Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1531
TLC / Sv: Intervaller på Service
fredag 25. juli 2014, klokken 08:55
Hvilke forhandlere er dette? Begynner å bli halv pris på 2. års service i forhold til nivået tidligere.
#1532
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hybriddiskusjon midlertidig tråd
tirsdag 22. juli 2014, klokken 22:13
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. juli 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Leon på mandag 21. juli 2014, klokken 23:57

Økte gjenstående batterikapasitet med 1,0 % ned Lierbakkene i dag i min Leaf, ved hjelp av regenerering, tilsvarende 0,22 kWt. På det kan jeg kjøre ca 1,5 km på flat mark i  70 km/t. Tilsvarende kunne altså også gjort med en hybridbil, for eksempel Prius.

Det forutsetter at du kan regenerere like kraftig (og like lenge) på Prius som på Leaf. Kan man det da?

I teorien kan en hybridbil regenerere like mye som en elbil, men har man et knøttlite batteri som Toyota/Lexus har i sine hybridbiler så er dette hurtig ladet opp - og deretter vil det ikke ta til seg mer strøm ved regenerering; 1,3kWh brutto, men bare 650Wh tilgjengelig for bruker. I tillegg er det NiMH teknologi.

Den dagen Toyota/Lexus kommer med plug.in hybrider med minst like store batteripakker som Outlander og Volvo V60 PHEV vil det være mer enn skryte-miljøbil vedr lokalt utslipp. Til og med Panamera sin oppladbare hybridløsning har over dobbelt så stor batteripakke som Prius PHEV.

Toyota sitt angrep på elbiler kan slå ekstra ille tilbake når folk forstår hvor overhypede deres hybrider er; det er vel ikke uten grunn at de ikke publiserer størrelsen på sine bittesmå batteripakker i sine spesifikasjoner.
#1533
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hybriddiskusjon midlertidig tråd
tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:59
Toyota/Lexus sine hybrider har overraskende små batterier og er nok blitt overhypet (ikke minst av de selv). Vanlige hybrider har vel bare ca 650W (ja W og ikke kW!!) tilgjengelig batteri og Prius plug-in hybrid bare ca 4kWh. Hadde de hatt like som batteripakker som Outlander og Volvo V60 PHEV, så ville kanskje hybridene fra Toyota/Lexus fått mer gevinst på norsk avgifter.

Siden de har så små batteripakker så velger de heller angrep som beste forsvar og skjuler så godt de gang de små batteripakkene i sine overhypede hybrider. Har sikkert akkurat nok strøm på batteriene til å passere forbruksmålinger i følge NEDC m.fl., men hvor reelt er det egentlig?
#1534
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Leaf uten vinterpakke + andre spsm
torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28
Jeg for min del ville aldri hatt en Leaf uten varme i sete og ratt - av samme grunn brukes varmeapparatet sjeldent. Har over 5 mil hver vei til jobb fra Finnøy til Forus og tilbake = klimaet du skal bruke den i.
#1535
Hvis e-NV200 hadde gitt valg med 48kWh brutto batteripakke på varebil/5-seter, eller 24kWh batteri og 7-seter , så hadde den vært en garantert slager uten konkurranse slik Leaf var i de snaut to første årene.
Nå er det større konkurranse i markedet, og det vil merkes. Muligens Nissan globalt ikke tar dette så tungt pga de store taxi kontraktene de har vunnet (New York, London m.fl.), men i Norge vil det ha en betydning.
#1536
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og skiboks
tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:01
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:20
Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 02. juli 2014, klokken 22:26
Det blir tunell under setene.

Hvor er denne info fra?

Denne infoen kom under besøket fra Elon Musk i Norge da han fikk et direkte spørsmål om hvordan man kan få med seg ski på en Model X. Ligger sikkert ute flere opptak fra dette besøket.

Her er en oppsummering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12078.msg177211.html#msg177211
#1537
e-Golf / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf
onsdag 09. juli 2014, klokken 18:54
Sitat fra: bno på mandag 07. juli 2014, klokken 20:50
.... Denne e-golf en er et vinner lodd for VW.

På utstyrssiden ville jeg avvente til den leveres med panorama tak og ratt varme. Var det mulig idag hadde jeg bestilt på flekken. Kjempe bil.
Rediger innlegg

Spennende å høre fra en av de andre "Leaf veteranene". Synd at bare Kia Soul har fått med seg dette med rattvarme, denne idéen kunne gjerne Tesla, VW, BMW og Renault tatt med i sine elbiler.
#1538
Model X 2014 - 2022 / Sv: Reservasjon
mandag 07. juli 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Edison på søndag 06. juli 2014, klokken 22:09
Då var #2234 min :D

Gler meg som ein unge til julafta! (usikker på om eg er glad for å måtte gå rundt med den kjensla i over eit år..)
Gratulerer!

Siden august i fjor har jeg håpet at det bare var halvannet år igjen - og det ser det fortsatt ut som det kan være :o Men håper de siste signalene betyr at neste år kommer den virkelig  ;)
#1539
Model X 2014 - 2022 / Sv: Pris på Tesla Model X med 4WD?
mandag 07. juli 2014, klokken 18:48
Sitat fra: Kristian på søndag 06. juli 2014, klokken 19:50
Edmunds.com:
The Model X should start at around $71,000 for the base model and around $96,000 for the Performance edition (before state or federal tax credits).

I så fall $2000-$2600 mer enn en TMS, men har http://www.edmunds.com/tesla/model-x/2015/?sub=suv bedre kilder enn andre?
#1540
Leaf 2010-2017 / Sv: Jeg har prøvd Tesla. Ikke imponert.
torsdag 03. juli 2014, klokken 00:10
Sitat fra: haakonl på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:02
...og jeg ble ikke sånn helt overveldende imponert. Joda, bilen har sjukt god plass og er latterlig sterk, men lyden, setene og kjørekomforten generelt var dårligere enn Leaf Tekna....

Min opplevelse er i alle fall stikk motsatt. Jeg synes setene i Leaf er elendige, både den "gamle" jeg har selv og i nyere EuroLeaf (selv om det noe forbedringer her). Og kjørekomfort synes jeg er milevis dårligere i en Leaf enn i en TMS. Helt grei, men mye dårligere.
Setene synes jeg er bedre i alle Leaf konkurrentene som Zoe, i3 og antakeligvis i eGolf. Sitter i Leaf'en 2-3 timer til dagen og har måttet ekstrakompensere for lenge siden med ekstrahjelp i korsryggstøtte og sittepute.

Eneste plusspunkt til Leaf i forhold til Tesla er mindre størrelse ved bykjøring og oppvarmet ratt om vinteren.
#1541
DRIFTSBATTERI / Sv: Nytt batteri 34' pluss arbeid 3 timer...
tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Rio på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:27
Jøss! Hva har du gjort?

Jeg har riktignok bare kjørt ca 32000 km på 2,5 år, men bilen ser jo nesten ny ut (bortsett fra 2 skraper i lakken og litt skitt på gulvet). Og jeg har aldri bedrevet "detailing" eller noe av det som ekstremistene holder på med.

Si det :o Bilen står mye ute, men er ikke utsatt for noe spesielt. Har hatt flere fossilbiler tidligere som har sett nesten nye ut etter 3-4 år. For meg er det veldig skuffende med rust og "gulvteppet" (er vel strengt tatt ikke et teppe men en slags filt??). Får se om dette er dekket av nybilgarantien.
#1542
e-Golf / Sv: e Golf og rekkevidde
tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Kires på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:41
Det høres jo helt strålende ut(og litt overraskende)  :D
Teknologiutviklingen er vel fortsatt bare i startgropen for elbiler; tror vi får mange positive overraskelser etterhvert ;)
#1543
Zoe / Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe
tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:26
Sitat fra: edakcots på tirsdag 01. juli 2014, klokken 19:19
... lengst rekkevidde av alle utenom Tesla...

Liten korreksjon: BMW i3 har lengst rekkevidde utenom Tesla. Deretter Zoe solid foran Leaf. Stoler mest på egen testing  ;)
#1544
Model X 2014 - 2022 / Sv: Pris på Tesla Model X med 4WD?
tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:23
Hvis det skulle stemme så tror jeg ikke det blir veldig mange TMX i Norge.
#1545
DRIFTSBATTERI / Sv: Nytt batteri 34' pluss arbeid 3 timer...
tirsdag 01. juli 2014, klokken 14:36
Prisen er absolutt ikke avskrekkende og burde absolutt slå ut være positivt for bruktbilverdien for Leaf.
Spørsmålet er om karosseri, interiør og drivverk forøvrig vil holde stand.

Etter 2,5 år og 76.000km er det hull i "gulvteppet", gulvmatter er utslitt, rust i lakken på taket og på dørene, rust ved festemekanismen for panseret etc.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA