Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 250
1
Tesla i media / Sv: Hack av Model X keyfob
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 17:48 »
Dette er grunnen til at firmaer har bug bounty programmer og utbetaler mange titalls tusen for hver bug (så vidt jeg vet har ikke Tesla slike) :(

Dette er vel 3. gangen Wouters finner slike bugs?

2
Model X / Sv: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 10:17 »
Jeg skiftet bremseklosser egenhendig nå i høst til merket Bocsh item no:0 986 494 880 og de var skråskjært.
Synes de "kniper" bedre enn det orginale, og er tyste.

Hvis de virker bedre og lager mindre lyd, er det godt mulig de slites raskere enn de originale.

Skråskjæring reduserer støy og vibrasjoner, men reduserer overflaten og gir derfor mindre bremseeffekt. Mindre bremseeffekt kan man kompensere med materialvalg, på bekostning av slitestyrke.

3
Elbiler i media / Sv: Polestar 2 ble "Årets Bil"
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 10:47 »
Kriterier Årets bil 2021 (fra https://www.dinside.no/motor/du-kan-stemme-frem-arets-bil/72949032):

* Nye biler i det norske markedet
* Ikke facelift og nye motorvarianter med unntak av elektrisk
* Må være tilgjengelig for prøvekjøring høsten 2020
* Må inneha et bredt spekter av egenskaper
* Dette vektlegges: Miljøegenskaper, passiv og aktiv sikkerhet, pris, økonomi, pålitelighet, kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort og leseravstemning

Jeg vil påstå at:
Taycan scorer ganske dårlig på "miljøegenskaper", "pris, "økonomi" og "praktisk bruk"
Polestar scorer dårlig på "pålitelighet" og "praktisk bruk" (bilen er ganske liten, til familier i nordisk størrelse).

ID.3 burde kanskje vunnet på totalen?

4
Elbiler i media / Polestar 2 ble "Årets Bil"
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 10:00 »
Polestar 2 vant knepent over Taycan:

https://www.dinside.no/motor/vant-igjen/73122429




5
...men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

Jeg synes det er fantastisk når man deler informasjon med andre, men det er viktig at man er åpen om hvem man er og hvor man ev. jobber (når det er relevant for det man skriver).

Du kunne med fordel postet under eget navn og presisert i signaturen hvor du jobber men at du poster som privatperson.

Takk for at du bidrar!

6
Jeg finner tolkningen til NEK (https://www.nek.no/wp-content/uploads/2020/09/NEK4002018TOL9.pdf) men ingen møtereferat...

Det står også "Konsensus oppnådd" - er det mulig å se hva de enkelte representantene har stemt?

7
Vi har stort sett kjøpt stasjonsvogner siste 16 årene, fordi vi trenger plassen.

Hvis det fantes en stor stasjonsvogn på markedet med både plass og rekkevidde ville vi neppe kjøpt Model X.

I tillegg er vi veldig glade for flere enn 5 seter, siden vi ofte har med andres barn til trening - eller besteforeldre når vi er på besøk.

ID.6 kommer til å selge som hakka møkk i Norge.

8
Polestar 2 / Sv: Ny smell for Polestar: Logoen forbys i Frankrike
« på: ſøndag 15. November 2020, klokken 16:55 »
For å opprettholde merkevaren, må man aktivt beskytte den.

Forvekslingsfaren er nok reell, noe sannsynligvis Polestar var fullstendig klar over når de valgte logoen i 2017...
(At vi ser forskjell, betyr ikke at den gjengse forbruker gjør det)

9
Tesla / Sv: Tesla utvider mobil service til hele landet
« på: Lørdag 14. November 2020, klokken 11:44 »
Ikke glem reduserte kostnader med redusert bruk av lånebil/leiebil.

Hvis mobil-service koster 10% mer enn verkstedtime (med lånebil) tror jeg allikevel Tesla vil tjene på det over tid.

Tesla har solgt mye på personlig anbefaling, så hvis man i tillegg ser naboen få mobil-service uten å måtte kjøre på verksted og bruke en halv dag (i arbeidstiden) selger de kanskje enda flere biler.


10
Mazda MX-30 / Sv: Vi kjørte Mazdas elbil helt tom for strøm. Så langt kom vi
« på: Lørdag 14. November 2020, klokken 11:38 »
De som kjøper denne bilen må ha et temmelig akademisk forhold til bruktverdien. Kombinasjonen av en særdeles beskjeden rekkevidde og en ladehastighet som er en skilpadde verdig kommer neppe til gjøre den til en vinner på Finn. Jeg er fascinert av at bilen i det hele tatt er i salg.

Hvis du skal ha en Mazda, kun kjører korte turer og kun saktelader hjemme er det sikkert en fin bil.
Tipper Mazda selger mange hundre biler i løpet av 2021 :)

Det er jo mulig den kommer med større batteri og rask CCS-lading i 2021, hvis ikke er Mazda like langt ute å kjøre som Toyota (som fortsatt ønsker å selge FCEV istedenfor BEV)...

11
Model X / Sv: Hjelp til vinterdekk Model X 20"
« på: Torsdag 12. November 2020, klokken 11:43 »
Enkelte dekkhotell (såkalt profesjonelle!) lagrer hjulene i stålkontainere ute. Når da vinterhjulene står i disse om sommeren vil nok tempen fort nærme seg 100 grader.
Er ikke vanskelig i forstå at dette ikke er bra....

Det burde vært dekket av media, slik at forbrukere kunne unngått useriøse aktører.
Hvis du kjenner til eksempler bør du tipse Motor eller Broom!

12
De tar ikke med at elbiler (med børsteløse motorer) kan kjøre inn i områder hvor man mistenker gasslekasje uten fare for antenning. Og dermed kan evakuere og redde liv som ellers kunne gått tapt.


13
Model 3 / Sv: Model 3 i transitt har muligens nye Panasonic-batterier
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 13:26 »
https://www.dinside.no/motor/redd-for-utslitt-elbil-batteri/72724405
Her kan du se den eneste undersøkelsen jeg har lest om angående batterilevetid på bmw i3.

Og for Tesla (som ofte får kritikk) er denne relevant: https://maartensteinbuch.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Charts (3. tab) på denne viser detaljer:  https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=826479810





14
EQC / Sv: Service og vedlikeholdsavtale
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 09:27 »
Dette har jo vært et gjentagende problem på nye elbiler - forhandler setter en alt for høy servicepris i starten og i løpet av et års tid er den som regel halvert.

På Nissan Leaf ble prisen halvert i løpet av 2014...
https://elbilforum.no/index.php?topic=16876.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=5996.0

15
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.

Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?

Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.

Sider: [1] 2 3 ... 250