TU: http://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-ble-laget-i-norge-pa-70-tallet/349649
Elbil-historisk artikkel i TU.
Elbil-historisk artikkel i TU.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitatDe to andre teknologiene som vokster raskt nok til å være i tråd med togradersmålet er ifølge IEA solceller og vindkraft på land......
....
Elbiler (og plugin-hybrider) hadde i fjor kun 0,1 prosent av bilmarkedet på verdensbasis. 90 prosent av disse bilene ble i fjor solgt i følgende åtte markeder: Kina, USA, Nederland, Norge, Storbritannia, Japan, Tyskland og Frankrike.
Norge hadde den høyeste andelen elbil og plugin-hybrider av det totale bilsalget, med hele 23 prosent, fulgt av Nederland med 10 prosent.
SitatSalmar Farming er først ute og bestiller en 13,5 meter lang og 7,5 meter bred katamaran som skal ha batteridrift.
Siemens er i sluttfasen på å dimensjonere batteripakken og det elektriske systemet.
Sitat
- Elsertifikatordningen kostet den gjennomsnittlige norske strømkunden 2,5 øre/kWh i 2015. Det betyr at en husholdning med et årlig strømforbruk på 20 000 kWh støttet økt utbygging av fornybar kraft med vel 500 kroner, inkludert mva. Til sammen utgjorde den norske støtten til økt fornybarutbygging to milliarder kroner i fjor, sier Anne Vera Skrivarhaug, avdelingsdirektør i NVE.
- Bare i 2015 alene ble det bygget 3,6 TWh ny fornybar kraftproduksjon i Norge og Sverige, påpeker Skrivarhaug
SitatPer Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentene, sier til oss at han synes kravene er altfor strenge.Her har vi et klart tilfelle av overledning, eller rettere sagt kortsluttning mellom et større antall hjerneceller. Slik kan det gå uten B-vern og sikringer.
Bygg over 1000 kvadratmeter må bygges med vannbåren varme, og det må tilrettelegges slik at det også kan benyttes andre energiløsninger enn elektrisitet, ifølge regjeringen. Det reagerer Jæger på.
- Vi har overskudd av energi i Norge, og så har vi laget oss regler som gjør at vi ikke bare kan ha oppvarming av elektrisk kraft for de byggene som er over 1000 kvm. Man har klokketro på at vannbåren varme løser alle energiproblemer.
- Det er trist at de som kjøper nye boliger betaler subsidier til Tesla-folket. Vi burde gitt samme subsidier til folk som kjøper nye boliger med strengere energikrav, som til Tesla-eierne, sier Jæger.
SitatArtikkelen har link til Rapporten.
Kraftproduksjonen i EU basert på gass er redusert med snaut 22 prosent fra 2012 til 2014. Olje falt snaut 21 prosent i samme periode, mens nedgangen for kull var på 9,8 prosent, ifølge Eurelectric – kraftprodusentenes europeiske forening.
Rapporten er basert på tall fra EUs 28 medlemsland samt Norge, Sveits, Island, Tyrkia og Serbia. Den forteller at EU-landene nå henter 56 prosent av strømmen sin fra lavkarbonkilder, hvorav kjernekraft står for om lag halvparten.
SitatStore landbaserte solcelleparker ikke lenger kan få støtte til elproduksjon, men dette var påbegynt tidsnok til at de får 1,02 danske kr./kWh i 10 år. D.v.s. 620 millioner i støtte i løpet av 10år. Anlegget skal ha kostet ca 500 millioner, så selv om de må selge det meste av strømmen om sommeren så er nok dette relativt god butikk.
Rett før jul ble det som av produsent Wirsol hevdes å være Skandinavias største solcellepark åpnet i Lerchenborg på Sjælland i Danmark.
Det digre anlegget har en maksimal effekt på 61 megawatt, med en årsproduksjon på rundt 61.000 megawattimer.
Sitat
Hybridkraftverk med solkraft og hydrogenproduksjon.
Løsningen, som forskerne presenterte rett før jul, er hybridkonseptet Hydricity, som kombinerer konsentrert solkraft med produksjon av hydrogen, hvor resultatet av å smelte de to prosessene sammen ifølge forskerne skal føre til en rekke forbedringer for effektiv energilagring....
Forskerne mener konseptet er et langt bedre alternativ enn å lagre fornybar energi i batterier......
Møller-Holst viser til at andre har beskrevet lignende konsepter, blant annet i EU-prosjektet Hythec.....
– Flere ulike teknologier er lansert tidligere. Mange av disse har ligget brakk lenge, men nå som store mengder sol- og vindkraft fører til perioder med negativ strømpris på grunn av de store variasjonene produksjonen, gir det nye muligheter for investeringer i hydrogenproduksjon. Likevel, Hydricity er åpenbart bare en av mange løsninger. Samtidig vil det ikke bare være en løsning for energilagring, påpeker Marstein.
SitatDet går også fram at disse to sperret påkjøringsfeltet og høyere feltet slik at de som skulle inn på E 18 retning Asker måtte snike seg på skrå inn på E18 over 2 felt.
– Vedkommende som ble tom for strøm fikk hjelp av en bekjent som kom fra Larvik. Han dobbeltparkerte ved siden av denne bilen i høyrefeltet på E18 der trafikken går i 90 km/t. Det går ikke an, fastslår politioverbetjenten.
– Han parkerte nok ved siden av for å strekke startkabler, men da må man heller rekvirere en kranbil, legger han til.
SitatOm du syns dagens elbiler har litt knapp rekkevidde kan det være lurt å vente til neste år. BMW kommer med oppgradert i3, Nissan Leaf får 25 prosent mer rekkevidde, og kanskje Opel kommer med rekkevidde i Tesla-klassen.også nevent:
Sitat
Trolleybusser er i drift i 150 byer rundt om i Europa, men i Norge ble de aller fleste rutene lagt ned på 1960-tallet.
Bergen er det ene, litt kuriøse, unntaket, med kontinuerlig drift siden 50-årene. Nå kan bussene, som forsynes med strøm fra kontaktledninger over kjørebanen, få en ny vår her i nord.
I Bergen skal det utredes en utvidelse av tilbudet, mens Stavanger og Nord-Jæren trolig velger teknologien til sin store kollektivsatsing.
Sitat
Livssituasjon vil ofte diktere hva slags bil det er mest fornuftig å kjøpe. Vi har satt opp seks typiske brukergrupper, og funnet noen passende biler basert på spesifikasjoner......Det skal understrekes at dette bare er forslag, og ikke anbefalinger. Til syvende og sist er det tross alt dine behov som må avgjøre hvilken bil som passer deg best.