Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3901
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladeplasser
mandag 04. juni 2007, klokken 20:52
Advarsel!

Denne plassen er sannsynligvis den mest bedritne, duebefengte plassen i hele Oslo.
Parkerer du her regelmessig må du regne med at både billakk og klær blir ødelagt.

Flere personer legger ut mat til duene (alt fra brød til sekker med fuglefrø) og plassen ser helt jævlig ut, med et tykt lag av duemøkk.

Trist...

Thomas
#3902
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Pimp my Think
onsdag 18. april 2007, klokken 08:02
Jeg skrev nå også "brukte" vinterdekk...

Det største problemet med vinterdekk har vært at enkelte produsenter har laget dekk som er fantastiske de første (titalls) milene, men som så blir like dårlige eller dårligere enn alle andre dekk når dette "vindunderlaget" er bortslitt. Høres litt ut som dekk produsert for å vinne tester, eller hva?

Et annet problem er at enkelte dekk blir ekstremt fort slitt, hvis dekk A varer i tre år og dekk B varer i to år bør ikke det faktum at dekk A koster 10-15% mer enn dekk B gjøre at dekk B vinner fordi det er "billigere" -det er det jo ikke.

Jeg tviler på at gummien i et vinterdekk som er ett eller to år gammelt påvirker kjøreegenskapene i stor grad. Siden årets dekk ofte skiller seg fra forrige års dekk er det jo også uinterressant å teste gamle dekk du kanskje ikke får kjøpt lenger. Og siden mye av testresultatet bestemmes av testkjørers subjektive bedømmelse er det i praksis umulig å sammenligne flere års tester.

Thomas
#3903
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Pimp my Think
tirsdag 17. april 2007, klokken 23:46
Jeg tror en fornuftig standard for målt rullemotstand kommer om ikke så lenge, siden det blir stadig flere miljøvennlige biler.
Motorjournalistene har endelig forstått at egenskapene på dekk endrer seg med slitasjen (ref. året test av "brukte" vinterdekk) -og at miljø og bil ikke er synonymt med belzebub i fotformsko.

I mellomtiden burde vi kontakte forbrukerombudet og få de til å presse fabrikantene.

Thomas
#3904
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ligningsverdien på min el-bil
tirsdag 17. april 2007, klokken 09:29
Det "korrekte" er å bruke Lignings-ABC 2006 og skatteetatens listepris.
(I år står ikke lenger elbilene listet)

Listepris
http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=9278&epslanguage=NO

Lignings-ABC 2006

2 Privatbiler som ikke avskrives
http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=47440&epslanguage=NO&mainchapter=47539&chapter=47541#47541

"Verdien kan settes lavere dersom bilen av spesielle grunner er gått særlig mye ned i verdi."

Du kan trygt følge tabellen i 2.1 -hvis du setter verdien lavere pga. batteriene bør du kunne argumentere sakligt for verdien. Batteriene på Berlingoen er ment å vare opp mot 100.000km og ved riktig bruk ser det faktisk ut til at de kan gjøre dette. Da tror jeg det kan bli vanskelig å argumentere for at batterier som har gått f.eks 40.000km er verdiløse.

Man bør kunne si at bilen koster 260.000 i 1999 (min P106) og at batteriene som kostet 120.000,- hos forhandler er verdiløse på en så gammel bil. Det gir en "redusert" listepris på 140.000,-
15% av dette er 21.000,- som virker rimelig for meg.

På den annen side er listeprisen på en P106 fra 1999 ca. 120.00,- og jeg tror den er mere verd på bruktmarkedet enn en elbil med ødelagte batterier...

Thomas
#3905
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Lureri på Finn
fredag 30. mars 2007, klokken 00:35
Jeg tipper strømkostnadne på en PSA er rundt 1/4 av totalkostnadene (vannpåfylling, børster, vannpumpe og nedskriving av batterier) per år...

Ikke et spesielt godt salgsargument mao.  :'(

Thomas
#3906
Siden bilen har gått 45000 høres det jo ikke ut som batterier med dårlige separatorer.

For å samle erfaring håper jeg du kan svare på følgende:


  • Hvilken årsmodell er bilen?
  • Hvor lenge har du hatt bilen?
  • Hvor mange km. har batteriene gått?
  • Hvor ofte er det foretatt vanfylling?
  • Hvor ofte er det byttet vannpumpe?
  • Kjører dere ofte på gult eller rødt på "ECOmeteret"?

Jeg anbefaler også å bytte ødelagte blokker!
Hvis den bare har gått 45.000 kan den godt holde 45.000 til med nye blokker.

Thomas
#3907
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og lange personer
onsdag 28. mars 2007, klokken 13:17
Jeg likte Buddy svært godt, men bena mine fikk ikke plass.
Kunne jeg kjørt setet 10cm lengre bakover, eller hvis dashbordet var utformet anderledes ville jeg sittet godt nok.

Men klarer du å stable kroppen i en Buddy er det en ideell bybil!

Thomas
#3908
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Feil på elektronisk styreenhet
onsdag 21. mars 2007, klokken 20:38
Sitat fra: El rayo på onsdag 21. mars 2007, klokken 18:14
Det er typisk for en børstemotor som sitter i vannpumpene at den begynner å fuske - virker av og til - når den er utslitt. Den bør byttes hver 40.000 km.

Senest!

Anbefalt bytteinterval på PSA er vel 20.000km?
Jeg lader rundt åtte ganger så lang tid som jeg kjører; 80km (1 time) kjøring krever 8 timer lading. Dvs. at vannpunpen har "gått" rund 9x kjørte km.

Når vannpumpen brukes i kjølingen av en batteripakke til nesten hundre tusen, synes jeg det er lurt å bytte den før den er "kjørt" 360.000km:)

Thomas
#3909
Det er vel enklere å tilby en Lit-Ion batteripakken enn å tilby en oppgradering av BMS så den faktisk fungerer?
PSA-bilene er ihvertfall ikke enkle å få til å lade Lit-Ion riktig -og ingen har så vidt jeg vet hacket programvaren på BMSen så den må man vel gå utenom for lading...
Ellers handler Lit-Ion om volum, det er ikke så mange fabrukker som lager cellene.

Thomas
#3910
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bremser
fredag 16. mars 2007, klokken 15:09
Enviro har valgt å bruke penger på å subsidiere enkelte deler, slik at kundene deres skal finne det økonomisk forsvarlig å kjøpe brukt elbil hos de.
Det er ikke vanlig å selge deler til innkjøpspris eller selvkost så det må kunne kalles en subsidiering, eller tap av inntekter.

I realiteten gir Enviro rabatt til de som har brukt mye penger der  tidligere.
Å forvente den samme rabatten uten å har brukt mye penger der  tidligere er vel det Lars kaller "litt frekt".

Forventer du bonuspoeng fra flyselskapene uten å ha flydd med de?

Thomas
#3911
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bremser
fredag 16. mars 2007, klokken 14:48
Sitat fra: HHF på fredag 16. mars 2007, klokken 14:13
Det jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen.

Da må du reagere veldig ofte...

Det er normalt å behandle kunder bedre enn ikke-kunder.
Det er normalt å gi rabatter til gode kunder.
Det er normalt å underprise enkelte varer til gode kunder.
Det er normalt å bruke penger på å beholde gode kunder.

Gode kunder gir som regel flere gode kunder, derfor bruker man penger og ressurser på å gjøre kundene fornøyde.
En god kunde tjener man penger på over tid, å selge deler til selvkost tjener man ikke penger på -selv ikke over tid.

Du trenger ikke å like det, men slik fungerer nå et fritt marked.

Thomas
#3912
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bremser
fredag 16. mars 2007, klokken 14:03
Sitat fra: HHF på fredag 16. mars 2007, klokken 13:52
Jeg synes denne forskjellsbehandlingen er helt vanvittig og understreker bare hvor galt det går i monopolverdenen! Svineri, spør du meg!

Hvilke deler er det kun Enviro selger? Jeg trodde alle deler var tilgjengelig fra Peugeot og Citroen?
Jeg trodde også det fantes en rekke uorginale deler tilgjengelig til PSA-bilder?

Det eneste Enviro har "monopol" på er brukte PSA-bilder. Dette kun fordi ingen andre ønsker å selge disse bilene. -Det er svineri, spør du meg!

Thomas
#3913
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bremser
torsdag 15. mars 2007, klokken 22:31
Jeg tror faktisk ikke private bedrifter må selge til kunder de ikke ønsker å selge til, men korriger meg gjerne.
Det som er sikkert er at de selv kan bestemme prisen, så kan man ev. kreve å få kjøpt en vare til høyere pris enn andre selger den for.

Bilimportører er regulert av EU/EØS-direktiver og kan ikke sammenlignes med en bruktbilforhandler.

Thomas
#3914
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
onsdag 14. mars 2007, klokken 17:25
Hva med Asker eller Holmen?

Det er det mange/flere biler -og fra Lier er det nesten bare nedoverbakker.
Fra Asker til Lier er det riktig nok mye oppover, men hvis man ikke skal til Verdens Ende er distansen ok.

Hvis nå bare bensinstasjonene serverte drikkbar kaffe....

Thomas
#3915
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og lange personer
onsdag 14. mars 2007, klokken 17:23
Jeg er 191cm og savnet Peugeoten min akutt når jeg prøvekjørte Buddy.
Hvis du kjører korte turer går det kanskje greit, men jeg ville prøvekjørt i Bergen før jeg tro helt til Oslo.

Hvis du ringer Elbil Norge kan de kanskje referere deg til en kunde i Bergen?

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA