Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Thomas Parsli

#1
Elbiler i media / Feil på nye biler: - Fraråder faktisk denne bilen
onsdag 03. februar 2021, klokken 09:39
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/gWvbRB/oversikt-her-er-feilene-paa-nye-biler

Noen som har abonnement og kan si hvilken bil de fraråder - og ikke minst hvorfor?
#3
Elbiler i media / Polestar 2 ble "Årets Bil"
tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:00
Polestar 2 vant knepent over Taycan:

https://www.dinside.no/motor/vant-igjen/73122429



#4
Tesla / Model X: Problemer med is og rammeløse vinduer
søndag 01. november 2020, klokken 12:09
Det er nå flere diskusjoner om dørkonstruksjonen på Model Y (rammeløse) og i hvilken grad det er et problem om vinteren.

Her kan eiere (eller tidligere eiere) av Model X (og Model S) hjelpe til å avklare hvor stort problem rammeløse vinduer er i praksis.

Hvis du er i kategorien «ofte» eller «mareritt», er det fint om du skriver noen linjer om opplevelsene dine. Og om det er problemfritt med vanlige dører.
#5
Model X 2014 - 2022 / Støy
tirsdag 21. april 2020, klokken 22:47
Jeg sitter noen ganger i vår bil og lurer på om den støyer mye, siden det er så mange som klager på støy (spesielt de som ikke eier bilen...).

Nå kom jeg tilfeldigvis over en tysker som har sammenlignet Model X og XC90 -og jaggu bråker XC90 mer...

Hopp til 5:10 for resultatene:

https://www.youtube.com/watch?v=KLMNo43DurY

#6
Elbiler i media / VG: Tesla-eiere: Slår alarm om utslitte dekk
onsdag 27. november 2019, klokken 12:06
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/2Gg0mR/tesla-eiere-slaar-alarm-om-utslitte-dekk

"Flere Tesla-eiere melder om dekk som slites raskt – men bare på innsiden. Strid om hvem som er ansvarlig for slitasjen, har ført til klager til Forbrukerrådet."

#camber #spissing
#paywall
#7
Elbiler i media / Første ulykke med autopilot i Norge?
søndag 20. oktober 2019, klokken 13:03
https://www.budstikka.no/sandvika/tre-bragt-til-legevakt-etter-trafikkulykke-i-sandvika/546825!/

Dette virker rart -og skadene tilsier høyere fart enn man normalt holder i en rundkjøring.
#8
Alt det andre / Hydrogeneventyret fortsetter
mandag 07. oktober 2019, klokken 14:23
Interessant twitter-tråd om hvordan hydrogeneventyret oppleves i California hvor det faktisk er solgt en del biler

https://twitter.com/Synchronicity34/status/1180438989146333184?s=20

#9
SitatNår elbilkundene velger å si «nei takk», går ikke bilen til nestemann på ventelista - men til enda høyere fortjeneste for merkeforhandleren.

Endelig noen som setter lys på det flere Hyundai-forhandlere praktiserer.

Merkelig at kundene aksepterer dette?


https://www.dinside.no/motor/tjener-titusener-ekstra-pa-brukt/71644558
#11
Elbiler i media / Brann i elbil i Asker
tirsdag 18. juni 2019, klokken 09:33
https://www.budstikka.no/nyheter/brann-i-elbil-i-asker/257324!/

Ser ut som en Zoe (ladekloss/bøtte).

Ytterst sjeldent en serieprodusert elbil brenner på denne måten, hvor godt er ladeklossen beskyttet (beskytter bilen)?
#12
Kan noen anbefale en elektriker i nærheten av Asker (inkludert Drammen, Bærum og Oslo)?

Det virker som at kompetansen på ladere og spesielt lastbalansering er variabel (for å si det pent), så jeg ønsker en montør som faktisk vet hva han holder på med og kjenner alternativene.

Jeg har bestilt to laderstasjoner fra Tibber, så dettte gjelder kun installasjonsjobben.

Og hvis det er noen jeg bør skygge unna, tar jeg imot tips på PM :)
#14
Tesla SW og AP / Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
tirsdag 30. april 2019, klokken 08:18
Jeg har vært passe fornøyd med AP på 2019.8.4 og 2019.8.5, men for to dager siden opplevde jeg noe drøyt.

Kjørte Drammensveien fra Liertoppen mot Asker på AP, i svingen før Nordvannet hvor det er litt dårlig vegmerking bilen drev over midtlinjen gjennom svingen og prøvde å kjøre videre i venstre felt!

Jeg kjører med hendene på rattet og følger med slike steder så det var udramatisk, men jeg ble ganske overrasket.
Erfaringen min er at AP generelt fungerer veldig bra med midtstripe og at vegmerkingen på stedet burde være nok. Det graverende er egentlig at den prøvde på venstrekjøring...


https://www.google.com/maps/@59.8185524,10.3494112,3a,75y,88.69h,90.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2GLQM0l-_w2v8uxqo8Lssw!2e0!7i13312!8i6656

NB: Jeg har endret tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5", så kan vi fokusere på det viktige.
#15
https://www.tek.no/artikler/naf-spar-full-ladekrise-mener-vi-trenger-1400-nye-hurtigladere-i-ar/462312

1400 hurtigladere kan vi se langt etter...


Og så ønsker Fortum å fjerne effekttariffen!

Sitat"Det absolutt største hinderet er effekttariffene. Disse gir oss en stor og fast månedlig kostnad som gjør at vi trenger en viss omsetning bare for å gå i null, sier Hempel."
#16
Tesla / Tesla og kundeservice
mandag 01. april 2019, klokken 18:32
Her er litt skryt av kundeservicen til Tesla, til avveksling fra de stadig problemene rundt Model 3:

Søndag kveld oppgraderte bilen (Model X) vår seg og stoppet i den anledning ladingen.
Jeg starten den igjen fra mobiltelefonen og alt virket normalt når jeg la meg (sjekket at den ladet).

Men når jeg så koblet av laderen i dag tidlig, oppdaget jeg at lokket på ladeporten var ødelagt! Hengslene var i filler og lokket var løst. Min teori er at noe gikk dårlig under oppdateringen og prøvde å lukke ladeporten selv om kontakten var i.

Jeg ringte Tesla, fikk svar i etter rundt fem minutter og kom snakket med en hyggelig norsktalende dame.
Hun fant ikke ledig time før i starten av mai, men sa jeg kunne kjøre til et verksted og spørre om de hadde tid.
Hun verifiserte at lokket/ladeport var på lager, sa at Rud var større enn Drammen men lå nærmere Oslo så hun var usikkert på hva som var best.

Jeg kjørte til Rud siden jeg hadde kjøpt bilen der, sto et par minutter i kø, snakket med en kundemottaker (som bare var passe hyggelig og mente jeg hadde brukket lokket) men fikk beskjed om å kjøre bilen inn i hallen så skulle de se på den.
Der ble jeg tatt i mot av verdens hyggeligste kundebehandler, som sa jeg selvfølgelig skulle slippe å kjøre med ødelagt ladeport og tok imot bilen. Han sa det nok ville ta halvannen time, kanskje to -og det viste seg at det tok litt over to timer før de ble ferdige.

Jeg fikk byttet ladeport, satt inn koppholderens i senterkonsollen (manglet ved utlevering) og fyllt på spyleveske (manglet også ved utlevering).

Den kundeservicen skulle jeg gjerne opplevd hos Birger N Haug (Nissan) eller Harald A Møller!
(Ja, jeg har vært kunde begge steder og blir det neppe igjen.)
#17
Lading av Tesla / Beste lader på 2x16A 230V 1-fas
tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:42
Hei,

Jeg har (så vidt jeg kan se) 230V 1-fas i huset og det er lagt to 16A kurser ut i garasjen for varmekabler.

Disse to 16A-kursene tenker jeg kan brukes til lading av Tesla, så kan vi eventuelt slå de over til varmekabler de får gangene vi trenger å bruke de (en gang i vinter).

Så kommer spørsmålet: Valget står mellom TWC og Easee, hvilken løsning fungerer best på de to kursene jeg har?

Jeg er kunde hos Tibber, men det ser jo ut til at jeg får de samme besparelsene med TWC som Easee. Vi har også en Leaf, men den kan fortsette å lade på den gamle 10A-kursen.
#18
"Nå endrer vegvesenet vedtaket, og vil tillate elbiler med passasjerer på E18 strekningen Sandvika-Filipstad i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 — 18.00 utgående (vest), opplyser vegvesnet selv i en pressemelding."

http://www.dagbladet.no/2015/05/27/nyheter/innenriks/elbil/e18/oslo/39368372/

Pressemeldingen: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Presse/Pressemeldingsarkiv/Region+øst/elbilvedtak-på-e18

Siden man bruker flertallsformen "passasjerer" er det snakk om "3+" (altså fører og minimum to passasjerer).
Det ville vært rasende festelig om dette også gjaldt drosjer...

Thomas
#19
http://www.budstikka.no/Veivesenet_vil_rydde_kollektivfeltet-5-55-83960.html
"Statens vegvesen vurder å forby elbiler i kollektivfeltet på E18 i forbindelse med oppgradering av tunneler på Ring 3."

"Vegvesenet mener tunnelarbeidene krever høy kapasitet og attraktivitet for kollektivtrafikken på E18, og vil oppnå dette ved å fjerne elbilene."

Og når tunnelarbeidene er "ferdig" har vel utbygging av E18 startet?
Her har åpenbart noen (Vegvesenet og Ruter?) bestemt seg for at elbilen skal bort fra kollektivfeltet.

Thomas
#20
Det måtte altså fire rettsinstanser til...

Konklusjonen er at en bil som har være registret i 5mnd og har gått 897km ikke kan selges som "ny" (hverken med eller uten hermetegn).

Det er verd å legge merke til den groteske forskjellen i de forskjellige rettsinstansene:

* Trondheim forliksråd: fraværsdom i kjøpers favør
* Sør-Trøndelag tingrett: Kjøper må betale selger 11.026,-  >:(
* Frostating lagmannsrett: Selger må betale kjøper 17.000,-
* Høyestesrett: Selger må betale kjøper 731.116,-


Siden dommen er enstemmig, er dette også en kraftig refs av både tingrett og lagmannsrett.

Sak på DinSide: http://www.dinside.no/933242/bilkjop-i-hoyesterett-kjopte-nybil-fikk-bruktbil
Dommen: https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2015-601-a?q=sandvika+bil

Jeg er overrasket hvis ikke Sandvika Bil AS slår seg konkurs i løpet av kort tid...
(Antar de ikke har forsikring som dekker denne )

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA