Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3691
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klima/elbil- skittpakke i Dagbladet?
onsdag 29. juni 2011, klokken 08:42
Etter å ha lest Dagbladet er det morsom å lese NYT:

http://www.nytimes.com/2011/06/26/opinion/sunday/26car.html?_r=1


Thomas
#3692
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen skal ut av kollektivfeltet!!
mandag 27. juni 2011, klokken 17:12
For min del vil det bety parkert elbil og forurensende buss eller båt mellom Asker og Oslo.
(Toget kan jeg ikke stole på lenger, når det skal hentes i barnehage eller på skole)

Sannsynligvis vil vi måtte prioritere bort en ny elbil (den gamle synger på siste verset) og heller kjøpe en forurensende liten bruktbil.

Jeg vil også bruke rundt 200 timer mer på jobbreisen (en time mer hver dag), som enten må dekkes inn med kveldsjobbing eller redusert stilling.

Og alt dette mens elbiler ikke skaper problemer i kollektivfeltet?

Et alternativ er jo å tillate elbiler med to eller fler passagerer i kollektivfeltet, men det er kanskje en litt for enkel løsning for politikerene?

Thomas
#3693
Bilen har en langt høyere verdi enn det de tilbyr (de skal legge til moms og fortjeneste), men du slipper jobben det er å selge/reparere.
Prisen de tilbyr på batterier virker ok, forutsatt at de er testet ordentlig (det er de kanskje ikke?).

Hvor langt har bilen gått?

Thomas
#3694
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klima/elbil- skittpakke i Dagbladet?
fredag 24. juni 2011, klokken 16:04
Siden dette er Dagbladet oppgir de selvfølgelig ingen kilder, men jeg tror 1 miliard stammer fra OECD-rapporten som ble omtalt i mai (som du må kjøpe for å lese): http://www.oecd.org/document/2/0,3746,en_33873108_33873681_47678847_1_1_1_1,00.html

Hvor Dagbladet har 1 milliard fra aner jeg ikke, men jeg misstenker at rapporten har rundet av alle kostnader (og subsidier) forbundet med hydrogen og elektriske biler til nærmeste milliard. Kreative økonomer (i SSB) har jo tidligere bevist at mor nille en sten.

Noen kan kanskje spørre (Dagbladet eller NTB) hvor tallet kommer fra?

Thomas
#3695
Elbilen i Samfunnet / Klima/elbil- skittpakke i Dagbladet?
fredag 24. juni 2011, klokken 12:56
http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

"- Elbiler og resirkulering uten miljøeffekt
Kan til og med gi mer CO2-utslipp, sier forskerne."

Saken fremstår som en skitpakke -men om den er ment å ramme regjeringen, miljøet eller elbiler skjønner jeg ikke.

Jeg er også åpen for at Astrid Meland/Dagbladet er mindre begavet, eller som de sier på engelsk:

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Thomas
#3696
Humor og kanari / Sv: Beskyldt for bensintyveri
fredag 24. juni 2011, klokken 08:44
Sitat fra: hens på torsdag 23. juni 2011, klokken 14:55
"EL" er vanlig prefix på biler fra østeuropa (Polen?)uten at de går på strøm.
Kan hende stasjonseieren trodde hun hadde en vanntett sak.

Men så vidt jeg vet er ikke alltid Think vanntett. ;)

– Det var bilde av en mann med en Mercedes Geländewagen. Innehaveren var ikke til stede, men den ansatte som sto i kassen, kunne også slå fast at det ikke var meg på bilde, sier Nyberg.

Thomas
#3697
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Saxo stoppet under kjøring.
tirsdag 07. juni 2011, klokken 09:24
Få lånt deg et diagnoseapparat (eller kjøp et selv) og se om du får lest ut feilmeldinger.
Har du prøvd en "stor reset"? (http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Stor_reset_av_elektronikken)

Hvis jeg klarer å dra ut 166.000km av min bil er jeg godt fornøyd og selger den som deler.
Du har nok kjørt lenger en forventet på de batteriene:)

Thomas
#3698
Elbiler i media / Sv: DN er ikke så smarte eller ?
tirsdag 31. mai 2011, klokken 11:43
Vi leser tydligvis artikkelen ganske forskjellig, for jeg fikk med meg tre viktige punkter:

1) Tankbil
2) Tankbil
3) Tankbilen bruker diesel

Eller mener dere den var for kritisk (til hydrogen)?

Thomas
#3699
Bakovervendt barnesete i Kewet/Buddy -går det?


Thomas
#3700
Den første ser ut som et godt kjøp, mens den andre ville ihvertfall jeg holdt meg langt unna.

Prisen på den første er imidlertid så lav at jeg lurer på om selger har "slått av litt" pga. feil og mangler.
Bilen er fotografert med prøveskilter siden den er avregistrert, noe som kan bety at den ikke står til EU-kontroll.

Ikke kjøp en slik bil uten å få noen som har peiling (det er flere av de her på forumet) til å være med å se på den først!

Thomas
#3701
Jeg har fortsatt ikke hørt noe fra han, selv etter å ha purret.
Vurderer nå Lexia-3 fra Ebay.

Thomas
#3702
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Isolasjonfeil?
fredag 20. mai 2011, klokken 15:02
Det er mange PSA-biler som kjører med isolasjonsfeil -og det er åpenbart ikke så farlig som man kunne tro hvis man har lest "brukerhåndboken".

Min (har kjørt med den i flere år nå) resettes ved vannservice, men kommer på etter en mil eller så.
(Når batteriene blir varme og vann-nivået stiger?)
Bytte av motor har ikke påvirket feilen, så jeg tror ikke det er det vanlige "børstestøvproblemet" jeg ellers kunne forventet å ha.

Thomas
#3703
Jeg har tilsvarende erfaring med min P106 -mye regn sluker energi.
Anslår 10-20% mindre rekkevidde de dagene det virkelig pøser ned -og da kjører man jo i tillegg saktere.

På våt fei var det heller ikke spesielt stor forskjell i rekkevidde med 10 år gamle Michelin Proxima og helt nye Continental Contact 3, selv om sistnevnte burde drenere vann langt bedre. Stopplengden ble derimot nesten halvert...


Thomas
#3704
Elbiler i media / Sv: Staten rådes til å kutte elbil-goder!!!
torsdag 19. mai 2011, klokken 13:28
Jeg finner ikke rapporten på nett, så jeg synes det er vanskelig å ta stilling til det Aftenposten skriver.
Hvis de foreslår kutt i støtten til elbiler fordi den er ineffektiv, regner jeg med at de har beregninger som viser hvor den er bedre anvendt.

Nå er vel heller ikke OECD en uavhengig organisasjon som gir objektive råd, men styres ganske hardt (politisk) av medlemslandene.  Inntil jeg leser rapporten antar jeg den har politiske og/eller økonomiske føringer.

Thomas
#3705
Enviro Bil (Nesbru) eller Enviro Elbilsalg (Drammen) har begge god kompetanse på bilen din.
Har du blitt frarådet å ta vannservice disse to stedene?

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA