Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Thomas Parsli

#21
Mekanisk / Bakre vindusvisker
mandag 03. november 2014, klokken 16:33
Noen som vet hvor man får tak i bakre vindusvisker for Leaf uten å oppsøke forhandler?
Torshov Bilrekvisita sier at ingen av deres passer, og jeg kjøper gjerne slikt lokalt (Oslo/Asker).

Thomas
#22
Elbilen i Samfunnet / Asker og Bærum får hydrogendrosjer (Budstikka)
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 15:38
http://www.budstikka.no/nyheter/asker-og-berum-far-hydrogendrosjer-1.8627382

At dette skal være (samfunnsøkonomisk) meningsfullt skjønner jeg ikke...

Med dagens hydrogenpriser blir vel dette en dyrere bil enn en Tesla Model S?

Og hvor mange drosjeeiere har brent seg på 1. gen modeller?
Tviler på at Hyundai ix35 har færre feil enn Model S.

Thomas
#23
http://tempo2014.no har CICERO og TØI fremstilt tranportens klimapåvirkning (og en rekke andre problemstillinger) på en måte jeg synes er fantastisk!

Bør leses ordentlig -jeg skal ta fatt på PDFen (http://tempo2014.no/Transport-og-klima-Cicero-Rapport.pdf) når jeg får tid.

Thomas
#24
Noen som vet hva status er for "ikke-abonnenter"?

I følge http://www.transnova.no/fremtidsrettet-ladestasjon-apnet-pa-skoyen/ har de mottatt støtte -og da skal det vel være mulig å betale uten å være abonnement?

Ref. http://www.transnova.no/angaende-betalingsordninger-og-tilgang-til-hurtigladestasjoner/

Thomas
#25
DRIFTSBATTERI / Plutselig halvert batterikapsitet
fredag 22. november 2013, klokken 11:17
Etter snart to år og 35.000km falt plutselig rekkevidden dramatisk på vår Leaf.
Kjører daglig samme strekning (t/r Asker-Oslo) på 2x35km og har normalt godt over 100km rekkevidde i dette været (flere dager med minusgrader og bar vegbane).

I går falt den plutselig til det halve (6 streker når jeg kjørte fra jobb, måtte hurtiglade hos ABB).
Etter å ha kjørt en P106 over 80.000km og en Leaf over 30.000km er det nok ikke kjørestilen vår som har endret seg, så jeg misstenker batteriproblemer (som i "døde" celler).

Har bestilt verkstedtime mandag morgen hvor de skal oppdatere programvare og gjøre en sjekk, men jeg lurer jo på om andre har hørt om tilsvarende problem?

Thomas
#26
Sak i Aftenposten, hvor ingressen lyder

"Elbilistene må være klar over at de kjører i kollektivfeltet på lånt tid, sier Elbilforeningen."

http://bil.aftenposten.no/bil/Snart-er-det-ikke-plass-til-flere-elbiler-i-kollektivfeltene-55765.html#.UoSw4pH8Sp4

Etter å har kjørt strekningen hver i dag i ni år kjenner jeg meg ikke igjenn i beskrivelsen.
Aller minst (dessverre) i analysen fra Elbilforeningen om at problemet er at elbiler ikke slipper frem bussen.

Min erfaring er at elbiler generellt er veldig flinke til å slippe fram bussen -og hvis bussen må vente er det noen få sekunder.

Min erfaring er også at det ikke er elbilene som skaper forsinkelser, men fossilbiler som blokkerer kollektivfeltet ved påkjøringsfeltene.

Og setningen "Fortsatt ser man en og annen Buddy og Reva smyge seg mot sentrum i kollektivfeltet, men bak dem kommer i hastig tempo Teslaer hvis eiere både har god råd og dårlig tid." er bare dum.
Jeg har aldri opplevd Tesla (Roadser eller Model S) slikt i kollektivfeltet. De få Roadsterene som går på E18 kjører penest av alle -og hvis noen utpeker seg som "råkjørerer" er det Think og Trillinger.

Thomas
#27
http://www.osloby.no/nyheter/Talte-800-elbiler-pa-en-time-pa-E18-7279056.html

Morsomt at den kommer nå, etter 10 uker uten antydning til kø i kollektivfeltet (sommerferie).

"Og nettopp derfor vil Ruter kartlegge situasjonen grundigere. I et brev til Fjellinjen ber Ruter bompengeselskapet om hjelp til å «registrere» elbiltrafikken inn mot Oslo i en egen kategori."

Jeg håper kartleggingen går litt lenger enn å telle elbiler som kjører gjennom bomringen?
Man kunne for eksempel måle forsinkelser som skyldes elbiler og sammenligne den med forsinkelser som skyldes fossilbiler (påkjøringene til E18). Det krever riktignok litt mer arbeid enn å be om tall fra Fjellinjen -men vil jo fortelle hvor stort problemet faktisk er...

Ellers er det verd å merke seg at samme journalist skrev denne i november: http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

Thomas
#28
Elbiler i media / DN rir Holtmarks kjepphest
fredag 09. august 2013, klokken 11:11
"Kjendisenes nye elektriske leketøy er Tesla Model S."

Bjart Holtsmark vissvass brukes ukritisk, mens man blander inn kjendiser og suspekte regnestykker.

Å avslutte kommentaren med "Slike studier, dersom de holder vann, taler for en kritisk evaluering av elbilpolitikken." hjelper ikke...

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2660589.ece

Thomas
#29
Elbiler i media / Penga rår når Michlin lager undersøkelser
mandag 24. juni 2013, klokken 14:11
http://news.cision.com/no/michelin-nordic-ab/r/penga-rar-nar-nordmenn-kjoper-elbil,c9425900

Undersøkelsen ble gjennomført av PFM Research på oppdrag av Michelin først uke i april 2013. I undersøkelsen ble 1000 personer i Norge, Sverige og Danmark spurt om dekk, dekkskift og holdninger til elbil.

* Mon tro om det er 333,33 fra hvert land, eller 1000 fra hvert land?
* Mon tro hvor mange av de som har en elbil, eller har kjørt en elbil?
* Hvor mange elbiler er det egentlig i Danmark og Sverige?
* Hva er standardavviket på en slik undersøkelse?

Thomas
#30
TLC / Steinsprut
tirsdag 09. april 2013, klokken 17:10
Er det flere som er plaget av steinsprut?
Fikk min andre i helgen -og det på en bil som bare har kjørt 23.000km

Begge er relativt symmetriske under speilet så jeg antar det har noe med luftstrømmen over frontruten å gjøre.
Vi har hatt et par firmabiler som er kjørt over 100.000km uten en eneste steinsprut, så det er ikke fører som er problemet:) Siste fikk jeg når jeg lå 4-5 sekunder bak en Golf som plutselig aksellererte på E18.

Thomas
#31
"Dealers trying to block Tesla Motors Inc.'s retail stores in Massachusetts lost another round this week when a judge dismissed their lawsuit against the electric vehicle maker."

http://www.autoweek.com/article/20130104/carnews/130109938#ixzz2HDRj8vDQ

Thomas
#32
elbil.no og elbilforumets nettsider / Lurt av elbilforumet?
onsdag 28. november 2012, klokken 18:44
Det har forsvunnet en tråd hvor overskriften var noe i retningen "Lurt av <forhandlernavn>?" (legg merke til spørsmålstegnet).

Er denne tråden slettet?
Hvis den er slettet -er det ikke naturlig å forklare hvorfor den er slettet?

(Tråden var i ferd med å belyse interessante spørsmål rundt garanti/reklamasjon på bruktimporterte biler og jeg synes den hadde livets rett.)

Thomas
#33
Alt det andre / Feil på ladestolpene på Aker Brygge
mandag 29. oktober 2012, klokken 12:05
Det er feil på mange ladestolper på Aker Brygge -og man blir lurt av "grønt lys".

Kona har tidligere klaget over mange stolper uten strøm og på torsdag ble jeg utsatt for problemet.
Når jeg skulle hjem hadde ikke bilen ladet -og jeg fant raskt ut at selv om stolpen lyste grønt var det ikke strøm i kontakten (ingen lys på EVSE). Det ordnet seg ved at naboen hentet på fotballtrening og jeg kjørte innom ABBs hurtiglader på Alnabru -men jeg var litt irritert en halvtimes tid...

At bilen ikke piper kraftig for å fortelle at lader er koblet til men EVSE ikke gir signal synes jeg er rart. Det er da bedre å si ifra når noe er galt enn når alt er i orden?

At ladestolpen lyser grønt når den ikke leverer strøm er også uheldig, at dette er et gjennomgående problem synes jeg er unødvendig.
Jeg ringte inn om feilen og sa at også flere stolper har samme problem.

Thomas
#34
Elbiler i media / BBC: Electric cars 'pose environmental threat'
lørdag 06. oktober 2012, klokken 21:05
http://www.bbc.co.uk/news/business-19830232

Denne er referert i en rekke andre medier og bakgrunnen er denne rapporten:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full

Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det er på produksjonen av konvensjonelle biler og elbiler.
Man må jo anta at resirkulering er med i beregningene (rapporten er jo ikke produsert av SSB...).


Thomas
#35
Elbiler i media / "Who Killed The Electric Car"
mandag 16. juli 2012, klokken 23:39
Hele filmen i brukbar kvalitet (380p), har ligget der en uke så se den eller last den ned før den blir fjernet:

http://www.youtube.com/watch?v=YKgpXDs25TI

Thomas
#36
Andre elektriske doninger / Chibikart
onsdag 09. mai 2012, klokken 10:42
http://www.etotheipiplusone.net/

Morsom lesing, særlig postene om motorene...

Thomas
#37
Alt det andre / Elbilundersøkelsen
fredag 04. mai 2012, klokken 15:09
Er det flere som har prøvd å delta på elbilundersøkelsen til de to mastergradstudentene?

Jeg ga opp etter fire eller fem sider med merkelige kombinasjoner hvor det virker som om de prøver å finne ut hvor viktig rekkevidde/ladetid/økonomiske fordeler/miljø er -og hva vi er villige til å betale.
Det er nesten så du kan se mappingen mellom spørsmålene og Excel-kolonnene...

Er bekymret for både resultatet av undersøkelse og det faglige nivået på BI.
Hva skal den brukes til forresten? "et forskningsprosjekt angående elbileiere" sier ikke så mye.



Thomas
#38
Elbiler i media / Disse bilene er billigst i drift
tirsdag 31. januar 2012, klokken 15:36
Disse bilene er billigst i drift
Vi har forbrukstestet 177 biler.
http://www.dagbladet.no/2012/01/31/tema/bil/klikk/motor/20019714/

Tenk om kjørelengden var 100km og de tok med Nissan Leaf og Tesla Roadster?
Og tenk om de oppga det totalte energiforbruket (well-to-wheel)?

Thomas
#39
Bilen er solgt

Peugeot 106 ´99-modell med god motor og dårlige batterier selges billig.

* 1999-modell
* Bilen har gått 99.700km (kjøpt brukt av Enviro Elbilsalg ved 12.000km)
* Fabrikkoverhalt motor ved 83.000km
* EU-godkjent 1.9.2011
* Nye børster oktober 2011

Bilen har siden jeg kjøpte den kjørt daglig ca. 70km mellom lading, men har siden jan/feb forrige vinter fått redusert rekkevidde.
Jeg har kjørt 35-40km mellom lading de siste 9mnd uten problemer, men den siste måneden har jeg ved et par anledninger fått ladelampe allerede ved 30km (ved en del minusgrader).
Det er åpenbart flere celler eller pakker som er defekte, men siden jeg har gjørt bilen pent (aldri på rødt) og fulgt alle vannservicer er det mye som taler for at det også er flere pakker er i god stand. (I plussgrader går bilen 30-40km før ladelampe og holder 80-90km/t som tidligere)

Da vi har en Leaf i bestilling velger vi å selge Peugeoten billig fremfor å fikse batteriproblemet.

Den fabrikkoverhalte motoren er kjøpt hos Enviro Elbilsalg og ble solgt med garanti (Enviro Elbilsalg er konkurs, så garantien gjelder ikke lenger). Motoren kostet ca 24.000,- og dette kombinert med bilens ellers gode stand gjør at jeg ønsker 15.000,- for bilen.


Thomas
#40
Elbilen i Samfunnet / En milliard kroner i året, 3300 elbiler!
tirsdag 01. november 2011, klokken 13:47
Der kom milliarden igjenn:

"I Norge er det nå over 3300 elbiler på veiene, og regjeringen bruker over én milliard kroner i året for å oppfordre til elbilbruk: Fritak for engangsavgift og lav årsavgift, ingen bompenger, gratis ferjeoverfart, gratis offentlig parkering og ladestasjoner lett tilgjengelig i byene."

http://www.aftenposten.no/okonomi/Mrk-fremtid-for-norske-elbiler-6685099.html

Hadde jo vært morsomt om noen fant ut hvor milliarden kommer fra?

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA