Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 121
31
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhenger - hva er kriteriet?
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 11:46 »
Ledelse i Audi, Jaguar og Hyundai/Kia sa opprinnelig at de ikke ønsket hengerfeste på elbil fordi en henger reduserte rekkevidden så mye at kundene ikke ville ha det.
Audisjefen måtte gi seg pga «storm» fra kunder og e-tron kom med 1800 hengervekt. Jaguar fikk en underskriftsliste fra masse potensielle kunder og åpnet opp for 750kg. Huyndai/Kia hadde vellykkede tester med opptil 750kg, men tvilte fortsatt og åpnet bare for 300kg på Kona/e-Soul/e-Niro.

Når en modell klargjøres «fra bunn av» må den ha festepunkter i karosseriet  som tåler belastningen (som f.eks Model S mangler, men Model X fikk) og det må klargjøries for ledningsnett til henger + at dimensjonering av bremser og kjøling av drivlinje må være på plass.

32
Kjøpe elbil? / Sv: HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 08:46 »
:+1: så oppdaterer jeg fortløpende her på toppen av tråden.

Hei, du.

Skal du fylle ut tabellen først i tråden med info på de nyeste bilene også? Som f.eks. Enyaq?

Du bør også få med denne:
Denne informasjonen er oppdaterres nå i WLTP/EPA-rekkeviddetråden.

Etter avtale med bruker @Orbit, så oppdateres det informasjon om hvilke biler som har aktiv batterivarming/-kjøling mv. i denne tråden med WLTP/EPA rekkevidder m.m.:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Se Google dokumentet med "Alfabetisk realistisk + EPA + WLTP oversikt" og i kolonner til høyre i denne oversikten finner informasjon om aktiv batterivarmin/-kjøling og varmepumpe. Enyaq er selvfølgelig med.

33
Dere som leter etter kjøpehjelp kan nå finne det noe lettere med å kunne sortere på typisk salgspris, hengerfeste osv.
Alle elbiler ligger sortert etter nå de blir lansert ( evt i bunn alfabetisk de som har kommet på markedet) i dokumentet merket: Lanseringskalender - elbil, inkl tekniske data på eksisterende elbiler i bunn av tabellen.

Fedig sortert på typisk salgspris (kun de som har pris) ligger i dokumentet merket: Personbiler i salg 2021 sortert på pris pr 23.april 2021.

Dette har vært min mest krevende innsamling av data noengang, men det vil nok være småfeil her og der som lukes ut etterhvert.

Her finner dere data inkl linker til siste oppdaterte dokumenter (inkl Kia EV6 fra i dag):
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler

Når dere har funnet den eller de elbilene som frister, så dobbeltsjekk med praktisk rekkevidde her:
Reell+WLTP+EPA rekkevidde

Praktist rekkevidde er etter samme modell som EV Database og Fully Charged bruker, men jeg har egen beregning basert på egne erfaringer og tester fra f.eks. Tesla Bjørn og andre.



Nå har tabellen blitt super.
Jeg kan sette opp filtere som passer, f.eks max pris, minimal batteri, AWD, hengerfeste mm.
Nå er det lettere å finne den "rette" bilen.
Stor takk til Finnøy  :)

34
EQB / Sv: EQB
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 13:00 »

419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)

Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.

Ja, fire mil er nå mere enn en som du skrev uansett. Men grunnen til at jeg skrev 50 mil er at iV 80 fikk oppjustert rekkevidden til 53 mil , og det påstås at 80X blir 50 mil. Men foreløpig rykter da.
Det var jeg som ikke sjekket egne kilder og husket EPA rekkevidden på litt over 400km for ID.4, beklager det :-[.

EQB med det varslede større batteriet som skal komme senere får kanskje noen mil ekstra slik at den nærmer seg ID.4X og Enyaq 80X i rekkevidde.

35
Audi e-tron / Sv: Nye priser på e-tron
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 12:55 »
Jeg lurer på hvor lenge Møller kan operere med begrepet «kundefordel».
Oppskriften er jo å ha en modell i prislisten som ingen kjøper som er grovt overpriset, så de kan gi en kundefordel på +120K på pakkene.
..
Noe OT, men det likner "taktikken" til Renault med Zoe som har hatt 25.000 "kampanjetilbud" siden ZE 50 kom ut, inntil i vinter hvor de satte opp "listeprisen" med 10.000 og kom med nytt "kampanjetilbud" på 35.000.....

36
EQB / Sv: EQB
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 00:18 »
Må si at det er utrolig kjedelig om man ikke i det minste kan kjøre en liten jolle eller vannscooter på en båthenger. 750kg ville vært tilstrekkelig. Hvis det bare er mulig på 5 seteren, finst det jo mange andre biler å velge mellom som også er 5-setere.

Akkurat det forstår jeg veldig godt.
Er selv på "vent" på en elbil med 4wd, lang rekkevidde, mulighet for takboks, høy sittestilling OG hengerfeste med min 750kg til en "fornuftig" pris. Evt. 7s er et pluss ;)

37
EQB / Sv: EQB
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 00:09 »
Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri

Her skriver de 41 mil for 4matic. Iv80x f.eks er vel rundt 50 mil.

419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)

Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.
Jeg er oppdatert her med alle WLTP og EPA rekkevidder + oppgitt forbruk etter testsyklus + basert på netto batterikapasitet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

38
Audi Q4 e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 23:40 »
Jeg tror en skal være veldig forsiktig, rentav la være, å trekke konklusjoner på en bilmodells evt kvalitetsproblem utifra internettforum. Til det er datagrunnlaget altfor tynt og urvalget en finner på forum minst sagt skeivt.

+1

...
Problemet med internettforum generelt, og for avanserte og kostbare forbrukergjenstander som bil spesielt, er at de få som har problemer, eller har et problematisk forhold til gjenstanden, produsent, forhandler eller til og med til seg selv, får uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Og det blir litt som når du lager saft, jo mer bær du putter oppi pressa- jo mer saft får du. Saften representerer her problemene. I tillegg kommer de rene trollene. Og de som ikke engang eier bilen, men som uttaler seg mye. De finnes også i dette forumet.

Hos alle bilmerker vil man finne en prosentandel som er mindre fornøyd og noen få som er direkte misfornøyd. Noen av disse igjen, ønsker gjerne å fortelle om det. For populære bilmerker som Volkswagen, Tesla og nå e-tron, som nærmer seg 20.000 solgte biler på kort tid, blir disse få ganske mange. Det er også mange som føler at «sitt» merke er truet av biler som på kort tid blir populære. Eller biler som bare er bra, og har behov for å sverte disse. Noen er også ubevisst misunnelige, og prøver å finne feil med ting de ikke selv har råd til. Noen er bare mot det etablerte. Noen har næringsinteresser. Osv.

e-tron Q4 er et kjempetrygt valg. Det er også Tesla anno 2021, ID.3, ID.4, XC40 og de fleste andre populære bilene på markedet. Til og med Polestar, med Volvo i ryggen og ferdig med barnesykdommene. Men er man av typen som leter etter feil, ukritisk tråler Facebook forum og fokuserer på det negative, er det en mulighet for at man aldri blir fornøyd. Og forventer man at det skal være færre feil med en dyrere og mer teknisk avansert bil, og friker ut dersom man får et varsel eller en feilmelding man ikke forstår, er sjansene for at man blir skuffet definitivt tilstede.
 ...

Så bra skrevet :+1:

Det er alle "fanboys" og nettroll som absolutt må rakke ned på andre utenfor sin "merkereligion" som gjør at jeg som "merkeagnostiker" av og til må ta en pause fra sosiale medier og elbilforum.

39
EQB / Sv: EQB
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 23:02 »
66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.

Tenker du på e-tron 50 quattro (64,7kWh netto) eller Q4 e-tron 50 quattro (77kWh netto)?
EQB 350 4Matic har 66,5kWh netto.

40
Audi Q4 e-tron / Sv: Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 22:42 »
Q4 er sikkert super bil for de som ønsker den typen kupe. Men det kan jeg sikkert ikke mene noe om siden jeg bare har to tyske biler (VW og BMW), og i tillegg kjører den fryktede Model 3.

Finnes det virkelig noen som er så firkantet treskalle at de ønsker å kneble andres meninger? Selvfølgelig er det lov å ha meninger om alt her i verden - også biler, lastebiler, trehjulssykler,trestammer,munnbind..og ja som mann også om vanlig damebind med navn som good night bind og innpakning av sådanne (vi menn må iblant handle dette produktet må vite).....Nei - alle meninger er lov å ha må vite.
Og det er når andre sier sin mening om noe en lærer litt om helheten - ingen biler er perfekte - for å lage en egen vri av Nidar reklamen  - verdens beste og lekreste bil er ikke laget ennå.

hELgenen  :+1: kloke ord som vanlig. 

Men dette med intimprodukter så jeg ikke komme   8)

Enig.
Noen av oss har har meninger og erfaringer på tvers av "merkemenigheter" rett og slett fordi vi liker elbiler generelt (men er agnostikere i forhold til "merkereligioner").
Men intimprodukter har jeg lite forhold til jeg også ;)

41
EQB / Sv: EQB
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 21:46 »
Ikke akkurat konkurransedyktig på rekkevidde med AWD. Dårligere enn I-Pacen jo… Håper større batteri kommer snart.

Tja, med denne karosseriformen er vel ikke akkurat I-Pace en direkte konkurrent (men med 21-22" hjul ligger også I-Pace nede på denne rekkevidden). Den er spot on mhp rekkevidde på dagens EQC og XC40, bedre enn e-tron 50 og på linje med e-tron 55 med 20" hjul (den mest solgte utgaven av 55). Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri

Det er vel mest avhengig av prisen om den har "passe WLTP rekkevidde" ;)

Ut i fra elbilsalget i fjor ser ut som mange synes at 350-400km WLTP er passelig, noe det egentlig er for de som normalt ikke drar på langtur. Vel så ofte virker det som om det er andre egenskaper de ser etter i tillegg.


(Personlig er det lang, praktisk rekkevidde om vinteren noe jeg jakter på pga mye langturer som gir årlig kjørelengde langt, langt over gjennomsnittet; men til det er WLTP i seg selv ikke en god nok indikasjon)

42
EQB / Sv: EQB
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 20:18 »
Denne er i utgangspunktet helt perfekt, men den kommer ikke med tilhengerfeste, hvis informasjonen i YouTube review stemmer. Det er dessverre en dealbreaker for min del.

https://youtu.be/273DJmWZiHI

Godt tips til mer informasjon :+1:
Usikkerhet fortsatt om 5s (eller uten 4Matic) får mulighet for henger, f.eks. 750 kg som EQA.

43
7 sitteplasser på EQB?

“Among other things, the EQB will set a new standard in the electric compact class with its flexible space. It offers room for up to seven passengers or a maximum of 1,700 litres of luggage.”

https://electrek.co/2021/04/16/mercedes-benz-eqb-compact-suv-7-seats/

Det blir spennende å høre mer under lanseringen i morgen.
Tidligere var det sagt at batterivekten ville gjøre det umulig å videreføre 7 sitteplasser fra GLB til EQC.
Da ble 5+2 sitteplasser bekreftet, men fortsatt mangler detaljer om hengerfeste osv. Forventer at senere utgaver med større batteri og lengre rekkevidde muligens bare kommer som 5 seter pga vekt.

44
7 sitteplasser på EQB?

“Among other things, the EQB will set a new standard in the electric compact class with its flexible space. It offers room for up to seven passengers or a maximum of 1,700 litres of luggage.”

https://electrek.co/2021/04/16/mercedes-benz-eqb-compact-suv-7-seats/

Det blir spennende å høre mer under lanseringen i morgen.
Tidligere var det sagt at batterivekten ville gjøre det umulig å videreføre 7 sitteplasser fra GLB til EQC.

45
Da er WLTP data for Q4 e-tron lagt inn, men det er fortsatt litt småsprik mellom nettsteder og den norske prislisten som blir oppdatert når data foreligger.

https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 121