Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3 ... 115
1
ë-Jumpy/ë-SpaceTourer Business / Sv: ë spacetourer
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 00:01 »
Jeg fikk høre dette fra en kar som hadde forespurt om personbilvarianten hos en Toyota-forhandler. Dessuten ser jeg at Toyota kun har varebilvarianten på sine nettsider. Det blir ikke referert til noe personbilversjon der, hverken nå eller senere. Pressemeldingen er fra mai, så her kan Toyota ha endret oppfatning. Møller har jo f.eks. besluttet å ikke ta inn elektrisk Transporter da den blir for dyr, selv om pipa hadde en annen lyd tidligere i år.
...
Det kan jo også være at PSA ikke vil selge personbilutgaven til Toyota og beholde denne delen av markedet for seg selv.

Men nå er i alle fall Toyota offisiell med sin personbilvariant for de som fortsatt trodde den ikke kom:
https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2021/proace-verso-electric.json

2
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 20:51 »
Ser veldig trangt ut der lengst bak.

Trangt for en voksen, men er nok OK for barn.

3
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 20:47 »
Nye videoer av løsningen når setene er nedslått:

https://twitter.com/DriveTeslaca/status/1350497229111320576?s=19

Da har de en tanke med å kunne levere "flatt gulv" i alle fall. Takk for deling!

4
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 14.jan - 2021)
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 23:34 »
WLTP typegodkjent rekkevidde

Det er nå 3 år siden EU innførte WLTP som erstatning for NEDC ved typegodkjenning av nye biler. En typegodkjenning som også støttes av Norge, Island, Sveits og Storbritannia.

Selv om hovedhensikten er å få et sammenliknbart resultat for utslipp og forbruk for ICE biler, brukes samme testmetodikk også for elbiler.

For elbiler betyr det at man må gjennom 4 ulike testsykluser som til sammen tilsvarer en strekning på 23,5km (mot NEDC sine 11) i en temperatur på 23 grader uten bruk av varme-/klimaanlegg.

Det kombinerte WLTP testresultatet blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den tom fra strøm fra full til null kapasitet.

Dessverre synes noen markedsførere og importører at det typegodkjente WLTP kombinerte tallet er for lavt for «sine elbiler» og bruker delresultat fra én av syklusene som «oppgitt WLTP rekkevidde». Personlig synes jeg dette er bevisst villedende markedsføring som burde blitt slått hardt ned på fra Forbrukerrådet og forbrukerorganisasjoner.

Hva er egentlig rekkevidden til en elbil?
- Er det hvor langt du kan trille bilen fra batteriet er helt fullt fram til bilen ikke går videre?
- Eller er det så langt elbilen normalt kan kjøres i trafikken med varme/klima på og fortsatt ha en liten reserve igjen?

Det brukes flere beskrivelser på rekkevidde, bl.a.: Teoretisk, effektiv, faktisk og praktisk rekkevidde

Teoretisk er grei: NEDC, WLTP og EPA er alle bare teoretiske rekkevidde basert på en gitt målesyklus.

Effektiv synes ofte å beskrive den rekkevidden noen klarte å kjøre i vanlig trafikk fra fullt batteri og til det er tomt og bilen stopper.

Faktisk mener jeg bør være den rekkevidden man oppnår ved å kjøre i vanlig trafikk med varme/klima fram til man har min 5% igjen; den status da «skilpaddemodus» eller redusert effektmodus slår til. Kjører man videre så er det en fare for egen og andres trafikksikkerhet. De testene «TeslaBjørn» utfører i sin 90km/t test og stort sett fram til han avslutter for å lade er nær en faktisk rekkevidde.

Praktisk mener jeg er den korteste normalrekkevidden man må påregne uten å få «rekkeviddeangst»; altså hvor kort faktisk rekkevidde man har sommer og vinter. Dette gir en realistisk forventning som selvfølgelig lett kan overgås på en god dag, men selv for «fanboys» et er greit å ha en realistisk forventing også til en dårligere dag mhp vær, temperatur og topografi.

5
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 23:01 »
Det kan høre ut som du har innspill til de 412 km i regnearket til Finnøy...i det minste fikk vel lobbyistene i baksetet varme i baksetet noe av veien?

Jeg prøver å presentere en mer "realistisk" rekkevidde for "commuting", dvs - jobbpendling for de årene vi ikke har hjemmekontor pga Corona- tar dessverre ikke høyde for flere dager med vampire drain og kaldt batteri ;)

En mengde nye elbilister i år som kommer rett fra ICE og opplever at de ikke får sin "lovede rekkevidde" om vinteren i sin nye Audi, VW, MB, Polestar, Renault, Skoda, Maxus, Tesla osv.

Enda flere blir det på tampen av 2021. Med mer realistisk forventning (som selger og importør dessverre bare opplyser om i liten skrift) så hadde det vært færre misfornøyde elbileiere.


6
Euniq 5 / Sv: Tester
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 22:20 »
...
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.
...

For en stor bil med typegodkjent WLTP kombinert rekkevidde på 260km er dette meget bra effektivitet, men du kjørte ikke ned til de siste 90% som jeg vil anbefale at man ikke gjør i praksis; dvs du kan regne praktisk minst 10% kortere rekkevidde. (Prøv i praksis , og du vil forstå hva jeg mener).

Hadde den vært typegodkjent for 356km som RSA importøren prøver å lure forsamlingen til å tro, så hadde det vært katastrofalt dårlig effektivitet...

Jeg holder tilbake lovordene om Maxus/BYD elbiler fram til importør RSA blir ærlig om WLTP rekkevidden elbilene deres er typegodkjent for i Europa.

7
Mach-e / Sv: Oppgradere til 19 tommere på RWD
« på: Mandag 04. Januar 2021, klokken 16:08 »
Noen som vet om man kan velge å få levert RWD med 19’ hjul i stedet for 18’ og hva det koster ekstra evt?
Går ikke an å velge i konfigurator på nett..

Du kan sikkert avtale med forhandler før utlevering.
Merk at 19" kan medføre lavere rekkevidde.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.des 2020)
« på: Lørdag 02. Januar 2021, klokken 23:51 »
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Audi e-Tron fulgt av e-Soul erobrer bunnplassene. Enyaq fikk en liten forbedring i bunn,

Siden sist har det skjedd endringer hos Hyundai, e-Soul og ID.4

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

9
Wow! Det der er fantastiske oversikter! Hadde det vært for mye å ta med taklast på elvarebilene? Mener det var en og annen som ikke kunne ha taklast.

Da er oversikten over elvarebiler 2021 oppdatert med taklast.

Komplett oversikt finner man alltid via første post her på Lanseringskalenderen for elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

10
EQV - Vito Electric / Sv: Tester EQV
« på: Onsdag 30. Desember 2020, klokken 13:02 »

11
Wow! Det der er fantastiske oversikter! Hadde det vært for mye å ta med taklast på elvarebilene? Mener det var en og annen som ikke kunne ha taklast.

Generelt kan de minste ha taklast; for de større er det mangel på tilgjengelig informasjon som gjør det vanskelig.
Jeg skal komme oppdatering som taklast for de som har informasjon tilgjengelig.

12
Det er ikke bare et større utvalg av personbiler som kommer i elbil form i 2021, også utvalget av elvarebiler begynner å endelig å bli større.

Det er særlig PSA gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og samarbeidspartner Toyota), men tildels også Renault med sine samarbeidspartnere (Mercedes Benz og muligens alliansepartner Nissan) vil vise igjen.

Maxus vil vise flere muskler med e-Deliver 9 som overtar etter den aldrende EV80 etter sin gode start med e-Deliver 3 som er kompakt i bredde og høyde, men tar det igjen i lengde og godt utnyttet lastevolum. (Den trenger absolutt ikke drahjelp av overivrig importør som fokuserer mer på en av WLTP del-syklusene enn WLTP syklus for typegodkjenning som SKAL brukes. I neste omgang gir det heller misfornøyde kunder og negativt omdømme for elbiler/elvarebiler generelt når rekkevidden blir betydelig dårligere enn hva markedsfører publiserte)

Først og fremst er det de minste og mellomstore som virker som reelle alternativer til ICE varebiler både mhp pris og rekkevidde – her får de god drahjelp av storvolumsatsing fra personbiler som gir bedre tilgjengelighet og priser på drivlinjer og batteri. Blant de store varebilene dessverre ser ut til å være en trend å fortsatt holde seg til lavvolumsproduksjoner med høy pris og relativ små batterier/rekkevidde og fokus på «the last mile»

13
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 21:48 »
..
Ja, horhandlere skal man ikke stole på ;)

Heller ikke stavekontroll i office 365 ;)

14
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 11:12 »
Standard Range RWD. Forhandler som hevder bilen kommer i mars-april.

Fikk du det skriftlig fra forhandler i kontrakten?

Jeg har selv vært i kø'er for Ampera-e, Kona og e-Niro og der ble det et meget stort sprik fra hva importør/forhandler sa initielt og det som faktisk ble utleveringstid til slutt. Er dermed meget skeptisk til optimistiske prognoser.

15
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 09:28 »
Reserverte 25.nov. i år. Estimert utlevering mars-april.

Hvilken utgave har du bestilt?

Den eneste kontrakten jeg har sett har estimert levering 1.juni 2021 (gjelder First edition reservert 18. nov 2019 og bekreftet til ordre kort tid etter at dette ble åpnet 17. sept 2020)

Sider: [1] 2 3 ... 115