Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#46
Jeg har en ODB-dongle du kan låne (funker på vår 2012-modell), men da må noen komme innom Asker og hente den :)
#47
Alt det andre / Sv: Har du kryptovaluta?
torsdag 11. februar 2021, klokken 22:50
Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:18
Jeg tipper han har en gaming-PC med fett grafikkort. Da bruker man GPUen i grafikkortet til mining. Null ekstra kostnad altså.
Nja, alt slites ved bruk, så han risikerer at maskinen går i stykker tidligere enn «planlagt». Strømforsyninger ryker, det samme skjer med disker (selv om de kanskje ikke er mye i bruk ifm mining), andre komponenter går også i stykker. Men mange maskiner går jo ikke i stykker så potensielt blir det ingen annen utgift enn strømmen.

Ja, det er ganske stor forskjell på å spille 3-4 timer hver dag og mine kryptovaluta 24 timer i døgnet. Men det er jo fem års garanti i Norge...

For en del år siden var det mange som brant seg på å kjøpe brukte GPUer fra profesjonelle minere, kortene gikk istykker raskst siden de var kjørt overklokket og med for dårlig ventilasjon (ventilasjon er dyrt og senker marginene).

Men hvor mye tjener man i dag med å mine med en GPU til rundt 10.000,- ?
#48
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
torsdag 11. februar 2021, klokken 22:38
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:36
Det er selvfølgelig mulig å lade med en ekstern 12 V-lader unntaksvis, men det monner vel lite å gjøre dette forebyggende fire ganger i året?

Det hjelper nok på bilder som ikke overlader 12V riktig (det er åpenbart en del av de).
Nissan brukte jo et par år på å få dette riktig på Leaf ;)
#49
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
torsdag 11. februar 2021, klokken 22:37
Elbiler med flatt 12V batteri har enten en feil i programvaren (ladingen av 12V), eller et gammelt batteri.

Belastningen på batteriet i en elbil er minimal i forhold til en fossilbil som skal dra rundt starter, glødeplugger (diesel), varmetråder i vinduer, varme i sete og varme i bilen (de fleste skrur jo på alt før de starter bilen....).
#50
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
torsdag 11. februar 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:41
Takk for info, visste ikke om den oversikten.


Tror vi at 22kw vil bli standard ombordlader på litt sikt?

Det er ganske mye (krever 400V/3-fas) og 11kW er jo 35-70km/t så jeg tviler.

Men med stor variasjon i strømpris er det en fordel å kunne lade raskt når strømmen er billig.

I dag var det f.eks en fordel å ikke lade mellom 06:00 og 22:00 (sjekk grafen på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart for 11.2)
#51
Elbiler i media / Sv: Hvordan måles forbruk i elbiltester?
torsdag 11. februar 2021, klokken 16:30
De fleste tar utgangspunkt i bilens forbrukstall, noe som er helt greit siden de som regel er ganske riktige (*)

Skal man gjøre dette nogenlunde riktig, blir det noe slikt:

* lader man bilen til 100% når batteriet er 20 grader
* venter til batteriet faller ned til 20 grader igjen
* kjører testruten med klimaanlegget avslått
* venter til batteriet er 20 grader
* lader til 100% og måler hvor mange kWh som går inn i bilen

Da har man målt forbruk og ladetap.


(*) Tesla måler bare når bilen står i drive, tipper andre produsenter har tilsvarende særegenheter.
#52
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
torsdag 11. februar 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: sverre88 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:22
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

På hvilken måte blir man låst, bortsett fra prisen på 595,- ?

Alternativer er vel å «låse seg» til en annen leverandør, eller «låse seg» til et dyrt system som ofte er krevende å sette opp/vedlikeholde?

Fungerer lastbalansering også uten abm. hos Tibber?

Easee Equalizer fungerer vel uten Tibber, Tibber Pulse krever Tibber?
Du binder/låser deg til en løsning uansett.
#53
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
torsdag 11. februar 2021, klokken 10:45
#54
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla Model XL
torsdag 11. februar 2021, klokken 10:41
Tesla skal først produsere Cybertruck, Semi og Roadster så jeg tviler på at det kommer en ny modell på mange år (2027 kanskje?).

Jeg tipper det er så knapphet på ressurser at de ikke en gang klarer å planlegge flere biler før produksjonen av modellene over er stabil.
#55
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
torsdag 11. februar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: sverre88 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:22
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

På hvilken måte blir man låst, bortsett fra prisen på 595,- ?

Alternativer er vel å «låse seg» til en annen leverandør, eller «låse seg» til et dyrt system som ofte er krevende å sette opp/vedlikeholde?
#56
e-up! / Sv: Tibber, Easee og e-Up! uten aktivt We Connect abbo
torsdag 11. februar 2021, klokken 10:21
Du kan aktivisere smartlading uten Power-ups i Tibber-appen, så kutter bare laderen (lade)strøm til bilen når strømprisen er høy.
Skal du på langtur skrur du bare midlertidig av smartlading.

Med «Power-ups» kan du styre avreisetid og være sikker på at bilen er fulladet før avreise. Du får også se batteristatus mm. i Tibber-appen.

Du må altså ikke ha Power-ups, men din daglige bruk er avgjørende for hvor godt det fungerer.

https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/slik-fungerer-smartlading-av-elbil/
#57
Tesla SW og AP / Sv: Updste 2021.4.3
torsdag 11. februar 2021, klokken 10:03
Tesla fikser feil uten å oppgi hva de har fikset i release notes, så det er all grunn til å installere denne.
#58
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
onsdag 10. februar 2021, klokken 20:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 12:14
De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?


Luftfjæring er et tema... er det forbedret på den nye modellen? Les NAF dagens nyhet.

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

SitatNAF har også grunn til å tro at problemene har blitt utbedret fra og med 2018-årsmodellen.
– Fra 2018 fikk modellen nye komponenter og et annet system, sier Grøtta.
#59
Model S 2013 - 2022 / Sv: Isofix skade på setetrekk
onsdag 10. februar 2021, klokken 17:08
Og setebeskyttelse, hvis du skal ha seter i bilen et par år!
#60
Model S 2013 - 2022 / Sv: Isofix skade på setetrekk
onsdag 10. februar 2021, klokken 15:13
Billigste jeg finner på hugger er 14.500,- for hele baksett: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=761&dnr=142457


Googler du "skinnseter reparere" finner du en håndfull som gjør nettopp det.
Sender du bildene du la ut her, får du nok prisoverslag på mail :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA