Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Griffel

#21
Humor og kanari / Norsk elbil på 70-tallet
mandag 01. august 2016, klokken 10:49
#22
Humor og kanari / Vegdirektoratet anbefaler sikre biler
mandag 18. juli 2016, klokken 13:29
NRK:
«Du bør gå etter 5 stjerner når du står i butikken og skal velge et nytt kjøretøy, sier Henning Franseplass, fungerende avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.»

NRK. Har listet de 100 mest solgte bilmodellene i 2015.
Blant de 50 mest solgte har 47 fem stjerner. Så det ser nesten ut til at folket følger rådet fra vegdirektoratet.

Av de 3 med fire stjerner er 2 elbiler.
Uten elbiler ville de 30 mest solgte ha 5 stjerner.

På 15 plass finner vi de første med 4 stjerner:
BMW i3 og på 43 plass Kia Soul.

På listen over de 100 mest solgte bilene er det bare 11 med 4 stjerner av disse er 5 elbiler. Altså en klar overrepresentasjon av elbiler på 4 stjerners lista.
#23
Elbiler i media / 2016 DNV GL Fuel Fighter:
tirsdag 21. juni 2016, klokken 16:51
Shell Eco Marathon som holdes i London 30. juni til 3. juli.
NTNU stiller med denne:
http://www.ntnutechzone.no/2016/06/dnv-gl-fuel-fighter-med-fokus-pa-baerekraftig-transport/
Bilen de har utviklet går på hydrogen, og tar i bruk nyskapende brenselceller for å ta bilen framover. Chassiet er laget av carbonfiber – et særdeles lett, men samtidig veldig sterkt materiale – som gjør at bilens vekt er på oppsiktsvekkende kun 120 kg.
#24
TU: http://www.tu.no/artikler/kun-tre-gronne-teknologier-er-i-rute-til-a-na-togradersmalet/348332

Kun tre «grønne» teknologier er i rute til å nå togradersmålet. Elbil er en av dem.

SitatDe to andre teknologiene som vokster raskt nok til å være i tråd med togradersmålet er ifølge IEA solceller og vindkraft på land......
....
Elbiler (og plugin-hybrider) hadde i fjor kun 0,1 prosent av bilmarkedet på verdensbasis. 90 prosent av disse bilene ble i fjor solgt i følgende åtte markeder: Kina, USA, Nederland, Norge, Storbritannia, Japan, Tyskland og Frankrike.

Norge hadde den høyeste andelen elbil og plugin-hybrider av det totale bilsalget, med hele 23 prosent, fulgt av Nederland med 10 prosent.
#25
Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig.

Men vi vet bedre.
http://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209
#26
TU: http://www.tu.no/artikler/bygger-verdens-forste-elektriske-havbruksbat/346816

SitatSalmar Farming er først ute og bestiller en 13,5 meter lang og 7,5 meter bred katamaran som skal ha batteridrift.

Siemens er i sluttfasen på å dimensjonere batteripakken og det elektriske systemet.

Siden journalisten ikke kjenner enhetene for effekt og energi er det ikke godt å si om batteriene kan yte 200kW maksimalt eller om de er på 200kWh, trolig det siste, men en kan ganske sikkert gjette på at de to elmotorene som driver propellene er på 160kW hver.

Den skal kunne komme fram og tilbake 30min hver vei, og kjøre rundt ved merdene hele dagen, men har som backup et nødaggregat på 160kW. (ikke kWh som det står i artikkelen, kWh-mene ligger i dieseltanken og diesel måles som oftest i l.)

Fremdriftssystem: BlueDrive PlusC fra Siemens i Trondheim, tidligere benyttet i verdens første elektriske fiskesjark og den elektriske bilfergen Ampere.
#27
Elbilen i Samfunnet / Fornybar strøm til elbil
mandag 18. april 2016, klokken 11:45
Hvor kommer strømmen fra:

Elsertifikatmarkedet bidratt til å finansiere 13,8 TWh ny fornybar kraftproduksjon i Norge og Sverige siden 2012. Av dette er to tredjedeler vindkraft.
Nok strøm til å drive mer enn 5 milioner elbiler.

Av dette ble det av dette 2015 bygget 3,6 TWh ny fornybar kraftproduksjon.
Nok til til 1,5 milioner elbiler. Hvor mange elbiler ble solg i Norge/Sverige i fjord?
Overskuddet må jo eksporteres til Danmark/Tyskland hvor også innslaget av fornybar kraft øker.

Noen hevder jo at marginal-strømmen for å drive elbiler kommer fra kullkraft, nå er det vel heller et spørsmål om å øke antall elbiler slik at en får brukt marginal-produksjonen.

https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/elsertifikater/siste-nytt-om-elsertifikater/13-8-twh-ny-kraftproduksjon-siden-2012/
Sitat
- Elsertifikatordningen kostet den gjennomsnittlige norske strømkunden 2,5 øre/kWh i 2015. Det betyr at en husholdning med et årlig strømforbruk på 20 000 kWh støttet økt utbygging av fornybar kraft med vel 500 kroner, inkludert mva. Til sammen utgjorde den norske støtten til økt fornybarutbygging to milliarder kroner i fjor, sier Anne Vera Skrivarhaug, avdelingsdirektør i NVE.
- Bare i 2015 alene ble det bygget 3,6 TWh ny fornybar kraftproduksjon i Norge og Sverige, påpeker Skrivarhaug

#28
Elbilen i Samfunnet / Ladepunkt for elbil inn i byggforskriftene
lørdag 09. april 2016, klokken 21:38
TU:
http://www.tu.no/artikler/vil-ha-ladepunkt-for-elbil-inn-i-byggforskriftene/346167

SV fremmet et forslag i Stortinget på innføring av krav til ladeinfrastruktur i ny byggforskrift.
Forslaget går ut på å stille et krav om at det settes opp ladepunkt til elbil i forbindelse med oppføringen av alle nye bygg.

– Vi mener ikke at det nødvendigvis må stilles krav til ferdige veggladere, men det må ligge til rette for det så man enkelt kan montere det opp ved behov.

Det får full støtte fra både Elbilforeningen og Bellona.
#29
http://www.budstikka.no/elbil/kollektivfelt/e18/syv-elbiler-sjaforer-matte-punge-ut-i-kollektivfeltet-pa-e18/s/5-55-257416

7 elbileiere syntes de bidro for lite, og kjørte derfor alene i kollektivfelt på E18 ved Høvik.
Hver bidro med 4.200 kroner. Så nå må det bli slutt på maset om at elbiler blir sponset av staten.
#30
Overskrift på hjemmesiden til Aftenposten idag (30.12.2015).

"Nye boligregler fra nyttår:
Det er trist at de som kjøper nye boliger betaler subsidier til Tesla-folket."


Klikker en videre til artikkel finner en dette (et stykke ned):
SitatPer Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentene, sier til oss at han synes kravene er altfor strenge.

Bygg over 1000 kvadratmeter må bygges med vannbåren varme, og det må tilrettelegges slik at det også kan benyttes andre energiløsninger enn elektrisitet, ifølge regjeringen. Det reagerer Jæger på.

- Vi har overskudd av energi i Norge, og så har vi laget oss regler som gjør at vi ikke bare kan ha oppvarming av elektrisk kraft for de byggene som er over 1000 kvm. Man har klokketro på at vannbåren varme løser alle energiproblemer.

- Det er trist at de som kjøper nye boliger betaler subsidier til Tesla-folket. Vi burde gitt samme subsidier til folk som kjøper nye boliger med strengere energikrav, som til Tesla-eierne, sier Jæger.
Her har vi et klart tilfelle av overledning, eller rettere sagt kortsluttning mellom et større antall hjerneceller. Slik kan det gå uten B-vern og sikringer.
#31
Alternativ energi / Kraftproduksjonen i EU
onsdag 30. desember 2015, klokken 11:35
Kraftproduksjonen i EU er blitt grønnere de siste årene. Samtidig holder kull bedre stand enn olje og gass.

TU: http://www.tu.no/industri/2015/12/30/kull-holder-bedre-stand-enn-gass-i-eu

Sitat
Kraftproduksjonen i EU basert på gass er redusert med snaut 22 prosent fra 2012 til 2014. Olje falt snaut 21 prosent i samme periode, mens nedgangen for kull var på 9,8 prosent, ifølge Eurelectric – kraftprodusentenes europeiske forening.
Rapporten er basert på tall fra EUs 28 medlemsland samt Norge, Sveits, Island, Tyrkia og Serbia. Den forteller at EU-landene nå henter 56 prosent av strømmen sin fra lavkarbonkilder, hvorav kjernekraft står for om lag halvparten.
Artikkelen har link til Rapporten.

3.025 terawattimer produsert i 2014,
Kjernekraft: 831TWh
Kull: 759 TWh
Gass: 459 TWh
Vann: 360 TWh
Vind: 249 TWh
Sol: 94 TWh
Olje: 46 TWh

2014 Norge Tall fra SSB
Produksjon 142 TWh
Vannkraft: 136 TWh
Varme: 4 TWh
Vind: 2 TWh
Eksport fra Norge 22 TWh
Import 6 TWh

Energiforbruk produksjon
Pumpekraftforbruk og annet eget forbruk: 1,7 TWh
Tap og statistisk differanse: 7,6 TWh
Nettoforbruk:
Bergverksdrift og industri m.m. 52 TWh
Tjenesteyting m.m.   25 TWh
Husholdninger og jordbruk   38 TWh

(Èn million elbiler vil ha et forbruk på ca. 3 TWh)
#32
Alternativ energi / Skandinavias største solcellepark
tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:08
TU: http://www.tu.no/kraft/2015/12/29/apnet-skandinavias-storste-solcellepark
Sitat
Rett før jul ble det som av produsent Wirsol hevdes å være Skandinavias største solcellepark åpnet i Lerchenborg på Sjælland i Danmark.

Det digre anlegget har en maksimal effekt på 61 megawatt, med en årsproduksjon på rundt 61.000 megawattimer.
Store landbaserte solcelleparker ikke lenger kan få støtte til elproduksjon, men dette var påbegynt tidsnok til at de får 1,02 danske kr./kWh i 10 år. D.v.s. 620 millioner i støtte i løpet av 10år. Anlegget skal ha kostet ca 500 millioner, så selv om de må selge det meste av strømmen om sommeren så er nok dette relativt god butikk.

#33
Alternativ energi / Fornybar elektrisitet 24 timer i døgnet
mandag 28. desember 2015, klokken 14:59
http://www.tu.no/kraft/2015/12/28/slik-skal-kraftverket-levere-fornybar-elektrisitet-24-timer-i-dognet
TU:
Sitat
Hybridkraftverk med solkraft og hydrogenproduksjon.

Løsningen, som forskerne presenterte rett før jul, er hybridkonseptet Hydricity, som kombinerer konsentrert solkraft med produksjon av hydrogen, hvor resultatet av å smelte de to prosessene sammen ifølge forskerne skal føre til en rekke forbedringer for effektiv energilagring....

Forskerne mener konseptet er et langt bedre alternativ enn å lagre fornybar energi i batterier......

Møller-Holst viser til at andre har beskrevet lignende konsepter, blant annet i EU-prosjektet Hythec.....

– Flere ulike teknologier er lansert tidligere. Mange av disse har ligget brakk lenge, men nå som store mengder sol- og vindkraft fører til perioder med negativ strømpris på grunn av de store variasjonene produksjonen, gir det nye muligheter for investeringer i hydrogenproduksjon. Likevel, Hydricity er åpenbart bare en av mange løsninger. Samtidig vil det ikke bare være en løsning for energilagring, påpeker Marstein.
#34
Budstikka har klart å lage 3 artikkler om en elbil som gikk tom for strøm og en hjelper som fikk bot.

I den siste artikklen står det:
Sitat
– Vedkommende som ble tom for strøm fikk hjelp av en bekjent som kom fra Larvik. Han dobbeltparkerte ved siden av denne bilen i høyrefeltet på E18 der trafikken går i 90 km/t. Det går ikke an, fastslår politioverbetjenten.

– Han parkerte nok ved siden av for å strekke startkabler, men da må man heller rekvirere en kranbil, legger han til.
Det går også fram at disse to sperret påkjøringsfeltet og høyere feltet slik at de som skulle inn på E 18 retning Asker måtte snike seg på skrå inn på E18 over 2 felt.

Dette var i seg selv fryktlig dumt.

Men her er det også andre pussigheter.
Tre muligheter:
1. Enten kunne elbilisten og hjelper ingenting eller lite om elbiler siden de forsøket å starte elbilen tom for strøm med startkabler.

2. Eller, Politoverbetjenten, som uttalte seg om saken i sitatet over, vet ingenting eller lite om elbiler siden han antar at de parkerte ved siden av hverandre for å starte en elbil tom for strøm med startkabler.

3. Eller, journalisten som fikk høre om en bil som var tom for strøm og som fikk starthjelp, automatisk kortsluttet opplysningen om strøm og tok det for gitt at dette var en elbil.

Jeg venter nå på artikkel nr, 4 som kan opplyse om dette mysterium.  :o


http://www.budstikka.no/elbil/nye18/politi/hjalp-bilist-som-gikk-tom-for-strom-pa-e18-ble-anmeldt/s/5-55-201353

http://www.budstikka.no/elbil/e18/politi/debatten-raser-etter-at-politiet-anmeldte-hjelpsom-bilist/s/5-55-201401

http://www.budstikka.no/tom-for-strom/e18/politi/politiet-han-dobbeltparkerte-midt-pa-e18/s/5-55-201448
#35
Elbiler i media / LENGRE REKKEVIDDE
lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:52
TU: http://www.tu.no/industri/2015/10/23/bor-du-vente-med-a-kjope-elbil-na

SitatOm du syns dagens elbiler har litt knapp rekkevidde kan det være lurt å vente til neste år. BMW kommer med oppgradert i3, Nissan Leaf får 25 prosent mer rekkevidde, og kanskje Opel kommer med rekkevidde i Tesla-klassen.
også nevent:
BMW kommer med en ny modell
GM kommer med Chevrolet Bolt,som skal få en rekkevidde på over 32 mil
og at:
NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal sier at de er opptatt av at folk skal kjøpe elbil, og vil ikke si at folk skal vente.
#36
Elbiler i media / Trolleybussene kommer «tilbake»
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:30
TU:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/10/19/na-kommer-trolleybussene-tilbake-50-ar-etter-at-de-fleste-rutene-ble-lagt-ned
Sitat
Trolleybusser er i drift i 150 byer rundt om i Europa, men i Norge ble de aller fleste rutene lagt ned på 1960-tallet.
Bergen er det ene, litt kuriøse, unntaket, med kontinuerlig drift siden 50-årene. Nå kan bussene, som forsynes med strøm fra kontaktledninger over kjørebanen, få en ny vår her i nord.

I Bergen skal det utredes en utvidelse av tilbudet, mens Stavanger og Nord-Jæren trolig velger teknologien til sin store kollektivsatsing.


Tirsdag blir det klart om Rogaland fylkeskommune satser på trolleybusser til den nye bussveien i Stavanger og Sandnes, som skal stå klar i 2021. Illustrasjon: Trivector Trafic AB
#37
Elbiler i media / Kina Tesla
onsdag 29. juli 2015, klokken 17:06
Din side:
http://www.dinside.no/934239/teslakonkurrent-fra-kina

Youxia X er planlagt som konkurent til Tesla Model 3.


INSPIRERT: At kineserne henter inspirasjon fra vesten er ikke nytt, men her er det hvertfall gjort egne grep. (Foto: YOUXIA)
#38
Elbiler i media / TU guide for elbilkjøpere
lørdag 25. juli 2015, klokken 11:12
http://www.tu.no/industri/2015/07/25/hvilken-elbil-skal-du-kjope

Sitat
Livssituasjon vil ofte diktere hva slags bil det er mest fornuftig å kjøpe. Vi har satt opp seks typiske brukergrupper, og funnet noen passende biler basert på spesifikasjoner......Det skal understrekes at dette bare er forslag, og ikke anbefalinger. Til syvende og sist er det tross alt dine behov som må avgjøre hvilken bil som passer deg best.

og gruppene er:
Småkjøreren:Trillingene,Buddy Baes
Småbarnsfamilien: Leaf,eGolf,
Familie med store barn: Nissan e-NV200 Evalia, Kia Soul,
Pendleren: Mercedes B, Renault Zoe
Den som bruker bil mye:Tesla

Jeg kom bare til 5 grupper, den 6. er kanskje de som aldrig kunne tenke seg elbil? eller at de ikke fant på noe navn på gruppen som burde kjøpe seg en BMW i3.
#39
Elbiler i media / Leilighet med elbil.
torsdag 25. juni 2015, klokken 16:50
TU: http://www.tu.no/bygg/2015/06/25/her-far-alle-beboerne-tilgang-til-elbil

Nytt boligprosjekt i Askim:

"Ved å etablere et elbilkollektiv når nye boliger skal bygges, skal forhåpentligvis beboernes bilbruk reduseres.

Med et formål om at færrest mulig skal trenge bil, og at ingen skal måtte ha mer enn en bil per familie, planlegges det nå et nytt boligprosjekt i Askim.

Sammen med 177 leiligheter skal det nemlig bygges en egen elbilpark som alle beboere kan bruke når de måtte ønske det."

"Drives av solceller
For å gjøre løsningen så miljøvennlig som mulig, planlegges det 1200 kvadratmeter solcelle-anlegg, som skal drifte elbilkollektiv og andre fellesfunksjoner."

Så her må en vel lade på dagtid?
#40
Humor og kanari / Kjør elbil så får du lov å spise kjøtt
torsdag 25. juni 2015, klokken 14:46
Kjører du elbil slipper du å bil vegitarianer.
Tu: http://www.tu.no/klima/2015/06/25/lettere-a-fa-1-370-000-elbiler-pa-veiene-enn-a-fa-nordmenn-til-a-spise-11-prosent-mindre-kjott
"Norge ligger tynt an med å nå klimamålene landets politikere har satt seg, iallfall hvis man ikke skal gå på storstilt shopping av kvoter i utlandet, viser den nye lavutslippsrapport fra Miljødirektoratet. Én sektor peker seg ut som langt lettere å gjøre noe med enn tidligere antatt: Transportsektoren.
.
Rapportforfatterne hevder at det er bare «middels krevende» å sørge for at 100 prosent av alle nye personbiler er el- eller hydrogenbiler i 2030.

Det betyr 1,29 millioner flere nullutslippsbiler i 2030 enn det som ligger i den såkalte referansebanen, det man i 1990 beregnet at vil være utviklingen uten tiltak. Dette utgjør en utslippsreduksjon på 2 270 000 tonn CO2-ekvivalenter i forhold til referansen.

Dersom gjennomsnittsnordmannen spiser 11 prosent mindre kjøtt, 11 prosent mindre sukker, 16 prosent mindre egg og 7 prosent mindre melk, vil det bli en utslippsreduksjon på 152.000 tonn CO2-ekvivalenter i 2030. En slik reduksjon vurderes som vanskeligere å få til enn den omtalte nullutslippsrevolusjonen."


Tiltak for å nå klimamål:
Altså Enkelt = elbil = CO2 reduksjon 2 270 000 tonn
Vanskelig = mer grønnsaker mindre kjøtt = CO2 reduksjon bare 152 000 tonn
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA