Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TB

#1
Jeg har funnet det skal være tilgengelig strøm i kontakt ved speil.
Kan benyttes til for å levere strøm til dashbordkamera, enkel og ryddig måte å hente strøm på.
Hentet strøm på tilsvarende måte på Hyundai Kona 2019 fra kupelyset. På 2019 er kontakten større, hentet direkte ut fra kontakten, med pin header som ble satt inn i kontakten. Det fungerte fint.

På Hyundai Ioniq 5 or Kia EV6 skal det være mulig å bruke en Y kobling og hente ut strøm, se bilde og video under. Ikke helt bekreftet det også gjelder Hyundai Kona 2024, men antar det.
Har sjekket på min bil, og det ser likt ut.

Det finnes ferdig Y adapter til å koble inn:
https://dongar.tech/products/hyundaikia?variant=42198802235616
https://www.amazon.com/gp/buy/spc/handlers/display.html?hasWorkingJavascript=1

Dongar Tech tar høy frakt til Norge, Y adapterkabelen pluss frakt blir over 1000 kr.
Amazon tar mindre frakt, det blir 630 kr for en, og 950 kr for to, dvs 475 pr stk.

Video som viser hvordan monteringen utføres på Hyundai Ioniq 5:

https://www.youtube.com/watch?v=2B6dIZX9xc8

Er det noen som har testet dette, vet om adapter passer?
Er det mulig å bestille selve kontaktene som Y kablen er laget av et annet sted kan jeg lage adapterkabelen selv. Selve USB kontakten er ikke så nødvendig for kamera tar inn 12V, da kan en bare koble direkte.

Usikker hva disse kontaktene 10 pin type H kontaktene heter, bare bestille dem?
#2
Idag kom det melding i min 2024 modell om ny programvare tilgjengelig SX2EV.EUR.ccNC.001.002.231027

Etter dato å virke er versjonen fra 2023, men den var først mulig å legge inn idag.
https://update.hyundai.com/EU/NO/updateNoticeView/oaGp3N

Det er nå mulig å koble til Apple CarPlay og Android Auto trådløst. Tidligere måtte det gjøres via USB kabel.
#3
Elbiler i media / Stor forskjell mellom el- og fossilbil
mandag 08. januar 2024, klokken 23:08
Stusset på denne artikkelen i nettavisen, der bergingssjåføren uttaler:
Sitat– Fossilbilene fikk vi som regel alltid i gang. Elbilene var det verre med. Vi fikk bare liv i 60 prosent av elbilene, meddeler han. Grunnen til det er nok at hovedbatteriet sugde til seg strømmen fra våre boostere, slik at 12 V-batteriet ikke fikk noe, forklarer han.

Forstår ikke helt hvordan strømmen fra 12V batteri kan "suges" inn i hovedbatteriet. En DC-DC konverter sender normalt strøm bare en vei, det vil ikke være ønsket å sende strøm motsatt vei.

Om det i teorien var mulig - det ville være ta svært lang tid å lade via 12V spenning. Selv 1200 kW vil kreve 100 Ampere på 12V.
 
Skal hovedbatteriet lades må det skje via vekselspenning, eller eller hurtiglader.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kaos-i-sprengkulda-aldri-opplevd-noe-lignende/s/5-95-1564253

SitatStor forskjell mellom el- og fossilbil
Homlund forteller at han reddet like mange fossilbiler som elbiler i helgen.

Han bet seg imidlertid merke i at den ene biltypen hadde langt høyere suksessrate enn den andre.

– Fossilbilene fikk vi som regel alltid i gang. Elbilene var det verre med. Vi fikk bare liv i 60 prosent av elbilene, meddeler han.

– Grunnen til det er nok at hovedbatteriet sugde til seg strømmen fra våre boostere, slik at 12 V-batteriet ikke fikk noe, forklarer han.

Det kommer ikke overraskende på, ifølge bergingssjåføren.

– Med elbil er det så mye elektronikk, så når bilen blir for kald får man problemer med elektronikken, ikke bare batteriet. Jeg har alltid sagt at det beste som har skjedd vår bransje er piggfrie vinterdekk og elbil, for vi har fått mye mer å gjøre.
#4
https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEMQm0/snart-maa-alle-taxier-vaere-utslippsfrie-frykter-ladekrise-neste-aar

Leser de som benytter elbil i arbeid sliter med lading. Lading når bilen ikke benyttes er et stikkord - starte med fulladet batteri.

Destinasjonslading kan hjelpe for noen, men for drosjer er det nok hurtiglading som må til.
#5
Hyundai KONA / Hva inneholder 75 k service / 60 mnd service?
fredag 17. november 2023, klokken 21:45
Har i alle år benyttet merkeverksted.
Pga. lang ventetid ved merkeverksted fikk jeg utført service på annet verksted.
Er usikker på om riktige punkter er utført?

Noen som har utført 75k service, hvilke punkter ble utført?

Jeg har lest at olje på reduksjons gir (gl4 sae 70w) skal byttes ved 75 k/60mnd.

På faktura jeg mottok står det følgende utført:
- Byttet bremsevæske
- Byttet kupefilter

I følge service plan skal bremsevæsken byttes på 30, 60, 90 km osv. Det samme gjelder kupefilter.

Men, i serviceplan er bytte av olje i reduksjonsgir omtalt ved 120 000 km.

Kjedelig om verksted har byttet bremsevæske og pollenfilter som det ikke var behov å bytte, men glemt å bytte oljen.. - om den skal byttes? Mulig serviceplanen jeg linker til ikke er riktig, og verkstedet har utført det korrekt?
#6
Humor og kanari / Innjøring forbudt
onsdag 20. september 2023, klokken 21:36
Dette er nytt begrep for meg..  :laugh:
#7
Denne tanken kan forsyne en elbil med nok strøm til å kjøre elleve ganger rundt jorden

Artikkelen oppgir akkumuleringstanken kan lagre varmeenergi. For å illustrere mengden energi det er snakk om bruker Statkraft en illustrasjon av en elbil kan kjøre elleve ganger rundt jorda. Samtidig skal energimengden tilsvare 30 leiligheters forbruk på ett år.

I følge Elvia er gjennomsnittlig strømforbruk for blokkleilighet 11 000 kWh per år, som gir 330 000 kWh.

Jordens omkrets ved ekvator er 40 000 km x 11 = 440 000 km
330 000 kWh / 440 000 km = 0,75 kWh pr km = 7,5 kWh pr mil.

I praksis vil konvertering fra varmeenergi til strøm bety et tap, men er det regnet så mye tap?
Slik jeg regner bruker denne elbilen mye strøm. Eller, er det for høyt forbruk på leilighetene?

Eller, har jeg regnet feil?  :D

Det er pluss artikkel, har limt inn teksten her:
SitatEn slags stor «varmtvannstank» har nylig blitt oppført like i nærheten av hovedflyplassen. Tanken har så mye energi at rekkevidden til en elbil ville vært veldig lang.

For abonnenter
– Vi hadde driftsstart i midten av november, og vil ta den i bruk når det er behov. Vannet i tanken er oppvarmet med flis, og det er da en såkalt fornybar energikilde som vi kan tilføre kundene, sier Per Weidenhaijn i Statkraft Varme.

Han snakker om den såkalte akkumuleringstanken som nylig ble oppført og tatt i bruk ved flisfyringsanlegget på Gardermoen. Tanken som er formet som et sylinder kan beskrives som en stor varmtvannsbereder, som har funksjonen som en slags termos.

Vil utvide kapasiteten
Inne i tanken er det flere tusen liter med vann, som blir varmet opp og deretter benyttet til å levere energi til aktører i og rundt hovedflyplassen.

Oslo lufthavn er sammen med hotellene i området de største aktørene som er koblet til fjernvarmenettet, som er driftet av Statkraft. I perioder er etterspørselen etter energi til oppvarming, dusjing og annet spesiell stor, noe som gjør at strømforbruket øker.

– Tanken kan brukes mer eller mindre hele tiden, men det er spesielt når etterspørselen etter varme er stor at man ser for seg å benytte den. Det vil si på morgenen. Vi fyller opp tanken når det er lite etterspørsel etter varme i nettet og tømmer den når etterspørselen er stor, sier Weidenhaijn og legger til:

– Hovedårsaken til at vi etablerte tanken er for å kunne utvide kapasiteten i fjernvarmeanlegget, samt at det er en avlastning.

Hensikten med tanken er blant annet å bidra til å utjevne kortvarige energivariasjoner, gi økt kapasitet og møte den fremtidige veksten.

Etterspørsel dobles
Utbyggingen av områdene rundt hovedflyplassen, som blant annet inkluderer etableringen av Oslo Airport City, vil føre til at etterspørselen og bruken av fjernvarme vil kunne dobles. Det er derfor behov for å kunne utvide og utnytte fjernvarmenettet bedre.

Fra tanken kan man få store mengder energi. For å gi et bilde av hvor mye energi det er snakk om, er det ifølge Statkraft slik at den kan inneholde nok energi til å forsyne en elbil med nok energi til å kjøre elleve ganger rundt jorda. Et annet eksempel er at energimengden tilsier 30 leiligheters forbruk på ett år.

– Vi kan koble den til dersom det er behov i fjernvarmenettet, for der vil vannet være oppvarmet. Det er slik med alle bygg, inklusive flyplassen, at når alt skal i gang på morgenen så kreves det mer energi for å få opp varmen i byggene, og da kan vi koble til termosen» når etterspørselen øker og det er behov for avlastning.

– Da kan vi sende ut fornybar og grønn energi i stedet for å måtte benytte for eksempel oljeforbrenning for å dekke varmebehovet, fortsetter Weidenhaijn.

– Noe som ikke er utnyttet tidligere
Virksomheten i det flisfyrte fjernvarmeanlegget har ifølge Statkraft vokst betydelig de siste årene og mer er på gang med framveksten av Oslo Airport City.

Siden mange aktører knyttes til fjernvarmeanlegget vil overskuddsvarme hos en aktør bli til oppvarming hos andre aktører, noe som gjør at det sikres en effektiv utnyttelse av energien. I all hovedsak vil spillvarme fra Coop-lageret, som ligger i området, nå kunne utnyttes av andre fremfor å gå ut i luften.

Prosjektleder hos Statkraft Varme, Jomar Sætre, har tidligere uttalt at utbyggingen av Oslo Airport City har gjort det mulig å utnytte energien langt bedre.

– Fjernvarmenettet er en infrastruktur som i tradisjonell forstand har handlet om at vi produserer, distribuerer gjennom rør i bakken og leverer et annet sted. Det produksjonsstedet har alltid vært vårt og noe vi har bygd.

– Utviklingen generelt og på Gardermoen spesielt, har i takt med Oslo Airports Citys ambisiøse planer om å realisere området, så vil man på en god måte vise hvordan en infrastruktur kan brukes med interaksjon mellom flere aktører. Det vil gjøre at vi også kan distribuere overskudd og levere det til noen som har behov. Det er noe som ikke er utnyttet tidligere, men som nå lar seg realisere, har Sætre forklart.
#8
Elbiler i media / "Bensintyv" fikk overraskelse
mandag 10. oktober 2022, klokken 22:56
https://dinside.dagbladet.no/motor/bensintyv-fikk-overraskelse/77413394

SitatFor en bensintyv i Sverige, gikk det imidlertid dårlig. Det melder lokalavisen i Kalmar, Barometeren.
Vedkommende brøt opp «tanklokket», for å komme til bensintanken, men der var det lite å hente.
Det var nemlig snakk om en elbil. Dermed var det bare ladekontakten som dukket opp.

Noen fordeler med at V2X ikke er klart, ikke så enkelt å stjele drivstoff..  :police:
#9

Opel-eierne mistet tilkoblingen. Nå har en norsk oppstart fått dem på nett
Jamp vil gi bedre opplevelser på alle elbiler.

Erik Tessem og Ragnar Ringstrøm gikk sammen med utvikler Stian Thoresen og Haakon Langaas Langeng og startet selskapet Jamp. Det som først skulle være en tredjepartsapp for å gjenopprette funksjonalitet for én Opel-modell, har utviklet seg til langt mer siden oppstarten.

Stian ble truet med søksmål etter at han laget egen app til Hyundais elbil
Ble så irritert at han kvittet seg med sin nesten nye Hyundai Kona

https://www.tu.no/artikler/opel-eierne-mistet-tilkoblingen-na-har-en-norsk-oppstart-fatt-dem-pa-nett/517090
https://www.tu.no/artikler/stian-syntes-hyundais-app-var-for-darlig-utviklet-sin-egen/493544
#10
Opel-eierne mistet tilkoblingen. Nå har en norsk oppstart fått dem på nett
Jamp vil gi bedre opplevelser på alle elbiler.
https://www.tu.no/artikler/opel-eierne-mistet-tilkoblingen-na-har-en-norsk-oppstart-fatt-dem-pa-nett/517090
#11
I følge denne artikkel:
https://www.nrk.no/osloogviken/ber-fredrikstad-kommune-ta-ansvar_-ma-bytte-batteri-i-elbilen_-fikk-sjokk-av-prisen-1.15754821

Slik jeg har forstått er det fritak for merverdiavgift ved omsetning av elbilbatteri.
Eller, har dette blitt endret, eller ble det ikke vedtatt i 2015?

I artikkelen står det:
SitatSom følge av at elbiler er fritatt for moms, er det full avgift på både deler og reparasjoner som trekker prisen betydelig opp.

– Summen av dette gjør bytte av elbilbatterier kostbart, sier Rikter.
#12
Se tråden på delforum Hyundai Ioniq 5.

https://elbilforum.no/index.php?topic=58462.0

Testet å ta ut SD kortet fra min 2019 model Kona, og følge instruksjonene. Oppgradering kjøres via Windows pc eller Mac. SD kortet må settes i PCen, eller via minne kort leser. Oppgradering krever ca 40 GB plass på SSD, lastes først til PCen så til minnekortet. Minnekortet skal være 32 GB.

Infotainment var sist oppdatert i mai (service) ble nå oppdatert til siste versjon. Siste utgave av kartet er også oppdatert. Menyene i infotainment ble endret, så om en liker slik det var må en ikke oppgradere. Nytt kart kunne ikke brukes før oppgradering var kjørt.
#14
Har erfart Zaptec har driftsproblemer fra i går ettermiddag / kveld. Gjelder mange / alle ladestasjoner som Zaptec har levert?

Driftsmelding er:
https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/sections/360001773097-Driftsmeldinger
SitatManglende kontakt med ladestasjoner
Vi har registrert en økning i ladestasjoner som ikke får kontakt med ZapCloud og enkelte brukere kan ha problemer med å starte lading. Vi jobber med saken og kommer tilbake med mer informasjon så snart som mulig.
#15
Hyundai KONA / Plast på baksiden av førersete sprukket
lørdag 06. mars 2021, klokken 11:05
Oppdaget at baksiden av førersete har sprukket. Se bilde.
Andre som har erfart dette?

Mistenker det har hendt når det var kaldt, samtidig som noe har dyttet inn mot sete?
Spørsmål er hvor komplisert (lest dyrt) det er bytte?
#16
Spørsmål om elbil til ektepar i 70 årene. Har en Berlingo 5 seter som er moden for å bli byttet ut.
Den er praktisk å stige inn og ut av - og har 5 seter utgaven.

Elutgaven E-Berlingo Multispace har litt kort rekkevidde tror jeg.
Kapasitet på 22,5 kWh gir under 10 mil rekkevidde ved litt dårlig føre?

Kona og Niro ligger begge opp mot 400' - som blir litt høy prisklasse.

Har aldri sett MG ZS EV - vil det være et reelt alternativ?

Er det andre alternativer?
#17
Må selge den trofaste bilen -

Denne er utstyrt med mye "ekstrautstyr":
Citroën C-Zero 2012, 97 600 km,

- DAB,
- ryggekamera,
- Thinkware F750 ryggekamra frem og bakover
- OVMS for APP kontroll på ladenivå.
- skvettlapper.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155919296

Solgt 28.8 - kr 38 000
#18
Elbilen i Samfunnet / Lade hybrid leiebil
lørdag 29. juni 2019, klokken 06:21
Stoppet og ladet i Eidfjord igår. Det kom en BMW ladbar hybrid som parkerte og plugget inn AC 43 kabelen som en av laderene har. Spurte hvordan de skulle starte lading. Det var turister med leid bil som hadde lest instruksjonene om at bilen kunne lades.

Måtte skuffe dem med at det mest økomiske var å fylle bensin. Usikker på om BMW sine hybrider lader på 3,7 eller 7 kW, men for 1 kr pr min blir det 60 kr for 3,7 - 7 kWh. Bensin blir ca 16 kr pr liter, holder til 2 mil. Å lade blir da ikke økonomisk.

Det artige var at et annet turist par svinget inn når første reiste. Samme BMW hybrid leiebil.

Begge hadde fått med standard ladekabel for schuco.

#19
Et dekk er ødelagt.
Ønskes kjøpt 1 stk dekk til VW e-UP Nokian Hakkapeliitta 8 175/65R14 86T XL
#20
    Her er siste nytt om Niro Electric!

    Rekkevidden blir på hele 485 km etter den nye WLTP-standarden med batteriet på 64 kWh.

    Den minste batteripakken på 39,2 kWh vil ikke ha varmepumpe, og dette ser vi som en nødvendighet i Norge. Uten varmepumpe vil rekkevidden reduseres på vinterstid. Vi vil derfor kun ta inn den største batteripakken på 64 kWh.

    Vi får ofte spørsmål om...

    Hengerfeste: Foreløpig har vi ingen ny info, men vi vet det fortsatt kjøres tester.

    Ladesystem: Combo Charging system, CCS

    Farger: Niro kan leveres i 10 ulike farger. De 1000 første bilene er «First Edition» med 64 kWh batteri og leveres i 4 ulike farger.

    Mål: Niro Electric er 4375 mm. lang, og akselavstand er 2700 mm. som gir god innvendig plass. Bagasjerom er 451 liter.  Niro er 29,5 cm lenger enn Kona, og har 119 liter større bagasjerom. Den har 16 liter større bagasjerom enn Leaf, og har mer plass i baksetet og større skulderplass.

    Noe av utstyret som kan leveres, som er inkl. i «First Edition»:

    • LED hovedlys
    • Oppvarmede seter foran og bak
    • Ventilerte seter foran
    • Oppvarmet ratt
    • Blind-Spot Collision Warning
    • Trådløs lading for mobiltelefon
    • 8" navigasjon
    • Kraftig JBL lydanlegg med subwoofer
    • Lane Following Assist
    • 17" aluminiumfelger
    • Smart Key
    • Forward Collision-Avoidance Assist
    • Smart Cruise Control
    • Takrails for montering av Kia orginalt takstativ
    • Soltak (tilvalg)

    Vi kan foreløpig ikke si noe om pris og leveringstid, men holder deg løpende oppdatert så snart vi har ny informasjon.

    Takk for at du har valgt å reservere Kia Niro Electric!

    Har du spørsmål om din reservasjon kan du ta kontakt på
post@kia.no.

Med beste hilsen
Kia Bil Norge[/list]
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA