Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#16
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil, MG?
søndag 06. august 2023, klokken 20:18
Sitat fra: TB på søndag 06. august 2023, klokken 13:12Slik jeg har forstått har MG høyt strømforbruk?
Hvor har du det fra - noen spesifikke testresultater?

Etter det jeg kan se fra tester er MG er stort sett noe bedre enn gjennomsnittet på sommerforbruk - i alle fall på MG 4, 5 og ZS EV.
Vinterforbruk antakeligvis ca på gjennomsnitt.
#17
Oversikten over rekkevidde på WLTP og praktisk lider under problemer med Google dokumentet som bruker for lang tid på å lagre endringer på samme måte som Lanseringskalenderen, men jeg får informasjonen til slutt.

Siste oppdatering av Google dokumentet ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

#18
Lanseringskalenderen blir fortsatt oppdatert fortløpende, men problemer med Google dokumentet som bruker for lang tid på å lagre endringer gjør at det er mer krevende å få inn ny informasjon siden dette ofte krever flere forsøk.

Google dokumentet ligger i første post her med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
#19
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 26. mai 2023, klokken 21:13
Sitat fra: olekvi på fredag 26. mai 2023, klokken 16:27Du kan trykke på nevnte knapp på utsiden av spaken og deretter trykke til høyre på venstre scrollehjul på rattet for å velge II eller III, trenger ikke bruker skjermen i det hele tatt nå lenger :-)
Når spakene blir fjernet i neste gen Model 3/Y så forsvinner også denne muligheten.

Tror nok jeg sier nei takk til Tesla uten spaker bak rattet og med haptiske kontroller på rattet for blinklys osv.; Kan klare meg med minimalismen i dagens Model 3/Y, men for meg går dette for langt med spakene borte og haptiske kontroller i stedet for dagens rullehjul og knapper på rattet.
#20
En rekke nye modeller er lagt til. Begynner å legge inn CLTC rekkvidde etterhvert; gir strengt tatt ikke mer realisme enn NEDC og WLTP urban, men siden flere og flere henviser til CLTC verdier så vil dette kunne gi et estimat etterhvert på hva man kan forvente av WLTP.

Sjekk Google dokumentet som ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
#21
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
torsdag 30. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: suverin på torsdag 23. februar 2023, klokken 09:59Her syns jeg elbil24.no oppsummerer ganske greitt:
https://www.elbil24.no/nyheter/det-store-problemet-med-nafs-rekkeviddetester/78551554

100% enig med elbil24.no.
"Her tar NAF på seg langt større sko enn de er i stand til å fylle.."

Foruten at det er en tilfeldighet om hvem som kjører hvilken bil, men den ene stopper rett før en fjelltopp mens den neste så vidt ruller over fjelltoppen for deretter å regenerer mye i nedoverbakke så publiseres resultatet for bil 2 som betydelig bedre enn bil 1.

Jeg er også kritisk til at NAF presenterer «rekkevidde» som det bilen ruller helt til den stopper; det som elbil24.no oppdaget med BZ4X som viste 0% ganske tidlig utløste en viktig diskusjon om hva som bli presentert til den som kjører bilen.

I god forbrukerånd burde offisiell rekkevidde være det bilen viser til forbruker (sjåfør), minus 10%. Om bilen i teorien kan rulle 50km etter at den viser 0% er av nerdeinteresse. Kia/Hyundai biler med noen år på baken kan stoppe vinterstid ved 5-6% gjenværende kapasitet (og starte igjen etter noen minutter og fått også disse km registrert på NAF testen).
#22
Lanseringskalenderen oppdateres jevnt og trutt, som regel 1-2 ganger i uken selv om det ikke opplyses hver gang.
Etterhvert som smådrypp fra eksempelvis Ford Explorer, Kia EV5 og Nio EC7 kommer ut, så blir opplysningene om disse bilene beriket med flere detaljer når de blir tilgjengelig.

Lurer du på bakkeklaringen til Ioniq 6, størrelsen på bagasjerommet til ID.7 eller hvilke biler som har firehjulsdrift? Dette er også data som finnes i oversikten.

Sjekk Google dokumentet i første post her med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, eller allerede er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
#24
Volkswagen VW / Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
fredag 03. februar 2023, klokken 20:25
Sitat fra: vinterdekk på fredag 03. februar 2023, klokken 18:30
... og MG kommer med en rimeligere utgave av MG4**....
Men MG 4 Luxury gikk opp ca 10 500 samtidig som mindre utstyrt utgave ble introdusert, denne standard utgaven  har vært tilgjengelig ellers i Europa. Dermed kvalifiserer ikke MG til prispresser ;)
#25
Dette blir sannsynligvis den siste sammenlikningen som kan gjøres direkte mot Nederland. Pga vektavgift og MVA på beløp over NOK 500 000 blir det mye vanskeligere å finne utgangspris uten avgift.

Google dokumentet linket fra første post har fortsatt oversikt for tidligere sammenlikninger de siste årene.

Interessant denne gangen er at Tesla ligger både på topp og bunn; ingen tvil om at de har mer og mer ulik prising pr land og at mens RWD (SR) utgaven av Model 3 er gunstig i Norge, er Model Y RWD (SR) tilsvarende ekstremt ugunstig.
Volvo, Kia og VW befester bunnplasseringer fra tidligere med unntak for ID.Buzz som synes å bli priset relativt gunstigere i Norge.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
#26
Ford / Sv: VW MEB baserte Ford-biler
søndag 18. desember 2022, klokken 23:23
Ser ut som om Ford er i rute med sin MEB baserte SUV i samme segment som ID.4/Enyaq/Q-4 .
https://insideevs.com/news/626987/ford-meb-ev-suv-teased/
#27
Har lagt til over 30 kommende modeller for 2023; røde verdier betyr at WLTP kombinert fortsatt ikke er bekreftet.

Sjekk Google dokumentet som ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
#28
Dere som leter etter kjøpehjelp kan nå finne en oppdatert liste ferdig sortert på typisk* salgspris for 2023.

Har oppdatert oversikten med egenvekt slik at det kan beregnes hvor mye vektavgift vil utgjøre i 2023.

Mange har kanskje ikke tenkt på at en elbil som har en startpris rett under kr 500 000 også vil få et MVA påslag når vektavgift og ekstrautstyr som vinterdekk, metallic lakk osv legges til.

Eksempel: Elbil med startpris på kr 480 000, ekstrautstyr som vinterdekk, metallic, matter, osv til kr 55 000 og vektavgift på kr 20 000 (egenvekt 2100kg => (2100-500)x12,5)).
Sum total uten MVA blir da 480 000 + 55 000 + 20 000 = 555 000. MVA beregnes da av total over kr 500 000: 555 000 + 0,25x(555 000 – 500000) = 555 000 + 13 750 = 568 750.
I 2022 kostet denne 535 000 slik at prisøkningen i 2023 blir på kr 33 750.

Elbil i salg 2022-23 sortert på "typisk utsalgspris" i 2023.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

OBS: prisene er oppgitt i tusendeler: det betyr at pris 350 betyr 350 000.

Sjekk Google dokumentet i første post med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0


*Typisk salgspris eks levert fra forhandler på Østlandet og inkludert "typiske valg", eksempelvis: vinterdekk, metallic lakk, oppvarmede framseter, oppvarmet ratt, navigasjon, ryggekamera, varmepumpe, adaptiv cruise,  hengerfeste >750kg osv.
#29
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hvordan se om det er 58kw eller 72kw
lørdag 29. oktober 2022, klokken 09:42
Det er slike rekkevidder elbileiere må regne med når en er litt tung på wattpedalen og/eller det er betydelige kaldere i været, men det er fullt forståelig at ny eier begynner å lure når en leser WLTP tall oppgitt for ny bil. Kia/Hyundai pleier å ha mer presis opplysning om rekkevidde basert på faktisk historikk enn GOM fra Leaf, e-Golf el tilsv.
#30
Lanseringskalenderen har fått ny kolonne med forsøk på å regne ut pris pga foreslått vektavgift (oppgitt i tusen kroner slik at 21,2 betyr 21 200 kr) samt totalpris inkl MVA der det er relevant.

Prøver å få med nyheter som er offisielle og mindre offisielle mhp lanseringsdato og tekniske data for alle elbiler som er relevante for Norge.

Sjekk Google dokumentet i første post her med oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, samt oversikt over alle elbiler som er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA