Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Aspiranten

#41
Carwing / Windows Phone uoffisiell carwings app
onsdag 08. februar 2012, klokken 00:27
LEAF Commander

http://www.windowsphone.com/nb-NO/apps/1468732a-6e39-4691-a3aa-1cf442c7cf84?lc=1044

Denne er dessverre bare US/CA utgave og fungerer ikke her i europa. Håpet mitt var at noen kan skrive en tilsvarende for EU, hvis ikke vedkommende bak Leaf Commander lager en for EU. Kanskje er det bare noen adresselinjer som må byttes/legges til? Jeg har ikke kjennskap til slik programmering, og har akkurat kjøpt min første touchtelefon. Håpet var at noen andre med kjennskap og innsikt kunne ta en titt på det  :)
#42
Elbiler i media / Lilyhammer på NRK
tirsdag 17. januar 2012, klokken 10:49
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7955761

Det blir sendt allikevel. Da er det bare å glede seg, og håpe at de ikke har redigert bort elbilen  :D


Edit: Link til første episode

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/822565/
#43
Lading / 80% ladeprogram
torsdag 05. januar 2012, klokken 20:55
Har omsider bladd litt i instruksjonsboken og funnet frem til 80% ladeprogrammet  :D Har stilt det inn og lagt inn lading mellom 16:10 og 06:00, til 80%. Oppvarming er stillt inn til 06:50. Etter kl 07:00 bruker vi ikke strøm hjemme hos oss på hverdagene.

Den lader da ca. 50% og avslutter  :o (6 prikker på batteriet om morgenen) Vi setter i kontakten med en gang når vi kommer hjem, og den signaliserer da blink blink blink 123 for å vise at den venter på programstart, senere på kvelden.

Hva kan være galt? Vi får jo omtrent null og niks rekkevidde vi nå.
#44
Leaf 2010-2017 / Kaldstart - slitasje?
onsdag 21. desember 2011, klokken 14:39
På gamle fossilbilder er det ugunstig å starte kalde motorer hele tiden.

Finnes det noe tilsvarende slitasje på elbiler, Leaf spesielt? Noe som er utsatt for kaldstart, småkjøring og hyppig start/stopp?

#45
Leaf 2010-2017 / Broombil 2011
fredag 16. desember 2011, klokken 23:07
Hadde vært moro om vi fikk stemt opp elbilen Leaf som årets bil på denne siden hvor det er svært mange unge fossilfanatikere som leser ;D

Kjør inn og stem på Leaf folkens!

http://www.tv2.no/underholdning/broom/aarets-broombil-2012-nissan-leaf-elbilen-som-treffer-blink-3651364.html

(Artikkelen har en skrivefeil. Det ER 2011, men akkurat Leaf har fått 2012. Jaja, den er jo fremtidsrettet!)
#46
Leaf 2010-2017 / Nissan Leaf 2001 mod
onsdag 07. desember 2011, klokken 21:28
Fikk vognkortet idag, og jaggu står det ikke 2001 modell (registrert 2011).  ;D

Flere som har fått dette eller er det en skrivefeil som kun finnes i vårt vognkort?
#47
Lading / Batteritapping når man ikke er hjemme - og minusgrader
tirsdag 22. november 2011, klokken 13:53
Flytter denne diskusjonen til egen tråd da det er såpass alvorlig at man kan ødelegge sin bil for flere hundre tusen ved å dra på ferie at vi er nødt til å diskutere dette :-)

Temaet er 40 minus på Røros og Leafens manglende mulighet for å beskytte seg selv mot strømbrudd, gåen sikring, pøbler og vandaler som har klippet kabelen m.m. mens brukeren er på ferie eller annet uten mulighet for å overvåke bilen via mobilen.

Det er også tema at Leaf klarer å tappe sitt eget batteri under samme situasjon men i plussgrader i syden- og likevel ødelegge sitt eget batteri da den suger det tomt.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:40
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:16
Jeg lurer på hvordan rekkevidden blir med -17 i batteriet.  :)

Og jeg er også spent på forsikringsvilkårene rundt dette med biler som blir hensatt uten tilkobling. F.eks. kan det gå sport i å rive ut pluggen fra støpselet blant folk som vil straffe de som er på ferie. En sur eks, eller bare en taper som generellt hater elbiler.

Batterivarmeren vil også hente energi fra batteriet, så lenge dette har over 30% igjen. Hensettes bilen med 100% på batteriet og ikke plugget i vil den alikevel holde batteriet over frysepunktet i mange dager. 300W trengs neppe kontinuerlig, jeg antar 50-100W vil være mer en nok.  Så en til to uker i sprengkulde går antageligvis greit, men da kommer du nok ikke langt uten å lade etterpå.

Heldigvis kan vi jo sjekke dette via mobilen og evt. få noen til å ordne opp om noen har vært "slemme".

Jeg for min del drar gjerne på to ukers med telt og ski uten mobildekning overhodet, så jeg kan ikke ordne opp med mobilen dersom det har kommet en løk med hettegenser og vært slem.

Man må forberede seg på den verste tenkelige situasjon, og bygge produktene deretter synes jeg :) Derfor kunne vi gjerne hatt en diskusjon om hvis hva hvordan. F.eks. leste jeg på det amerikanske Nissan Leaf forumet om en som dro på ferie og glemte å skru av noe i leafen når han dro. Da han kom hjem igjen var bilen tappet for strøm. Det jeg skjønte ut ifra diskusjonen i tråden var at hovedbatteriet kontinuerlig hadde ladet det lille 12v batteriet og dermed tømt seg selv. Da han kom hjem måtte han ringe assistanse og få jumpet bilen igang igjen, da normal lading ikke fikk start på systemet.

Så hvis batteriet skader seg selv når det et uttappet, hvorfor er det da mulig å tappe det ned når man ikke er hjemme?

#48
Leaf 2010-2017 / Rekkevidde vinterstid
tirsdag 11. oktober 2011, klokken 00:04
Jeg leser på det amerikanske forumet og ut ifra det jeg kan lese i diagrammet som omhandler rekkevidde, så vil batterikapasiteten være 40% lavere om vinteren selv før vi slår på varmesystemene.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293#p101293

(1% lavere kapasitet for hver 1c under +20c)

Nå har vi jo batterivarmer på våre Leafer, men denne trekker jo som kjent strøm...

Er det noen som har håndfast informasjon på bilenes rekkevidde vinterstid?
#49
Dekk / Felger / Dekk til løvet
mandag 26. september 2011, klokken 21:10
Siden jeg registrerer flere som klager over skyhøye priser på vinterdekk levert av forhandler så tenkte jeg at vi kunne ha en tråd hvor vi tipset hverandre om steder å bestille dekk til Leafene våre.

Ikke alle nettbutikker har riktige dimensjoner og/eller Leafen innlagt i sine nettsystemer enda, derfor tenkte jeg at vi kunne ha en tråd hvor dette var tema.

Hvilke dekk, hvilke felger, hvilke butikker etc.

Har fått inn Leaf i systemene sine:

www.interdekk.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA