Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: 1 [2] 3 4 ... 262
16
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.15
« på: Tirsdag 20. April 2021, klokken 19:56 »
Men det merkeligste var at den mange ganger reduserte farten betydelig uten den ble endret i innstillingen. Typisk i 50 sone ned til 40 og opp igjen.

Det har jeg hatt mye på de siste 2-3 versjonene, har enda ikke fått prøvd ut 2021.4.15
Ubehagelig når jeg går fra 60 til 35, men heldigvis har jeg ikke hatt biler bak.

Tesla sliter like mye i 2021 med ACC, AP og collision warning som i 2020 :(

17
Kommer fortsatt opp med 0.25% i konfigurator.
Da skjønner jeg ikke hvor i verden du er. For uansett hvor jeg tester og ser så er har dem skrudd opp renta.

Fra Tesla.com:
Sitat
Bilpris kr. 414.142,- Egenkapital kr. 144.950,- Flytende nominell rente 0,25% i 36 mnd, deretter markedsrente i 60 mnd. Eff. rente er 2,28% ved lånebehov kr. 269.192,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 295.068,-

18
Siste nytt fra elbil.no / Sv: "Tesla avgift" lanseres
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 09:49 »
Hvis du ikke har råd til å betale moms på den del av prisen på en bil som overstiger 600.000 så kanskje man kan klare seg med en bil som bare koster 600.000?

Du verden for problemer folk har for tiden.

Enig, hvis man har flere enn 3 barn og er over 190cm høy kan man bare skjerpe seg og kjøpe en mindre bil!

19
Tesla / Sv: Tesla forsikring
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 21:06 »
Du må innhente tilbud fra alle forsikringsselskap, variasjonen er enorm avhengig av (din)alder, bonus og antallet forsikringer. 30.000,- for 30.000km var litt mye ja, men typisk "vi vil ikke ha deg som kunde"-pris :(

Det er kanskje en god anledning å flytte alle forsikringer til det selskapet som samlet gir deg beste pris.


20
At EU har gitt støtte til Ionity er utrolig rart siden Ionity favoriserer noen europeiske produsenter, ikke elbilistene. Sånn sett er Ionity mye verre enn Tesla, som ikke har mottatt noe offentlig støtte.

Ionity fikk vel støtte fra EU nettopp fordi de hadde lobbet i flere år om hvor urettferdig det var at Tesla lagde elbiler markedet etterspurte?

Om ikke ladeoperatørene snart får til en felles betalingsløsning får vi håpe på at de største kjøper opp mange av de mindre operatørene slik at vi får færre å forholde oss til.

Markedskampen er så hard at jeg tror vi alltid vi ha for mange operatører.
Og ingen andre enn Tesla ser verdien av en enkel løsning.

21
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:43 »
Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.

Det er helt riktig :(

Det brant mange Renault Kangoo som var modifisert, mener også en Peugeot Partner tok fyr.
Flere av de brant på E18 med ditto presseoppslag..

Den ombygde fossilbilen (Nissan Qashqai) sớm tok fyr under lading på Pearl of Scandinavia i 2010 kan ha vært dråpen i glasset som førte til forskriftsendringen i 2013.

Thomas

22
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:21 »
Hei
Ser på en brukt Leaf som kun har gått 30000, men ser ut som den kun har 9 av 12 streker på batteri. Er ikke det dårlig for en såpass lite kjørt bil?

Det er et spesielt stort tap, men ikke unormalt på 2012-modellen.

En spesielt varm sommer kombinert med hurtiglading tok nok knekken på en del biler i Norge. Vi mistet 3. strek på vår 2012-modell rundt 110.000km. Naboen hadde samme årsmodell, hurtigladet nesten aldri men mistet alikevell 3. strek rundt 120.000km.

Batteritapet etter 2. til 3. strek er lite, så hvis rekkevidden holder til ditt bruk kan det være et godt kjøp.

Personlig ville jeg nok heller kjøpt et annet merke :(

Thomas

23
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:15 »
En 9-barers 30kw't Leaf kan være gull vært om den har nødvendig sw-oppgradering, for da kan man snart vinne i batterilotteriet, dersom den er innenfor kapasitetsgaranti.

Det er bra du kaller det et lotteri, tror du bør legge til "for de med spesielle lyster".
Frem til nå har ikke Nissan Nordic eller BNH fremstått som spesielt service-minded...

Thomas

24
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:13 »
styr unna, jeg kjøpte nettopp en som har gått 73000, 12 streker igjen. 2015 modell. Så du kan få myye bedre enn den der. Jeg ga 65k for min

Over 15.000,- mindre enn billigste på finn.no - hvorfor gikk den så billig?

Thomas

25
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:39 »
På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.

Slik har det vært på vår Model X i 3 år, lånebiler fra Tesla (Model S og Model X) og en leiebil fra Avis (Model S).

Det er både enkelt og uproblematisk - og noen ganger lar jeg ikke bilen skifte felt (fordi jeg ser det er uhensiktsmessig) og da er det bare å la være å «bekrefte».

26
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:29 »
Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(
Det var nytt for meg. Hva skyldes det?  Det kunne være flott å konkretisere problemene litt, og vise til ulike erfaringer.

Bærekuler, bærebru og noen ganger lenkearmer er det vanligste og kan koste 10-20.000,-
Vi har byttet på vår 2012-modell, naboen rakk å bytte på sin (før han solgte den) og jeg hører titt og ofte om andre på forumet som må ut med rundt 15.000,-

Kabel til håndbrekket er heller ikke uvanlig og koster gjerne fra 7.500 til 9.500,-

Hvis man bruker noen minutter på «Mekanisk» delforumet finner man flere eksempler på tingene jeg snakker om: https://elbilforum.no/index.php?board=154.0

27
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf vil ikke hurtiglade
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:07 »
Du kan jo prøve elektronikkrens:
https://www.clasohlson.com/no/CRC-elektronikkrens/p/34-6049-1

Jeg ville sprayet rikelig og prøvd å blåse ut eventuelle partikler med trykkluft.

Det ligger kanskje feilkode(r) i bilen (det er bilen som melder om feil til lader). De får du lest ut hos et verksted og jeg ville nok brukt noen hundrelapper for å få det gjort.

28
Står det maks trykke på dekk til biler slik man finner på sykkeldekk. Ikke noe særlig med et dekk som eksplodere....

Over 200psi ser ut til å være fasiten for å få et moderne dekk til å eksplodere -det er rundt fem ganger anbefalt trykk.

Maks trykk er hva produsenten anbefaler for å beholde kjøreegenskapene, ikke hva dekket tråler.

29
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 12:16 »
I tillegg til vanlige slitedeler som f.eks bremser, må det ofte byttes deler på forstilling rundt 120.000km  og det er overraskende dyrt å bytte håndbrekk-kabel (rundt 10.000,-)

Hvis du finner en brukt 2012-2013 modell som har byttet bremser, forestillingsdeler og har en håndbrekk-kabel uten rust kan du gjøre et røverkjøp til rundt 50.000,-).

Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(

Jeg ville kjøpt en bil med bruktgaranti fra en forhandler, eller privat hvis du får sjekket disse delene.

30
Model 3 / Sv: Bakkeklaring / godkjent hevesett?
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 12:18 »
Finnes det godkjente hevesett til Model 3 og noen som installerer det for deg, uten at det påvirker garanti?

Meg bekjent har ikke Tesla en godkjenningsordning på deler - men de har en hang til å kreve at alt er originalt ved problemer (spesielt ved garantisaker)...

Du kan enten be om et skriftlig svar fra Tesla (som du kan bruke som bevis hvis de avviser garanti/reklamasjon), eller demontere settet før du leverer bilen til Tesla.

Jeg tror forøvrig heving må godkjennes på en trafikkstasjon :(
Og at de krever en gjennomført hjulstillingskontroll i tillegg til dokumentasjon på hevingen...

Sider: 1 [2] 3 4 ... 262