Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Thomas Parsli

Sider: 1 [2] 3 4
16
Tesla / Tesla og kundeservice
« på: Mandag 01. April 2019, klokken 18:32 »
Her er litt skryt av kundeservicen til Tesla, til avveksling fra de stadig problemene rundt Model 3:

Søndag kveld oppgraderte bilen (Model X) vår seg og stoppet i den anledning ladingen.
Jeg starten den igjen fra mobiltelefonen og alt virket normalt når jeg la meg (sjekket at den ladet).

Men når jeg så koblet av laderen i dag tidlig, oppdaget jeg at lokket på ladeporten var ødelagt! Hengslene var i filler og lokket var løst. Min teori er at noe gikk dårlig under oppdateringen og prøvde å lukke ladeporten selv om kontakten var i.

Jeg ringte Tesla, fikk svar i etter rundt fem minutter og kom snakket med en hyggelig norsktalende dame.
Hun fant ikke ledig time før i starten av mai, men sa jeg kunne kjøre til et verksted og spørre om de hadde tid.
Hun verifiserte at lokket/ladeport var på lager, sa at Rud var større enn Drammen men lå nærmere Oslo så hun var usikkert på hva som var best.

Jeg kjørte til Rud siden jeg hadde kjøpt bilen der, sto et par minutter i kø, snakket med en kundemottaker (som bare var passe hyggelig og mente jeg hadde brukket lokket) men fikk beskjed om å kjøre bilen inn i hallen så skulle de se på den.
Der ble jeg tatt i mot av verdens hyggeligste kundebehandler, som sa jeg selvfølgelig skulle slippe å kjøre med ødelagt ladeport og tok imot bilen. Han sa det nok ville ta halvannen time, kanskje to -og det viste seg at det tok litt over to timer før de ble ferdige.

Jeg fikk byttet ladeport, satt inn koppholderens i senterkonsollen (manglet ved utlevering) og fyllt på spyleveske (manglet også ved utlevering).

Den kundeservicen skulle jeg gjerne opplevd hos Birger N Haug (Nissan) eller Harald A Møller!
(Ja, jeg har vært kunde begge steder og blir det neppe igjen.)

17
Lading av Tesla / Beste lader på 2x16A 230V 1-fas
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 21:42 »
Hei,

Jeg har (så vidt jeg kan se) 230V 1-fas i huset og det er lagt to 16A kurser ut i garasjen for varmekabler.

Disse to 16A-kursene tenker jeg kan brukes til lading av Tesla, så kan vi eventuelt slå de over til varmekabler de får gangene vi trenger å bruke de (en gang i vinter).

Så kommer spørsmålet: Valget står mellom TWC og Easee, hvilken løsning fungerer best på de to kursene jeg har?

Jeg er kunde hos Tibber, men det ser jo ut til at jeg får de samme besparelsene med TWC som Easee. Vi har også en Leaf, men den kan fortsette å lade på den gamle 10A-kursen.

18
Elbiler i media / SVV innfører samkjøring på E18 mellom Sandvika og Filipstad!
« på: Onsdag 27. Mai 2015, klokken 08:05 »
"Nå endrer vegvesenet vedtaket, og vil tillate elbiler med passasjerer på E18 strekningen Sandvika-Filipstad i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 — 18.00 utgående (vest), opplyser vegvesnet selv i en pressemelding."

http://www.dagbladet.no/2015/05/27/nyheter/innenriks/elbil/e18/oslo/39368372/

Pressemeldingen: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Presse/Pressemeldingsarkiv/Region+øst/elbilvedtak-på-e18

Siden man bruker flertallsformen "passasjerer" er det snakk om "3+" (altså fører og minimum to passasjerer).
Det ville vært rasende festelig om dette også gjaldt drosjer...

Thomas

19
http://www.budstikka.no/Veivesenet_vil_rydde_kollektivfeltet-5-55-83960.html
"Statens vegvesen vurder å forby elbiler i kollektivfeltet på E18 i forbindelse med oppgradering av tunneler på Ring 3."

"Vegvesenet mener tunnelarbeidene krever høy kapasitet og attraktivitet for kollektivtrafikken på E18, og vil oppnå dette ved å fjerne elbilene."

Og når tunnelarbeidene er "ferdig" har vel utbygging av E18 startet?
Her har åpenbart noen (Vegvesenet og Ruter?) bestemt seg for at elbilen skal bort fra kollektivfeltet.

Thomas

20
Elbiler i media / Bruktbil fra Sandvika Bil AS var ikke "ny bil" (høyesterettsdom)
« på: Torsdag 19. Mars 2015, klokken 13:27 »
Det måtte altså fire rettsinstanser til...

Konklusjonen er at en bil som har være registret i 5mnd og har gått 897km ikke kan selges som "ny" (hverken med eller uten hermetegn).

Det er verd å legge merke til den groteske forskjellen i de forskjellige rettsinstansene:

* Trondheim forliksråd: fraværsdom i kjøpers favør
* Sør-Trøndelag tingrett: Kjøper må betale selger 11.026,-  >:(
* Frostating lagmannsrett: Selger må betale kjøper 17.000,-
* Høyestesrett: Selger må betale kjøper 731.116,-


Siden dommen er enstemmig, er dette også en kraftig refs av både tingrett og lagmannsrett.

Sak på DinSide: http://www.dinside.no/933242/bilkjop-i-hoyesterett-kjopte-nybil-fikk-bruktbil
Dommen: https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2015-601-a?q=sandvika+bil

Jeg er overrasket hvis ikke Sandvika Bil AS slår seg konkurs i løpet av kort tid...
(Antar de ikke har forsikring som dekker denne )

Thomas

21
Mekanisk / Bakre vindusvisker
« på: Mandag 03. November 2014, klokken 16:33 »
Noen som vet hvor man får tak i bakre vindusvisker for Leaf uten å oppsøke forhandler?
Torshov Bilrekvisita sier at ingen av deres passer, og jeg kjøper gjerne slikt lokalt (Oslo/Asker).

Thomas

22
Elbilen i Samfunnet / Asker og Bærum får hydrogendrosjer (Budstikka)
« på: Tirsdag 21. Oktober 2014, klokken 15:38 »
http://www.budstikka.no/nyheter/asker-og-berum-far-hydrogendrosjer-1.8627382

At dette skal være (samfunnsøkonomisk) meningsfullt skjønner jeg ikke...

Med dagens hydrogenpriser blir vel dette en dyrere bil enn en Tesla Model S?

Og hvor mange drosjeeiere har brent seg på 1. gen modeller?
Tviler på at Hyundai ix35 har færre feil enn Model S.

Thomas

23
http://tempo2014.no har CICERO og TØI fremstilt tranportens klimapåvirkning (og en rekke andre problemstillinger) på en måte jeg synes er fantastisk!

Bør leses ordentlig -jeg skal ta fatt på PDFen (http://tempo2014.no/Transport-og-klima-Cicero-Rapport.pdf) når jeg får tid.

Thomas

24
Ladeplasser og ladekabler / Kort/SMS-betaling på PowerPark (Skøyen)
« på: Tirsdag 01. April 2014, klokken 13:20 »
Noen som vet hva status er for "ikke-abonnenter"?

I følge http://www.transnova.no/fremtidsrettet-ladestasjon-apnet-pa-skoyen/ har de mottatt støtte -og da skal det vel være mulig å betale uten å være abonnement?

Ref. http://www.transnova.no/angaende-betalingsordninger-og-tilgang-til-hurtigladestasjoner/

Thomas

25
DRIFTSBATTERI / Plutselig halvert batterikapsitet
« på: Fredag 22. November 2013, klokken 11:17 »
Etter snart to år og 35.000km falt plutselig rekkevidden dramatisk på vår Leaf.
Kjører daglig samme strekning (t/r Asker-Oslo) på 2x35km og har normalt godt over 100km rekkevidde i dette været (flere dager med minusgrader og bar vegbane).

I går falt den plutselig til det halve (6 streker når jeg kjørte fra jobb, måtte hurtiglade hos ABB).
Etter å ha kjørt en P106 over 80.000km og en Leaf over 30.000km er det nok ikke kjørestilen vår som har endret seg, så jeg misstenker batteriproblemer (som i "døde" celler).

Har bestilt verkstedtime mandag morgen hvor de skal oppdatere programvare og gjøre en sjekk, men jeg lurer jo på om andre har hørt om tilsvarende problem?

Thomas

26
Elbiler i media / Snart er det ikke plass til flere elbiler i kollektivfeltene
« på: Torsdag 14. November 2013, klokken 12:29 »
Sak i Aftenposten, hvor ingressen lyder

"Elbilistene må være klar over at de kjører i kollektivfeltet på lånt tid, sier Elbilforeningen."

http://bil.aftenposten.no/bil/Snart-er-det-ikke-plass-til-flere-elbiler-i-kollektivfeltene-55765.html#.UoSw4pH8Sp4

Etter å har kjørt strekningen hver i dag i ni år kjenner jeg meg ikke igjenn i beskrivelsen.
Aller minst (dessverre) i analysen fra Elbilforeningen om at problemet er at elbiler ikke slipper frem bussen.

Min erfaring er at elbiler generellt er veldig flinke til å slippe fram bussen -og hvis bussen må vente er det noen få sekunder.

Min erfaring er også at det ikke er elbilene som skaper forsinkelser, men fossilbiler som blokkerer kollektivfeltet ved påkjøringsfeltene.

Og setningen "Fortsatt ser man en og annen Buddy og Reva smyge seg mot sentrum i kollektivfeltet, men bak dem kommer i hastig tempo Teslaer hvis eiere både har god råd og dårlig tid." er bare dum.
Jeg har aldri opplevd Tesla (Roadser eller Model S) slikt i kollektivfeltet. De få Roadsterene som går på E18 kjører penest av alle -og hvis noen utpeker seg som "råkjørerer" er det Think og Trillinger.

Thomas

27
Elbiler i media / Aftenposten: Talte 800 elbiler på en time på E18
« på: Onsdag 14. August 2013, klokken 08:41 »
http://www.osloby.no/nyheter/Talte-800-elbiler-pa-en-time-pa-E18-7279056.html

Morsomt at den kommer nå, etter 10 uker uten antydning til kø i kollektivfeltet (sommerferie).

"Og nettopp derfor vil Ruter kartlegge situasjonen grundigere. I et brev til Fjellinjen ber Ruter bompengeselskapet om hjelp til å «registrere» elbiltrafikken inn mot Oslo i en egen kategori."

Jeg håper kartleggingen går litt lenger enn å telle elbiler som kjører gjennom bomringen?
Man kunne for eksempel måle forsinkelser som skyldes elbiler og sammenligne den med forsinkelser som skyldes fossilbiler (påkjøringene til E18). Det krever riktignok litt mer arbeid enn å be om tall fra Fjellinjen -men vil jo fortelle hvor stort problemet faktisk er...

Ellers er det verd å merke seg at samme journalist skrev denne i november: http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

Thomas

28
Elbiler i media / DN rir Holtmarks kjepphest
« på: Fredag 09. August 2013, klokken 11:11 »
"Kjendisenes nye elektriske leketøy er Tesla Model S."

Bjart Holtsmark vissvass brukes ukritisk, mens man blander inn kjendiser og suspekte regnestykker.

Å avslutte kommentaren med "Slike studier, dersom de holder vann, taler for en kritisk evaluering av elbilpolitikken." hjelper ikke...

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2660589.ece

Thomas

29
Elbiler i media / Penga rår når Michlin lager undersøkelser
« på: Mandag 24. Juni 2013, klokken 14:11 »
http://news.cision.com/no/michelin-nordic-ab/r/penga-rar-nar-nordmenn-kjoper-elbil,c9425900

Undersøkelsen ble gjennomført av PFM Research på oppdrag av Michelin først uke i april 2013. I undersøkelsen ble 1000 personer i Norge, Sverige og Danmark spurt om dekk, dekkskift og holdninger til elbil.

* Mon tro om det er 333,33 fra hvert land, eller 1000 fra hvert land?
* Mon tro hvor mange av de som har en elbil, eller har kjørt en elbil?
* Hvor mange elbiler er det egentlig i Danmark og Sverige?
* Hva er standardavviket på en slik undersøkelse?

Thomas

30
TLC / Steinsprut
« på: Tirsdag 09. April 2013, klokken 17:10 »
Er det flere som er plaget av steinsprut?
Fikk min andre i helgen -og det på en bil som bare har kjørt 23.000km

Begge er relativt symmetriske under speilet så jeg antar det har noe med luftstrømmen over frontruten å gjøre.
Vi har hatt et par firmabiler som er kjørt over 100.000km uten en eneste steinsprut, så det er ikke fører som er problemet:) Siste fikk jeg når jeg lå 4-5 sekunder bak en Golf som plutselig aksellererte på E18.

Thomas

Sider: 1 [2] 3 4