Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#31
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
tirsdag 06. april 2021, klokken 22:21
Sitat fra: Morten L på tirsdag 06. april 2021, klokken 11:43
Hei
Ser på en brukt Leaf som kun har gått 30000, men ser ut som den kun har 9 av 12 streker på batteri. Er ikke det dårlig for en såpass lite kjørt bil?

Det er et spesielt stort tap, men ikke unormalt på 2012-modellen.

En spesielt varm sommer kombinert med hurtiglading tok nok knekken på en del biler i Norge. Vi mistet 3. strek på vår 2012-modell rundt 110.000km. Naboen hadde samme årsmodell, hurtigladet nesten aldri men mistet alikevell 3. strek rundt 120.000km.

Batteritapet etter 2. til 3. strek er lite, så hvis rekkevidden holder til ditt bruk kan det være et godt kjøp.

Personlig ville jeg nok heller kjøpt et annet merke :(

Thomas
#32
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
tirsdag 06. april 2021, klokken 22:15
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:02
En 9-barers 30kw't Leaf kan være gull vært om den har nødvendig sw-oppgradering, for da kan man snart vinne i batterilotteriet, dersom den er innenfor kapasitetsgaranti.

Det er bra du kaller det et lotteri, tror du bør legge til "for de med spesielle lyster".
Frem til nå har ikke Nissan Nordic eller BNH fremstått som spesielt service-minded...

Thomas
#33
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
tirsdag 06. april 2021, klokken 22:13
Sitat fra: westereng på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:07
styr unna, jeg kjøpte nettopp en som har gått 73000, 12 streker igjen. 2015 modell. Så du kan få myye bedre enn den der. Jeg ga 65k for min

Over 15.000,- mindre enn billigste på finn.no - hvorfor gikk den så billig?

Thomas
#34
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
mandag 22. februar 2021, klokken 09:39
Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. februar 2021, klokken 00:24
På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.

Slik har det vært på vår Model X i 3 år, lånebiler fra Tesla (Model S og Model X) og en leiebil fra Avis (Model S).

Det er både enkelt og uproblematisk - og noen ganger lar jeg ikke bilen skifte felt (fordi jeg ser det er uhensiktsmessig) og da er det bare å la være å «bekrefte».
#35
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
mandag 22. februar 2021, klokken 09:29
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 17. februar 2021, klokken 21:41
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 14. februar 2021, klokken 12:16
Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(
Det var nytt for meg. Hva skyldes det?  Det kunne være flott å konkretisere problemene litt, og vise til ulike erfaringer.

Bærekuler, bærebru og noen ganger lenkearmer er det vanligste og kan koste 10-20.000,-
Vi har byttet på vår 2012-modell, naboen rakk å bytte på sin (før han solgte den) og jeg hører titt og ofte om andre på forumet som må ut med rundt 15.000,-

Kabel til håndbrekket er heller ikke uvanlig og koster gjerne fra 7.500 til 9.500,-

Hvis man bruker noen minutter på «Mekanisk» delforumet finner man flere eksempler på tingene jeg snakker om: https://elbilforum.no/index.php?board=154.0
#36
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf vil ikke hurtiglade
mandag 22. februar 2021, klokken 09:07
Du kan jo prøve elektronikkrens:
https://www.clasohlson.com/no/CRC-elektronikkrens/p/34-6049-1

Jeg ville sprayet rikelig og prøvd å blåse ut eventuelle partikler med trykkluft.

Det ligger kanskje feilkode(r) i bilen (det er bilen som melder om feil til lader). De får du lest ut hos et verksted og jeg ville nok brukt noen hundrelapper for å få det gjort.
#37
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:26
Står det maks trykke på dekk til biler slik man finner på sykkeldekk. Ikke noe særlig med et dekk som eksplodere....

Over 200psi ser ut til å være fasiten for å få et moderne dekk til å eksplodere -det er rundt fem ganger anbefalt trykk.

Maks trykk er hva produsenten anbefaler for å beholde kjøreegenskapene, ikke hva dekket tråler.
#38
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
søndag 14. februar 2021, klokken 12:16
I tillegg til vanlige slitedeler som f.eks bremser, må det ofte byttes deler på forstilling rundt 120.000km  og det er overraskende dyrt å bytte håndbrekk-kabel (rundt 10.000,-)

Hvis du finner en brukt 2012-2013 modell som har byttet bremser, forestillingsdeler og har en håndbrekk-kabel uten rust kan du gjøre et røverkjøp til rundt 50.000,-).

Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(

Jeg ville kjøpt en bil med bruktgaranti fra en forhandler, eller privat hvis du får sjekket disse delene.
#39
Model 3 / Sv: Bakkeklaring / godkjent hevesett?
lørdag 13. februar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: elektro på torsdag 11. februar 2021, klokken 15:11
Finnes det godkjente hevesett til Model 3 og noen som installerer det for deg, uten at det påvirker garanti?

Meg bekjent har ikke Tesla en godkjenningsordning på deler - men de har en hang til å kreve at alt er originalt ved problemer (spesielt ved garantisaker)...

Du kan enten be om et skriftlig svar fra Tesla (som du kan bruke som bevis hvis de avviser garanti/reklamasjon), eller demontere settet før du leverer bilen til Tesla.

Jeg tror forøvrig heving må godkjennes på en trafikkstasjon :(
Og at de krever en gjennomført hjulstillingskontroll i tillegg til dokumentasjon på hevingen...
#40
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
lørdag 13. februar 2021, klokken 12:02
Det er godt mulig de kjører rentekampanje (som vanlig), så hvis du ikke har en million i madrassen er jo det en grunn for å vente?

Følg heller med på om de annonserer prisjusteringer, hvis prisen skal opp (det tviler jeg på) bør du bestille med en gang.
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Anbefaler å ikke kjøpe elbil
lørdag 13. februar 2021, klokken 11:53
Sitat fra: jlan på lørdag 13. februar 2021, klokken 11:42
Det er litt vanskelig å forstå logikken med årsavgift for elbil. Man skal altså ikke betale avgift for å kjøpe bilen, og heller ikke for å bruke bilen (unntatt bompenger), mens man skal betale avgift for å ha bilen, uansett hvor lite den brukes. Siden forsikrigsselskapene krever inn årsavgiften, kunne den ihvertfall vært proporsjonal med valgt kjørelengde

Insentiver blir ofte litt vanskelige å forstå, all den tid man (staten) egentlig ikke ønsker du skal kjøpe en bil (miljøgrunner) men hvis du gjør det ønsker man det det er en elbil (miljøgrunner).

Så lenge man bare betaler avgift for dagene bilen er registrert, synes jeg ikke den er veldig urettferdig (det var den før).
#42
Sitat fra: geear på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:54
Det du skriver i starten her stemmer vel kun for Tesla? Er iallfall ingen andre jeg har vært borti som våkner for å vedlikeholdslade 12V.

Nissan Leaf gjør/gjorde nå det (sjekk detaljene rundt ladeproblemene i 2012/2013).

Men hvordan vet dere når - og hvordan - bilene lader 12V?

Det opplyses ingen steder, det varierer med programvare og den eneste måten man kan vite sikkert er å overvåke 12V batteriet kontinuerlig over lang tid.
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: Får ikke ladet på Supercharger
fredag 12. februar 2021, klokken 16:36
Sjekk ført at kredittkortet på Tesla-kontoen ikke er utløpt eller sperret ;)
#44
Nå må bare Parklink og Apcoa finne seg ladepartnere de kan samarbeide med...
#45
Alt det andre / Sv: Har du kryptovaluta?
fredag 12. februar 2021, klokken 09:52
Det var jo overraskende mye (kortet er nedbetalt på under 4 mnd), men dagens priser er jo hinsides...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA