Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aspiranten

#31
Leaf 2010-2017 / Ryggelys på Leif 2011 -
onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:00
Siden jeg ikke fant noe spesielt om å bytte pærer i ryggelyset på Leif så lager jeg en tråd for neste som googler.

Den store baklykta er festet med tre 10 muttere, som løsnes enkelt. Dra lykta vannrett ut fra plastfestene. Ellers er det enkelt og greit å vri om festet på pæra, den nederste, og bytte pære. Sett hele lykta inn igjen vannrett, og vær forsiktig så du treffer hullene som plastfestene skal inni.
#32
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 29. september 2018, klokken 18:46
Sitat fra: Powerflux på lørdag 22. september 2018, klokken 14:33
Tok også full rens/smøing av calipere foran samt flushet gjennom ny bremsevæske rund baut. Gikk med 1-1/2 liter så var nok i overkant ivrig der :P
Rens/smøring av calipere bak gjenstår samt litt zinkspray så er kjerra klar for vinteren :+1:

Vet du om en video som viser caliper smøring? Er noen år siden sist våre var smurte...

Edit: Har oppdaget svømmende styring hos meg også. Endeledd på begge sider bestilt.
#33
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
fredag 28. september 2018, klokken 14:12
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 17:25
På slike muttere bruker jeg muttertrekker (har en fra Jula som går på strøm), eller hvis den sitter svært godt fast har jeg måttet ty til vinkelsliper.

Fikk løsnet med muttertrekker på utsiden av rakkelstaget. Men mutteren på innsiden kommer jeg ikke til på, så nå er det vinkelsliper... Zzzz. Tar lang tid. Kapper siste rest av mutteren med Dremel helt innerst mot staget så jeg ikke skader det for mye med vinkelsliperen.

Edit: Hadde en vinkelsliper fra 2011 fremdeles i org. innpakning liggende. Kuttebladet som fulgte med var horribelt dårlig. Kjørte opp på jernvaren og fikk tak i to nye til 20,- per stk. Kapptiden gikk 400% raskere... Tok tilogmed 5mm inn i staget, så vi får håpe den sniker seg gjennom EU kontrollen uten at de får det med seg  :angel:

Folk som skal mekke sjøl ass...

Tok noen timer på venstre side alene i dag. Finne frem verktøy, knote rundt, og finne gode vinkler for kapping, kjøpe nye blad osv. Så venter med høyresiden til i morgen. Kort kjøretur i nabolaget hinter om at venstresiden ikke dunker lenger. Kun på høyre side over kumlokk det sier dunk dunk.
#34
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
tirsdag 25. september 2018, klokken 18:42
Takker! Fikk også svar fra lokale elbilforhandleren. DOT 4 er Nissan spec.

Brake fluid

For Europe:
Genuine NISSAN Brake Fluid, or equivalent DOT3 or DOT4*4 (US FMVSS No. 116)

#35
Mekanisk / 2011 Leaf opp på jackstands - hvordan løfte?
tirsdag 25. september 2018, klokken 14:50
Jeg tenkte å løfte bilen opp på stands mens jeg bytter lenkarmer. Men plata skjuler jo alt under så jeg kommer ikke til det sentrale løftepunktet for jekken under motoren.

Er det trygt å løfte bilen opp mellom de to jekkepunktene da? Jeg må jo ha plass til både jekk og stand under samtidig...
#36
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
tirsdag 25. september 2018, klokken 13:57
Hvilken bremseveske bruker folk da?

Mekonomen anbefalte 5.1 i dag, men når jeg leste på service i våres så skjønte jeg det slik at 4 var riktig og at 5.1 ikke måtte blandes i systemet. Men på lokket på reservoaret i dag leste jeg DOT 3...

Forvirrende.
#37
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
onsdag 19. september 2018, klokken 13:43
Hvorfor står det ikke noe data om de oljene dere linker til?

Bildeler.no har denne oljen som anbefalt. Vil den funke?

https://www.bildeler.no/olje-manuell-girkasse/nissan/leaf-/E/2012/EM61/?Vare=74251
#38
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
tirsdag 18. september 2018, klokken 18:50
Husker du hvilken girolje du kjøpte?

Og hvor tappemutteren ligger?
#39
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 15. september 2018, klokken 21:20
Flott, det er jo fort gjort. Takk for video.

To lenkarmer bestilt. Så får vi se om det er løsningen på dunkingen.
#40
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 15. september 2018, klokken 19:01
Leifen vår har den der dunkelyden over små ujevnheter i asfalten. Har vel forstått det slik at det er noen endeledd eller greier i forstillingen. Hvordan finner man ut hvilke deler det er, og hvordan bestiller man dem?

Noen som har en youtube video eller lignende for hånden?
#41
Kjøpe elbil? / Har prisene løpt løpsk?
onsdag 04. april 2018, klokken 17:20
Vi tenkte at Leaf 2 launch edition til 285.000 veil. var for dyr. Så vi ville vente. Men nå ser vi jo at selv basismodellene er dyrere enn dette. Hva har skjedd?

Vurderer også Ioniq, men også denne er betydelig dyrere enn villedende priser som Hunndai opererer med.

Er ikke 300-330.000 sjiktet i samme prisklasse som Model 3? Det er jo litt fetere å eie en Tesla enn en hunndai/nissan.
#42
Kontaktene var helt fine. Smørte på polfett for sikkerhetsskyld.
#43
Ladet batteriet nå, og da starter den igjen. Men det høres jo rart ut at den skal svi av to batterier på to uker, når vi har hatt bilen i 6,5 pr uten et eneste elektrisk problem?

Jeg toppladet det nye batteriet fra Mekonomen før jeg satte det inn. Kona kjørte vel et par  dager til jobb før vi dro på ferie 1 uke. Den tålte godt å stå stille 1-2 uker i tidligere år ihvertfall.

Kan det være noe som sluker strømmen når den står stille? Lys etc er slått av tilsynelatende.
#44
Skal ut for å teste det nå. Men blir såklart bekymret for hvordan bilen kan brukes daglig av kona når den stanser opp to ganger på kort tid.

Hvis det er en kjent feil og noe som kan fikses permanent så er det nesten bedre for psyken enn å "starte den på ny".
#45
Se video her.

https://www.dropbox.com/s/uiafl3q37hsgfnl/received_10159822136495386.mp4?dl=0

Vet noen hva dette kan være? Fungerte helt fint i går. Parkerte med nesten fullt batteri.

12v batterier er nylig byttet etter at det gamle sluttet å fungere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA