Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 262
31
Model X / Sv: Bestille X nå?
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 12:02 »
Det er godt mulig de kjører rentekampanje (som vanlig), så hvis du ikke har en million i madrassen er jo det en grunn for å vente?

Følg heller med på om de annonserer prisjusteringer, hvis prisen skal opp (det tviler jeg på) bør du bestille med en gang.

32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Anbefaler å ikke kjøpe elbil
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 11:53 »
Det er litt vanskelig å forstå logikken med årsavgift for elbil. Man skal altså ikke betale avgift for å kjøpe bilen, og heller ikke for å bruke bilen (unntatt bompenger), mens man skal betale avgift for å ha bilen, uansett hvor lite den brukes. Siden forsikrigsselskapene krever inn årsavgiften, kunne den ihvertfall vært proporsjonal med valgt kjørelengde

Insentiver blir ofte litt vanskelige å forstå, all den tid man (staten) egentlig ikke ønsker du skal kjøpe en bil (miljøgrunner) men hvis du gjør det ønsker man det det er en elbil (miljøgrunner).

Så lenge man bare betaler avgift for dagene bilen er registrert, synes jeg ikke den er veldig urettferdig (det var den før).

33
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 11:45 »
Det du skriver i starten her stemmer vel kun for Tesla? Er iallfall ingen andre jeg har vært borti som våkner for å vedlikeholdslade 12V.

Nissan Leaf gjør/gjorde nå det (sjekk detaljene rundt ladeproblemene i 2012/2013).

Men hvordan vet dere når - og hvordan - bilene lader 12V?

Det opplyses ingen steder, det varierer med programvare og den eneste måten man kan vite sikkert er å overvåke 12V batteriet kontinuerlig over lang tid.

34
Model X / Sv: Får ikke ladet på Supercharger
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 16:36 »
Sjekk ført at kredittkortet på Tesla-kontoen ikke er utløpt eller sperret ;)

35
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: EasyPark samler parkering og lading i en app
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 10:12 »
Nå må bare Parklink og Apcoa finne seg ladepartnere de kan samarbeide med...

36
Alt det andre / Sv: Har du kryptovaluta?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 09:52 »
Det var jo overraskende mye (kortet er nedbetalt på under 4 mnd), men dagens priser er jo hinsides...

37
Jeg har en ODB-dongle du kan låne (funker på vår 2012-modell), men da må noen komme innom Asker og hente den :)

38
Alt det andre / Sv: Har du kryptovaluta?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 22:50 »
Jeg tipper han har en gaming-PC med fett grafikkort. Da bruker man GPUen i grafikkortet til mining. Null ekstra kostnad altså.
Nja, alt slites ved bruk, så han risikerer at maskinen går i stykker tidligere enn «planlagt». Strømforsyninger ryker, det samme skjer med disker (selv om de kanskje ikke er mye i bruk ifm mining), andre komponenter går også i stykker. Men mange maskiner går jo ikke i stykker så potensielt blir det ingen annen utgift enn strømmen.

Ja, det er ganske stor forskjell på å spille 3-4 timer hver dag og mine kryptovaluta 24 timer i døgnet. Men det er jo fem års garanti i Norge...

For en del år siden var det mange som brant seg på å kjøpe brukte GPUer fra profesjonelle minere, kortene gikk istykker raskst siden de var kjørt overklokket og med for dårlig ventilasjon (ventilasjon er dyrt og senker marginene).

Men hvor mye tjener man i dag med å mine med en GPU til rundt 10.000,- ?

39
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 22:38 »
Det er selvfølgelig mulig å lade med en ekstern 12 V-lader unntaksvis, men det monner vel lite å gjøre dette forebyggende fire ganger i året?

Det hjelper nok på bilder som ikke overlader 12V riktig (det er åpenbart en del av de).
Nissan brukte jo et par år på å få dette riktig på Leaf ;)

40
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 22:37 »
Elbiler med flatt 12V batteri har enten en feil i programvaren (ladingen av 12V), eller et gammelt batteri.

Belastningen på batteriet i en elbil er minimal i forhold til en fossilbil som skal dra rundt starter, glødeplugger (diesel), varmetråder i vinduer, varme i sete og varme i bilen (de fleste skrur jo på alt før de starter bilen....).

41
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 21:46 »
Takk for info, visste ikke om den oversikten.


Tror vi at 22kw vil bli standard ombordlader på litt sikt?

Det er ganske mye (krever 400V/3-fas) og 11kW er jo 35-70km/t så jeg tviler.

Men med stor variasjon i strømpris er det en fordel å kunne lade raskt når strømmen er billig.

I dag var det f.eks en fordel å ikke lade mellom 06:00 og 22:00 (sjekk grafen på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart for 11.2)

42
Elbiler i media / Sv: Hvordan måles forbruk i elbiltester?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 16:30 »
De fleste tar utgangspunkt i bilens forbrukstall, noe som er helt greit siden de som regel er ganske riktige (*)

Skal man gjøre dette nogenlunde riktig, blir det noe slikt:

* lader man bilen til 100% når batteriet er 20 grader
* venter til batteriet faller ned til 20 grader igjen
* kjører testruten med klimaanlegget avslått
* venter til batteriet er 20 grader
* lader til 100% og måler hvor mange kWh som går inn i bilen

Da har man målt forbruk og ladetap.


(*) Tesla måler bare når bilen står i drive, tipper andre produsenter har tilsvarende særegenheter.

43
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 10:50 »
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

På hvilken måte blir man låst, bortsett fra prisen på 595,- ?

Alternativer er vel å «låse seg» til en annen leverandør, eller «låse seg» til et dyrt system som ofte er krevende å sette opp/vedlikeholde?

Fungerer lastbalansering også uten abm. hos Tibber?

Easee Equalizer fungerer vel uten Tibber, Tibber Pulse krever Tibber?
Du binder/låser deg til en løsning uansett.

44
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 10:45 »

45
Model X / Sv: Tesla Model XL
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 10:41 »
Tesla skal først produsere Cybertruck, Semi og Roadster så jeg tviler på at det kommer en ny modell på mange år (2027 kanskje?).

Jeg tipper det er så knapphet på ressurser at de ikke en gang klarer å planlegge flere biler før produksjonen av modellene over er stabil.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 262