Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#31
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hvordan se om det er 58kw eller 72kw
lørdag 29. oktober 2022, klokken 09:42
Det er slike rekkevidder elbileiere må regne med når en er litt tung på wattpedalen og/eller det er betydelige kaldere i været, men det er fullt forståelig at ny eier begynner å lure når en leser WLTP tall oppgitt for ny bil. Kia/Hyundai pleier å ha mer presis opplysning om rekkevidde basert på faktisk historikk enn GOM fra Leaf, e-Golf el tilsv.
#32
Lanseringskalenderen har fått ny kolonne med forsøk på å regne ut pris pga foreslått vektavgift (oppgitt i tusen kroner slik at 21,2 betyr 21 200 kr) samt totalpris inkl MVA der det er relevant.

Prøver å få med nyheter som er offisielle og mindre offisielle mhp lanseringsdato og tekniske data for alle elbiler som er relevante for Norge.

Sjekk Google dokumentet i første post her med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
#33
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 29. september 2022, klokken 09:35
Kunne det vært en idé å endre praktisk rekkevidde til å ikke inkludere 100% oppladet batteri (ref. illustrasjonen på første side)?

Vanlig scenario for sommerturister: man starter hjemmefra med 100% SOC, kjører til det er ca 10-20% SOC igjen. Da hurtiglader man bilen til ca 80% før man kjører videre.

Hvor langt kommer man på stint 2, 3, 4 osv?

Man skal ikke kjøre veldig langt nedover Europa, før dette blir en svært aktuell problemstilling.

Praktisk rekkevidde er nå endret slik at den tar høyde for at man starter å hurtiglade når man er nede på 10-20% SOC og normalt bare hurtiglader til 80%. Bruker også det samme grunnlaget til å anbefale en daglig "pendlerrekkevidde":
#34
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 13. oktober 2022, klokken 07:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 05:01
Er en kollega som vil fornye pickup'n sin med ny bil, som må ha overbygg og 3500kg krok (for båt på veldig korte strekk). Så da er det ingen slike tilgjengelig i elektrisk versjon i løpet av neste halvår?
Nei, ingen pickup jeg vet om, som kommer med den sprekken du skriver. Rivian er først ut. Men jeg tenker at seinere når også pickup elbil markedet blir mer modent globalt og elbatteri kostnadene reduseres, da vil vi se flere slike

Det kommer en rekke el pick-up'er som kan dra 3,5tonn til det amerikanske markedet, men det er få av disse som kommer til Europa. Etterspørselen overgår produksjonskapasiteten og da er det lite sannsynlig at noen av disse sendes til Europa på noen år.

Av utgaver som ikke er tiltenkt Nord Amerika har vi Maxus eT90 som snart er tilgjengelig med hengervekt 750-1000kg, Ford e-Ranger (+ søstermodell VW e-Amarok) er planlagt om 2-3 år.
#35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. oktober 2022, klokken 12:09
Er det oppdatert info om Rivian...at den kanskje kommer i 2022?
Er vel tvilsomt med Rivian i 2022, spesielt siden de sliter med å komme opp i forventede produsjonsvolum i USA.
Samarbeidet med MB om felles fabrikk i Europa gir håp om europeiske leveranser fra denne etterhvert.
#36
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 29. september 2022, klokken 09:35
Kunne det vært en idé å endre praktisk rekkevidde til å ikke inkludere 100% oppladet batteri (ref. illustrasjonen på første side)?

Vanlig scenario for sommerturister: man starter hjemmefra med 100% SOC, kjører til det er ca 10-20% SOC igjen. Da hurtiglader man bilen til ca 80% før man kjører videre.

Hvor langt kommer man på stint 2, 3, 4 osv?

Man skal ikke kjøre veldig langt nedover Europa, før dette blir en svært aktuell problemstilling.

Godt innspill!
Jeg skal endre til dette etterhvert.
#37
MG4 EV / Sv: MG 4
fredag 16. september 2022, klokken 02:20
Sitat fra: moby666 på onsdag 14. september 2022, klokken 10:32
Sverige, UK ihvertfall. Sjekk pris mot andre elbiler

Det er store svingninger med å sjekke med andre elbiler i Sverige pga forskjeller i utstyr osv.
Jeg holder noen stand mhp Nederland, men det er veldig utfordrende nettopp pga stadig større forskjeller i utstyr osv.

Sverige spesifikt. SEK 414 990 => 331 992 SEK eks MVA. Med dagens kurs utgjør det 314 700 NOK (23.juni ville den vært 313 500NOK, men i des. 21 ville det vært ca 331 000 NOK). Usikker på når Europa distributør og norsk importør ble enig om pris, men den synes jeg er innenfor).

UK: man må på "Trophy" utgaven for å sammenlikne med "Luxury" ellers i Europa. Startprisen da er £31.495 uten at det opplyses om det kommer leveringsavgift i tillegg. Uten VAT skal dette bli £26 246 som utgjør ca 305 000 NOK i dag, men siden jeg ikke vet om alt er inkludert i UK prisindikasjonen, så er dette for tidlig.

Tyskland: €34 420 inkl leveringskostnader (men også inkludert "Umweltbonus" på €3 570) => €37 990 inkl MwSt. => €31 924 eks MwSt som i dag blir ca 324 700 NOK.

I mange andre Europeiske land har den ikke fått pris enda (f.eks. Nederland som jeg har fulgt noen år).

Alt i alt mener jeg det fortsatt er for lite grunnlag til å si at MG 4 er priset i overkant høy i Norge.
#38
MG4 EV / Sv: MG 4
onsdag 14. september 2022, klokken 03:57
Sitat fra: moby666 på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:25
Har også bestilt en, men synes prisen på MG4 er i overkant høy i forhold til andre land
Hvilke andre land tenker du på?
#39
G9 / Sv: G9
mandag 22. august 2022, klokken 08:52
#40
Noen har kanskje lagt merke til at flere og flere produsenter, kanskje særlig de tyske, begynner å få et stort sprik i WLTP kombinert oppgavene avhengig hvor man skal presentere dem.

I reklamen for Mercedes-Benz  EQS 450+ oppgis det at den har en WLTP kombinert rekkevidde opptil 783km. I prislisten ser man 780km. Når NAF/Motor skal teste rekkevidde så opplyses det at rekkevidden er 710km - og det er det siste tallet NAF/Motor bruker i sine kåringer for deres målte rekkevidde mhp WLTP kombinert.

De fleste asiatiske bruker samme WLTP kombinert verdi enten det er i reklame, prisliste eller hva de opplyser til NAF/Motor.

Min konklusjon er at da må vi legge vekt på det importør/produsent oppgir til NAF/Motor må være den mest riktige verdien, og derfor er det i rekkeviddetabellen lagt til en ny kolonne for typisk WLTP komb. som skal gjenspeile de mest sannsynlige modellkonfigurasjoner importør/produsent mener er relevant i Norge.

Siste oppdatering med hele oversikten over WLTP kombinert verdi fra reklame eller typisk verdi finner man i Google dokumentet som ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
#41
MG4 EV / Sv: MG 4
onsdag 10. august 2022, klokken 23:42
Sitat fra: torlie på onsdag 10. august 2022, klokken 22:11
Bare jeg som synes det var i overkant prismessig?

Hvilke andre tenker du på da?
Etter det jeg kan se kan en typisk salgspris inkl vinterdekk osv lande i smørøyet på Corsa-e, Leaf +, ZS EV, e-208, e-2008,  Mokka-e osv.
#42
Tesla SW og AP / Sv: 2022.20.x
fredag 15. juli 2022, klokken 23:37
Sitat fra: kodax på onsdag 13. juli 2022, klokken 16:13
Audi har hatt dette (med nedtelling), samt andre funksjoner ifm trafikklys siden 2016, så det er i hvert fall flere enn Tesla som ser potensialet.

Det må være en form for nedtelling i dette: Opplevde 2 ganger i dag at bilen gav pling og visning i skjermen for grønt lys ca 1 sek før det faktisk ble grønt i lyskrysset...
#43
Etter Kia sine dramatiske prisøkninger på EV6 er det på tide med en "temperaturmåling" mhp prisutvikling i Nederland fra mars til juli.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for tidligere sammenlikninger.

Volvo og Kia har ligget på bunn fra tidligere sammenlikninger og sistnevnte befester enda tydeligere bunnplassering denne gangen.
For EV6 hadde en prisøkning på 10.000 gitt et gjennomsnittlig resultat, men med 50.000 prisøkning (og mer) for EV6 tar importøren et solid norgestillegg...

Dette vil nok friste for parallellimport av Kia og Volvo.

Opel, Mercedes BMW, Ford, Tesla og Skoda kommer godt ut denne gangen.
Sistnevnte overrasker positivt siden Skoda har gjort det det relativt dårlig i denne sammenlikningen tidligere.

Alle elbiler med en "kurs" over 10,160 ligger over gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR i 2022.
Hittil i år er gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR på 9,9777.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
#44
Dere som leter etter kjøpehjelp kan nå finne en oppdatert liste ferdig sortert på typisk* salgspris etter prisoppgangen til juli i år inkl Kia, VW etc (samt pris fra 2023 år med MVA inkludert på beløpet over kr 500 000).
Husk at for noen modeller er ikka bare startprisen på bilen blitt dyrere, men også vanlige tillegg som vinterdekk, metallic lakk osv,

Elbil i salg 2022 sortert på "typisk utsalgspris".
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

Siste oppdatering i fremtiden blir alltid tilgjengelig via første post under:

Sjekk alltid Google dokumentet i første post med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0



*Typisk salgspris eks levert fra forhandler på Østlandet og inkludert "typiske valg", eksempelvis: vinterdekk, metallic lakk, oppvarmede framseter, oppvarmet ratt, navigasjon, ryggekamera, varmepumpe, adaptiv cruise,  hengerfeste >750kg osv.
#45
Andre Elbiler / Sv: Pickupene som aldri kom
tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:52
Hvis det er en elvarebil med plan man ønsker, så er det allerede mulig via f.eks. Maxus e-Deliver 3:
https://maxus.no/modeller/e-deliver-3-chassis/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA