Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#21
Rogaland elbilforening inviterer til årsmøte og medlemsmøte 
Tid: Onsdag 20/3 kl. 18:00 – 20:00
Sted: Park2020, Forusparken 2, 4031 Stavanger


Kvelden starter med enkel bevertning og registrering. 


Agenda for årsmøtet:

  • Godkjenning av innkalling
    Valg av ordstyrer
    Valg av referent
    Behandle årsmelding
    Årsplan for det kommende året
    Valg av styremedlemmer
    Valg av valgkomite
Stemmerett på årsmøtet forutsetter gyldig medlemskap i Norsk elbilforening og bostedsadresse i Rogaland.

Agenda for medlemskveld:

  • Innledning om den siste elbilutviklingen fra Norsk elbilforening sentralt
  • Informasjon fra Stavanger kommune om satsing på lading i sameier og borettslag
  • Elbilhjelpen presenterer sin nye butikk i Stavanger
  • Tesla presenterer sin nye "folkebil" Model 3


Har du lyst å bidra?
Vi søker etter engasjerte elbileiere som kan være interessert i å bidra i styret og påvirke det vi jobber med. 
Meld din interesse til Rogaland at elbil.no i god tid før årsmøtet.


Påmelding på Facebook gruppen Rogaland elbilforening: https://www.facebook.com/events/353321318853731/

Eller epost til Rogaland at elbil.no
#22
Se og prøvekjør nye Jaguar I-Pace  - medlemskveld i Rogaland elbilforening.

Rogaland elbilforening er så heldig å kunne invitere medlemmer til medlemskveld hos Hellestø Bilpaviljongen. Vi tar for oss aktuelle temaer rundt elbil og vi får mulighet til å se og prøvekjøre den mye omtalte elbilen Jaguar I-Pace.
Dette er kombinert med kundekveld for eksisterende kunder av Hellestø Bilpaviljongen som er nysjerrig på om elbil.

Tema for kvelden:
• Salgsutviklingen av elbil i Norge, når vi 2025-målet?
• Ladeinfrastruktur, er den god nok?
• Elbiler, myter og fakta

Få en prøvesmak av Jaguar I-Pace:
En av de spennende nykommerne på elbilfronten er Jaguar som med sin I-Pace viser en premiumbil med firehjulsdrift, hengerfeste og gode kjøreegenskaper.

Info:
Tid: Onsdag 17. oktober kl. 18:00 - 20:00
Sted: Hellestø Bilpaviljongen, Vingvegen 2, 4050 Sola

Du kan melde deg på ved å sende en melding via Facebook-gruppen til Rogaland elbilforening eller ved å sende en epost til rogaland(at)elbil.no

Velkommen!

Vennlig hilsen Rogaland elbilforening
#23
Kia Niro EV / Og navnet på barnet er: e-Niro
torsdag 20. september 2018, klokken 23:17
Som mange har fått med seg har "putekassen" fått navnet e-Niro  ;)
Link til pressemelding fra Kia Europe:
https://press.kia.com/eu/en/home/media-resouces/press-releases/2018/The_new_Kia_Niro_EV.html

Noe som er nytt er følgende opplysninger:
"Coasting Guide Control (CGC), and Predictive Energy Control (PEC). The technologies enable drivers to recharge the battery pack and maximise vehicle range when coasting or braking. CGC and PEC are linked to the navigation system and account for upcoming corners and topographic changes, suggesting when drivers could coast in order to harvest additional energy."
#24
I dag er vi på stand Miljøsøndag i Stavanger (16-sept), kom gjerne innom for en prat.
Flere forhandlere med elbiler er også representert og man kan se og prøvesitte (men ikke prøvekjøre i dag).

https://www.instavanger.no/event/miljosondag-2018/
#25
Rogaland Elbilforening hadde et strålende medlemsmøte hos Opel/Hyundai forhandler Svein Kvia i kveld med over 50 påmeldte

Det ble et strålende opplegg. Første del var forbeholdt medlemsmøtet i Elbilforeningen og som var det en veldig engasjert forsamling med mye spørsmål og diskusjon som omfattet alt fra det praktiske med Kona electric, elbilpolitikk, levetid for elbilbatteri & next life til lading i borettslag.

Etterpå var det tid for å ta og føle på Kona electric med prøvetur for alle som ønsket. Utforsket ble forbruk, agile kurvegenskaper i sportmodus til utprøving av adaptiv cruise control, lane assist, regenereringsnivå, bagasjegulv i ulike posisjoner etc. etc.

Veldig fint å snakke med nye og veletablerte medlemmer av Elbilforeningen.

Tusen takk er også sendt Svein Kvia A/S som stilte med lokaler, servering og ikke minst 5 Kona electric disponibelt for å se på, ta på og prøvekjøre!
Siden dette var så engasjerende og hektisk glemte vi faktisk å få tatt noen bilder...

For
Rogaland elbilforening
#26
Partner/Tepee/Berlingo / Prøvekjørt Partnet Tepee elektrik
torsdag 23. august 2018, klokken 23:12
(dupliserer info lagt ut i annen post)
Prøvekjørte en Partner Tepee electric bar for å ha vært borti det meste av det som kan rulle helelektrisk.
Lånte bilen over 1 døgn, fikk mine ca 50 km hver vei til og fra jobb på krevende topografi + noe turer utenom.

Akilleshæl:
Rekkevidde. Forbruk er muligens så vidt lavere enn e-NV200 med 24kWh batteripakke.
Men: De som klarer seg med rekkevidden til en trilling, Fiat 500e, brukt Leaf 2011/12 vil klare seg og kan muligens vurdere enn ny bil for familie på 5 med tvillingvogn til samme prisen som en del av bruktbilene ute.

Setet er høydejusterbart og ratt kan justeres i både høyde & lenge (begge pluss over e-NV200), men det er mykt og gir lite støtte. Merkelig at det ikke er noen midtkonsoll eller brukbar koppholder:)

Men for barnefamilier er det mulighet for 3 individuelle seter (extra) og bedre utsikt fra vinduene enn skyteskårene i en e-NV200 bak.

For de som klarer seg med rekkevidden og vilbruke en slik bil i stedet for ting&tang i stedet for tilhenger så har den noen veldig praktiske egenskaper. Seterygg på passasjersete kan felles ned (ikke mulig på Evalia) og baksetene kan enkel plukkes ut (vanskelig på Evalia). Bagasjenetting fra gulv til tak som er mer solid enn det meste unntatt stålgitter kan flyttes fra bak baksetene til bak fremsetene og det blir en virkelig kombo mellom varebil og familiebil.
Støy og vaggende kjøreegenskaper hører med til kassebil/klassisk fransk fjæring.

Ubrukelig som pendlerbil for meg fra Finnøy til Forus, men veldig mange klarer seg faktisk med rekkevidden til en trilling/500e/brukt Leaf og for disse med familie/behov for kassebil er det et alternativ.

Forresten pluss for Apple Carplay når den manglet innebygget navi, ingen rattvarme og bare ett trinn på setevarme :)
Det ser ut til å være mulig å få gode priser under villedende, f,eks, gitt tilbud på 219.000 inkl vinterdekk og noe ekstras.

Om 2-3 år kommer sikkert en 50kWhbatteripakke til Citroen/Peugeot/Opel i Berlingo/Partner/Combo drakt. Sannsynligvis vil den bli mer attraktiv enn Kangoo ZE og Evalia når den kommer, men sikkert også noen prishakk opp.
#27
Se og prøvekjør nye Hyundai Kona electric – medlemskveld i Rogaland elbilforening!
Årets mest ettertraktede elbilnyhet er ankommet og Rogaland elbilforening er så heldig å kunne invitere medlemmer til Sven Kvia Sandnes for visning og prøvekjøring av Hyundais siste elektriske tilskudd.
Tid: Tirsdag 28. august kl. 17:30 – 19:30
Sted: Sven Kvia Sandnes, Somaveien 1, 4313 Sandnes

Du kan melde deg på ved å sende en melding via Facebook-gruppen til Rogaland elbilforening eller ved å sende en epost til rogaland(at)elbil.no.
Velkommen!

Vennlig hilsen Rogaland elbilforening
#28
Model 3 / Tesla Updates: Model 3 is Available to Order
torsdag 26. juli 2018, klokken 20:23
Hei!
Noen flere som har fått e-post vedr: «Tesla Updates: Model 3 is Available to Order»

Dessverre ser invitasjonen ut til kun å gjelde amerikansk utgave.
#29
EQC / Nyheter om EQC
fredag 02. mars 2018, klokken 08:51
Her kommer bilder av EQC under vintertesting med lett kamuflasje.
https://electrek.co/2018/03/01/mercedes-benz-eqc-pictures-winter-testing/
#30
Har laget en kombinasjon av lanseringskalender for elbiler og en oversikt over alle elbiler som er blitt solgt i Norge etter 2011.
Selve lanseringskalenderen oppdateres med med sannsynlig tidspunkt for når de kan leveres til kunde i Norge.
Spesifikasjoner for nye og eksisterende inkluderer så langt det lar seg gjøre: startpris, typisk salgspris og tekniske data.

Lanseringskalenderen ligger som Google Docs her og inkluderer alt som er nevnt over:
Lanseringskalender - elbil, inkl tekniske data på eksisterende elbiler i bunn av tabellen.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

Et øyeblikksbilde på elbiler med kjente priser på markedet i dag er rangert etter "typisk utsalgspris" som inkluderer hvis mulig: metallic, oppv framseter, oppv ratt, navigasjon, ryggekamera, tilk. smarttelefon, varmepumpe, adaptiv cruise, vinterdekk og hengerfeste >750kg
Personbiler i salg sortert på "typisk utsalgspris".
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

Varebiler finnes her, både de som kommer og de som allerede finnes på markedet i Norge i dag:
Lanseringskalender - elvarebiler.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.

-denne er ikke oppdatert enda i 2023 slik som Google dokumentet - Et lite utdrag av personbiler finnes i denne tabellen (ikke inkl prisestimat + alle tekniske data som er med i Google doc linken):

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Merke     modell                        | år |H1|2 || batt.| batt.|drift| WLTP |henger| Merknad
________________________________________|____|__|__||__brt_|__net_|_____|_TEL__|______|____________________________________________________________________________________________
Alfa Romeo Milano (SUV - B-segment)     |2024|  |H2||  54  |  50,8| FWD |  400 |  IT  | "SUV", B-segment, samme plattform som Peugeot 2008/DS 3 Crossback
Audi       Q6 e-tron 55 Quattro (94)    |2024|  |Q3|| 100  |  94  | AWD |  590 | 1600 | Audi Q6 e-tron blir søstermodell til Porsche "eMacan" (ytre mål omtrent som ICE Q5)
Audi       Q6 e-tron 55 Sportback Quat. |2024|  |Q3|| 100  |  94  | AWD |  600 | 1600 | Audi Q6 e-tron blir søstermodell til Porsche "eMacan" (tilsvarende ytre mål som ICE Q5)
BMW        i5 touring eDrive40 (81)     |2024|  |H2||  84  |  81,2| RWD |  570 | 1500 | Stasjonsvognutgave av i5,. Alt: A6 e-tron avant
BMW        i5 touring M60 xDrive (81)   |2024|  |H2||  84  |  81,2| AWD |  505 | 2000 | Stasjonsvognutgave av i5,. Alt: A6 e-tron avant
BMW        iX2 xDrive30 (65)            |2024|Q1|  ||  69  |  64,7| AWD |  449 | 1200 | iX2 commer som en coupe SUV (CUV) med samme drivlinje som iX1
BYD        Dolphin Long Range           |2024|H1|  ||  64  |  60  | FWD |  427 |      | Dolphin er en kombikupe i C-segmentet. Alt ID.3, MG4
BYD        Seal, Long Range RWD         |2024|H1|  ||  86,4|  82,5| RWD |  570 |      | Ny spennende sedan fra kinesisk storprodusent. Alt Model 3.
BYD        Seal, Long Range AWD         |2024|H1|  ||  86,4|  82,5| AWD |  520 |      | Ny spennende sedan fra kinesisk storprodusent. Alt Model 3.
Citroën    ë-C3                         |2024|Q2|  ||  44  |  40  | FWD |  320 |  IT  | Citroen har allerede lansert en billig elbil av C3 i India. Alt Dacia Spring og Fiat Panda
Cupra      Tavascan 77 Endurance        |2024|Q2|  ||  82  |  76,6| RWD |  550 | 1000 | Ny "CUV" i VAG gruppen, C-segment og søstermodell til ID.5, Enyaq coupe, Q4 sportback
Cupra      Tavascan 77 VZ               |2024|Q2|  ||  82  |  76,6| AWD |  520 | 1200 | Ny "CUV" i VAG gruppen, C-segment og søstermodell til ID.5, Enyaq coupe, Q4 sportback
Fiat       600e (51)                    |2024|H1|  ||  54  |  50,8| FWD |  400 |  IT  | B-segment, samme plattform som Peugeot 2008/DS 3/Jeep Avenger
Ford       Explorer RWD LR              |2024|  |Q3||  82  |  76,6| RWD |  500 | 1000 | Første Ford på VAG MEB plattform vil bli en SUV i samme segment som ID.4 og Enyaq
Ford       Explorer AWD LR              |2024|  |Q3||  82  |  76,6| AWD |  450 | 1400 | Første Ford på VAG MEB plattform vil bli en SUV i samme segment som ID.4 og Enyaq
Ford       e-Tourneo Courier MPV        |2024|  |Q4||  55  |  51  | FWD |  375 |  750 | MPV utgave av nye Courier som deler plattform med Puma. Alt e-Rifter, ë-Berlingo, Combo-e
Ford       e-Tourneo Custom MPV L1      |2024|  |Q3||      |  64  |     |  329 | 2300 | MPV utgave av e-Transit Custom.
Ford       e-Tourneo Custom MPV L2      |2024|  |Q3||      |  64  |     |  329 | 2300 | MPV utgave av e-Transit Custom.
Hyundai    Ioniq 5 N (84)               |2024|Q2|  ||  90  |  84  | AWD |  405 |  IT  | Performance-utgave av Ioniq 5 kommer med enda mer effekt enn Kia EV6 GT
Hyundai    Ioniq 7 SUV (100) RWD        |2024|Q2|  || 110  |  99,8| RWD |  530 |  950 | Hyundai sin tredje elbil på dedikert plattform blir en SUV rundt samme størrelse som Kia EV9
Hyundai    Ioniq 7 SUV (100) AWD        |2024|Q2|  || 110  |  99,8| AWD |  450 | 2500 | Hyundai sin tredje elbil på dedikert plattform blir en SUV rundt samme størrelse som Kia EV9
Kia        EV5 LR                       |2024|  |Q4||  88  |  81  | FWD |  563 |      | Kia EV5 tar etter Kia EV9 i desginspråk i C-segment. Alt Model Y, ID.4, Enyaq
Kia        EV5 LR AWD                   |2024|  |Q4||  88  |  81  | AWD |  500 |      | Kia EV5 tar etter Kia EV9 i desginspråk i C-segment. Alt Model Y, ID.4, Enyaq
Kia        EV9 LR RWD (100)             |2024|Q2|  || 110  |  99,8| AWD |  563 |  950 | Kia sin store SUV med 3 seterader er søsken til Ioniq 7
Kia        EV9 7s AWD Excl. (100)       |2024|Q2|  || 110  |  99,8| AWD |  512 | 2500 | Kia sin store SUV med 3 seterader er søsken til Ioniq 7
Lancia     Ypsilon                      |2024|  |H2||      |      | FWD |      |  IT  | Lanca sin første elbil blir etter planen neste gen Ypsilon; A eller B segment kombicoupe
Mercedes-B.EQG SUV 580 4Matic           |2024|  |H2||  95  |  90  | AWD |  400 |      | Geländewagen skal også komme i elektrisk utgave, kanskje med 1 motor til hvert hjul som i konseptmodellen
MG         Cyberster RWD                |2024|  |H2||  64  |  61,7| RWD |  540 |  IT  | MG kommer med en 2 seters roadster for å markere MG merkets 100 års jubileum.
MG         Cyberster AWD                |2024|  |H2||  77  |  74,4| AWD |  520 |  IT  | MG kommer med en 2 seters roadster. "AWD" utgaven henter motorer fra Marvel
Mini       Cooper E (37)                |2024|Q2|  ||  40,7|  36,6| FWD |  305 |  IT  | Neste gen Mini Cooper basert på samarbeid med Great Wall Motors og blir produsert i Kina
Mini       Cooper SE (49)               |2024|Q2|  ||  54,2|  49,2| FWD |  402 |  IT  | Neste gen Mini Cooper basert på samarbeid med Great Wall Motors og blir produsert i Kina
Mini       Countryman E                 |2024|Q2|  ||  64,7|      | FWD |  462 | 1200 | Skal utfordre MB B-klasse og deler plattform med BMW X1-serie
Mini       Countryman SE ALL4           |2024|Q2|  ||  64,7|      | AWD |  433 | 1200 | Skal utfordre MB B-klasse og deler plattform med BMW X1-serie
Opel       Astra electric (51)          |2024|Q1|  ||  54  |  50,8| FWD |  418 |  IT  | Opel sin første C-segment elbil etter de ble en del av PSA
Opel       Astra Sports Tourer electric |2024|Q1|  ||  54  |  50,8| FWD |  413 |  IT  | Opel sin første C-segment elbil etter de ble en del av PSA kommer også i stasjonsvognutgave
Peugeot   E-308                         |2023|  | ?||  54  |  50,8| FWD |  410 |  IT  | Det kommer en elektrisk utgave av nye 308 i C-segment
Peugeot   E-308 SW                      |2023|  | ?||  54  |  50,8| FWD |  410 |  IT  | Det skal komme en elektrisk utgave av nye 308 SW, en stasjonsvogn i C-segment
Peugeot    E-3008 (73)                  |2024|Q2|  ||      |  73  | 2WD |  527 | 1200 | Den første Stellantis bilen på den nye elbilplattformen STLA Medium
Peugeot    E-3008 (73) AWD              |2024|  |Q4||      |  73  | AWD |  525 | 1350 | Den første Stellantis bilen på den nye elbilplattformen STLA Medium
Peugeot    E-5008 (73)                  |2024|  |Q4||      |  73  | 2WD |      | 1200 | Blir den andre Peugoten basert den nye elbilplattformen STLA Medium og forventes med 3 sitterekker for 6-7pers
Peugeot    E-5008 (73) AWD              |2024|  |Q4||      |  73  | AWD |      | 1350 | Blir den andre Peugoten basert den nye elbilplattformen STLA Medium og forventes med 3 sitterekker for 6-7pers
Polestar   Polestar 3 Long Range LE     |2024|Q2|  || 111  | 107  | AWD |  610 | 2200 | CUV basert på SPA2 plattformen som deles med kommende Volvo EX90
Polestar   Polestar 4 LR single         |2024|Q1|  || 102  |  94  | RWD |  600 | 1800 | En crossover i C/D segment som deler plattform med Zeekr 001
Polestar   Polestar 4 LR dual           |2024|Q1|  || 102  |  94  | AWD |  560 | 1800 | En crossover i C/D segment som deler plattform med Zeekr 001
Porsche    Macan EV                     |2024|  |Q4|| 100  |      | AWD |      |      | Elektrisk utgave av Macan kommer i paralell med ICE utgave.
Renault    R5 EV EV50                   |2024|H1|  ||  55  |  52  | FWD |  420 |  IT  | En nyretro utgave av R5.
Renault    Scénic E-Tech SUV EV60       |2024|Q3|Q3||  63  |  60  | FWD |  420 | 1100 | SUV i størrelse mellom Megane og Nissan Ariya som den deler plattformen med
Renault    Scénic E-Tech SUV EV87       |2024|Q2|  ||  91  |  87  | FWD |  620 | 1100 | SUV i størrelse mellom Megane og Nissan Ariya som den deler plattformen med
Volvo      EX30 Single Standard Range   |2024|Q1|  ||  51  |  49  | RWD |  344 | 1000 | En liten SUV fra Volvo basert på Geely konsernets SEA-E platform.
Volvo      EX30 Single Extended Range   |2024|Q1|  ||  69  |  64  | RWD |  476 | 1400 | En liten SUV fra Volvo basert på Geely konsernets SEA-E platform.
Volvo      EX30 Twin Performance (64)   |2024|Q1|  ||  69  |  64  | AWD |  450 | 1600 | En liten SUV fra Volvo basert på Geely konsernets SEA-E platform.
Volvo      EX90 Twin (107)              |2024|  |Q4|| 111  | 107  | AWD |  585 | 2200 | 7 seter på ny SPA2 plattform som Polestar 3
Volvo      EX90 Twin Performance (107)  |2024|  |Q4|| 111  | 107  | AWD |  580 | 2200 | 7 seter på ny SPA2 plattform som Polestar 3
VW         ID.7 GTX 4Motion             |2024|  |H2||      |      | AWD |      | 1200 | ID.7 kommer med firehjulsdrift
VW         ID.7 Tourer Pro RWD          |2024|Q2|  ||  82  |  76,6| RWD |      | 1200 | Stasjonsvognutgave av ID.7
VW         ID.Buzz Pro (85) L2 7s       |2024|H1|  ||  91  |  85  | RWD |  450 | 1000 | Buzz med 7 seter i lang versjon
Xpeng      G6 LR RWD                    |2024|H1|  ||  87,5|  83  | RWD |  529 |      | Xpeng kommer med G6 som blir en CUV som skal utfordre Model Y
Xpeng      G6 LR AWD                    |2024|H1|  ||  87,5|  83  | AWD |  490 |      | Xpeng kommer med G6 som blir en CUV som skal utfordre Model Y
________________________________________|____|__|__||______|______|_____|______|______|____________________________________________________________________________________________
Merke     modell                        | år |H1|H2|| batt.| batt.|drift| WLTP |henger| Merknad
________________________________________|____|__|__||__brt_|__net_|_____|_TEL__|______|____________________________________________________________________________________________

            
AWD   All wheel drive - firehjulsdrift                  
FWD   Front wheel drive - framhjulsdrift                  
RWD   Rear wheel drive - bakhjulsdrift   
MYxx  Model Year xx               

Gode forslag til oppdateringer, lanseringsnyheter og hvordan visning kan forbedres tas imot med takk.
#31
Rogaland elbilforening inviterer til medlemsmøte og årsmøte

Tid: Onsdag 7/3 kl. 18:00 – 20:00
Sted: Park2020, Forusparken 2, 4031 Stavanger

Program:

  • Enkel servering før møtestart
  • Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening oppdaterer med det siste innen elbilpolitisk arbeid og videre satsing
  • Stine Haave Åsland, prosjektleder for Bypakken Nord-Jæren orienterer om status for prosjektet; og hvordan det kommer til å bli for oss elbileiere
  • Årsmøte gjennomføring


Agenda for årsmøtet:

  • Godkjenning av innkalling
  • Valg av ordstyrer
  • Valg av referent
  • Behandle årsmelding
  • Valg av styremedlemmer
  • Valg av valgkomite

Stemmerett på årsmøtet forutsetter gyldig medlemskap i Norsk elbilforening og bostedadresse i Rogaland.

Har du lyst å bidra?
Vi søker etter engasjerte elbileiere som kan være interessert i å bidra i styret og påvirke det vi jobber med.
Meld din interesse til rogaland@elbil.no i god tid før årsmøtet.


Påmelding på Facebook gruppen Rogaland elbilforening -
https://www.facebook.com/events/322239124934869/?ti=icl
Eller epost til rogaland@elbil.no.

Velkommen!

Vennlig hilsen styret i Rogaland elbilforening
#32
Invitasjon til medlemskveld med prøvekjøring av nye Nissan Leaf!
Norges mest solgte elbil kommer i ny versjon og Rogaland elbilforening er så heldig å kunne invitere medlemmer til Ålgård Auto på lukket demo-kveld.
Tid: Onsdag 7. februar kl. 17.00-19.00
Sted: Ålgård Auto, Bedriftsveien 18, Sandnes
Påmelding via Facebook el e-post.

Vi får snakke med selgere som nettopp har fått opplæring på Leaf'en, vi får prøvekjøre den og det vil være anledning til å mingle og utveksle erfaringer med andre elbilister.
Du kan melde deg på via Facebook eller ved å sende en e-post til rogaland at elbil.no

Velkommen!
Vennlig hilsen
Rogaland elbilforening
#33
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes:
- noen norske importører tar mer fortjeneste ("Norgespåslag")
- importøren gir rabattavtaler med noen bedrifter/organiasasjonerog må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser»
- importørene har fått en mindre gunstig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode.
Tenk på det som fastrente på et lån over lang tid. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.

Gjennomsnittskursen på EUR – NOK de siste årene:
2022: 10,0706 fra jan - nov
2021: 10,1648
2020: 10,7207
2019:   9,8527
2018:   9,5962
2017:   9,3271
2016:   9,2899
2015:   8,9530
2014:   8,3534
2013:   7,8087

Har tatt bort den nederlandsk merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: "kampanjepriser" blir ikke brukt i sammenlikning i verken Norge eller Nederland, kun "offisiell" pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

NEDERLAND pr 20.desember 2022
Modell                              "kurs"     NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT  Kommentar                         forrige "kurs"
_________________________________________________________________________________________________________________________________
MB EQA 250                           9,47    451 800    57 714         47 698     Pris opp i NO                              9,26
Ford Mustang Mach-e (99) AWD         9,52    597 400    75 940         62 760     Pris opp i NL                              9,78
Tesla Model 3 RWD                    9,69    424 232    52 995         43 798     Undret siden mars                          9,69
BMW iX xDrive40                      9,75    685 620    85 106         70 335     Ny konfigurasjon er relativt dyrere i NL  10,44
VW ID.Buzz Pro "1st"                 9,79    566 470    69 990         57 843     ny                                       
Polestar 2 LR Dual motor             9,88    459 000    56 200         46 446     Uendret siden juli                         9,88
Tesla Model 3 LR AWD                10,10    509 232    60 995         50 409     Uendret siden juli                        10,10
Hyundai Kona el 64"Premium" skinn   10,11    390 900    46 795         38 674     Pris opp i NL                             10,44
Opel Mokka-e e-Edition              10,15    322 900    38 499         31 817     Pris opp i NO og NL, mest i NO             9,21
MG ZS LR luxury (MY22)              10,16    317 990    37 885         31 310     Pris opp i NL                            10,24
Tesla Model Y LR AWD                10,17    574 232    68 345         56 483     Pris opp i NL                            10,37
VW ID.3 Pro Perf. Life MY23         10,34    401 500    46 990         38 835     Ny konfigurasjon er relativt dyrere i NL 10,71
Peugeot e-2008 Active               10,44    329 900    38 230         31 595     Pris opp i NO og NL, mest i NO            9,91
Skoda Enyaq iV 80                   10,49    514 760    59 370         49 066     Pris opp i NO og NL, mest i NO            9,83
Toyota BZ4X 4WD Premium             10,54    543 400    62 395         51 566     ny
MG 4 luxury                         10,60    318 000    36 285         29 988     ny
VW ID.4 GTX                         10,68    505 700    57 290         47 347     Pris opp i NO og NL, mest i NL           10,73
BMW IX1 xDrive30                    10,76    491 720    55 275         45 682     ny
Nissan Ariya e-4orce Evolve 87 AWD  10,87    566 000    62 990         52 058     Pris opp i NO                            10,58
Hyundai Ioniq 5 LR e-AWD premium 20"10,96    509 900    56 295         46 525     Pris ned i NO og NL, mest i NL           10,69
Renault Megane e-tech EV60 130 Evo. 11,08    389 900    42 590         35 198     Pris ned i NL                            10,59
Volvo XC40 Recharge Twin            11,19    554 900    59 995         49 583     Pris opp i NL                            11,68
Kia EV6 GT-Line (77) AWD)           11,20    599 900    64 795         53 550     Pris opp i NL                            11,34
Kia Niro EV (65) "Premium"          11,40    474 900    50 395         41 649     Pris opp i NL                            11,63
VW ID.4 Pro                         11,59    461 400    48 190         39 826     Pris opp i NO, ned i NL                  10,57
Tesla Model Y RWD                   12,68    534 232    50 995         42 145     ny


Best oppdaterte utgave er som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
#34
Rogaland elbilforening vil med dette invitere til medlemsmøte onsdag  13. desember 2017.
•   Tid: onsdag 13. desember fra kl. 18:00 til 20:00
•   Sted: 2020Park, Forusparken 10
Tema: Elbileier i borettslag -  erfaringer, tekniske løsninger og nytt lovverk.

Les gjerne artikkelen Stortingen vil sikre rett til lading i borettslag. Artikkelen gir en god introduksjon til det vi skal snakke om på møtet.
https://elbil.no/stortinget-vil-sikre-rett-til-lading-i-borettslag

Gjester: representanter fra Bate Bolibyggelag og Sønnico

Det vil bli enkel servering, mulighet til å stille spørsmål underveis og eventuelt å avtale befaringer senere.
•   Din deltakelse må meldes så snart som mulig, på Facebook arrangementet på Rogaland elbilforenings Facebookside, https://www.facebook.com/rogalandelbil/

Vi ønsker dere hjertelig velkommen og ser positivt på om dere ønsker å ha med noen som ikke er medlem og som har interesse av temaet. Også disse må melde seg på Facebook arrangementet, slik at vi har oversikt over hvor mange som kommer.

Velkommen!
Vennlig hilsen
Rogaland elbilforening
#35
Hyundai Ioniq / Priser service Ioniq
mandag 27. november 2017, klokken 23:07
Service priser er ofte sticky på andre forum. Nå med enorm interesse rundt Kona er muligens servicepriser hos de enkelte forhandlere av Hyundai en noe som kan differensiere de som virkelig satser på kundene (i stedet for bare å melke dem). Hvilke servicepriser kan dere rapportere?
#36
Kia Soul EV / Kia Soul 2019
torsdag 23. november 2017, klokken 23:50
Ny utgave av Kia Soul som blir 3. gen etter lansering (1.gen ble ikke solgt i Europa). Den skal visstnok dele plattform med Hyundai Kona, men etter tidlige spionbilder ser det ut til at særtrekkene med dagens design beholdes.
http://www.kia-world.net/2019-kia-soul/

Neste generasjon Soul EV får da samme muligheter for batteripakker (43/64kWh brutto) og drivverk som Kona electric, men det vil nok drøye til seint 2019 eller tidlig 2020 før vi ser den med norske skilter.
#37
Kia Niro EV / Kia Niro EV
torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35
Kia Niro Ev kan med fordel bli et eget delforum separert fra Soul EV under Kia :)

Basert på samme platform som konsernslektning Hyundai Ioniq kommer mest sannsynlig Kia Niro som ren elbil neste år. På samme måte som Ioniq er den forberedt for alle drivlinjer.

Forvent 2 størrelser på batteripakker. Bagasjerom blir som Niro PHEV.
Vi kan håpe på samme motor og batteripakker som er varslet for konsernslektning Kona.

Kan bli en glimrende bil for de som ønsker en størrelse opp fra Hyundai Kona/Opel AmperaE. Samtidig tilbyr Niro ikke samme høyde under taket som disse to og Soul; er mer halvhøy som Leaf/Zoe.
#38
Etter hvert som WLTP tallene for kombinert syklus kommer inn og blir publisert vil de bli inkludert i denne posten fortløpende.
[en: WLTP range for BEV's sold in Norway will be updated in this overview as soon as they are published.]

Siste og mest oppdatert oversikt ligger i dette Google dokumentet som også inkluderer kolonner for aktiv batterikjøling/-varme (TMS-C/TMS-W) + evt varmepumpe:
Alfabetisk oversikt med rekkevidder og forbruk

En rangering etter rekkevidde ligger her:
Rangering etter WLTP kombinert rekkevidde

For både ICE og elbiler er det ulike målemetoder i bruk.
- NEDC (New Europen Driving Cycle) målemetoden kom i 1992 i Europa, men var håpløst urealistisk både for elbiler og for måling av utslipp fra fossilbiler. NEDC ble også brukt i Kina fram til 2021.
Den mest solgte elbilen i "NEDC" epoken var eGolf som hadde 300km NEDC rekkevidde på sin 2. gen  36kWh batteripakke. I WLTP syklusen oppnådde den samme eGolfen 231km rekkevidde. Husk dette når du ser en Finn annonse for en "300km eGolf".
WLTP (kombinert) utgjør i snitt ca 75% av NEDC i gjennomsnitt, dvs 400 km NEDC er ca 300 km WLTP.

- WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ble introdusert i Europa i 2017, og ble pålagt brukt i typegodkjenning for alle nye modeller etter 1. september 2018. Hovedmålsettingen var å ha en mer realistisk metode enn NEDC for å måle utslipp og forbruk fra fossilbiler. Kjøretøy med toppfart over 135 km/t har strengere tester enn kjøretøy med toppfart mellom 91 og 134 km/t. Det betyr at f.eks. varebiler har et "snillere" testregime i WLTP.

-WLTC (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Cycle) kommer som en betegnelse fra Japan og erstatter den ekstremt optimistiske JC08 målemetoden. (JC08 gav langt bedre rekkevidder enn NEDC i Europa). Strengt tatt er WLTC betegnelsen testsyklusene i WLTP, men Japan bruker 3 av 4 testsykluser fra WLTP; by, forsted og landevei og kaller dette WLTC med tilsvarende kortere testlengde.
Antar at WLTP (kombinert) utgjør i snitt ca 85% av JP WLTC rekkevidde.

-CLTC (Chinese Light Vehicle Test Cycle) er den nye målemetoden i Kina som erstatter NEDC. CLTC bruker 3 testsykluser som i Japan; by, forsted og landevei - men gjennomsnittsfarten er enda lavere enn NEDC fordi det er det er simulert mer tomgangskjøring og resultatet er at det målte energiforbruket blir mindre enn NEDC. Det betyr at rekkevidder er enda mer optimistiske enn NEDC syklusen som den erstattet. Antar at WLTP (kombinert) i gjennomsnitt utgjør ca 70% av CLTC rekkevidde (mot 75% for NEDC).

- EPA (fra den amerikanske Environmental Protection Agency) ble introdusert sin nåværende form i 2008 for å måle utslipp og forbruk fra fossilbiler samt en tilpasset, dedikert test av elbiler. EPA regnes for å være mer krevende og enda mer realistisk enn WLTP både for fossilbiler og elbiler. I Sør-Korea har man brukt EPA kombinert med en kuldesyklus i tillegg som gir et enda mer realistisk rekkeviddetall for forbruker.

Ingen av målemetodene involverer bruk av varme-/klimaanlegg i obligatorisk testing slik at innvirkning av f.eks. varmepumpe ikke vil gi noen effekt i utgangspunktet. EPA (og Sør Kora varianten) åpner opp for bruk av tilleggssykluser som involverer varmeapparat (-7 grader) og klimaanlegg (35 grader) slik at effekt fra f.eks. varmepumpe får en innvirkning.

Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerne er pålagt å opplyse, men observerer at noen importører som  ofte bare presenterer delresultater fra WLTP bysyklus i sin markedsføring [- eller når de blir referert fra journalister]. Dette er ekstra ille når man ser at WLTP bysyklus er enda mer urealistisk optimistisk enn den gamle NEDC syklusen.
I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fra EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses til konsumenter (dvs private), men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg - som oftest vil dette tillegget være by/urban syklus - ikke fordi det har en verdi for elbiler, men fordi dette for ICE biler ofte er den syklusen som gir høyest forbruk  - og at det er primært for å måle forbruk/utslipp fra ICE biler at WLTP ble utviklet - med sterk involvering av bilprodusentene i Europa.
Siden det samme kravet ikke foreligger spesifikt for bedriftsmarkedet, så bør man alltid ta rekkeviddeopplysninger for varebiler/yrkesbiler med en stor klype salt inntil det er dokumentert hvilken målesyklus man faktisk legger til grunn. I tillegg vil kjøretøy med toppfart < 135km/t ha et "snillere" testregime i WLTP.

Elbiler bruker mindre energi på bysyklus enn testsyklusen for landeveiskjøring, men det er det kombinerte resultatet som skal brukes for sammenlikning. I virkeligheten vil en bil som stort sett kjører i bystrøk også bruke klimanlegg for å varme/kjøle bilen, man står en del på tomgang i kø osv. (Husk at WLTP ikke tar med forbruk av varme-/klimaanlegg i sine målesykluser som kan bety et tillegg i energitrekk fra batteriet på ytterligere 30-35% i bykjøring og 10-15% på landevei)

WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider). Man kjører 4 testsykluser (by, forstad, landevei og motorvei) som til sammen bare utgjør en kjørelengde på 23,25km i 23 grader med en gjennomsnittsfart på 46,6 km/t. Biler med toppfart mindre enn 130km/t (f.eks. varebiler) kjører lavenergisyklus x2  i stedet for motorvei og oppnår i praksis litt bedre resultat enn de bilene som må igjennom motorveisyklusen, selv om begge blir kalt WLTP kombinert. Biler med toppfart mindre enn 90/t (f.eks. varebiler med fartsbegrensning som enkelte utgaver av e-Transit og e-Vito) kjører lavenergisyklus x3  i stedet for landevei.

Eksempel på resultater fra ulike enkeltsykluser og testprosedyrer. Eksempel Rekkevidder for Nissan Leaf 40kW utgave:
400km - CJ08. Den "gamle" testsyklusen i Japan
389km - WLTP By (urban). Brukes aktivt i markedsføring av noen aktører, også i Norge
378km - NEDC. Gamle metoden i Europa
322km - WLTC (JP). Den nye målemetoden i Japan (bruker 3 av de minst energikrevende 4 sykluser fra WLTP)
270km - WLTP (kombinert). Påkrevd for typegodkjenning i EU og EØS, inkl Norge
241km - EPA. Påkrevd for typegodkjenning i USA og Canada
231km - SK-syklus. Sør-Koreansk syklus som bygger på EPA, men tar i tillegg hensyn til reduksjon ved -7grader


Har satt sammen noen kolonner som følger:
«EPA» og «WLTP komb.» er den de offisielle rekkeviddetallene fra kombinert testsyklus for typegodkjenning ihht til EPA i Nord Amerika og WLTP i Europa.
«Praktisk rekke.» betyr Praktisk Realistisk rekkevidde når man kjører på langtur og skal hurtiglade etter 1.gang; ideelt sett bør man ikke lade til mer en 80% og normalt starter ladesesjonen når man er nede på et sted mellom 10 og 20% søik at man unngår farlige situasjoner når batteripakken begynner å gå mot null.
«Pendling» er nå samme som praktisk realistisk rekkevidde mellom ladestopp på langtur, dvs ca 65% av max  teoretisk rekkevidde.
«Pendling vinter» er utledet av med reduksjon pga høyere energiforbruk, lavere effektivitet og det faktum at batteriet gradvis reduseres. Det er denne rekkevidden som gir best pekepinn på om elbilen har nødvendig rekkevidde til daglig pendling året rundt selv om den er brukt.
«vinter» er basert på "mild vinter" fra -5 til +5. I kaldere vær vil rekkevidden ytterligere forringes.

Utdrag av sortert WLTP komb rekkevidde (skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)

år   Merke    Modell WLTP komb. EPA pendling Kommentar
TEL TYP TEL sommer vinter
________________________________________________________________________________________________________________________
2024 Lucid Air Dream Range AWD 19" | AWD | 883 | 883 | 837 | 820 | 560 |
2022 Mercedes-Benz EQS sedan 450+ (108) | RWD | 783 | 711 | 563 | 590 | 405 |
2023 Fisker Ocean Extreme AWD 20" | AWD | | 707 | | 540 | 395 |
2024 Peugeot E-3008 (98) 2WD Long Range | FWD | | 700 | | 600 | 450 |
2022 Mercedes-Benz EQS sedan 450 4Matic | AWD | 710 | 660 | 547 | 570 | 400 |
2024 Lotus Emeya | AWD | | 650 | | 525 | 390 | ubekreftet WLTP
2022 Mercedes-Benz EQS sedan 580 4Matic | AWD | 692 | 647 | 547 | 545 | 375 |
2023 Tesla Model S LR MY23 | AWD | 723 | 634 | 604 | 560 | 430 |
2023 Tesla Model 3 LR AWD MY22 | AWD | 678 | 629 | | 550 | 405 |
2022 Mercedes-Benz EQE sedan 300/350 (89) | RWD | 645 | 625 | | 515 | 355 |
2024 Renault Scénic E-Tech Electric EV87 | FWD | | 620 | | 530 | 370 |
2023 Polestar Polestar 2 LR Single (78) | RWD | 654 | 615 | | 555 | 370 |
2023 Hyundai Ioniq 6 LR RWD | RWD | 614 | 614 | 581 | 570 | 430 |
2023 BMW i7 eDrive50 (102) 19" | RWD | 612 | 612 | | 520 | 390 |
2024 VW ID.7 Pro RWD (77) | RWD | 615 | 611 | | 470 | 340 | ubekreftet WLTP
2021 Ford  Mustang Mach-e ER (91), 18" | RWD | 610 | 610 | 499 | 525 | 370 | Netto utvidet fra 88 til 91kWh H1 22
2024 Fisker Ocean Ultra AWD | AWD | | 610 | | 465 | 340 |
2024 Lotus Emeya S | AWD | | 610 | | 495 | 365 | ubekreftet WLTP
2022 Tesla Model S Plaid | AWD | 695 | 600 | 560 | 500 | 405 |
2022 Mercedes-Benz EQS sedan 500 4Matic | AWD | 645 | 600 | | 515 | 360 |
2023 Lotus Eletre | AWD | 600 | 600 | | 485 | 360 | ubekreftet WLTP
________________________________________________________________________________________________________________________
år   Merke    Modell                             WLTP komb.   EPA   praktisk/realistisk      pendling       Kommentar
                                            TEL  TYP  TEH            sommer   vinter        sommer  vinter               
________________________________________________________________________________________________________________________


Erfaringer etterhvert med WLTP er at det ofte er en grei indikasjon på tørt sommerføre og flat vei, men fortsatt gir EPA syklusen fra Nord-Amerika et enda bedre og mer realistisk bilde - ikke minst fordi EPA målesyklusen har  egne krav for elbiler. Elbilen lades til 100%, står fulladet over natten og kjører EPA bysyklus kontinuerlig inntil bilen ikke lengre har energi igjen til å fortsette syklusen. Deretter lades bilen til 100%, står fulladet over natten og kjører EPA landeveissyklus kontinuerlig inntil inntil bilen ikke lengre har energi igjen til å fortsette syklusen (unntak er Tesla som beregner EPA til batteriet er tomt, selv om den ikke har nok energi på sluttfasen for å opprettholde farten  til syklusen. Dette medfører at Tesla oppgir noe høyere EPA beregning enn konkurrentene). Snittet av disse to testene er det som normalt utgjør det offisielle EPA testresultatet. Produsentene kan kjøre flere tester f.eks. med klima på og/eller kuldetest for å finjustere resultatet - eller produsenten kan velge å nedjustere verdiene for å være på den sikre siden slik f.eks, Ford, Audi og Porsche har valgt.

Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

Se også TEK.no sin artikkel om WLTP målemetoden:
https://www.tu.no/artikler/hvorfor-wltp-egentlig-ikke-forteller-deg-hvor-lang-rekkevidde-bilen-har/519141

Electrive om samme tema:
https://www.electrive.com/2022/05/23/how-wltp-range-is-really-calculated/

Merknad vedr oppgitt forbruk fra WLTP og EPA: Begge disse målemetodene inkluderer ladetap under tilførsel av energi under lading og ikke bare selve energiforbruket.
Eksempel: man har kjørt 100km og forbrukt 14 kWh. Når man lader bilen trekker man kanskje 15kWh hvorav 1kWh går tapt i varmgang og netto tilført batteriet er 14 kWh. WLTP forbruket skal da regnes som 15kWh/100km selv om bilen netto bare brukte 14kWh på kjøreturen.

________________________________________________________________________
  • "Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) + tekniske data for nesten alle elbiler.
  • Pris i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på forholdet mellom norsk pris og pris i Nederland
#39
Invitasjon til årsmøte i Rogaland elbilforening
Rogaland elbilforening inviterer til årsmøte og medlemskveld med faglig påfyll om elbilmarkedet, prosjektet Hjem-Jobb-Hjem og visning av Hyundai Ioniq fra Sven Kvia AS.

•   Tid: Onsdag 19. april kl. 17:30 – 20:00
•   Sted: Park2020, Forusparken 2, 4031 Stavanger

Program:
•   Enkel servering før møtestart
•   Innledning ved Petter Haugneland i Norsk elbilforening med oppdatering på elbilpolitikken og elbilmarkedet i Norge og Rogaland
•   Årsmøtet
•   Prosjektet HjemJobbHjem
•   Visning av Hyundai Ioniq fra Sven Kvia AS

Forslag til agenda for årsmøtet:
1.   Godkjenning av innkalling
2.   Valg av ordstyrer
3.   Valg av referent
4.   Behandle årsmelding
5.   Valg av styremedlemmer
6.   Valg av valgkomite

Stemmerett på årsmøtet forutsetter gyldig medlemskap i Norsk elbilforening og bostedadresse i Rogaland.

Har du lyst å bidra?
Vi søker etter engasjerte elbil-eiere som kan være interessert i å bidra i styret. Meld din interesse til rogaland@elbil.no før årsmøtet. Styremedlemmer kan få mulighet til å delta på Norsk elbilforenings landsmøte 5. - 7. mai på Lillehammer.

Velkommen!
Hilsen styret i Rogaland elbilforening
#40
Rogaland elbilforening / Husk medlemskvekd på Avaldsnes onsdag 16/11
onsdag 16. november 2016, klokken 05:08
Husk medlemskveld på Avaldsnes
"https://www.facebook.com/events/973923476086672/?ti=cl"

Medlemsmøte om hjemmelading og smarthus

Rogaland elbilforening inviterer til medlemsmøte om hjemmelading og smarthus.

Tid: Onsdag 16. november kl.19:00Sted: Visnes Grendahus,Visnesvegen 371, Avaldnes

Futurehome kommer for å snakke om smarthus og koblingen til elbiler.

Elbilhjelpen demonstrerer hjemmeladestasjoner.

Meld deg gjerne på arrangementetpå Facebooksidene til Rogaland elbilforening

Velkommen!

Hilsen styret i Rogaland elbilforening
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA