Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3796
Kjøpe elbil? / Sv: Barnestol i elbil?
torsdag 01. juli 2010, klokken 11:58
Disse bilen har god plass, men ikke ISOFIX-fester:

Peugeot 106
Peugeot Partner
Citroen Saxxo
Citroen Berlingo
Renault Kangoo

Ellers er det så store individuelle forskjeller på barneseter at det ikke finnes fasitsvar...

Hvilken bil vurderer du egentlig?

Thomas
#3797
Elbilen i Samfunnet / Sv: Sivile politibiler i kollektivfeltet
onsdag 23. juni 2010, klokken 07:39
Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. juni 2010, klokken 16:42
Er ikke sivile politibiler pr. def. uniformerte når de er under uttrykkning, dvs. slår på skjulte blålys eller sette Kojak-lampe på taket.

Det er de sikkert, men bilene jeg snakker om bruker ikke blålys.

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. juni 2010, klokken 16:42
Og forresten så har de vel lov til å bryte de fleste trafikkregler når de er under uttrykkning - uansett om de er uniformerte eller ikke ?!

Bilene jeg snakker om bruker ikke blålys, men kjører (tilsynelatende) transport fra Asker til Oslo.

Thomas
#3798
Elbilen i Samfunnet / Sv: Sivile politibiler i kollektivfeltet
tirsdag 22. juni 2010, klokken 07:13
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 22. juni 2010, klokken 00:34
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. juni 2010, klokken 17:12
Er ikke lov?

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Ikke det at de plager meg nevneverdig, men det virker som om f.eks eskorten bryter trafikkreglene regelmessig (no pun intended) mellom Asker og Oslo.

Thomas

Tror nok slottseskorten har disp fra denne regelen. Vurderer man sikkerheten til de kongelige er det nok bedre at de "sniker" i kollektivfeltet enn at de sitter utsatt til i køen i rushen.

;-D Hans

I de bilene jeg har sett (mange ganger) mellom Asker og Oslo, har kun vært to tjenestemenn. Så jeg tror dette gjøres av tidshensyn, mer enn sikkerhetshensyn.
Men hvis de når har dispensasjon (de må vel sivile UP-biler også ha?) -hvor står den beskrevet?

Thomas
#3799
Elbilen i Samfunnet / Sivile politibiler i kollektivfeltet
mandag 21. juni 2010, klokken 17:12
Er ikke lov?

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Ikke det at de plager meg nevneverdig, men det virker som om f.eks eskorten bryter trafikkreglene regelmessig (no pun intended) mellom Asker og Oslo.

Thomas
#3800
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Kjøpe peugot 106?
søndag 13. juni 2010, klokken 10:44
Sitat fra: elektrolux på fredag 11. juni 2010, klokken 23:05
La eieren lade bilen helt opp før visning, og kjør den minst 70 km. De beste bilene går over 90 km. Kommer begrensningslyset på over 5-10% kapasitet, skal en være forberedt på batteriproblemer. Biler som går max 60 km har batteriproblemer.

På min P106 varierer det til dels mye når reduksjon/ladelampe kommer på.
Jeg kjører 65-68km hver dag, lader en gang om sommeren (hjemme) og to ganger om vinteren (hjemme og jobb).

Om sommeren kommer ladelampe mellom 5 og 15%, mens om vinteren kan den komme allerede ved 20%. Når jeg kjøpte bilen hadde den en eldre versjon av programvaren på BMSen og da kom ladelampen mange kilometer før reduksjonslampe. Etter at den fikk nyere programvare kommer de på samtidig. Det gjør de også på Saxxoen til nabo'n.

Om sommerene går bilen over 70km uten problemer (inkludert kjøring på motorvei), mens den om vinteren ofte ikke går mer enn 60km.
Naboen sier han også har relativt stor variasjon.

Og slik har bilen vært siden jeg kjøpte den for 6år og over 70.000km siden...

Thomas
#3801
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kommunal parkering
torsdag 10. juni 2010, klokken 08:35
Meg bekjent er dette en eneste måten.
Jeg jobber i Oslo og har som utgangspunkt at alle plasser er private inntil jeg finner konkret bevis på at den er kommunal. Og man finner stadig færre kommunale plasser i Oslo...

Thomas
#3802
I alle storbyer risikerer du innbrudd hvis det ligger verdisaker synlig i bilen.
Og en kollega fikk knust vinduet på bilen for noen mynter og en CD-plate (i Oslo).

Jeg har aldri hatt innbrudd i bil (har reist mye), men jeg passer også på så ingen verdisaker er synlige.
Og når jeg er på ferie med full bil er jeg ekstremt forsiktig med hvor jeg parkerer. De fleste feriebilene i dag er fulle av elektronisk utstyr (mobiltelefoner, DVD-spillere, Nindento og Lapptopper).

Thomoas
#3803
Alt det andre / Sv: Ladeplassene på Grønland
onsdag 26. mai 2010, klokken 09:28
Jeg har vært i (mail) dialog med Trafikketaten om manglende plasser på østkanten, men de virker litt defensive (i mangelen av et bedre ord). Jeg foreslo også at de skulle endre parkeringstiden på plassen ved Sofienbergparken til mer enn 8 timer så de med fulltidsjobb kunne bruke den, noe de forsåvidt sa de skulle gjøre -men åpenbart ikke har prioritert...

I dag var stod det fem biler på Grønland, så jeg jobber kort dag (lader ved Sofienbergparken).

Thomas
#3804
Alt det andre / Sv: Ladeplassene på Grønland
torsdag 20. mai 2010, klokken 12:25
Jeg tror forslaget ditt om at Trafikketaten tar ansvaret for ladeplassene er den eneste som faktisk holder.
Det beste var om Hafslund lånte ut plassen til kommunen så man også fikk renhold og vettug håndtering av parkeringsbestemmelsene på området...
Alternativt vil "Oslostolpen" løse problemet med lading av mobiltelefoner.

Behovet for ladeplasser er så stort i området at jeg ikke tror de nye plassene vil klare å dekke det faktiske behovet. De kalde månedene er det ofte fullt -og det står ofte fire biler der (men innenfor opmerkingen så de blir ikke tauet).

Jeg jobber i Christian Kroghsgate så jeg kan godt spasere til Åkerbergveien -hvis det nå blir ledige plasser der:)

Thomas
#3805
Alt det andre / Sv: Ladeplassene på Grønland
onsdag 19. mai 2010, klokken 13:59
Siden jeg setter igjenn en bil det er lett å ødelegge, velger jeg en myk linje med de "andre brukerene".
Problemet er først og fremst at kontaktene mangler lås -og det gjør de jo fordi enkelte som lader bilen der nede ikke låser.
(jeg tror ikke "de andre brukerene" klarer å skru ut låsen på en låst boks)

Ser ut som om jeg må begynne å parkere på Vika og legge til 40 minutter reisevei (20min gange hver vei).

Thomas
#3806
Alt det andre / Sv: Ladeplassene på Grønland
onsdag 19. mai 2010, klokken 10:59
Jeg har brukt den plassen i fire-fem år, så jeg er fullstendig klar over alle problemene >:(
Men så lenge det ikke finnes alternativer må jeg faktisk lade der...
Problemet nå er at jeg ikke lenger kan være sikker på om bilen blir ladet
-eller om stikkkontakten blir dratt ut og satt inn flere ganger under lading.


Thomas
#3807
Alt det andre / Ladeplassene på Grønland
tirsdag 18. mai 2010, klokken 15:59
Er disse gitt helt opp av Norstart (og kommunen, hvis de noen gang var involvert)?

Nå er de "overtatt" av omreisende (Rumenere) som lader mobiltelefonenene sine -og det virker som om de bare napper ut kontaktene på biler som lader når de trenger strøm. (ikke bra for bilens elektronikk har Enviro fortalt meg)

Siden en del av (elbil) brukerene ikke gadd å låse ladeboksene, har disse "andre brukerene" skrudd ut alle låsene så det ikke lenger er mulig å låse.


Thomas
#3808
Kjøretips / Sv: Genial kompressor
tirsdag 05. mai 2009, klokken 12:35
Jeg mener maksbelastning, det står også "reinforced" på dekket.
Disse er vel egentlig ment for Berlingo eller Partner, men min 106 "svømmer" litt mindre med disse dekkene.

Thomas
#3809
Kjøretips / Sv: Genial kompressor
mandag 04. mai 2009, klokken 18:20
Jeg har også byttet til Energy Saver, fra orginale Proxima stemplet 1999  ;D

Endte opp med den forsterkede versjonen, og den har ihvertfall mer rullemotstand enn de tørre gamle dekkene. Ser ut til at jeg har mistet 10% rekkevidde. Fordelen er at bilen stopper på vått føre.

Jeg har fyllt mine til maks anbefalt trykk, mener det var 40PSI (står på dekket).
De gamle holdt i ti år (67.000km) og hadde fortsatt lovlig spordybde -men gummien var begynnt å morkne- så jeg bryr meg ikke om ekstra slitasje.

Thomas
#3810
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Fotgjengerhorn ?
tirsdag 28. april 2009, klokken 19:00
Sitat fra: Boogie på tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:34
Hvor lenge beholdt de disse hornene?

Jeg har en P106 fra -99 som ikke har det...
Denne kommer fra Sverige.

Reparerte en P106 som også var fra -99 nå i høst. Den var importert originalt av Bertel O Steen til Norge, og hadde heller ikke dette hornet.

Min 99-model (P106) har hornet, og den kommer fra Belgia (en av de hvite og oransje "brannbilene").

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA