Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#46
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut strøm inne i el-varebil
torsdag 30. juni 2022, klokken 20:54
Sitat fra: Terje Moe på onsdag 29. juni 2022, klokken 15:16
Takk, skal se på den transitt`n. Trenger en som har ståhøyde på +180 cm.
...

Se etter det de kaller for Pro Power hos Ford.
På Transit er det et dobbelt schucko uttak + det ser ut som et 12V uttak i tillegg:
https://www.ford.no/oversikt-nyttekjoeretoey/e-transit

"Med det store elektriske batteriet lar E-Transit deg bruke elektroverktøyene dine uansett hvor jobben måtte ta deg. Tilgjengelig som valgfritt ekstrautstyr. Pro Power Onboard leverer 2,3 kW effekt uten behov for generator. Dermed kan du simpelthen plugge inn driller, sager, laptoper eller hva som helst i 230-voltsstøpselet om bord og komme i gang med arbeidet."
#47
Veldig hyggelig å se at importøren RSA nå har begynt å bruke kun WLTP kombinert i stedet for å fokusere på WLTP Urban som gir en så overoptimistisk rekkeviddeangivelse at man til og med overgår den enn gamle NEDC syklusen.
Foreløpig er det bare den nye utgaven av Maxus e-Deliver 3 hvor man helt riktig bare oppgir WLTP kombinert verdi fra typegodkjenning, men nå er det håp at de bare bruker WLTP kombinert på hele linjen av Maxus, BYD og evt andre elbiler de kommer til å importere i framtiden.
https://maxus.no/modeller/e-deliver-3-el-varebil/

Oversikt over alle elbiler på det norske markedet med oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP, EPA + kort innføring til målemetodene NEDC, WLTP, WLTC og EPA ligger oppdatert i første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
#48
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut strøm inne i el-varebil
onsdag 29. juni 2022, klokken 13:05
Ford e-Transit kommer med dette nå (AC 230 / 10Ah) og muligens VW ID.Buzz Cargo.
#49
Dere som leter etter kjøpehjelp kan nå finne en oppdatert liste ferdig sortert på typisk* salgspris i år (eller neste år med MVA inkludert på beløpet over kr 500 000).

Elbil i salg 2022 sortert på "typisk utsalgspris".
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

Sjekk Google dokumentet i første post med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0


*Typisk salgspris eks levert fra forhandler på Østlandet og inkludert "typiske valg", eksempelvis: vinterdekk, metallic lakk, oppvarmede framseter, oppvarmet ratt, navigasjon, ryggekamera, varmepumpe, adaptiv cruise,  hengerfeste >750kg osv.
#50
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november i fjor til og med mars i år.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for tidligere sammenlikninger.

Pga mange elbiler på markedet etterhvert er det bare de 15-20 mest solgte som kommer med.
Audi Q4 er utelatt pga veldig forskjell på utstyrsnivå mellom Norge og Nederland.

BMW, Ford, Polestar og Tesla kommer godt ut denne gangen.

Mercedes har modeller i både øvre og nedre sjikt.

Kia og Volvo tar bunnplassene.

Alle elbiler med en "kurs" over 10,16 ligger over gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR i 2021.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
#51
ID.4 / Sv: Utstyr på GTX
torsdag 24. mars 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Olemann på torsdag 24. mars 2022, klokken 22:34
Hadde 1ST først, nå GTX.  Første bilen med el bakluke og tenkte det var helt unødvendig.

Men, som det gikk med varmeseter, cruise kontrol, nå ACC og alt annet som er kommet de siste 20 årene, nå velger jeg også neste bil med el bakluke.   Det å kunne åpne fra innsiden mens en annen skal laste inn noe bak er også praktisk.

Alt blir en vane og man blir bortskjemt og trenger plutselig det man ikke trengte...:-)
Akk ja; i tillegg varme i rattet, ryggekamera og sensorer rundt hele bilen er også ting jeg aldri forstod at jeg egentlig trengte før jeg hadde fått det...
#52
Ford lover flere nye elbiler innen utgaven av 2024 i tillegg til Mustang Mach-e; 3 personbiler, 3 varebiler og 2 MPV'er
https://ford-no.mynewsdesk.com/pressreleases/ford-med-storstilt-europeisk-elbilsatsing-lanserer-hele-7-nye-helelektriske-bilmodeller-foer-utgangen-av-2024-3168299


  • MEB basert C-segment crossover i 2023 som alternativ til VW ID.4 og Skoda Enyaq
  • MEB basert "sports orientert crossover" i 2024 og sannsynligvis er mer tilsvarende VW ID.5 og Skoda Enyaq Coupé.
  • B-segment crossover Puma kommer som helelektrisk i 2024 og vil dele plattform og drivlinje med nyttekjøretøyet Courier.
  • helelektrisk utgave av MPV'en Tourneo Courier kommer sannsynligvis også i 2024 sammen med varebilvarianten Courier.
  • e-Transit i største utgave kommer i år
  • e-Transit Custom og MPV-utgaven Tourneo Custom kommer etter planen i elektrisk utgave til neste år.

Sjekk Google dokumentet i første post her med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
#53
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Koble V2L til solcelleanlegget?
søndag 13. mars 2022, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på søndag 13. mars 2022, klokken 06:20
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. mars 2022, klokken 16:53
Sitat fra: RJK på lørdag 12. mars 2022, klokken 00:03
Jeg leser at ID.Buzz har eller skal få dette, og Ford F150 skal kunne fås med lader som støtter dette, men eller så kjenner jeg ikke til at noen andre CCS1/CCS2-biler støtter det.
Lucid Air i tillegg til F150 ihvertfall. Og så skal vel ID.4 få V2H støtte via en OTA update.
Takker. Kanskje noe for Finnøy sine lister/Excel-ark, å legge inn info om dette der det er kjent at det eksisterer, eller er på vei. Kan jo være at flere vil se på slike muligheter, når man ellers står og sammenlingner plusser og minuser ved de bilene man anser som aktuelle kjøp.

V2L og V2G vært klar i "Lanseringskalenderen som inkluderer pris & tekniske data for alle elbiler" listene ett års tid; se de siste 2 kolonnene i Google arket som heter "V2L" og "V2G":
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
#54
NAF melder at det skal komme en "vinter WLTP" som skal gi bilene mer realistiske forbrukstall med å simulere 7 kuldegrader fra 2023.
https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-far-offisiell-vinter-rekkevidde/219759

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10643

Der er veldig bra hvis dette etterhvert fører frem, men dessverre er dette fortsatt bare et innspill og ikke et vedtak.
#55
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil enyaq 80x vs model Y
torsdag 10. mars 2022, klokken 22:57
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mars 2022, klokken 13:21
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 07. mars 2022, klokken 07:36
Det har heller ikke vært det i S og Y som jeg har prøvekjørt.
Brukerfeil. Det har ikke vært Y levert i Norge uten denne funksjonaliteten.
Enig. Mottak av SMS med opplesing og mulighet for stemmestyrt svar kom også ganske tidlig på Model 3. Tipper alle Tesla fra og med sommer 2019 hadde det som standard, de fra før fikk dette via OTA på samme tid.

Jeg har nå både Model Y og en Kia e-Soul med CarPlay.
Model Y er overlegen med å lese opp og svare opp SMS uten å se på telefon eller skjerm; på Kia'en må jeg i tillegg til stemmestyring dessverre også bruke skjermen samtidig for tilleggsvalg når jeg skal svare på SMS.

Droppet Enyaq mest pga setene (Enyaq  og ID.4 er omtrent de eneste VW/Skoda jeg har prøvd hvor ryggen krangler, nesten alle ICE før dette har vært veldig gode), dernest at de trengte så lang tid på å levere en modell med 4WD at jeg rakk å få Model Y før første Enyaq 80X ble levert til Norge - og jeg var veldig tidlig ute på Enyaq reservasjon.
#56
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til rundt 350 000
torsdag 10. mars 2022, klokken 22:03
Har oppdatert et øyeblikksbilde på elbiler med kjente priser på markedet i dag er rangert etter "typisk utsalgspris" som inkluderer hvis mulig: metallic, oppv framseter, oppv ratt, navigasjon, ryggekamera, varmepumpe, adaptiv cruise, vinterdekk og hengerfeste (>750kg)
Personbiler i salg mars 2022 sortert på "typisk utsalgspris".
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

Her kan man vurdere de som ligger i prisområdet rundt 350 +/-; avhengig av preferanser selvfølgelig.

Eller finner man den alltid oppdaterte "Lanseringskalenderen" med tanke på tekniske data og lanseringstidspunkt + eksisterende modeller som linkbart Google Doc fra første post her:
Lanseringskalender - elbil, inkl tekniske data på eksisterende elbiler i bunn av tabellen.
#57
Lanseringen av VW ID.Buzz viste bilen uten kamuflasje, men gav lite nytt om tekniske spesifikasjoner utover det som var "lekket ut" på forhåned.
Ny "billig" sedan i Xpeng P5 blir et alternativ til Tesla Model 3 RWD og Polestar 2 FWD.

Ellers er det små oppdateringer her og der i "lanseringskalenderen"; dessverre er det meste at nye modeller heller blir mer forsinket enn at de kommer tidligere. Det ser også ut til at importørene "rensker ut" modeller med små batteripakker og kort rekkevidde som har veldig liten etterspørsel i Norge.

Sjekk Google dokumentet i første post her med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
#58
ID.4 / Sv: Lading på 170
torsdag 10. mars 2022, klokken 10:05
Sitat fra: hakotorg på torsdag 10. mars 2022, klokken 09:33
Husker ikke hvor, men leste at 10-80% ladetiden var lik for buzz og Id-modellene som etter hvert får 135kW lading. Så forskjellen er kanskje ikke så stor som det virker på papiret.

Akkurat dette har flere kilder oppgitt.
Mulig ID.Buzz en høy ladefart i starten som deretter raskt flater ut og dermed blir 5-80% tiden den samme som for ID.4 med 77kWh, eller så blander man informasjon for max ladefart på 111kWh batteriet som skal komme på den lange utgaven av Buzz.
#59
Kia Niro EV / Sv: Ny Kia teaser
tirsdag 22. februar 2022, klokken 14:42
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 22. februar 2022, klokken 12:11
De første bilene planlegges å kunne leveres i løpet av sommeren iflg. Teknikens Varld. De bør vel klare å produsere mange Niro EV (visstnok utgår e-Niro modelnavnet heldigvis) denne gang, i motsetning til gen. 1 lanseringen. https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/sa-mycket-kostar-nya-kia-niro/

I følge denne artikkelen i Nederland kommer den rene elbilen på slutten av året, mens hybridutgavene kommer fra sensommeren (jeg hadde ikke fått med med detaljen om e-Niro til Niro EV)
https://www.ruetir.com/2022/02/21/this-will-cost-the-new-kia-niro-the-best-selling-car-in-the-netherlands-again/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA