Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: 1 [2] 3 4 ... 263
16
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 17:17 »
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Man ser også at han som filmer ligger nærmere enn 3 sekunder fra bilen foran - altså den før den blå bilen.
Og at han gir på så mye at avstanden reduseres.

Mannen som filmer gjør åpenbart flere feil.
Mannen i den blå bilen bør miste førerkortet.

17
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 17:12 »
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365


18
Model 3 / Sv: SR+
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 16:58 »
Leaf har hatt 16A Type-2 (normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).

Leaf har hatt J1772 plugg på bilsiden frem til nye Leaf ble lansert (rundt 2018?)
Deretter byttet de til type 2 plugg på bilsiden.

Derimot har de hatt CHAdeMO hele veien fra 2011 til 2021. Ariya går over til CCS.

Du har helt rett, jeg mente muligheten til å lade fra Type 2 (med Type1-Type2 kabel).
Uansett har vel ikke biler etter 2018 hurtiglading over Type 2, så det er har ingen ting å si.

19
Model 3 / Sv: SR+
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 13:29 »
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Sikker...?

Leaf har hatt 16A 1-fas Type-2 (3,7KW normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).
32A 1-fast (6,6KW) er ekstrautstyr, kom vel på Tekna?




20
Zoe / Sv: Felger sitter fast ved dekkskifte.
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 13:10 »
Jeg har pleid å bruke kobberpasta på biler hvor dette har vært et problem.
Med lettmetallfelger er nok aluminiumspasta bedre egnet :)

21
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 13:06 »
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?

22
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.15
« på: Tirsdag 20. April 2021, klokken 19:56 »
Men det merkeligste var at den mange ganger reduserte farten betydelig uten den ble endret i innstillingen. Typisk i 50 sone ned til 40 og opp igjen.

Det har jeg hatt mye på de siste 2-3 versjonene, har enda ikke fått prøvd ut 2021.4.15
Ubehagelig når jeg går fra 60 til 35, men heldigvis har jeg ikke hatt biler bak.

Tesla sliter like mye i 2021 med ACC, AP og collision warning som i 2020 :(

23
Kommer fortsatt opp med 0.25% i konfigurator.
Da skjønner jeg ikke hvor i verden du er. For uansett hvor jeg tester og ser så er har dem skrudd opp renta.

Fra Tesla.com:
Sitat
Bilpris kr. 414.142,- Egenkapital kr. 144.950,- Flytende nominell rente 0,25% i 36 mnd, deretter markedsrente i 60 mnd. Eff. rente er 2,28% ved lånebehov kr. 269.192,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 295.068,-

24
Siste nytt fra elbil.no / Sv: "Tesla avgift" lanseres
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 09:49 »
Hvis du ikke har råd til å betale moms på den del av prisen på en bil som overstiger 600.000 så kanskje man kan klare seg med en bil som bare koster 600.000?

Du verden for problemer folk har for tiden.

Enig, hvis man har flere enn 3 barn og er over 190cm høy kan man bare skjerpe seg og kjøpe en mindre bil!

25
Tesla / Sv: Tesla forsikring
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 21:06 »
Du må innhente tilbud fra alle forsikringsselskap, variasjonen er enorm avhengig av (din)alder, bonus og antallet forsikringer. 30.000,- for 30.000km var litt mye ja, men typisk "vi vil ikke ha deg som kunde"-pris :(

Det er kanskje en god anledning å flytte alle forsikringer til det selskapet som samlet gir deg beste pris.


26
At EU har gitt støtte til Ionity er utrolig rart siden Ionity favoriserer noen europeiske produsenter, ikke elbilistene. Sånn sett er Ionity mye verre enn Tesla, som ikke har mottatt noe offentlig støtte.

Ionity fikk vel støtte fra EU nettopp fordi de hadde lobbet i flere år om hvor urettferdig det var at Tesla lagde elbiler markedet etterspurte?

Om ikke ladeoperatørene snart får til en felles betalingsløsning får vi håpe på at de største kjøper opp mange av de mindre operatørene slik at vi får færre å forholde oss til.

Markedskampen er så hard at jeg tror vi alltid vi ha for mange operatører.
Og ingen andre enn Tesla ser verdien av en enkel løsning.

27
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:43 »
Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.

Det er helt riktig :(

Det brant mange Renault Kangoo som var modifisert, mener også en Peugeot Partner tok fyr.
Flere av de brant på E18 med ditto presseoppslag..

Den ombygde fossilbilen (Nissan Qashqai) sớm tok fyr under lading på Pearl of Scandinavia i 2010 kan ha vært dråpen i glasset som førte til forskriftsendringen i 2013.

Thomas

28
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:21 »
Hei
Ser på en brukt Leaf som kun har gått 30000, men ser ut som den kun har 9 av 12 streker på batteri. Er ikke det dårlig for en såpass lite kjørt bil?

Det er et spesielt stort tap, men ikke unormalt på 2012-modellen.

En spesielt varm sommer kombinert med hurtiglading tok nok knekken på en del biler i Norge. Vi mistet 3. strek på vår 2012-modell rundt 110.000km. Naboen hadde samme årsmodell, hurtigladet nesten aldri men mistet alikevell 3. strek rundt 120.000km.

Batteritapet etter 2. til 3. strek er lite, så hvis rekkevidden holder til ditt bruk kan det være et godt kjøp.

Personlig ville jeg nok heller kjøpt et annet merke :(

Thomas

29
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:15 »
En 9-barers 30kw't Leaf kan være gull vært om den har nødvendig sw-oppgradering, for da kan man snart vinne i batterilotteriet, dersom den er innenfor kapasitetsgaranti.

Det er bra du kaller det et lotteri, tror du bør legge til "for de med spesielle lyster".
Frem til nå har ikke Nissan Nordic eller BNH fremstått som spesielt service-minded...

Thomas

30
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 22:13 »
styr unna, jeg kjøpte nettopp en som har gått 73000, 12 streker igjen. 2015 modell. Så du kan få myye bedre enn den der. Jeg ga 65k for min

Over 15.000,- mindre enn billigste på finn.no - hvorfor gikk den så billig?

Thomas

Sider: 1 [2] 3 4 ... 263