Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3466
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Rekkevidde - Reva
søndag 19. februar 2012, klokken 09:09
Jeg ville ikke vært overrasket om de leste elbilforum.no :)

Thomas
#3467
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
lørdag 18. februar 2012, klokken 09:57
Sitat fra: Boogie på fredag 17. februar 2012, klokken 23:03
Mulig dette er med på lista allerede:
Spyling av ryggekamera-linse. Burde vært lagt inn sammen med spyling av bakluka, eller egen knapp på dashbordet.
Ideen med eget deksel er heller ikke så galt.

Heller spyling enn et deksel som fryser fast om vinteren...

Thomas
#3468
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken farge har din Leaf?
lørdag 18. februar 2012, klokken 09:15
Etter å ha flere sorte og sølvfargede bilder (firmabiler man ikke får velge farge på), finner jeg disse fargene drepende kjedelige...
Når den blå både er pen og gir miljøassosiasjoner, var valget enkelt.
Det ser også ut som om det har vært penere lakkering på denne fargen.

Hva fargen har å si for bruktprisen er jeg usikker på, så lenge man holder seg unna de rareste fargene tror jeg bilene er like enkle å selge.
På en brukt Leaf vil batterkapasiteten bestemme prisen, lade -og kjøremønster er mao. langt viktigere enn fargevalg:)

Thomas
#3471
Er det bare jeg som synes det er rart at SSB har slått sammen strøm, gass og bio-drivstoff til "Andre drivstoff"? (eller har de ikke det, jammen om jeg klarte å finne ut hva "Andre drivstoff" egentlig var)

http://www.ssb.no/klreg/tab-2011-05-03-07.html

Dette samtidig som Ruter bytter ut bioetanol med diesel: http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article682711.ece

Baklengs inn i fremtiden?

Thomas
#3472
Leaf 2010-2017 / Sv: Skistativ
torsdag 16. februar 2012, klokken 10:55
Hvis jeg forstod min selger på BNH Rud riktig, hadde han satt et slikt stativ på en bil som ble godkjent av biltilsynet (på denne måte "tvang" han de til å ta stilling til stativet), så vi kan anta at dette er lovlig.

http://www.thule.com/ har Nissan Leaf listet (du må scrolle....):

Sjekket pris hos Torshov Bilrekvisita og de kom frem til en pris på rundt 2.300,-

* Thule Rapid System 754
* Thule WingBar 969
* Kit 1633
* Thule One Key System 544, 4 cylinders

takbox.se blir dette SEK 2360,- (uten frakt) så det er lite å spare på å kjøpe dette i Sverige.

Thomas

#3473
Kjøpe elbil? / Sv: Hva gir billigst mulig elbil over 1-3 år?
onsdag 15. februar 2012, klokken 12:50
Hvis du er i tvil om du kan finansiere en Leaf fordi du er student, er vel ikke komforten i en Audio A8 relevant?
Å prøvekjøre alternativene bør være mulig, men det er ikke A8 komfort på disse bilene.

Slik jeg ser det har du tre alternativer

1) PSA registrert for fem personer
-Disse er det ikke så mange av, de fleste er registrert for fire.
-Kostnadene er usikre, men legger du rundt 100.000,- i bilen slipper du sannsynligvis store reprasjoner.
-Verditapet tror jeg imidlertid kan vært stort.

2) Trilling (hvis fire seter er akseptabelt)
-For under 200.000,- er dette et godt kjøp.
-Ingen store kostnader over tre år (nybilgaranti)
-Verditapet kan blir stort over tre år

3) Leaf
-Med vinterdekk og gummimatter ender du på over 280.000,-
-Ingen store kostnader over tre år (nybilgaranti)
-Verditapet kan blir stort over tre år

* Hvis du må ha plass til fem: Leaf
* Hvis du ikke har mer enn rundt 100.000,-: PSA
* Hvis du har mer enn 100.000 og mindre enn 280.000,-: Trilling

Et alternativ er jo å vente et års tid å se an bruktprisen på Leaf og Trillingene.

Thomas
#3474
Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 15. februar 2012, klokken 09:32
ja jeg mener at Li-Ion burde avskrives over 1000-2000 ladesykluser.
avskrivning på resten av bilen regner jeg er likt uavhengig av drivstoff

når det gjelder kompleksitet så er regnestykket gjort på kostnader for å gjøre det enkelt. Da alle avskrivninger/kostnader for å fremstille bensin/bensintank og batteri/el er innbakt i prisen

I USA er garantien på batteriene 8år/160.000km, det er forøvrig også garantien på batteriene i GM Volt.
Mener du at garantien er lengre enn levetiden?

Man forventer 70-80% kapasitet på batteriene etter 10år, selv med 70-80% kapasitet har batteriene en verdi (sjekk prisen på UPS hvis du tviler).
Mener du at en 17kWh (24kWh*0.7) batteripakke har null verdi om 10år?
-Hva mener du isåfall verdien på en fossilbil er om 10år?

Thomas

#3475
Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 15. februar 2012, klokken 08:59
Problemet med elbiler her er jo at bensinen ikke er bare en energikilde, men også en energibærer, så vi må nesten ta med kostnaden av batteriet i regnestykket.

-Hva slags batterier tar du utgangspunkt i når du beregner en kostnad på 100.000,- for 150.000km?
-Mener du nye Li-Ion batterier skal avskrives over 150.000km?
-Hvis du avskriver batteriene over 150.000km, hvordan avskriver du resten av bilen?

Hvis du først skal avskrive energibærer, må du vel gjøre det i hele kjeden?
Er ikke dette å overkomplisere noe som ellers er komplisert nok?

Thomas
#3476
Du må både programmere en timer -og aktivisere den. Er du sikker på at du aktiviserte den? (velge timer 1 eller 2, samt ukedagene den skal gjelde)
Når du setter bilen til lading med timer, blinker lysene i frontruten for å indikere at timer er aktiv. Se bruksanvisningen :)

Thomas
#3477
Livsløpsanalyser / Sv: Lunch-forberedelser
tirsdag 14. februar 2012, klokken 16:16
http://dl.dropbox.com/u/366366/EV%20Mythbusters%20v1.3.pdf
http://electricmini.blogspot.com/2011/10/it-takes-lot-of-coal-to-make-gasoline.html


- Du får jo en XXX til den prisen så kjøper du EL-BIL?
Ja, elbilen er billigere og mer miljøvennlig.

- Det er mye mer forurensende å produsere/destruere el-biler (pga batteriet).
Nei, 90% av materialet (i batteriene) gjennvinnes: http://www.batteriretur.no/files/cms_userfile/nyheter/Flytskjema_materialstrom_04.01.11.pdf

- Du sparer ikke miljøet. Den samme mengden strøm må uansett produseres.
Jo, energien du bruker i elbilen er langt mer miljøvennlig en energien du brenner i en fossilbil.

- Det er forurensende å produsere strøm
Ja, men langt mindre enn å produsere fossile drivstoff.

Men du gjør ikke uopplyste mennesker opplyste med smarte argumenter, få de heller til å forklare hva de mener (og hva de baserer meningene på).

Thomas
#3478
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Hurtiglade i kulda
tirsdag 14. februar 2012, klokken 13:49
Sitat fra: vangli på tirsdag 14. februar 2012, klokken 12:38
Hva med å etterprøve denne da?  ;D

Klipp og lim fra en PDF, og umiddelbart ser jeg jo ikke forskjell på 14F og 148F siden begge er meningsløse tall ;)

http://www.ragetrolling.com/var/albums/United%20states%20and%20the%20rest%20of%20the%20world.jpg?m=1320024243

Thomas
#3479
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Hurtiglade i kulda
tirsdag 14. februar 2012, klokken 12:51
Dette er jo ikke så viktig, men jeg lurer på om dette er en misforståelse basert på utsagn som "falls below 0F"

Thomas
(0F ≈ -17,778C)
#3480
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Hurtiglade i kulda
tirsdag 14. februar 2012, klokken 11:47
Hvor har dere -17 fra?
I "2012 LEAF OWNER'S MANUAL" (http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/Leaf/2012-Nissan-LEAF.pdf) står det:

"The Li-ion battery heater helps to prevent the Li- ion battery from freezing and helps to prevent significant reductions in the Li-ion battery output when the temperature is cold. The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -4F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 14F (-10C) or higher."

Jeg har også forstått det slik at varmeren ikke slår seg på med en gang temperaturen faller under -20, men at det kan ta litt tid.

Thomas
(edit: rettet -48F og 148F)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA