Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#3406
Og vektforskjellen på i-Miev og Leaf er hvor mange kilo?

Thomas
#3407
Leaf er styggpen, dermed basta!

Det morsomme er at det bare er misunnelig trilling-eiere som synes den er stygg, alle andre synes den er kjempefin.  ;D
Jeg synes trillingene er stygge -og jeg er ikke misunnelig engang!

Thomas
#3408
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf bestilt
torsdag 15. mars 2012, klokken 15:05
Sitat fra: jagarock på torsdag 15. mars 2012, klokken 13:40
finnes det noe bra sted å finne ut av hvor mye oppoverbakker og høydeforskjeller det er fra et sted til et annet?
sånn fra oslo og nordover til lillehammer fks? er vel stortsett ganske flatt er det ikke?

Jeg pleier å bruke yr.no til slikt :)
Statens kartverk sitter på informasjonen, men vil ikke gi den til andre (google f.eks)...
(Du har betalt for innsamlingen, men må kjøpe dyre kart for å dra nytte av den)

Thomas
#3409
Humor og kanari / Sv: Världens första vintertest av en elbil
torsdag 15. mars 2012, klokken 10:06
Og så -25 da, det er jo sånn "ekstremtemperatur"!

Ellers var det tre sitater som tyder på at den strenge kulden også påvirker hjernen på de Volvo-ansatte:

"– Vi kanske har batterier som klarar 20-30 mil om tio år, tror Annelie Gustavsson."

"– Om 50 år är kanske tio procent av bilarna elbilar, säger hon."

"– Det är fortfarande för dyrt. En elbil kan nog inte kosta mer än en "andrabil"."

Thomas
#3410
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf bestilt
onsdag 14. mars 2012, klokken 18:38
Gratulerer jagarock!

Sitat fra: jagarock på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:42
1. Jeg hører om 10A og 16A ladekabler. Må jeg kjøpe en 16A ladekabel, eller følger dette med nyeste Leafen?

Nissan selger bare med 10A kabel og de andre leverandørene er i ferd med å gå over til 10A (trillingene ble solgt med 16A i 2011).
Verdien av 16A er størst for de som må lade mye mens de er på jobb (10A lader ikke 100% på 8 timer), hvis du stort sett lader om natten er 10A tilstrekkelig.

Sitat fra: jagarock på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:42
2. Vi tenker å kjøre fra majorstua til vinstra i gudbrandsdalen tur/retur 2-3 par ganger i året. (27 mil en vei) Jeg ser for meg å måtte bruke 2 hurtigladere på veien for at reisetiden ikke skal bli for lang. Er det noe problem å hurtiglade 2 ganger samme dag når det ikke skjer oftere enn som så? (Tenker hurtiglading på minnesund + hamar)

Tilsynelatende ikke.
På batterikontrollen er hyppig hurtiglading et punkt, men da snakker vi om daglig (eller oftere) og/eller eksklusiv bruk av hurtiglader.
Om vinteren må du regne med opp til tre hurtigladinger til Vinstra. Rekkevidden kryper under 90km når det blir kaldt og du kjører motorvei. Du kan bli nødt til å lade på på Minnesund, Hamar og Lillehammer de kaldeste dagene, men om sommeren kan du klare det med bare én :)
Selv tre hurtigladinger etterhverandre tror jeg er uproblematisk, hvis bilen får 10A lading i Vinstra.

Thomas
#3411
Sitat fra: Helge på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:10
Jeg vil nesten si du ikke har forstått statistikken ordentlig ja.

Det jeg kommenterte var variabel strømpris og bruk av vaskemaskin/oppvaskmaskin om natten.
Man må gjerne mene disse er dødsfeller, men statistikken tilser noe annet. (jeg heller mot at jeg har forstått den...)

Problemstillingen er jo ikke om man skal bruke disse apparatene, men om variabel strømpris gjør at man bruker disse på "feil" del av døgnet.

Nå er jo oppvarming og varmt vann de største energislukene i boliger, så jeg tror ikke man bør henge seg opp i energieffektive hvitevarer...

Thomas
#3412
Jeg har opplevd noe av det samme på E18, men det ser ut til at billistene har blitt vant til elbiler.
Også de andre brukerne av kollektivfeltet har blitt siviliserte, men unntaket av enkelte busser.

Det skaper irritasjon hvis man "fyker forbi" i krabbefeltet (hadde samme problemstilling på E18 opp bakken til Asker med P106), så jeg pleier å legge meg inn litt før så ikke medtraffikantene tror jeg kjørte der for å komme forbi køen.

Det er jo en del som bruker krabbefeltet som forbikjøringsfelt og det er jo direkte livsfarlig...

Thomas

#3413
Når det gjelder brann mens man sover er brannalarm en enkel løsning.

Brann i bolig skyldes som regel helt andre ting enn oppvaskmaskin, vaskemaskin og lading av elbil.
Men det er mulig jeg ikke forstår denne ordentlig: http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Brannarsaker-i-boliger

Heller ikke http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner får disse maskinene til å fremstå som spesielt farlige å bruke om natten (forutsatt at man har brannalarm).


Thomas
#3414
Å kjøre elbil kan være samme aha-opplevelse som å resikulere;
man blir oppmerksom på sitt eget forbruk og begynner å tenke miljø.

Thomas
#3415
Det er bedre plass i Leaf enn i Audi A4 og jeg sitter faktisk bekvemt -noe jeg ikke gjør i mange andre biler- så jeg synes plassen er god. Og i forhold til de andre elbilene i salg kan de faktisk skryte :)

Rekkevidden er 10-15% lengre og problemstillingen er ikke å kjøre t/r jobb, men å kunne bruke bilen til andre ting også.
Ikke et problem for alle, men hovederfaringen vår etter 7år og 90.000km med en P106 var at de siste milene faktisk var verdifulle. Peugeoten ble brukt lang mer om sommeren, når rekkevidden var god nok.

Du må gjerne fokusere på sikkerhet, men nå du frontkolliderer i 60km/t fordi andre gjør feil betyr det lite...
Men jeg skjønner vi er uenige på dette punktet.

Thomas
#3416
Nå er jo dette i ferd med å bli en pissekonkurranse mellom i-Miev og Leaf-eiere, men her er mitt bidrag  ;D

* Ekstra plass til de som er over middels høye
Jeg er 191cm og kona 185cm, begge synes i-Miev ble for kort.
Ungen syntes også det var vel trang bak, særlig når vi kjørte forsetene helt bak.

* 10-20km lengre rekkevidde
Etter å ha kjørt PSA i syv får (med 65-70km rekkevidde om sommeren) så vi et klart behov for denne rekkevidden.
Å både kunne kjøre t/r jobb og hente unger på barnehage/skole/fritidsaktiviteter er faktisk nødvendig i noen familier.
(Å kjøre hjem for å bytte til fossilbil er litt "døvt")

* Sitteplass til fem
Noen klarer seg med to sitteplasser, andre med fire. Vi er veldig glade for fem.
Med fem plasser kan også naboungene sitte på hjem fra fotball -og fossilbilen blir stadig mindre brukt.

* Større plass
Etter syv år med P106 setter jeg stor pris større plass -noe som gjør bilen mer anvendelig og minker behovet for fossilbilen.

* Sikkerhet
Vi kjører 15-20.000km/år (på veier med mye ulykker) og jeg er veldig komfortabel med den siste EURO-NCAP stjernen.
Jeg har jo bekjente som har vært i uforskylt frontkollisjon i relativt store hastigheter (70-80km/t) og begge har reddet livet pga. relativt nye og sikre biler.

Ulempene med Leaf er først og fremst prisen, men også størrelsen (lang).
Hvis vi bodde i Oslo og stort sett kjørte i sentrum ville vi kanskje valgt i-Miev bare pga. størrelsen.

Thomas
#3417
Carwing / Sv: Offisiell europeisk versjon av Carwings for Android
lørdag 10. mars 2012, klokken 09:45
Apple imponerer stadig!

Thomas  :P
#3418
Leaf 2010-2017 / Sv: Når får flere forhandlere selge Leafen?
fredag 09. mars 2012, klokken 15:26
Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 09. mars 2012, klokken 14:52
Forhandleren i Trondheim fortalte meg at den nærmeste Leaf forhandleren for meg kommer til å være Bodø i sommer.

Det er vel så billig å sende bilen med Hurtigruta at det ikke bør stoppe deg?

Thomas
#3419
Leaf 2010-2017 / Sv: GPS tracker i Leaf.
torsdag 08. mars 2012, klokken 15:49
Sitat fra: BauDemo på torsdag 08. mars 2012, klokken 15:00
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. mars 2012, klokken 12:19
Ulovlig tror jeg også det er/var, ihht. EU-direktiver som kom før Leaf kom i salg...
You may want to double check this with your legal council.

Jeg foreslår at du leser 95/46/EC (http://europa.eu/legislation_summaries/information_society/data_protection/l14012_en.htm) og kanskje også http://en.wikipedia.org/wiki/Data_Protection_Directive hvis du ønsker en oppsummering. Les gjerne punktet om "Transparency".

Du kan ev. be din advokat om å snakke med min advokat.

Sitat fra: BauDemo på torsdag 08. mars 2012, klokken 15:00
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. mars 2012, klokken 12:19
-men å sende med denne informasjonen i RSS-klienten var noe av det dummeste jeg har sett.
Man, if this is the dumbest thing you have seen you are a lucky person. I agree with one thing though - it could have been implemented better.
On the other hand - no one was forcing the driver to use the RSS function. The car was not sending this automatically - the driver needed to use the RSS.

For det første skrev jeg "noe av det dummeste jeg har sett", for det andre er konteksten klienter som sender med unødvendig (og privat) informasjon.
Det dummeste jeg har sett i den konteksten er nok denne: http://blog.o2.co.uk/home/2012/01/o2-mobile-numbers-and-web-browsing.html

Thomas
#3420
Leaf 2010-2017 / Sv: GPS tracker i Leaf.
torsdag 08. mars 2012, klokken 12:19
At gps-koordinater ble sendt med i headeren var egentlig en skandale -og jeg er veldig fornøyd over at dette er fjernet.
At både hastighet og destinasjon også ble inkludert gjorde ikke saken noe bedre...

Nissan må gjerne implementere valgfri tracking (f.eks mot YouPlus/Carwings), hvor informasjonen er beskyttet med brukernavn/passord -men å sende med denne informasjonen i RSS-klienten var noe av det dummeste jeg har sett.
Ulovlig tror jeg også det er/var, ihht. EU-direktiver som kom før Leaf kom i salg...

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA