Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aspiranten

#1411
Leaf 2010-2017 / Sv: Status bestilling og levering
mandag 26. september 2011, klokken 21:54
Sitat fra: Ole C på mandag 26. september 2011, klokken 21:33Skulle det bli noe reklamasjon så er det hurtigruta til Trondheim eller bare sette den på en Autolink Bil til Trondheim.  Skulle det ikke komme en eneste forhandler i løpet av 2012 så blir det Hurtigruta til Trondheim for service. Men jeg satser alt på at Vestlanske her i Ålesund  kommer på banen ganske raskt. Møre og Romsdal er i grunn perfekt for bil med EL-motor. Betaler bare for fører på ferga og eventuelt passasjer.

Ikke minst er det fullt mulig å være litt kreativ mtp. å kjøre de 28 milene det er til Trondheim selv. Dersom dere kjører fra Ålesund for å ta service så er dere Ålesundere velkomne til en ladepause hos oss i Molde mens vi snakker elbil  ;D Neste pause tas på ladestasjonene i Kristiansund mens man nyter fiskerimuseene. Det er noen ladere rett utenfor Trondheim også, og helt sikkert noe spennende å se på også der. Vips, har man både spart penger og fått brynt seg på elbilferie. Kanskje det blir en ny trend? Jeg leste en tråd her på forumet om elbilferiering: "Jeg kan love deg at du vil oppdage en masse spennende steder som du tidligere bare kjørte forbi" sa en. Jeg tror på vedkommende.
#1412
Dekk / Felger / Sv: Dekk til løvet
mandag 26. september 2011, klokken 21:40
Jeg håpte denne kunne fungere som en informativ tråd hvor viktig info ble savnet i førstepost. Bla. hvilke butikker som har felgvelgerverktøy, og hvilke tall vi må se etter for å velge korrekte felger. Den andre tråden er egentlig bare ett spørsmål, med varierende svar. Jeg fikk idèen ved å lese i den tråden.

Etterhvert som jeg finner nye nettbutikker (konkurranse er bra) med dekk til bladene våre så vil jeg oppdatere førstepost. Håper på hjelp vedr. diverse dekkpakker + pris ellers i landet også. Jeg har opplevd å få gratis ferie på østlandet ved å kjøpe dekk på samme turen (Vi besøker slekt der). Det er forferdelig lite konkurranse i markedet her hvor vi bor, så det meste blir solgt til veiledende pris...
#1413
Dekk / Felger / Dekk til løvet
mandag 26. september 2011, klokken 21:10
Siden jeg registrerer flere som klager over skyhøye priser på vinterdekk levert av forhandler så tenkte jeg at vi kunne ha en tråd hvor vi tipset hverandre om steder å bestille dekk til Leafene våre.

Ikke alle nettbutikker har riktige dimensjoner og/eller Leafen innlagt i sine nettsystemer enda, derfor tenkte jeg at vi kunne ha en tråd hvor dette var tema.

Hvilke dekk, hvilke felger, hvilke butikker etc.

Har fått inn Leaf i systemene sine:

www.interdekk.no

#1414
Leaf 2010-2017 / Sv: Status bestilling og levering
mandag 26. september 2011, klokken 20:30
Med en fossilbil vil vi være nødt til å betale både renter og høye drivstoffkostnader ,bompenger, fergeavgifter etc. og månedsutgiftene vil bli uforholdsmessig høye. For en familie på 5 som drømmer om å bygge passivhus, er det utelukket. Derfor regner vi på 150,000,- kroners Golf vs. nybil. For det var i den prisklassen vi tenkte å kjøpe når jeg oppdaget Leafen  ;D Argumentene i innlegget ovenfor er de samme som jeg overtalte min samboer med :)

Mens en Golf vil koste mye fra dag èn, vil Leafen være grusomt billig helt til batteriet må byttes. Og når den dagen kommer, så er huset forhåpentligvis bygget allerede for 5 år siden. Da kan vi forvente 5-10 år med lønnstigning, og en relativt heftig utvikling i batteriteknologien. Mao., gleder jeg meg som en gris til å spare penger med stil  ;D

At peak oil sannsynligvis inntreffer i markedet snart som vil gi høyere drivstoffpriser (jeg regner med 14kr literen f.eks.) samtidig som at EU har pålagt Norge å øke produksjonen av fornybar energi i Norge med 20% innen 2020, som igjen vil føre til billig strøm, gjør meg bare enda mer sikker på at elbil er det rette valget. Norge skal som en årsak til dette bygge over 4 altakraftverk i året frem mot 2020. Du kan jo gjette hva dette vil gjøre med strømprisen i Norge :)

http://www.tu.no/energi/article284619.ece
#1415
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
mandag 26. september 2011, klokken 19:24
Sitat fra: sven erik på mandag 26. september 2011, klokken 19:19
det er ikke dyrt med fri kjørelengde ikke noe bonus tap om en har skade å full kasko  på ny bil  men ok kjører man 8000 i året er det mye

Det med "ikke bonustap" hørtes bra ut, jeg får ta en nærmere kikk en dag da.

50,000 i tapt bonus over en del år, eller 10,000 ekstra over 10 år for ikke å tape de 50,000... Risikobildet endret seg  :D
#1416
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
mandag 26. september 2011, klokken 18:55
Sitat fra: sven erik på mandag 26. september 2011, klokken 18:44
hei hvorfo ikke bruke elbil forsikringen  fri kjørelengde  full kasko 4200 i året
brk det vi har mulighet til

Jeg synes den var dyr, så den er ikke aktuell for oss ihvertfall. Får se hva Gjensidige tilbyr, vi har ikke hørt med de enda.
#1417
Leaf 2010-2017 / Sv: Status bestilling og levering
mandag 26. september 2011, klokken 17:59
Sitat fra: borghund på mandag 26. september 2011, klokken 17:40
Hei
Er ny bruker her på forumet.Ønsker meg en Leaf,har prøvekjørt i Oslo i sommer.
Sliter med å overtale henne som jeg deler seng med.Kan noen her på forumet legge fram noen driftsmessige tall på bruken av ny Leaf kontra å kjøpe en fosilbil i golfklassen

Det første du bør gjøre med din frue er å gi ett innblikk i hvordan vi kan forvente fremtiden vår. Jeg har to filmer i tankene, den ene er "ABC Crude" som forteller om Peak Oil, og hvordan prisene vil gå opp kraftig selv om vi ikke er tom for olje før om 30+ år. Den andre er filmen Home, sponset av flere europeiske motemerker. Hovedbudskapet i Home er vel "think about what you buy", mens det i Crude forteller om fremtidens energikrise.

Filmen Crude: http://www.abc.net.au/science/crude/

Filmen Home:
SitatInternationally renowned photographer Yann Arthus-Bertrand makes his feature directorial debut with this environmentally conscious documentary produced by Luc Besson, and narrated by Glenn Close. Shot in 54 countries and 120 locations over 217 days, Home presents the many wonders of planet Earth from an entirely aerial perspective. As such, we are afforded the unique opportunity to witness our changing environment from an entirely new vantage point. In our 200,000 years on Earth, humanity has hopelessly upset Mother Nature's delicate balance. Some experts claim that we have less than ten years to change our patterns of consumption and reverse the trend before the damage is irreversible. Produced to inspire action and encourage thoughtful debate, Home poses the prospect that unless we act quickly, we risk losing the only home we may ever have.

http://www.youtube.com/movie?v=jqxENMKaeCU&feature=mv_sr

Filmen er fullspekket med enormt vakre bilder av jorden, så hvis dere har noe som helst smak for naturfoto er det nok til at filmen vil være verdt en titt.

I rene tall får jeg opp dette ved bruk av elbilkalkulatoren på gronnbil.no: På 5 år sparer du 65,000,- ved å kjøre en helt ny Leaf istedetfor en helt ny Golf. Da med en tur med riksferge hver uke (gjeldende for oss- turer til fjeldene på andre siden av fjorden her). Merk at det høye verditapet på bilen inkluderer ett batteriskift (det er ihvertfall slik jeg har forstått det). For vår del, fra måned til måned, så koster det like mye med en helt ny Leaf som en Golf til 150,000,- + drivstoff + årsavgift + reperasjoner (20,000 til nytt svinghjul blir jo rundt 900,- mer i mnd i to år f.eks.) + ferger etc.

Vår 2006 Audi A4 Avant har allerede blitt reparert for 40,000, og har allerede slitte bærekuler som knirker, og bør byttes neste år kanskje. Rundt 55,000,- i verkstedsregninger allerede på en bil over ett tidsrom på 1,5 år, fra 5 år til 6,5 år gammel. Slikt gjør innhugg i regnestykket... Derfor sier jeg at jeg forhåpentligvis sparer noe på elbilen. Men det jeg tidligere kastet bort i drivstoff, årsavgift, fergeavgift og reperasjoner, nå går til banken. Derfor er det ikke store beløpet, og dersom batteriet fort blir slitt til dagens pris blir det lite innspart ift. bruktbil. Forskjellen er hovedsakelig at jeg nå nyter en flunks ny bil med 5 stjerner i kollisjonstesten og 5 års nybilgaranti. Evt. tap tar jeg på strak arm som "komfortavgift". Regner med å kunne beholde nattesøvnen med 5 års nybilgaranti. :) Dersom jeg til syvende og sist sparte penger på å kjøpe nybil istedetfor bruktbil, vil jeg bare juble og kjøpe en ny.

Det som er gulroten også, er at dersom regjeringen plutselig legger på momsen igjen, vil bruktbilprisene holde seg ekstra godt. Altså bare vinn vinn å kjøpe nå heller enn etter stigningen. Batterikostnadene er også ventet å synke kraftig, så selv om vi regner på ett batteriskifte til 100,000,- og den sparer seg inn, kan vi altså vente ett noe billigere batteri når vi evt. må bytte i 2020 ;) På den annen side kan jo regjeringen når som helst fjerne insentivene vi har for å velge elbil nå, og da vil helt sikkert etterspørselen roe seg noe, med mindre drivstoffprisene går i taket.

Edit: tar forbehold om feil, fikk dårligere tid enn ventet og må løpe :-)
#1418
Leaf 2010-2017 / Sv: Status bestilling og levering
mandag 26. september 2011, klokken 13:35
Sitat fra: daggad på mandag 26. september 2011, klokken 12:56
Gratulerer Aspiranten !  :D
Da er dere i alle fall 2 stk så langt her i fylket vårt som har tegna kontrakt. Jeg er forbannet fristet men min kone er steil på dette foreløbig. Jeg prøver å holde kjøkkenet plettfritt, går turer i regnet med hundene, drikke litt færre øl i helgen, lager gode middager, spørre hvordan moren hennes har det, osv.. men uten å få henne såpass blid at hun glemmer prinsippet sitt lenge nok til at hun er med. Men jeg gir ikke opp. Kvinnelige brukere av elbil må gjerne komme med råd og tips !

Det eneste jeg tenker på vedreørende dette med å handle Leaf uten å ha en forhandler nærmere enn 30 mil, er dette med servicer. Hvordan tenker dere at dette kan ordnes ?
Samt om noe skulle gå i stykker.

Nissan forhandleren ute på Eide har stilt seg i kø for å ta inn bilen. De regner med at de vil bli Leaf forhandler i løpet av 2012. Jeg vil nok også hjelpe til når jeg fotograferer Leafen min i Trollstigen og på skiturer ellers i fjellet på andre siden av fjorden her. Ett marked skal vi nå alltid klare å skape. Ihvertfall hvis politikerene her får viljen sin og bygger milliardtunnellen som skal spise bort de fem minuttene med kø vi har i Molde hver ettermiddag... :-( Da blir det bomring.

Vedr. din kone, har du vist henne interiøret? Min forelsket seg umiddelbart, og etter at jeg fortalte henne regnestykket med en Golf til 150,000 som blir dyrere enn den splitter nye elbilen vår fra måned til måned, så var det grønt lys :-) Det skal bli deilig å ligge i sengen og ikke være redd for at turboen, girkassen, topplokket, svinghjulet etc. etc. går i stykker og verkstedet krever bilens verdi på èn faktura. På vår 5 år gamle Audi A4 røk svinghjulet i juni, og da jeg fikk bruktbilforhandleren til å ringe verkstedet mitt og avtale med de, så svindlet de seg ut av betalingen etterpå ved å si at de ikke fikk velge verksted  :o Så her går det nå til rettsak. Dette er også en av grunnene til at vi går for nybilgaranti i denne omgang. Det og elbildrift samt 5 stjerners kollisjonstest.

Nå som Nissan Leaf, Volvo C30 m.fler kommer så ser jeg ikke lenger ett eneste argument for å velge fossile Golf utover rekkeviddebehovet. Vi har uansett to biler, og da kan vi vel så gjerne ha en elbil som hovedbil, og degradere stasjonsvogna til langturbil. Og slik jeg regner på det, så nedbetaler bilen sitt eget batteribytte med dagens pris. Når Nissan og Renault samarbeider om å bygge en ny fabrikk og skape stordriftsfordeler på produksjonen, så kan det bare gå èn vei økonomisk ;)

Oljeprisene er vel heller ikke ett lyspunkt... Vi så jo hva som skjedde når det ble litt styr i Libya. Hva skjer når markedet oppdager Peak Oil? Analytikere har jo spådd oljepris både i 200, 300 og 400 dollarsklassen.
#1419
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
mandag 26. september 2011, klokken 10:46
Oslo forhandleren tilbød oss Enter´s forsikring, til 3000,- i året. Ny bil innen 3 år etc.

Vi kjøpte ny bil i fjor, og Enter er kjent for å bare være billige det første året så vi er spent på hva den endelige prisen blir. Den står nemlig ikke i kontrakten, og jeg mistenker at "vi brukte opp vårt billige år" i fjor, på Audien.
#1420
Leaf 2010-2017 / Sv: Status bestilling og levering
mandag 26. september 2011, klokken 10:43
Hei hei :-)

Da har vi gleden av å være på vei inn i elbilforeningen. Kontrakt signert og levering garantert før nyttår på sølvgrå Leaf. Kostnad ble vel 278,000,- med solcellespoiler og metallic lakk men eks. vinterdekk og lader. Vinterdekk kjøper jeg selv. Oslo avdelingen krevde 16,000 for vinterdekk  :o Da sa jeg umiddelbart at det kjøper jeg selv og monterer på bilen når jeg henter den på togstasjonen. Frakt fra Oslo til Molde blir rundt 5,000,- tipper vi. Forhandleren her oppe får ikke inn Leaf før tidligst neste år, men så lenge er ikke vi interessert i å vente, da vi trenger en ny bil akkurat nå.

Noen her som har fått info om understellsbehandling? Jeg vil ikke at bladet skal visne til brunt så alt for fort...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA