Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#61
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
onsdag 10. februar 2021, klokken 12:11
Sitat fra: leafolainen på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:57
Rart at ikke Tesla tilbyr en MCU2-rabatt til dem som er omfattet av tilbakekallingen. La oss si at en eMMC-reparasjon koster Tesla 5000 kr i timer og deler. Hvorfor ikke gi halve summen i rabatt? Vinn vinn for begge parter.

Jeg synes det høres ut som en god idé, men mistenker Tesla for å heller ønske å selge en ny bil :(

Alternativt er tilgangen på deler så begrenset at de ikke kan tilby det?
#62
Model X 2014 - 2022 / Sv: Snø som fryser på vindusviskerne/ruta
onsdag 10. februar 2021, klokken 08:59
Prøv å smøre vindusviskerne med spylervæske.
(sett de i "service mode", så kommer du til de)
#63
Audi e-tron GT og RS e-tron GT / Sv: e-tron GT Bilder og videoer
onsdag 10. februar 2021, klokken 08:55
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:58
Audi har gitt masser av rabatt på vanlig e-tron, men bare ikke de første 2-3 månedene.

Kan du kvantifisere "masser av rabatt"?
#64
Sitat fra: Zubzero på fredag 29. januar 2021, klokken 19:54
Skal snart selge bilen min som har 3 års gjenstående garanti. Bilen har ingen feil som jeg vet om, men jeg ønsker ikke å risikere å bli stilt ansvarlig for noe.

Hva ser du for deg at du kan ble ansvarlig for, som ikke dekkes av garantien de neste tre årene?

Eller ser du for deg problemer etter fire år?
(Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven er det lite sannsynlig å bli stilt til ansvar etter at det har gått tre år)
#65
Model X 2014 - 2022 / Sv: Parkbremse ber om service
onsdag 10. februar 2021, klokken 08:40
Parkeringsbremsen er elektrisk, så at oppvarming (av interiøret) påvirker den høres veldig rart ut.
Hva sier Tesla til det?

Hvilken årsmodell - og hvor langt har den kjørt.
Hva ble gjort på bremseservice (eldre biler har separat p-brems og det er ikke sikkert den er renset og smurt opp)?
#66
Tesla / Sv: Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:22
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:52
https://www.nbim.no/no/oljefondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2019/?fullsize=true

Oljefondet - er det trolig at de vil bli sittende i Tesla?

* Tesla er nå mer verd enn ExxonMobil, BP, Ford, VW, Nissan og tilsammen.
* De tjener rundt dobbelt så mye på å selge utslippskreditter som å selge biler.
* De har en PE som er hinsides (sammenlign den med hvem som helst): https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/pe-ratio

You do the math...
#67
Sitat fra: Sjalabais på mandag 08. februar 2021, klokken 17:25
@Thomas, takk for rådet, men Asker er altså på motsatt side av landet. :)

Jeg vet ;)
Men prisen det koster å frakte bilen dit er raskt spart, siden de har en erfaring de færreste merkeverkstedene sitter på. Jeg ville i det minste tatt en telefon, godt mulig de har vært borti akkurat det problemet før.
#68
Alternativ 3)

Batteriet blir ikke så kaldt på 6 timer og forskjellen i strømprisen er så stor at det oppveier for ev. energitap.

Se timesprisene på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table
#69
Elbiler i media / Sv: Infotainmentskjermer i bil
tirsdag 09. februar 2021, klokken 10:38
Av alle biler jeg har kjørt (noen titalls), er Model S og Model X de jeg finner enklest å betjene.
I hovedsak pga. den store skjermen og programvaren fra Tesla.

* Navigasjon er både raskere og enklere enn noen annen bil jeg har prøvd.
* Bytte radiokanal gjør jeg enten på rattet med en knapp (0,5 sekunder) , eller med 1-2 trykk på skjermen (2-3 sekunder)

Det eneste jeg bruker tid på, er f.eks å endre innstillinger på bilen (folde inn speil, slip start ol.) og da snakker vi 10-15 sekunder når bilen står stille.

Jeg klarer ikke å bestemme meg om Mercedes CLA (Shooting Brake) eller Peugeot 208 har den verste løsningen jeg har vært borti...
#70
* Ikke kjør bilen (eller tau den) før du vet hva som er feil, transporter den på henger.
* Hvis du byttet lader hos et verksted, er kanske en reklamasjon på sin plass?
* Jeg anbefaler Elbilmek (Asker/Lier), som både har kompetanse og evnen til å løse feil merkeverksteder ikke en gang prøver å løse.

Forsikringen din dekker sannsynligvis transport (ev. med egenandel på 500,-) til verksted, selv om det er i Asker.

#71
Vi får håpe Nio lykkes bedre enn Better Place ("battery swap") og Renault (Fluence Z.E)

Jeg har mine tvil, men hvis dette konverterer fossilhuer er jo intet bedre!

#72
Audi e-tron / Sv: Serviceerfaringer?
mandag 08. februar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Vaduz på mandag 08. februar 2021, klokken 09:50
Litt rart at tesla ikke har det slik, mens VAG så mister du garantien om du ikke gjør akkurat som møller sier (de forsøkte til og med å true med garantien etter at den var utløpt hos meg:). Den ene produsenten har ingen 3. parts forhandler, den andre har det. Mulig en liten sammenheng der?

Møller og Tesla har forskjellige forretningsmodeller - og ettermarkedet er stedet Møller har tjent penger i alle år.

Møller eier importørleddet, salgsleddet (80-90%) og majoriteten av serviceleddet. Det ligner litt på Tesla ;)
#73
Audi e-tron / Sv: Serviceerfaringer?
mandag 08. februar 2021, klokken 09:58
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. februar 2021, klokken 10:14
Sitat fra: Vaduz på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:16
Hva gjør de egentlig på service som er så viktig at man mistet garanti om det ikke utføres? Har det samme på vår e-UP, aldri skjønt det da tesla ikke har faste service. Det eneste lå jo være for å holde leverandørene fornøyd og tjene penger?

La oss si at du her en liten lekkasje i en slangekobling som gjør at du gradvis mister kjølevæsken til batteriet og at batteriet blir alvorlig skadet. Om du har droppet service kan det hende at garantien på batteriet ikke gjelder lenger og da er du in deep shit... Mer enn servicepunkter de sjekker på service, i alle fall skal de..

Min erfaring (med 4 andre merker) er at kun servicepunkter sjekkes på normal service, hvis du ikke insisterer på annet.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. februar 2021, klokken 10:14
For noen år siden var det en kollega som levert bilen til normal service hos Auto E18. Når han fikk tilbake Audi 80'n så var hele forestillingen på begge sider skiftet. Dette var instruks fra fabrikken ellers kunne den bryte sammen med fatale følger. Dette hadde neppe Mekonomen visst om, så har du garanti er det lurt å bruke merkeverksteder.

Du beskriver en recall fra Audi. Mekonomen skal også se slike - og hvis den var kritisk (som du skriver den var) skulle bilen blitt innkallt.
#74
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
lørdag 06. februar 2021, klokken 18:15
Sitat fra: SnøhvitM3P på torsdag 04. februar 2021, klokken 16:28
Fikk endelig tatt mot levering på bilen i dag! :D :+1:

Gratuler!

Hva ble kompensasjonen?
(Service eller ekstrautstyr som dekk er lettere å forhandle frem enn prisavslag, hvis dere fortsatt ikke er enige).
#75
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
fredag 05. februar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: Facet på fredag 05. februar 2021, klokken 19:44
For å pense tilbake på temaet: Marcusbil priser bilene ganske aggressivt. Det er en 2020 Model 3 Performance uten FSD til 449,900 som enda ikke er solgt. Opplever dog prisene som realistiske, altså priset for å selge. Det lover ikke bra for meg som betalte 520 brukt i juni for en 06/2019  :-X

Litt over 35.000,-/år i verditap - mener du det er høyt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA