Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: 1 ... 260 261 [262]
3916
Kjøpe elbil? / Sv: omsatte elbiler
« på: Mandag 12. Mars 2007, klokken 06:42 »

3917
Humor og kanari / Sv: Rådyr ladeplass
« på: Lørdag 10. Mars 2007, klokken 16:54 »
50,- delt på 20 arbeidsdager er 2,50 per dag.
Dette er omtrent hva det koster å lade 50% -og det gjør du kanskje siden du trenger å lade på jobb?

Jeg skjønner at du synes andre også burde betale. Men 50,- er billig, så å kalle dette "rådyr ladeplass" blir vanskelig å ta alvorlig. Du betaler kanskje for det du bruker i strøm, neppe mer.

Hvis det blir innført fordelsbeskatning av "gratis" parkerinsplass på jobb tror jeg nok den blir betraktlig mer enn 50,-/mnd.

Og hvis du synes 50,-/mnd er mye kan du jo prøve å parkere i et parkeringshus i Oslo sentrum og lade bilen der. Er du heldig blir det rundt fire timer.

Jeg lader gratis ved grønland t-banestasjon i Oslo, men ville gladelig betalt en hundrelapp i måneden  for å slippe duedritten. Jeg ville nok betalt hundre kroner måneden bare for å stå under tak hver dag.

Thomas

3918
Jeg nevner dette med filtrert vann fordi jeg har hørt at det er det en får når en tar batteriservice hos Enviro i Drammen. 

Det ville jeg sjekket direkte med Enviro.

Jeg vet at det er allment kjent at det skal brukes godkjent batterivann eller deminiralisert vann på batterier - og det er derfor at jeg tar opp dette tema.

Ah, det virket ikke slik på det første innlegget... -My bad.

Jeg har ikke hørt noe sted at nye batterier koster kr. 60.000,00.  Greenland Elbil mener jeg har nevnt en pris på 120-130.000,00, og Bertel O Steen sier oppimot kr. 150.000,00 for komplett batteripakke!  Hva er riktig da?

Det er vel avhengig av hvor du har kjøpt bilen  :P
De som har kjøpt direkte av Enviro får deler til innkjøpspris. Siste jeg sjekket var prisen på batteripakken 60.000,-

Jeg aner ikke hva Enviro gir for batteriene, men det er innlysende at de har størst volum i Scandinavia på disse batteriene og derfor får en god pris.
Mitt inntrykk er at Enviro gjør dette for å få totalkostnaden på elbiler ned på et akseptabelt nivå. Med priser på 130.000 - 150.000,- blir  driftskostnadene på en brukt elbil så høye at de blir svært vanskelig å selge.
Jeg antar det er slik Enviro har resonert, men det er nok bedre å få dette direkte fra Enviro.

Thomas

3919
Det står også klart og tydlig på "korken" som står over fyllepunktene, så det er ikke tvil om hva det skal være.
Jeg mener også at dette står i manualen, men den har jeg ikke for hånden.

Hvis du lurer på om det går "greit" med filtrert vann lurer jeg på hvorfor.
Er deminiralisert vann så dyrt at du ikke vil bruke det på en batteripakke til rundt 60.000,-?

Thomas

3920
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?
« på: Lørdag 03. Mars 2007, klokken 21:13 »
Kjører du på gult/rødt (eco-meteret) nå du har 60-70 opp Lierbakkene?
Min P106 klarer ikke mer en 50 når jeg holder meg på grønt.

Thomas

3921
Humor og kanari / Sv: Alderen til en elbilkjører
« på: Onsdag 28. Februar 2007, klokken 10:59 »
Det som hadde vært aller mest interessant er jo kanskje å finne alder og kjønn til de som faktis bruker elbilen. Jeg vil nemmlig tro at det er mange kvinner som kjører rundt i biler registrert på sin mann / samboer.

Alder,  kjønn, antall barn, antall barn i barnehagealder, antall barn i skolealder og antall biler vil kanskje fortelle hvor mange som har elbil som en nødvendig bil nummer to.

Mitt inntrykk på min daglige ferdig mellom Heggedel og Oslo er at det er omtrent like mange kvinner og menn som kjører elbil.

Thomas

3922
Jeg må dessverre også anbefale bruk av gasspedalen...

Det er mulig å gi gass (så man kobler ut retardator) og bremse samtidig, men det krever mye trening.

Jeg er overrasket over at ikke retardator kan kobles ut på 106/Saxxo, men det er vel resultatet av fransk særegenhet.
(Snø og bakker er som kjent ingen fransk oppfinnelse, så det ville vært helt feil å ta hensyn til slikt når man lagde en bil)

Thomas

3923
Humor og kanari / Sv: Hvor mye kjører du med din elbil?
« på: Onsdag 07. Februar 2007, klokken 17:04 »
Det er mange med elbil i Asker-området som pendler inn til Oslo, da blir det fort over 300km/uke:)

Jeg gikk akkurat over 16.000km på forsikringen i fjor og måtte utvide til 20.000

Thomas

3924
Jeg tror man må bestille så mange dekk at det er helt uaktuelt...

Energieffektive dekk kommer jo mer og mer, men så lenge bruksegenskaper og pris betyr mer enn lav rullemotstand tror jeg vi må slite videre med "vanlige" dekk.

Det mest fornuftige er kanskje å presse produsentene til å oppgi rullemotstanden?

Thomas

3925
Proxima var dessverre en slags prototype produsert på bestilling.
Det er så vidt jeg vet kun produsert en gang og er ikke mulig å få tak i.

Energy skal i følge Michelin ha like lav rullemotstand som Proxima, men det ser jo ut til at erfaring tilsier noe annet.

Jeg for min del sliter mer med vinterdekk, mine Continental-dekk (Conti 3) sitter fint på is men sluker energi.

Thomas

Sider: 1 ... 260 261 [262]