Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aspiranten

#16
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen Leaf 2011/2012 som har 12barer? (>84%SOH)
lørdag 27. oktober 2018, klokken 15:29
Vi har alle 12 prikker. 58.000 km.

Har omtrent aldri hurtigladet, og ladet kun til 80% da vi bodde i byen. Nå bor vi 20km utenfor og lader til 100% hver dag. Så forsvinner vel en prikk snart. Vi har bestilt ny Ioniq for å få lenger rekkevidde. Undersjøisk tunnel spiser strøm.

Bilen skal forøvrig selges, om noen vil ha en 2011 norsk bil med servicehistorikk og den er pent kjørt av voksen dame :)
#17
Leaf 2010-2017 / Sv: Parkeringsbrems problemer
lørdag 27. oktober 2018, klokken 15:26
Og hva var symptomet på dårlig brekk?

Har noe ulelyd/plystring bak hos meg når jeg rygger med min. Skal åpne og smøre bremser og slikt og se om det hjelper først.
#18
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 27. oktober 2018, klokken 15:23
Da fikk jeg endelig en ledig lørdag til å ferdigstille arbeidet på Leifen.

Begge styreledda og den siste lenkarmen ble byttet i dag. I tillegg smurte jeg opp frambremsene godt.

Alle ulydene forsvant foran, og styringen føles mye mer presis igjen. For 1000,- i deler fikk jeg faktisk nybilfølelse i kjørefølelsen igjen. Har du dunking i bilen, eller svømmende styring? Bytt lenkarmer og endeledd!

Auto 8-8 på Eide i Møre og Romsdal har vært flinke til å smøre bremsene mine foran. Det var ingen problemer å løsne boltene med en ekstra lang skralle for momentets skyld, og glideboltene var rene og pene, og godt smurte. Det var ikke tilfelle med Outlanderen min, som fikk nye bremser på et uavhengig verksted for noen år siden. Der måtte jeg jo bytte glideboltene nå...

Lenkarmene og styreleddene gikk lett som en plett. Jeg slapp å bruke vinkelsliper på høyre side, siden jeg demonterte styreleddet først og fikk da bedre grep med den lange skralla slik at jeg fikk kjørt løs mutteren. Spraya godt med wd40 og rengjorde gjengene for gris. Fikk løs alt. Måtte bruke brekkjern for å få staget på plass slik at jeg fikk ut lenkarmen. For mye press gjorde at det stod fast.
#19
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
onsdag 10. oktober 2018, klokken 22:49
Ene glidepinnen på outlanderen min fikk overtrykk inne i sylinderen pga for mye fett, og slitt gummikappe. Så den gikk ikke helt inn lenger. Fikk dratt ut litt fett og skiftet til ny glidepinne, så gikk det fint som bare det.

Finfine smørenipler da. Skulle ønske jeg hadde cnc maskin i kjelleren. I stedet har jeg ølbryggemaskin... Forskjell på folk ja.

Får smøre manuelt hver høst jeg da ;) Eller er det våren etter vinteren som er best?
#20
TLC / Sv: Beste vindusviskere
onsdag 10. oktober 2018, klokken 22:46
Bosch viskerne vant testen. Jeg gikk lei av ymse Bensinstasjon viskere og Biltema, gikk til Bosch, og har endelig rene ruter igjen. Ikke lager de lyd, eller etterlater hinne eller streker heller. Kjempebra. Blir Bosch neste gang også. Mekonomen kjører i blant 30% rabatt på hele butikken. Tror de har hatt 25% på vindusviskere akkurat nå også.
#21
Alle strekene enda. 7 år gammel og 58.000km på telleren. Forsvinner vel snart tenker jeg.

Vi har kanskje hurtigladet 3-4 ganger totalt, og ladet omtrent utelukkende til 80% i 5 år. Vi har ikke brukt noe særlig med forvarming og slikt heller. Kjørt pent og rolig i landsbyen Molde.
#22
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq med hengerfeste
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:43
Er det kriminelt å sveise på et hengerfeste kun til sykkelstativ? Evt. en annen festeanordning uten "campingkule" lik de som blir brukt i USA til sykler?

Veldig kjekt å kunne kjøre 100km for å sykle, i stedet for å bruke dieselsuven til samme tur...
#23
Hyundai Ioniq / Sv: Bedre fjernlys på 2019 modellen?
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:00
Var en som etterlyste tester i den andre tråden. Ikke akkurat å skryte av hos NAF:

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-lysparer-for-bil2/osram-night-breaker-laser/


Oppgitt lysforbedring   Opptil 130 %
Målt lysforbedring 1) 2)   15%

Bruk heller pengene på øl, som han ene i tråden sa.
#24
Hyundai Ioniq / NAF test på 1 år gammel bruktbil?
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:49
Vurderer å kjøpe en bruktbil som har 1 år og 18.500km på telleren. Er det vits med NAF test på en såpass ny bil eller vil garantien ta det som måtte være av feil og mangler?
#25
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:02
Fine hjullager her. Men svømmende styring så skal til med siste lenkarmen, og begge endeleddene om noen uker. Først bort på litt jobb osv.

Har fått byttet klosser og skiver på Outlanderen min nå da. Og fått kjøpt lang latmannsarm og klo-bolter som kan ta avrundede bolter. Man lærer mens man skrur. Jeg har også kjøpt sinkspray på Biltema, for å galvanisere de nye delene på Leifen.

På Outlanderen smurte jeg godt opp med kobberbasta både før bremseskive, etter bremseskive, bakpå klossene, og i monteringsgreiene. Samt i boltene. Byttet også bremseveske med det samme. Easy peasy. Fatter ikke at jeg har betalt verksteder for å gjøre dette i 18 år. Tok under en time å bytte begge bremseskivene foran i dag. Men jeg byttet klosser og rengjorde alt på lørdag, så det teller vel ikke helt. Måtte vente to dager for å få kjøpt nye skiver, de gamle gikk ikke å redde slik som jeg håpet. Oppdaget betydelig rust på innsiden.

Vurderer ny Ioniq og da blir det vel smøring av bremser og sinkspraying når den er helt ny. Hvordan gjør du det leafnor, går det greit å spraye over eksisterende rust også?
#26
Tok en for "laget" og kjørte nesten strømløs til byen. 30 minutter venting for hurtiglader, og 22 minutt hurtiglading etterpå kunne jeg stikke innom Biltema på ny. en overgangen knakk i to med en gang, og den nye 3/8" skralla var for liten til å få nok moment...

Men en i nabolaget hadde en bedre 3/8" overgang, og med brekkstanga på 600mm fikk jeg jukket løs bolten til slutt! Ny glidebolt installert, men nå vil den ikke inn selvfølgelig. Det oppstår overtrykk inne i caliperen slik at glidebolten med gummi bare spretter ut igjen.
#27
Jeg har ikke sveiseutstyr da... Men er sikkert noen hobbymekkere i nabolaget som har. Det får være siste utvei. Har foreløpig kjøpt verktøy for fastlåste bolter på Biltema. Men de er jo 3/8 så jeg er like langt uten skralle / latmannsarm som passer...  :angel:

Og med den korte avstanden på 2011 Leifen så kan jeg ikke kjøre tilbake igjen til byen før om noen timer, tidligst.
#28
Jeg har en bil med fastlåst glidebolt på ene bremsecaliperen foran, og mutteren har blitt avrundet etter jobbingen. Har tidligere i dag byttet bremseklosser på venstresiden, men jeg får altså ikke løst høyresiden. Har et par ting jeg vurderer å gjøre, men tenker det lønner seg å høre med flinkere mekkere først.

- Det går an å løsne hele bremsefestet fra navet inkl. bremseskiva, og løsne ut bremseslangen, slik at jeg får med meg hele saken inn og kan jobbe med vinkelsliper for å komme bedre til på mutteren. Muligens lage nye 6 kanter for å få den av. Må uansett ha ny glidebolt etterpå.
- Jeg kan også kappe hele skruen med vinkelsliper og kjøpe ny caliper + glidebolt.
- Kjøre med nye bremseklosser på venstresiden, og gamle bremseklosser på høyresiden ca. 60km til verkstedet og få de til å fikse det. De skal uansett bytte hjullager neste uke.

Hva tenker dere er best / lettest / billigst? Glidebolter er 400,- og ny caliper hvis jeg ikke får løs den gamle bolten er 1200,-. Jeg skal jo uansett bytte bolten nå.
#29
Mekanisk / Sv: 2011 Leaf opp på jackstands - hvordan løfte?
onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:08
Ingen råd fra selvmekkere?  :angel:
#30
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:07
Er det kun glidepinnene man smører som Nissan har tatt seg rundt 2000,- for på hver sørviss? :P

Jeg tenkte hele greia ble demontert og smurt opp med pasta, i det minste...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA