Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Griffel

#1
Porsche / 350kW lynlader hos alle Porscheforhandlere
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:46
Porsche krever at alle forhandlere i løpet av 2020 skal ha en 350kW lynlader installert. (Bilbransje24)

Er det for å få kundene lynraskt ut på vegen?
#2
Elbilen i Samfunnet / Karantenplass for elbil
fredag 23. august 2019, klokken 11:19
Selv om det er slik at elbil under normale omstendigheter er mindre utsatt for brann enn fossilbiler kan tekniske feil og skade forårsake selvantenning flere dager etter en skade, dessuten kan en brann som er slukket kan gjenoppstå:

http://www.brannmannen.no/fagstoff/brann-og-ulykkesseminar-med-fokus-pa-el-og-hybridbiler/
Her står det:
Falck og Viking var også invitert for at de skulle få kunnskaper om hvordan man håndterer en elbil som har vært med i en ulykke og hvor de skal plasseres hos forhandler. Alle forhandlere som har el-bil i sitt segment er påkrevd å ha en «karanteneplass», litt for seg selv, i tilfelle batteriet selvantenner.

Det er da snakk om biler med forhøyet risiko for sevantenning, normalt som følge av skade.
Noen som har kjenskap til slike karantestasjoner?

#3
Humor og kanari / Solceller med lang nedbetalingstid
onsdag 17. oktober 2018, klokken 23:46
 :)
#4
TEST TEST TEST / test vedlegg
søndag 25. februar 2018, klokken 16:36
bla bla
#5
Elbiler i media / Milepel for elbil
lørdag 21. oktober 2017, klokken 20:15
Stakk av i pizzabil etter væpnet ran i Oslo

Fluktbilen var en Renault Zoe
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/stakk-av-i-pizzabil-etter-vaepnet-ran-i-oslo/a/24168786/
#6
Elbiler i media / Tesla-sjåfør fikk samfunnsstraff
søndag 08. oktober 2017, klokken 09:26
https://www.budstikka.no/nyheter/hovik/sandviksveien/tesla-sjafor-fikk-samfunnsstraff/s/5-55-551885

"Tiden da elbiler putret opp bakkene i lav fart er forlengst over. Forleden ble en Tesla-fører tatt med alt for mange watt i arbeid."..."94 kilometer i timen i 50-sone."

Nå står det jo ikke noe om at dette var i en oppoverbakke, dette kunne jeg jo ha klart med min "PSA klasik" på en dertil egnet lovlig strekkning.

Dessverre har de ikke hengt på et kommentarfelt.
#7
Humor og kanari / Grønn motorvei
søndag 02. juli 2017, klokken 10:26
Skilt for markering av miljøvennlig motorvei.
#8
Elbiler i media / Rekker ikke å bøtlegge fler.
torsdag 08. juni 2017, klokken 09:04
https://www.budstikka.no/trafikk/nyheter/ny-e18/13-sjaforer-tatt-for-ulovlig-kjoring/s/5-55-496743
En politibetjent rekker ikke å bøtlegge mer enn en elbilist som kjører ulovlig i kollektivfeltet i løpet av 5 minutter. Derfor slipper de fleste greit unna.
#9
Humor og kanari / Skummelt hos Circel K.
fredag 21. april 2017, klokken 16:05
Personer som ikke befinner seg hos Circle K når de er ferdig med å lade risikerer bøter og blir deretter tauet bort på en risikofylt måte.

Nå står det ikke hva en risikerer, kanskje blir en solgt på et slavemarked om det ikke finnes en eier som kjøper en tilbake før det er for sent.
#10
Elbiler i media / I Sandvika fylles ladeplassene opp av elbiler
lørdag 18. februar 2017, klokken 11:23
 :) Artig kombinasjon av bilde og tekst i Budstikka.

SitatParkeringsplasser okkuperes av elbiler

SMEKK FULLT: – Man må komme tidlig til parkeringsplassene under Sandvika Storsenter for å få plass. Og de aller fleste plassene brukes av elbiler siden de står gratis, konstaterer Morten Estensmo i parkeringsavdelingen i Bærum. (Foto: EVA GROVEN)

Det kan se ut som problemet er at elbilplassene fylles opp av elbiler,
men leser en hele artikkelen ser en at bildet kanske burde vært tatt et annet sted, der hvor andre må betale, mens elbiler står gratis hele dagen.
https://www.budstikka.no/parkering/elbiler/sandvika/parkeringsplasser-okkuperes-av-elbiler/s/5-55-441875
#11
Humor og kanari / MB Løsning for mangel på ladeplasser
tirsdag 07. februar 2017, klokken 10:20
#12
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 23:55
Vel, eg tenkte me skulle få ein god diskusjon rundt temaet: normen og terminologi, men dengang ei!
Da passer jo dette bedre her enn i den orginale tråden om lading av ZOE:

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:02
Nåja, eg har no ein mistanke om at Griffel her har tekje seg ein liten høneblund i timen ;)

Spenninga er høg, men kvifor er strømmen så lav på straumgjerdet trur du? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?   ;)

Hadde strømgjerdet vore farligt så hadde da vore forbudt rekna eg med for ein har jo ei ganske klar grense på kor mykje straum som må til for at den begynner å værta farleg, så noko må jo begrensa den!
Jeg har så mange timer at en høneblund blir som en musepiss i havet.

Hva tror du grunnen er til at strømgjerdet er mer ubehagelig enn farlig?

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:59
Eg snakkar og om tilbakeslag av DC spenningar på fasane og ikkje DC feil mot PE leder.
RCDer enten de er av type A eller B reagerer ikke på spenninger. (C-en i RCD står for current som på norsk er strøm). En strøm som går fram i en leder og tilbake i en annen vil utlignes og ikke trigge hverken en A eller B type. Det eneste RCD kan reagere på er når summen av faseledere og N ikke lenger er 0. Det skjer kun ved feil mot PE-leder eller annen strømbane forbi de ledningene som er ført gjennom jordfeilbryteren.

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:59
Trekker du ut kontakten på bilen så går den ned til 0V og med ein trafo på 10 til 20KVA så er da faktisk ein del strøm som slepp gjennom pga at fluksen i trafoen som er opparbeida på sekundærsida vil gå ut på primærsida. Og vips så har du metta den lille summasjonstrafoen som ligg i jordfeilbryter A og den er ute av funksjon. Om den er ute av funksjon lenge eller bare den tida DC går gjennom har eg ikkje fundert på enno.
Transienter ved inn og utkobling av transformatorer og lading av lange kabler vill kunne slå ut jordfeilbrytere av både A og B type om det ikke var for tidsforsinkelsen i disse.

At jordfeibrytere type A kan gå  i metning så lenge det går en glatt likestrøm i en retning gjennom den er vi nok enige om. Men en puls varer ikke lenger enn en pulslengde.
50HZ=20mS

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 21:04
Ein treng iallfall ikkje store pulesen for å slå ut (mette) ein RCD-A brytar med DC straum.
Som en bekjent sa: "man skal hore meget før ørene faller av"
kl 21.04 Er vel litt tidlig å gå til sengs.
#13
Andre elektriske doninger / HYDROGENTOG
onsdag 21. september 2016, klokken 15:53
TU:http://www.tu.no/artikler/dette-toget-gar-pa-hydrogen/358384

SitatHer er toget som gjør at vi slipper å elektrifisere linjene
Om noen år kan vi få se det i Norge, tror NSB.

Alstom bygget to prototyper og den ene er utstilt på den enorme messen for skinnegående materiell i Berlin, InnoTrans 2016, som åpnet tirsdag.
Sitat
NSB er på plass i Berlin og ser for seg at hydrogentog kan bli en del av løsningen for utslippsfri linjetransport også i Norge.

- Vi har mange strekninger nord i landet som ikke er elektrifisert. Disse linjene kan være veldig interessante for hydrogentog. Selvfølgelig er det nye utfordringer, slik som med fylling av hydrogen, men det er nok overkommelig. Kost/nytte-beregninger for elektrifisering er vanskelig og dette er noe nytt vi må ta hensyn til. Det skal mye trafikk til for å rettferdiggjøre elektrifisering av en jernbanelinje. Av den grunn vil det neppe bli aktuelt å elektrifisere Nordlandsbanen. Der er det for lite trafikk, sier Kjell Arthur Abrahamsen, som bærer tittelen Asset manager i NSB.


Erstatter diesel: Vekt, ytelse og levetidskostnaden er det samme som med dieselversjonen eller bedre, men dette toget forurenser ikke. (Foto: Alstom)
#14
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Elsykkel tok til å brenne
tirsdag 06. september 2016, klokken 08:22
Budstikka: http://www.budstikka.no/elsykkel/sandvika-videregaende-skole/hendelseslogg/her-gar-elsykkelen-opp-i-flammer/s/5-55-362369
Sitat
Eleven hadde ikke syklet mange meterne, før sykkelen begynte å brenne. Han kom seg kjapt av tohjulingen, og fikk kastet den unna.

Foto: Alexander Olsen/Håkon Hope
Sitat
– Jeg har kjøpt deler fra forskjellige steder og bestilte en "gjør-det-selv"-pakke. Batteriet bestilte jeg fra et annet sted, sier han.

– Den var vel ferdig satt sammen sist torsdag, legger han til.

Nå anbefaler han alle som vurderer å kjøpe batteri til elsykkel separat om å sjekke kvaliteten.

– Jeg har en mistanke om at batteriet jeg hadde kjøpt ikke var bra. Folk bør være forsiktig når de kjøper slike batterier hvis det kan skje ting som dette, mener Roppen som forteller at batteriet han kjøpte kostet 3-4.000 kroner.
#15
Elbiler i media / VW neste elbil
tirsdag 30. august 2016, klokken 10:45
TU: http://www.tu.no/artikler/volkswagens-neste-elbil-lanseres-neste-maned/350858


"VW brukte CES til nok en gang å unnskylde fadesen rundt sine dieselmotorer. Lanseringen av BUDD-e lettet litt på trykket og indikerte at konsernet har en spennende produktplattform for sine fremtidige elbiler (Foto: Jan M. Moberg)"

SitatBilen skal ha samme utvendige mål som en Golf, og samme innvendige plass som en Passat.
Forøvrig smått med data.
#16
Humor og kanari / Kanari. Litt om N leder fra en annen tråd
mandag 29. august 2016, klokken 20:31
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:29
Mistar du N-ledaren i eit TN anlegg så vil all strømmen gå gjennom den minste lasten sidan du får ei Y kobbling med 400v og ikkje mot N som vil gje teoretisk 0A i N. Har du då ein mobilladar og ein varmtvannstank på samtidig så går all straumen frå varmtvannstanken gjennom mobilladaren.

Men no har me vel dradd denne tråden "litt" bort frå da som var temaet, men eg klarar ikkje alltid å avstå frå ein god diskusjon av og til :-[

Man skal lese mye før et eller annet faller av.

0A i N får en kun med symetrisk last. Så en mobillader og en varmtvannstank på hver sin fase gir ikke 0A i N. Det er heller ikke slik at den strømmengden som vanligvis går gjennom vartvannstanken fra L1 til N vil gå fra L1 gjennom mobilladeren til L2 dersom N får et brudd.
Derimot vil det gå mye mindre strøm gjennom varmtvannstanken, og det kan hende at mobilader tar kvelden fordi den får for høy spenning. Opp mot 400V om det er eneste forbruker på den fasen.
#17
Elbiler i media / Ladbar hybrid med brenselcelle
onsdag 24. august 2016, klokken 16:27
Ladbar Mercedes-hydrogenbil:
TU http://www.tu.no/artikler/den-nye-mercedes-hydrogenbilen-kan-lades/350583
SitatNy generasjonen hydrogenbiler, er det med lagringsteknologi fra Hexagon Composites. ... datterselskapet Hexagon Lincoln i Nebraska i USA skal produsere komposittankene, mens Hexagon Raufoss skal lage innerbeholderen i polyamid. ...... Et lititumionebatteri med en kapasitet på 9 kWh kan lades opp på forhånd og gi en batterirekkevidde på cirka 50 km. ....... Hver bil skal utstyres med to hydrogentanker med samlet kapasitet på 4 kg H2 og en NEDC-rekkevidde på 500 km.

GLC F-Cell er den første hydrogenbilen som kan lades eksternt.

#18
Elbiler i media / Hurtiglader?
søndag 21. august 2016, klokken 12:58


Fra budstikka:http://www.budstikka.no/elbil/elbiler/holmen/her-lades-elbilene-med-diesel/s/5-55-355100

(Ikke helt, dette er en nødløsning, strømløs garasje, etter flom som rammet Holmen-området 6. og 7. august.)
#19
Artikkel i TU:
Utvalget elbiler som har mulighet for å trekke tilhenger er smalt.
Tesla Model X over 2000kg, Renault Kangoo Z.E 374kg  og Buddy 300kg.
+ Noen eldre biler.
Det er opp til bilprodusenten om dette er noe de ønsker å typegodkjenne bilen med.

Sitat
For det spørs om det er veldig mange elbileiere i europeiske storbyer som savner tilhengerfeste på bilene sine. At ønske om hengerfeste er et litt særnorsk fenomen er ikke utenkelig, tror Haugneland.

At det er interesse for tilhengerfeste virker uansett åpenbart. Som nevnt innledningsvis er det registrert 1,3 millioner tilhengere her i landet. Det er en tilhenger per andre personbil.
Hele artikklen er her:
http://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303

Det vil si at i Norge kan nær 50% av fossilbiler trekke henger, men mindre enn 1% av elbilene kan gjøre det samme.
#20
Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/osloby/Parkeringsplass-til-elsykkelen-koster-89000-kroner-601755b.html

Sitat
En bilparkeringsplass på Skøyen koster 400.000 kroner. Man får plass til fem el-sykkelplasser på en plass for bil. Så det vi har gjort er å dele prisen på fem, pluss litt for tilrettelegging av strømpunkter, sier han.
Sitat
Så langt er det ikke solgt noen elsykkelplasser i prosjektet på Skøyen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA