fordelen kan være at Tesla får inn skikkelig skinn i tilvalgene igjen hvis mange velger å investere i skinn utenfor Tesla. Fordelen for Tesla med ett brukbart ettermarkedet slippe å miste kunder til Audi Jaguar etc kun fordi noen kansje hater Vegansetene?

Hvilke tanker har dere? Har noen allerede gjort dette? Hva er erfaringene? Hvem brukte dere, pris etc.
Er virkelig Vegan mer miljøvennlig? Er det virkelig mer dyrevennlig? Hva er motivet bak Veganseter, annet enn det antakelig koster langt mindre å produsere?
#17
Tesla / Bruke Teslaen som «powerwall»
tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:43
Nissan sin e-NV200 kan brukes to veier. Både lade og levere strøm til huset. Nå med NVE sin (tragiske) effekttariff på dørstokken kunne det vært veldig bra om Teslaen kunne avhjelpe peak hours i huset, som en god måte å tilpasse oss.

Om Teslaen skal være Powerwall, vil det selvsagt undergrave produktet powerwall litt ihvertfall. Men egentlig vil en liten powerwall i huset kombinert med det store Teslabatteriet utfylle hverandre iom at det er ikke alltid Teslaen er tilkoblet huset når strømmen blir dyrest.

Er det noen som har hørt eller satt seg inn i dette?
#18
TU: -til tross for høyere pris på bilen...
«Teslabilene dro i gjennomsnitt inn størst inntekter fra taxivirksomheten: 4,4 millioner kroner på tre år. Biogassbilen dro i snitt inn 4,2 millioner, og dieselhybriden 3,6 millioner kroner. Batteribilene rullet i snitt en lengre strekning per vakt (260 kilometer sammenlignet med 240 kilometer for begge de øvrige).»

https://www.tu.no/artikler/svensk-studie-tesla-dro-inn-mest-penger-som-taxi-tross-hoyere-pris/417224

Stemmer overens med hva jeg snakket med en Taxisjåfør på biogass på vei ut til Arlanda. Han sa at de kjørte ca 220km på hver vakt, og det passet med det de fikk ut av en gasstank før den gikk over på bensin.

Når Taxieieren likevel velger å gå tilbake fra Tesla til gass, kan det ha litt med tidsforbruk på lading. Skulle gjerne hatt med tidsforbruk pr. vakt med i studien. Tiltaket å gjøre Tesla enda mer egnet er vel at Taxiene får egne SC på egnet lokasjoner.

Kommentarfeltet er som vanlig preget av «svovelpredikant og Tesla menighet»
#19
Model 3 / Batteriheater Model3
torsdag 11. januar 2018, klokken 21:26
Har sett emnet på  «bilder og smånytt» tråden, men mener at dette er så viktig at det fortjener en egen tråd.

Model S og X har integrert kupé og batteri drivlinjen integrert. Det betyr at du varmer opp kupeen med overskuddsvarme fra drivlinjen og som resulterer i veldig bra rekkevidde med noe sånt som kun 20% mindre rekkevidde på vintren (kilde Teslabjørn)

På Model3 er det ikke integrert varme/kjølekrets mellom batteridrivlinjen og kupeen. Dette har resultert i noen YouTube videoer hvor rekkevidde er betydelig mindre ved kalde temperaturer og svært treg supercharging.

https://youtu.be/D2gmphV8IZQ

Se video 8:12 vises varmeregisteret på7kw. Han påstår rett etter at Model 3 mangler batterivarmer, men i andre forumer diskuteres det at selve elmotoren kan brukes som varme til batteriet selv om den står stille. En tregere løsning en direkte varmekolbe, men billigere og kanskje en genial løsning for å bruke en komponent til to formål.

Kalde batteriet samt manglene gjenbruk av overskuddsvarme fra drivlinjen vil gi Model 3 kortere rekkevidde ved kaldt vær, men hvor mye vil det utgjøre i praksis? Manglene pre-heating gir lite regen f.eks nedfart fra hytte på fjellet, som deretter saktelader på SC og potensielt fyller opp alle ladestallene?

Avklaring og kunnskap på dette vil være viktig for oss når vi skal velge basic eller long range batteri. Selv hadde jeg tenkt for meg basic batterl, da vi har Model S som langtursbil, men ville gjerne sett at Model 3 også kunne kjøre langtur uten hassel.
#20
Lading av Tesla / Langtur og lading på årets sommerferie
fredag 04. august 2017, klokken 03:12
Sommerferien er på hell og vi er mange som har vært på langtur. Selv har vi kjørt 3500km tur/retur Oslo Lofoten. Akkurat passe tidsbruk til lading mht en powernap, og ungene som måtte på do, spise etc.
Vi brukte dobbeltlader på Amfi i Svolvær satt opp med hjelp av TOCN (kred til tocn) Veldig raskt, ca 150km/t. Brukte Chademo adapter i Leknes for moro skyld, men ikke vært avhengig av det.
Gledelig å se at det er blitt så mange chademo ladere etterhvert. Åpner for å stoppe andre steder enn SC på tur. Vil benytte meg mer av både adapter og dobbelt lader fremover. På hjemturen ladet vi på Grong gjestegård med skjøteledning ut av vinduet til vaskemaskin stikket. Fikk nok over natten til å slippe å lade på SC Grong. Tipset Grong Gjestegård å søke destinasjonslader fra Tesla. Vi måtte ikke stå i kø på noen av SC'ne, men fikk siste plass på 2 av dem. På den første ble det ledig plass innen det kom flere Teslaen. På Alvdal ble det 2 som måtte stå i kø etter vi fikk den siste plassen.

1. Har du opplevd alle superladere opptatt? Hvis ja, hvor mange foran deg i køen, hvordan "oppstod" køen og fungerte det rettferdig?
2. Andre ladinger utover SC. Har du vært avhengig av å bruke Chademo adapter og mennekses dobbelt (eller enkelt) lader for å kommme dit du skulle?
3. Lading ved overnatting. Har lading vært tilrettelagt? Har de vært behjelpelige med å få lade?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA