Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 261
1
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:39 »
På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.

Slik har det vært på vår Model X i 3 år, lånebiler fra Tesla (Model S og Model X) og en leiebil fra Avis (Model S).

Det er både enkelt og uproblematisk - og noen ganger lar jeg ikke bilen skifte felt (fordi jeg ser det er uhensiktsmessig) og da er det bare å la være å «bekrefte».

2
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:29 »
Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(
Det var nytt for meg. Hva skyldes det?  Det kunne være flott å konkretisere problemene litt, og vise til ulike erfaringer.

Bærekuler, bærebru og noen ganger lenkearmer er det vanligste og kan koste 10-20.000,-
Vi har byttet på vår 2012-modell, naboen rakk å bytte på sin (før han solgte den) og jeg hører titt og ofte om andre på forumet som må ut med rundt 15.000,-

Kabel til håndbrekket er heller ikke uvanlig og koster gjerne fra 7.500 til 9.500,-

Hvis man bruker noen minutter på «Mekanisk» delforumet finner man flere eksempler på tingene jeg snakker om: https://elbilforum.no/index.php?board=154.0

3
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf vil ikke hurtiglade
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:07 »
Du kan jo prøve elektronikkrens:
https://www.clasohlson.com/no/CRC-elektronikkrens/p/34-6049-1

Jeg ville sprayet rikelig og prøvd å blåse ut eventuelle partikler med trykkluft.

Det ligger kanskje feilkode(r) i bilen (det er bilen som melder om feil til lader). De får du lest ut hos et verksted og jeg ville nok brukt noen hundrelapper for å få det gjort.

4
Står det maks trykke på dekk til biler slik man finner på sykkeldekk. Ikke noe særlig med et dekk som eksplodere....

Over 200psi ser ut til å være fasiten for å få et moderne dekk til å eksplodere -det er rundt fem ganger anbefalt trykk.

Maks trykk er hva produsenten anbefaler for å beholde kjøreegenskapene, ikke hva dekket tråler.

5
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 12:16 »
I tillegg til vanlige slitedeler som f.eks bremser, må det ofte byttes deler på forstilling rundt 120.000km  og det er overraskende dyrt å bytte håndbrekk-kabel (rundt 10.000,-)

Hvis du finner en brukt 2012-2013 modell som har byttet bremser, forestillingsdeler og har en håndbrekk-kabel uten rust kan du gjøre et røverkjøp til rundt 50.000,-).

Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(

Jeg ville kjøpt en bil med bruktgaranti fra en forhandler, eller privat hvis du får sjekket disse delene.

6
Model 3 / Sv: Bakkeklaring / godkjent hevesett?
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 12:18 »
Finnes det godkjente hevesett til Model 3 og noen som installerer det for deg, uten at det påvirker garanti?

Meg bekjent har ikke Tesla en godkjenningsordning på deler - men de har en hang til å kreve at alt er originalt ved problemer (spesielt ved garantisaker)...

Du kan enten be om et skriftlig svar fra Tesla (som du kan bruke som bevis hvis de avviser garanti/reklamasjon), eller demontere settet før du leverer bilen til Tesla.

Jeg tror forøvrig heving må godkjennes på en trafikkstasjon :(
Og at de krever en gjennomført hjulstillingskontroll i tillegg til dokumentasjon på hevingen...

7
Model X / Sv: Bestille X nå?
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 12:02 »
Det er godt mulig de kjører rentekampanje (som vanlig), så hvis du ikke har en million i madrassen er jo det en grunn for å vente?

Følg heller med på om de annonserer prisjusteringer, hvis prisen skal opp (det tviler jeg på) bør du bestille med en gang.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Anbefaler å ikke kjøpe elbil
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 11:53 »
Det er litt vanskelig å forstå logikken med årsavgift for elbil. Man skal altså ikke betale avgift for å kjøpe bilen, og heller ikke for å bruke bilen (unntatt bompenger), mens man skal betale avgift for å ha bilen, uansett hvor lite den brukes. Siden forsikrigsselskapene krever inn årsavgiften, kunne den ihvertfall vært proporsjonal med valgt kjørelengde

Insentiver blir ofte litt vanskelige å forstå, all den tid man (staten) egentlig ikke ønsker du skal kjøpe en bil (miljøgrunner) men hvis du gjør det ønsker man det det er en elbil (miljøgrunner).

Så lenge man bare betaler avgift for dagene bilen er registrert, synes jeg ikke den er veldig urettferdig (det var den før).

9
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 11:45 »
Det du skriver i starten her stemmer vel kun for Tesla? Er iallfall ingen andre jeg har vært borti som våkner for å vedlikeholdslade 12V.

Nissan Leaf gjør/gjorde nå det (sjekk detaljene rundt ladeproblemene i 2012/2013).

Men hvordan vet dere når - og hvordan - bilene lader 12V?

Det opplyses ingen steder, det varierer med programvare og den eneste måten man kan vite sikkert er å overvåke 12V batteriet kontinuerlig over lang tid.

10
Model X / Sv: Får ikke ladet på Supercharger
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 16:36 »
Sjekk ført at kredittkortet på Tesla-kontoen ikke er utløpt eller sperret ;)

11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: EasyPark samler parkering og lading i en app
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 10:12 »
Nå må bare Parklink og Apcoa finne seg ladepartnere de kan samarbeide med...

12
Alt det andre / Sv: Har du kryptovaluta?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 09:52 »
Det var jo overraskende mye (kortet er nedbetalt på under 4 mnd), men dagens priser er jo hinsides...

13
Jeg har en ODB-dongle du kan låne (funker på vår 2012-modell), men da må noen komme innom Asker og hente den :)

14
Alt det andre / Sv: Har du kryptovaluta?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 22:50 »
Jeg tipper han har en gaming-PC med fett grafikkort. Da bruker man GPUen i grafikkortet til mining. Null ekstra kostnad altså.
Nja, alt slites ved bruk, så han risikerer at maskinen går i stykker tidligere enn «planlagt». Strømforsyninger ryker, det samme skjer med disker (selv om de kanskje ikke er mye i bruk ifm mining), andre komponenter går også i stykker. Men mange maskiner går jo ikke i stykker så potensielt blir det ingen annen utgift enn strømmen.

Ja, det er ganske stor forskjell på å spille 3-4 timer hver dag og mine kryptovaluta 24 timer i døgnet. Men det er jo fem års garanti i Norge...

For en del år siden var det mange som brant seg på å kjøpe brukte GPUer fra profesjonelle minere, kortene gikk istykker raskst siden de var kjørt overklokket og med for dårlig ventilasjon (ventilasjon er dyrt og senker marginene).

Men hvor mye tjener man i dag med å mine med en GPU til rundt 10.000,- ?

15
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 22:38 »
Det er selvfølgelig mulig å lade med en ekstern 12 V-lader unntaksvis, men det monner vel lite å gjøre dette forebyggende fire ganger i året?

Det hjelper nok på bilder som ikke overlader 12V riktig (det er åpenbart en del av de).
Nissan brukte jo et par år på å få dette riktig på Leaf ;)

Sider: [1] 2 3 ... 261