Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3 ... 121
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: FRP mater død hund - fossilbil i 2025
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 08:45 »
Her er en artikkel om hva som skjer neste halve året...og så er det 3 år til etter det før 2025...
NIO med 1000km rekkevidde....tror det ikke før jeg får CD.
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-vi-venter-spent-pa/73923989

NIO med 1000km kommer og hadde RSA vært imortør ville den bli annonsert med 1100km rekkevidde.
Bare husk målemetoden: kineserene bruker NEDC, RSA bruker "WLTP urban" mens europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) sannsynligvis lander på rundt 650km (men du kan vente til du får CD  ;)...)

2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Naf ladetest
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 00:04 »
En ting jeg ikke har fått helt med meg når det gjelder WLTP.
Er det produsenten selv som tester WLTP, eller er det en tredjepart?
Hele dieselgate gikk jo ut på at VW fant en metode for å fuske til seg bedre resultater, finnes det noen fare for at det samme kan skje med elbiler?
Det er produsentene selv som tester WLTP:

WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider).
Man kjører bare 4 testsykluser i et testlaboratorium som til sammen utgjør 23,25km i 23 grader med en gjennomsnittsfart på 46,6 km/t uten bruk av varme/klima. Syklusene inneholder stopp, akselerasjon og bremsing. Matematiske modeller vil bli brukt til å beregne forskjeller i energiforbruk for ulike utstyrsnivå.

De 4 deltestene som inngår i europeisk typegodkjenning består av 1/4 bykjøring (opptil 56,5km/t - veldig lik NEDC bykjøring), 1/4 forstadskjøring (opptil 76,6km/t), 1/4 landeveiskjøring (opptil 97,4km/t) og 1/4 motorvei (opptil 131 km/t). De bilene som ikke kan kjøre fortere enn 130 km/t gjentar landeveiskjøring 2 ganger.
Det kombinerte WLTP testresultatet av de 4 testene blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den fra fulladet til den ikke lengre har energi nok til å fortsette testen.

Her er det opp til kreativiteten til hver enkelt produsent om hva man definerer som teoretisk rekkevidde: når bilen viser 0% i instrumentpanelet eller man kjører (i teorien) bilen helt tom (slik gjør sine NAF tester); i sistnevnte tilfelle har bilen strengt tatt ikke nok energi til å holde den farten WLTP syklusen krever på de siste km.

Strengt tatt er det liten risiko for produsentene og "skryte på seg" WLTP helt til null fordi de som ser at SIN bil gjør det godt er mer fornøyd med å skryte av resultatet til null enn hva man egentlig oppnår selv i praksis (hvor man ikke kjører til bilen er tom og må ha bilredning)...

Det er kun dieselbiler som kan bli etterprøvd av et 3.parts organ for "RDE" - Real Driving Emission. Disse RDE-testene måler utslipp av skadelige stoffer, for eksempel svevestøv og nitrogenoksider (NOx), under kjøring på vei. Ved hjelp av denne metoden fastsetter man gjennomsnittlige utslippsverdier som kan forventes ved vanlig bruk. Dersom RDE tallet for en dieselbil overstiger utslippsverdien fra WLTP kombinert med mer enn 2,1 for NOx og 1,5 for partikler, skal RDE verdien brukes. Tilsvarende "Real Driving Efficiency" finnes ikke for elbiler.

3
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 00:18 »
...
Vil tro de kommer med WLTP ganske snart. De bruker NEDC fordi det brukes i Kina. Håper RSA ikke bruker trikset med urban WLTP når rekkevidden kommer.
...
WLTP kombinert (som kreves for typegodkjenning i Europa) landet på 400km, men RSA bruker WLTP urban aktivt med å angi WLTP 400-528km slik at de fortsetter med med desinformasjon fra importørhold.

Konkurrentene forteller om WLTP kombinert på samme måte med f.eks. ulikheter i dekkdimensjon. (Forøvrig: WLTP urban landet på 528km for Tang, NEDC på 505km som egentlig viser hvor misvisende WLTP urban er....)

4
BMW Canada antyder en EPA rekkevidde på 475km for både i4 40 og iX 50.
https://www.bmw.ca/en/home.html

I Google dokumentet i første post kan man finne WLTP kombinert (altså typegodkjent), EPA, NEDC og WLTP urban - når slik informasjon er tilgjengelig. Her er det også informasjon om aktiv batterivarming/-kjøling mv.

Siste oppdatering av Google dokumentet ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

5
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 10:11 »

...Plaid er ca 630 km og Plaid+ ca 840 km i følge nettsidene til Tesla....
Disse rekkevidden er iht til EPA og ikke WLTP; de har med liten tekst: "Spesifikasjonene som vises er amerikanske enheter". Sammenlikner man norske og canadiske sider (EPA i km er oppgitt på kanadiske) så er det mer tydelig.

6
Da er lanseringskalenderen og tekniske data oppdatert, nå i juni omfatter dette selvfølgelig BWM i4 og iX.

Det begynner å bli mer og mer vanlig med hengerfeste på elbiler; fra Google dokumentet i første post kan man selv filtrere på dette.

For de elbiler hvor mer komplette prislister er tilgjengelig har det en stund blitt inkludert typiske salgspriser eks MVA levert fra forhandler på Østlandet, men med inkludert (hvis mulig): metallic, oppv framseter, oppv ratt, navigasjon, ryggekamera, tilk. smarttelefon, varmepumpe, adaptiv cruise, vinterdekk, hengerfeste >750kg.

Hvis det skulle komme MVA på elbiler for verdi over 600 000 NOK, så vil det dukke opp hva det innebærer som typisk salgspris i kolonnen "22 typ pris" (2022 typisk salgspris) - men kun dersom verdien overstiger 600 000.
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

7
I kjølvannet av NAF/Motor sin rekkeviddetest sommer 2021 håper jeg de snart publiserer detaljer for hver modell om når elbiler mistet motoreffekt og når de viser 0% / 0km slik at tall i første post for pendlerrekkevidde og praktisk rekkevidde kan «kalibreres».
Som vanlig fra NAF sine tester savner jeg en presentasjon i et forbrukerperspektiv om praktisk rekkevidde, men for all del er alt de tar med i testingen etter hvert blitt bra ettersom de tar med flere erfarne elbilister som testsjåfører. I motsetning til de første testene har de nå f.eks. med informasjon om dekkdimensjoner og -produsent.

Ellers strømmer stadig på med nye tall fra WLTP testsyklus, de aller siste BMV i4, iX, Volvo C40 og BYD Tang.

For BYD prøver fortsatt importen RSA Bil å forvirre kjøpere med å trekke fram WLTP urban syklus. Den bevisste desinformasjonen til RSA Bil blir tydelig når de på sine nettsider skriver:
«NEDC var den gamle målemetoden og testsyklusen som alle bilprodusenter brukte tidligere for å angi forbruk og CO2-utslipp. Dette var en svært optimistisk målemetode, og de aller fleste opplevde at disse tallene stemte dårlig med virkeligheten.
WLTP gir riktigere bilde Den nye WLTP-målemetoden er mye mer realistisk og treffsikker, og det er ikke uvanlig at elbilbrukere melder om bedre rekkevidde i praksis enn det oppgitte WLTP-tallet.
WLTP er altså mer realistisk enn NEDC. Ganske enkelt, men fortsatt er det flere elementer å ta stilling til. WLTP-syklusen består igjen av flere forskjellige tester. Noen av disse passer ikke helt optimalt med norske forhold. Et viktig poeng her er for eksempel at kjøresyklusen i WLTP Combined, som er mye brukt som kombinert—tall i markedsføring, også omfatter kjøring i hastigheter opptil 130 km/t, noe som er urealistisk og forbudt på norske veier. WLTP-syklusen Urban/City er en annen variant, som erfaringsmessig stemmer bedre med et normalt bruksmønster. ….»

Dermed oppgir RSA Bil tall fra WLTP urban som er enda mer optimistiske og urealistiske enn NEDC, men legger det frem som om dette er mer realistisk. Med andre ord en veldig bevisst desinformasjon.

De "glemmer" også at WLTP kombinert er påkrevd for typegodkjenning i Europa.

WLTP kombinert testen består av 4 testsykluser som til sammen utgjør en kjørelengde på 23,25km i 23 grader med en gjennomsnittsfart på 46,6 km/t. Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den fra fulladet til den ikke lengre har energi nok til å fortsette testen. Varme og klima brukes ikke i testen (dermed ingen effekt med varmepumpe).

I Google dokumentet i første post kan man finne WLTP kombinert (altså typegodkjent), EPA, NEDC og WLTP urban - når slik informasjon er tilgjengelig. Her er det også informasjon om aktiv batterivarming/-kjøling mv.

For de som synes alle forkortelsene er vanskeligere å forstå i Google dokumentet (naturlig nok siden dette er et eget "stammespråk"), så har jeg prøvd å forklare disse under en egen flik som heter "kommentarer".
Siste oppdatering av Google dokumentet ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.mars 2021)
« på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 00:16 »
Oppsummering av prisendringer mellom Norge og NL i april og mai:

Nye sammenlikninger omfatter nå:
-   Audi Q4 e-tron (som krevde omfattende sammenlikning for å få samme utstyr: NL sin Launch Edition Advanced utgave av 50 quattro var den som hadde mest sammenfallende utstyrsnivå med den norske Advanced utgaven med noe tillegg på den norske. Uvanlig at det ikke er den norske modellen som har mest utstyr).
-   Hyundai Ioniq 5 LR e-AWD
-   Kia EV6 GT-Line LR AWD
Modeller som selger dårlig i Norge er tatt ut.

Øvrige endringer
-   Tesla Model 3 SR+ gikk kraftig ned i pris i Norge samtidig som prisen gikk opp i NL. Uten tvil et markedstrekk kun for Norge.
-   Lexus U300e gikk ned i pris under det nivå den opprinnelig ble lansert med og mer enn reverserte «koronaprisøkning» i april i fjor som utvilsomt var et dårlig trekk
-   VW ID.3 Pro Performance, VW ID.4 Pro, Volvo XC40 og Audi e-tron 55 (classic) fikk alle en prisnedgang i Norge.
-   Polestar 2 i nye modellutgaver gir en negativ prisutvikling i forhold til NL.
-   BMW i3 har uendret pris i Norge, men DAB radio ble standard i NL og i praksis en liten negativ utvikling.

Ti på bunn er «som vanlig» Tesla Model S og X, Kia e-Soul og e-Niro, Volvo XC40, Skoda Enyaq iV 80, Volvo XC40, Jaguar I-Pace, Renault Zoe og Opel Corsa-e pluss nykommeren Kia EV6.

Ti på topp har som før Lexus U300e, Mazda MX-30, MG ZS, Hyundai Ioniq (classic), Tesla Model 3 (LR og SR+), MB EQC og Ford Mustang Mach-e, men har fått overraskende følge av VW ID.3

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
[/quote]

9
F-150 Lightning / Sv: FORD F-150 electric pickup
« på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 09:49 »
...
Virker å være en genial bil, selv om jeg ville foretrukket at den var smalere...og heller enda lenger...for smale veier...

Det er vel mer sannsynlig at Ford Ranger "EV" kommer til Europa og ikke F150 ;)
https://pickupand4x4.co.uk/next-gen-ranger-goes-electric-as-ford-commits-1bn-to-its-ev-future/

10
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Onsdag 26. Mai 2021, klokken 22:56 »
..Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. Men de nevnte ikke noe om det ville bli en listet konfigurasjon eller noe de kan tilby per kundeønske.. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html
...

Jeg ble nok lurt av pressemeldingen fra Toyota som forteller at bare lengste utgave av PoAce City Verso electric (den 4. av disse firlingene) kommer i personbilutgave; men det gjelder nok bare Toyota.
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/toyota-proace-city-electric-leverer-praktisk-nytte-med-null-utslipp-3096637

11
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Tirsdag 25. Mai 2021, klokken 22:05 »
Oversikten din er kjempe bra, Finnøy. Det er kort utgave som er aktuell for oss. Har fått bekreftelse fra Opel Norge at Combo-e kan fåes i L1 og syv-seter, samme som Vauxhall Combo-e i UK. Så det stemmer ikke at det bare er voksenutgaven (L2) som vil bli tilbudt. :)

https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html

Oddsene er vel at det blir små detaljer som skiller Opel Combo-e, Citroen e-Berlingo og Peugeot e-Rifter men mulighet til syv seter i kort utgave vil utgjøre stor forskjell for oss.

Det ser ut til at disse bør klare over 150 km som nedre rekkevidde i dårlige kjøreforhold på vinteren.. iflg. CitB59El. Og i din oversikt er det beregnet til 147 km med pendling. Bare lurer på om vi vil kjenne for ofte på rekkeviddeangst med ett kjøremønster som beskrevet i det forrige innlegget mitt. Prøver bare å forestille meg worst case scenario uten ladding underveis. :)

Så bra at det er kommet mer konkret informasjon, takk for link  :+1:

Mine beregninger på "pendlerrekkevidde" er egentlig ment på hvor dårlig rekkevidden kan bli på en dårlig dag slik at 70+70 burde gå, men jeg liker å se resultater fra prøvekjøringer når bilen faktisk kommer.

12
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Tirsdag 25. Mai 2021, klokken 18:43 »
WLTP kombinert rekkevidden er ca 270km (275km på varebil). Litegrann bedre enn kommende Renault Kangoo E-Tech/Nissan e-NV250 Evalia(?)/Merces eCitan Tourer/EQT (trillinger). Er "gammelt" nytt for de som har fulgt med på "Lanseringskalender for elbil" ;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Min variant av praktisk rekkevidde ligger i rekkeviddetabellene (noe tilsvarende EV database, men bruker eget grunnlag):
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Citroën ë-Berlingo/Peugeot e-Rifter/Opel e-Combo Life/Toyota ProAce City Verso electric blir firlinger med 7 seter og mulighet for 750kg henger.

Personbilutgaven(e) kommer sannsynligvis bare i lengste utgave.

13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
« på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 22:51 »
De første 18 Ioniq 5 er registrert i dag i henhold til elbilstatistikk.no. Spennende dager..

Ofte demobiler til forhandlerne som kommer i starten; den det betyr at det kan bli mulig å både se og ta på en Ioniq 5 ;)

14

Model Y sr ser ikke ut til å bli no men får se når Berlin er oppe men de gjør nok som med model 3 og kun kommer med LR i første omgang.
...

RWD utgaver av Model Y har vært litt av og på, men LR RWD de hadde en god stund i konfigurator ble aldri realisert:
https://insideevs.com/news/485456/tesla-cancels-model-y-long-range-rwd-version/

Model Y SR RWD ble faktisk levert til noen kunder før den ble stoppet av "sjefen sjøl" pga rekkevidde. Likevel ikke umulig at den dukker opp igjen som SR Plus for en lavere priset innstegsmodell.

15
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 07:56 »
Når en pakker så har en sjeldent løse leca-kuler, sånn at du får benyttet alle kriker og kroker. Blir jo ofte bager, som ikke er så forskjellige fra bananesker. Ser at ID4 er som skapt for disse eskene - alternativt kan en si at Tesla-Bjørn her har overgått seg selv i å tetrisiere eskene på en perfekt måte...selv om jeg synes fremsetene var veldig langt fremme....men selvsagt ikke for en slank fyr på 173cm.
Når det er sagt er jeg veldig overrasket over hvor stor plass det er.

Er enda verre med soul som egentlig er en ganske liten bil men pakker mye banan esker pga den firkanta formen  :P

Tja, Soul'en pakker enormt mye i praksis og tar mye i høyden selv om den ikke er så lang. Måtte pakke om et studentflyttelass fra Model 3 til Soul for å få med alt i én runde.

Sider: [1] 2 3 ... 121