Porsche krever at alle forhandlere i løpet av 2020 skal ha en 350kW lynlader installert. (Bilbransje24)
Er det for å få kundene lynraskt ut på vegen?
Er det for å få kundene lynraskt ut på vegen?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitatParkeringsplasser okkuperes av elbiler
SMEKK FULLT: – Man må komme tidlig til parkeringsplassene under Sandvika Storsenter for å få plass. Og de aller fleste plassene brukes av elbiler siden de står gratis, konstaterer Morten Estensmo i parkeringsavdelingen i Bærum. (Foto: EVA GROVEN)
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 23:55Da passer jo dette bedre her enn i den orginale tråden om lading av ZOE:
Vel, eg tenkte me skulle få ein god diskusjon rundt temaet: normen og terminologi, men dengang ei!
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:02Jeg har så mange timer at en høneblund blir som en musepiss i havet.
Nåja, eg har no ein mistanke om at Griffel her har tekje seg ein liten høneblund i timen
Spenninga er høg, men kvifor er strømmen så lav på straumgjerdet trur du? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Hadde strømgjerdet vore farligt så hadde da vore forbudt rekna eg med for ein har jo ei ganske klar grense på kor mykje straum som må til for at den begynner å værta farleg, så noko må jo begrensa den!
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:59RCDer enten de er av type A eller B reagerer ikke på spenninger. (C-en i RCD står for current som på norsk er strøm). En strøm som går fram i en leder og tilbake i en annen vil utlignes og ikke trigge hverken en A eller B type. Det eneste RCD kan reagere på er når summen av faseledere og N ikke lenger er 0. Det skjer kun ved feil mot PE-leder eller annen strømbane forbi de ledningene som er ført gjennom jordfeilbryteren.
Eg snakkar og om tilbakeslag av DC spenningar på fasane og ikkje DC feil mot PE leder.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:59Transienter ved inn og utkobling av transformatorer og lading av lange kabler vill kunne slå ut jordfeilbrytere av både A og B type om det ikke var for tidsforsinkelsen i disse.
Trekker du ut kontakten på bilen så går den ned til 0V og med ein trafo på 10 til 20KVA så er da faktisk ein del strøm som slepp gjennom pga at fluksen i trafoen som er opparbeida på sekundærsida vil gå ut på primærsida. Og vips så har du metta den lille summasjonstrafoen som ligg i jordfeilbryter A og den er ute av funksjon. Om den er ute av funksjon lenge eller bare den tida DC går gjennom har eg ikkje fundert på enno.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 21:04Som en bekjent sa: "man skal hore meget før ørene faller av"
Ein treng iallfall ikkje store pulesen for å slå ut (mette) ein RCD-A brytar med DC straum.
SitatHer er toget som gjør at vi slipper å elektrifisere linjene
Om noen år kan vi få se det i Norge, tror NSB.
Sitat
NSB er på plass i Berlin og ser for seg at hydrogentog kan bli en del av løsningen for utslippsfri linjetransport også i Norge.
- Vi har mange strekninger nord i landet som ikke er elektrifisert. Disse linjene kan være veldig interessante for hydrogentog. Selvfølgelig er det nye utfordringer, slik som med fylling av hydrogen, men det er nok overkommelig. Kost/nytte-beregninger for elektrifisering er vanskelig og dette er noe nytt vi må ta hensyn til. Det skal mye trafikk til for å rettferdiggjøre elektrifisering av en jernbanelinje. Av den grunn vil det neppe bli aktuelt å elektrifisere Nordlandsbanen. Der er det for lite trafikk, sier Kjell Arthur Abrahamsen, som bærer tittelen Asset manager i NSB.
Sitat
Eleven hadde ikke syklet mange meterne, før sykkelen begynte å brenne. Han kom seg kjapt av tohjulingen, og fikk kastet den unna.
Sitat
– Jeg har kjøpt deler fra forskjellige steder og bestilte en "gjør-det-selv"-pakke. Batteriet bestilte jeg fra et annet sted, sier han.
– Den var vel ferdig satt sammen sist torsdag, legger han til.
Nå anbefaler han alle som vurderer å kjøpe batteri til elsykkel separat om å sjekke kvaliteten.
– Jeg har en mistanke om at batteriet jeg hadde kjøpt ikke var bra. Folk bør være forsiktig når de kjøper slike batterier hvis det kan skje ting som dette, mener Roppen som forteller at batteriet han kjøpte kostet 3-4.000 kroner.
SitatBilen skal ha samme utvendige mål som en Golf, og samme innvendige plass som en Passat.Forøvrig smått med data.
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:29
Mistar du N-ledaren i eit TN anlegg så vil all strømmen gå gjennom den minste lasten sidan du får ei Y kobbling med 400v og ikkje mot N som vil gje teoretisk 0A i N. Har du då ein mobilladar og ein varmtvannstank på samtidig så går all straumen frå varmtvannstanken gjennom mobilladaren.
Men no har me vel dradd denne tråden "litt" bort frå da som var temaet, men eg klarar ikkje alltid å avstå frå ein god diskusjon av og til
SitatNy generasjonen hydrogenbiler, er det med lagringsteknologi fra Hexagon Composites. ... datterselskapet Hexagon Lincoln i Nebraska i USA skal produsere komposittankene, mens Hexagon Raufoss skal lage innerbeholderen i polyamid. ...... Et lititumionebatteri med en kapasitet på 9 kWh kan lades opp på forhånd og gi en batterirekkevidde på cirka 50 km. ....... Hver bil skal utstyres med to hydrogentanker med samlet kapasitet på 4 kg H2 og en NEDC-rekkevidde på 500 km.
SitatHele artikklen er her:
For det spørs om det er veldig mange elbileiere i europeiske storbyer som savner tilhengerfeste på bilene sine. At ønske om hengerfeste er et litt særnorsk fenomen er ikke utenkelig, tror Haugneland.
At det er interesse for tilhengerfeste virker uansett åpenbart. Som nevnt innledningsvis er det registrert 1,3 millioner tilhengere her i landet. Det er en tilhenger per andre personbil.
Sitat
En bilparkeringsplass på Skøyen koster 400.000 kroner. Man får plass til fem el-sykkelplasser på en plass for bil. Så det vi har gjort er å dele prisen på fem, pluss litt for tilrettelegging av strømpunkter, sier han.
Sitat
Så langt er det ikke solgt noen elsykkelplasser i prosjektet på Skøyen