Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TB

#3391
Lading / Sv: ladekabel
søndag 30. mars 2014, klokken 23:31
Var det ikkje rapportert om at kabler frå Electric Vehicle Institute AS ikkje likte Norsk IT nett?
Har lest noko om dette... at det starta og lade, og så stoppa lading pga. feil med jord, som i IT nett ikkje var reelt feil..

Men, klart - kan vere kabel er defekt - håpar ny virkar som den skal.
#3392
Slik eg forstår stoppa du ved Kjellstad Hurtigladestasjon, Lier, E18 ved Max Hamburger
Det er Grønn Kontakt som eig denne hurtiglader. Pris mellom 100 og 92 uten ladekort.
Her er det to stk  CHAdeMO.

På andre sida av E18 finnes Buskerud Bilsenter Hurtigladestasjon, Lier, Vestre Linnes vei 7
Her er det i følge ladestasjoner.no enkeltlading med SMS kr 40 for ein lading.

Men, det er klart - det kan sikkert vere kø der prisen er kr 40.

Eit betre alternativ kan vere Fortum Hurtigladestasjon, Liertoppen, Drammensveien 201
Enkeltlading SMS eller ladekort: kr 2,50 pr minutt. Om det brukar og vere kø her kjenner eg ikkje til.
#3393
Sitat fra: Terolsen på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:10
Veldig dumt at man må kjøpe med høyttalere

Hmm? Ser ikkje at bagasjeskjuler blir levert med høyttalere? Ang. prisen skulle ein tru dette, men vises ikkje på bilde? Henta frå http://www.citroen.no/webshop/

SitatDette bagasjetrekket består av en plate med sort stoff.
Denne fastmonterte bagasjeskjuleren er uunværlig for å unngå at de ting som ligger inne i bilen virker
tiltrekkende på tyver.

Pris er 2 809,- inkl. moms og montering. Montering er svært enkelt  ;D
#3394
Lading / Sv: Hjemmelading av Leaf - strømproblemer
lørdag 29. mars 2014, klokken 09:03
Sitat fra: elvedalen på fredag 28. mars 2014, klokken 14:36
Etter å ha fått problemet tilbake med grønn og Orange blinking, byttet jeg til kontakten inne på badet (vindusveien) da virker den uten problemer, kan det være noe med den nye kursen jeg fikk montert? så nå må jeg snakke litt med montøren.

Om ny kurs bruker t.d. L1 og L2, så kan kurs på badet bruke L2 og L3. Ved feil jordfeil på L1 vil du oppleve denne effekt. Det kan bli løyst (midlertidig) ved og endre fordeling i sikringsskapet (av elektriker).

Men, om feilen flytter seg til annan fase er du like langt.
#3395
Volkswagen VW / Sv: "BUG" i regenererings modus
fredag 28. mars 2014, klokken 21:06
Sitat fra: eddiex på tirsdag 25. mars 2014, klokken 16:57
På E-UP er det slik at om batteri er fullt, vil den ikke regenerere og da heller ikke bremse.

Dei fleste elbilar har denne funksjon. Alternativet er og aldri lada batteri heilt opp, slik at det alltid er plass til litt ekstra.

Meinar at tog har løyst dette med at overskot av energi (som ikkje kan gå inn på kjøyreledningen) går over i varme på taket av lokomotivet. Det fine er at elbilar alt har ein slik "varmeomn" - bremseskriver  ;D
(Tog har og mekaniske bremser, men langvarig bremsing er uheldig.)

Alternativ kan du skru opp varmen i kupeen, så vil du raskt få "plass" i batteriet ditt, og kan regenerere  som normalt.  ;D
#3396
Volkswagen VW / Sv: "BUG" i regenererings modus
fredag 28. mars 2014, klokken 20:59
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 27. mars 2014, klokken 13:16
Ikke enig med deg.
Min kone pendler 3 mil til skolen på vanlig landevei. Da har hun et motorforbruk på ca 16 og regenerer ca 4.

Hugs på at energien som blir regenerert må komme frå batteriet. Tenk på dette som "for mykje fart", som bilen må "kvitte" seg meg.
Det er betre og lade opp batteriet, enn og varme opp bremseskiver, som på fosilbil, men enno betre og ikkje ta ut denne energien frå batteriet.

Skal du over en høgde blir det "lagra" energi som vil komme igjen når du skal ned igjen. Du kan her velge og trille, og bruke lite energi - eller regenerere. Om bakken er bratt vil farten bli for høg til at det er forsvarleg og trille heile vegen ned. Dermed vil regenerering vere eit betre alternativ enn bøter eller ulukke.

Skal du stoppe vil det beste vere og trille til bilen stoppar, uten regenerering - ein gradvis reduksjon i farten.
I tett trafikk kan dette føre til andre bilførere blir aggressive.

Regenerering gjer det dermed enklare bruke bilen uten spesielt kurs for kjøyrestil. Ein del av den energi som er "kasta vekk" vil bli lada inn igjen.
#3397
e-up! / Sv: Erfaringer med sommerdekk/felg fra Møller
fredag 28. mars 2014, klokken 20:42
Vinterdekk har mjuk gummi, som gir mindre lyd. Sommerdekk er laga av hard gummi, som gir mindre rullemotstand, men meir lyd.
#3398
Sitat fra: Terolsen på fredag 28. mars 2014, klokken 16:40
Jeg prøver et dumt spm. Finnes det en hattehylle for I-Miev?

Ja det finnes...  ;D sjå her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8293.0.html
#3399
e-up! / Sv: Dårlig kvalitet med handsfree
onsdag 26. mars 2014, klokken 23:21
Sitat fra: SebastianSandtorv på onsdag 26. mars 2014, klokken 19:21
Møller ringte meg på jobben i dag, og de hadde ikke hørt om problemet en gang. Kan være jeg snakket med feil person, men han klarte ikke finne noen flere som hadde meldt om samme feil i systemet.

Jeg har måttet slutte å bruke handsfree-en, noe som er synd. Skal følge opp videre med møller, men rekker ikke ha bilen inn før om mange uker..

Ring Møller når du er i bilen?

Innebygd handsfree har varierende kvalitet etter min efaring. Det er ofte vanskeleg for motparten og høyre den som er i bilen. Eg får t.d. ofte spørsmål om eg har opna alle glas i når eg snakker i handsfri. Lyd inn til bilen er er god. Dette er C-Zero. Svar frå produsent: Ukjent problem / ingen feil :-)
#3400
Sitat fra: Bjornlon på onsdag 26. mars 2014, klokken 20:32
Har merket det samme selv med C-Zero. Tror det er bakkestartassistansen som slår inn, fordi det skjedde 2 ganger når bilen beveget seg såvidt (slapp håndbrekket) før jeg vred om nøkkelen. Ubehagelig, men unngikk det ved å aldri løse håndbrekket før jeg starter.

For og vri om nøkkel for start, eller ta ut nøkkel må bilen stå i P, og då har eg aldri merka nokon bevegelse i bilen?

Det eg har merka er at trillingane kan bli "starta" uten og halde innne bremsepedalen. Normalt må bremsepedal vere inn samtidig som bilen blir starta når det er automatgir. Men, det er vel og normalt at bilen må stå i P før start på automatgir fossilbil og?

(Sist eg fekk vaska C-Zero gav bilvasker opp, klarte ikkje starte bilen. Årsak: Han hadde flytta girspak ut av P.)
#3401
Sitat fra: Sun69 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:34
Jeg ser også at TB skriver at man har 5 års garanti rett som forbruker. Jeg jobber noe med å reparere datamaskiner. Der får man ikke 5 år på beveglige deler som hardisker m.m. Det samme gjelder for forbruksdeler. Delen må ha en forventet levetid på mer enn 5 år for å få det på garanti. I mitt tilfelle mener jeg at man kan forvente at denne delen burde holde mere enn 3 år og 31000km som er det bilen min har gått, men hvor går grensen. Har dessverre ikke norsk service hefte, men ser at de danske har dårligere betingelser enn de norske. Slik jeg leser det har jeg 2 år på slike feil etter den danske servicehefte som følger med bilen. 5 år gjelder på batteri og drivverk inntill 50000km..

Svært bra du har avdekka store forskjeller på deler mellom dei ulike offisielle importører. Er nok ikkje noko nytt, det har vore fleire Peugeot eigarar som har kjøpt deler av Citroen pga. pris.

Dermed står trilling eigarar betre rusta når delene må kjøpes ved at det er tre ulike leverandører som kan skaffe dei samme deler. Unngår monopol situasjon.

Ang. garanti / reklamasjon er du nok ein snill forbruker :-)

Det stemmer at delen må ha forventa levetid på meir enn 5 år for å få det på reklamasjon. Så lenge som denne pumpa ikkje har nokon slitedeler / service punkt som skal regelmessig bli utført bør det bli forventa at den skal halde minst 5 år. Spesielt pga. det er ein vesentlig mangel og ha ein bil uten bremser som er i orden.

Hugs og på at det det er forskjell på garanti, og reklamasjon. Garanti er nokon forhandler / produsent gir. Reklamasjon er noko forbruker kan kreve i hht. Norsk forbrukerlov. Mange andre tråder om dette tema.

Var bilen kjøpt av Norsk forhandler ville du ha 5 år / 100 000 km garanti, og dermed ingen behov for reklamasjon. Dette vart endra i 2010/2011, der dei fleste bilmerker endra garanti til 5 år. I praksis var forskjellen liten då forbruker kunne reklamere. Men, det var dårlig reklame og ikkje auke til 5 år...

Ps: Les her kva Pc World meinar om garanti på harddisker :-)
http://www.idg.no/pcworld/article235691.ece
#3402
Sitat fra: cossie3 på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:55
3800 for første service ? Jeg betalte 4020kr uten leiebil hos Autovie.. fikk jeg dunk med spylevæske, uten vindusvisker dog.

Service på C-Zero i dag ved Autovie på Lørenskog. Kunne utføre service på svært kort varsel.
Prisen kan eg ikkje uttale meg om, har fri service via freedrive avtale.

Når eg henta bilen, så stod den til lading også :-) Dei har to plassar med skilt "reservert elbil".
Ingen kommentar på at det var Charge-Amps kabel, denne var plugga til uten spørsmål.
#3403
Min erfaring er at motor starter når du held litt "slapt" på bremsepedalen. Slik eg har tolka er dette bakkestart assistansen? Ser det på "effektmeteret" at motor koblar inn, og er "klar" til og halde bilen i ein bakke.

Ved igangsetting blir det alltid ein dunk når farten passerer ca 10-15 km/t. Har vore omtalt før.

Men, det er nok ikkje noko av desse ting du beskriv her?
#3404
Sitat fra: Marecat på søndag 23. mars 2014, klokken 06:51
Hjulene har aldri vært på bil, var nye når jeg fikk bilen levert, hadde ingen anelse at det var forskjell på senterboring foran og bak. Forhandleren har nok rotet det til med hvilke dekk  som skal på hvilken felg?

Årsak til ulik senterboring på hjul fram og bak er nok for og sikre korrekt montering. Framme skal det vere 145/65R15, bak 175/55R15

Kunne fort blitt gjort pussige montering, med t.d. 145 på den eine sida, og 175 på den andre sida.
Tenk berre på alle hjul som ramlar av kvar vår og haust..
#3405
Sjå denne tråden, Sun69 skriv om samme problemstilling.
Importbil og vakumpumpe:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7945.15.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA