Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Yagi

#31
Sitat fra: tho på mandag 17. mars 2014, klokken 09:12
(...) Eksakt hvordan kom du til brakretten Yagi? (...)
Som D.O sier, så er det bare å vippe ut pakningen på innsiden av dørbladet  rett under trekantvinduet.
#32
Jeg har også disse stygge stripene på min bil. Ble obs dette etter siste vask. Tok en titt bak pakningen inne i døren bak der speilet er festet. Dette er hva jeg ser:

(bildet er riktig vei - det er klisterlappen som er opp-ned)

Jeg aner ikke om dette er normalt - men ihvertfall har aluminiumsbraketten som vises her et jevnt oksidasjonsbelegg over det hele. Ser nesten muggen ut  ::)
#33
Første gang jeg hadde bilen på service på Skøyen fylte servicemedarbeideren ut et skjema og var med ut og gikk over bilen før han tok imot nøkkelen. Jeg skrev så under på et papir der jeg mener det stod at bilen var uten skader ved innlevering (bortsett fra det de skulle fikse). Litt sånn ala leiebilskjema. Har aldri har erfart dette med andre bilmerker hos andre verksteder.

Andre gang jeg var på Skøyen var det bare overlevering av nøkkel - ingen spørsmål, besiktigelse eller skjema involvert.
#34
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
tirsdag 11. mars 2014, klokken 09:23
Hadde mistet to slike svarte plasthetter som sitter på hjulmutterne på performance-felgene, så jeg var innom Skøyen i går for å høre om det var mulig å få nye. Samtidig spurte jeg om den røde adapteren var kommet. Det var den, og etter litt roting på bakrommet, fikk jeg utlevert en som var merket med nummeret 24. Om det betyr at jeg først skulle få den på julaften vet jeg ikke. Siden jeg også fikk plasthettene gratis, gikk jeg derifra glad og fornøyd. :)
#35
Humor og kanari / Sv: Finn en feil...
søndag 09. mars 2014, klokken 18:14
Eneste feilen jeg ser er at fotografen sitter i en fossilbil og ikke i en elbil.  ;)
#36
Model S 2013 - 2022 / Gleder og sorger vedr. Service
søndag 09. mars 2014, klokken 15:01
Etter en del tull og tøys før jul (en hel haug av ting jeg ville ha fikset etter leveringen i august) - med forsøk på kontakt med Tesla, avtaler med folk som senere sluttet, osv, fikk jeg min første serviceavtale på Skøyen på nyåret. (Det krevde personlig oppmøte for å få avtalt time)

Jeg møtte opp kl 8, fikk gjennomgått og rettet listen med punkter (selv om dette var formidlet pr epost flere ganger tidligere), fikk utlevert en Kia Piccanto og reiste videre på jobb. Fikk antydet at dette kom til å ta tre dager.

Hadde VisibleTesla oppe på en av maskinene på jobb, så jeg fulgte med med et halvt øye. Dette er en morsom bieffekt ved å ha Model S på service. Spennende å se hvor bilen er, dører som åpnes, lading som foretas - man ser at det skjer ting!

Bilen stod stille til ca kl 11. Da kjørte den mot Majorstua. "Aha - ut for å teste ulydene jeg har rapportert" tenkte jeg. Bilen snur så på Majorstua og begynner å kjøre små bakgater i retning Skøyen. Det siste jeg ser før jeg må gå i et møte er at bilen rygger og snur i et kryss, før den kjører inn på en gårdsplass ved et bolighus. Jeg er godt kjent i området, så jeg stusset litt på dette, men tenker ikke mer over det før jeg kommer ut fra møtet og får en SMS: "Har du solgt nybilen? To karer med tesla-jakker fyller handleposer i bilen din på RIMI".

What? Tilbake på kontoret ser jeg på VT at bilen kjører ut fra parkeringshuset ved RIMI i Hoffsveien og kjører tilbake til verkstedet. Jeg tracker de siste bevegelsene på VT og ser at bilen ble stående nøyaktig 30 minutter på gårdsplassen på Frogner før den kjørte til RIMI der den stod i 15 minutter.

Jeg var ikke særlig happy med at bilen min ble brukt til private ærender. Greit nok at de må prøvekjøre bilen i forbindelse med service - men at de bruker den til andre ting er jeg ikke helt komfortabel med, så jeg ringer Tesla og får beskjed om at dette skal de undersøke.

Jeg får senere en henvendelse fra kundebehandleren hos Tesla som sier at privat kjøring av kundebiler ikke er tillatt og at de beklager det som har skjedd. Da jeg senere henter bilen prøver de å bortforklare det hele.

Bilen er så i aktivitet til langt på kvelden inne i servicehallen. Neste dag står den stille så og si hele dagen (utenfor butikken.) Jeg bor rett ved, så på en spasertur i butikken utpå ettermiddagen går jeg forbi og ser at noe av det de påsto at var fikset da jeg snakket med dem tidligere ikke var gjort. Sendte ny mail da jeg kom hjem..

Bilen blir om kvelden sendt til Drammen der de neste dag skal utbedre noen lakkskader. Den ender opp i et boligområde ovenfor byen - ulåst. Jeg regner med at den står på planet av en flakbil - hjemme hos sjåføren. Jeg låser bilen via appen. Siden jeg ikke vet om han har lagt nøkkelen inne i bilen - låser jeg  bilen opp neste morgen.  :P

Hos Drammen Karosseri er bilen i aktivitet hele dagen før den ender opp på en flakbil tilbake til Skøyen. Barnslig kult å følge med på hvor bilen er. Ved Holmen kommer sjåføren på at han har glemt noe (min teori ;) ), snur og kjører tilbake til Asker. Der roter han rundt en god stund før han står stille i en gate i ti minutters tid. Så fortsetter turen mot Oslo. Jeg syns dette er stor underholdning.  ::)

Vel fremme blir bilen kjørt inn i servicehallen, lading blir startet og kontakt med bilen fra app blir stoppet på bilens skjerm....  Hmmm liker de ikke at jeg følger med mon tro? Det var jo hele moroa. Men nå er det ikke mulig å få kontakt fra VT eller app.

Jeg hører ikke mer før jeg ringer utpå ettermiddagen neste dag. Joda bilen er ferdig. Det er bare å komme å hente den.  ???

Når jeg kommer frem og avleverer den triste Piccantoen får jeg bilen min. Det beste med hele serviceoppholdet er at det var gratis.  Og her har de gjort mye mer enn det jeg meldte fra om. Heldigvis sa jeg at jeg ikke ville ha bilen vaska, så det var den ihvertfall ikke. Men derimot hadde de klint til med lim langs kromlistene over vinduene på begge sider.  Påstod at det var noen gliper der som ikke var pene. Vel - jeg hadde ikke lagt merke til gliper. Limet derimot - det ser jeg. Ikke var jobben som var gjort på noen gummilister særlig pen heller...

Bilen var ladet 100% - uvisst av hvilken grunn. UMC'en var ikke tilbake i bilen - så den ble jeg nødt til å reise tilbake for å hente.

Vel hjemme fant jeg ut at det selvsagt var noen ting de hadde glemt å sjekke. Så ny avtale ble gjort. 3 uker frem i tid.

Ble lovet at de skulle ettersende "repair order" pr epost. Noe som ikke skjedde før etter 3 purringer.

Opplevelsen jeg sitter igjen med er at det er vanskelig å få formidlet hva man vil ha gjort. Det er ny person hver gang man ringer eller møter opp - og det man har sendt på epost er ikke registrert. Når det er sagt er det langt bedre nå enn i høst - da var det bare rot og muntlige avtaler som ikke ble holdt. Nå er det ihvertfall mulig å få kontakt og man får tilbakemelding på henvendelser.

Fikk veldig god oppfølging av en amerikaner i ettertid. Den påfølgende serviceavtalen var en mye bedre opplevelse  :)  (bortsett fra at jeg da glemte å si ifra om at jeg IKKE ønsket bilen vasket  :-\ ).
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
lørdag 08. mars 2014, klokken 19:30
Etter en tur til Vestlandet forrige helg ble det antydninger til avleiringer på hekken gitt...

Med det fine vårværet vi hadde i Oslo i dag var jeg derfor ikke sen om å få frem høytrykkspyperen.


Etter at jeg glemte å si ifra om at jeg ikke ønsket vask på mitt siste servicebesøk fikk jeg bilen tilbake i tvilsom stand... Fortsatt grus og sand rundt omkring - samtidig som det så ut som de hadde tørket med tørkehåndkler eller lignende... :o  Jeg merker nå at bilen holder merkbart mer på vannet. Ikke den samme perleeffekten som jeg har hatt helt siden gtechnic-behandlingen i høst. Mistenker at de bruker ganske sterke kjemikalier..  :(

Ser også at jeg etterhvert må frem med surfex eller lignende selv. Det er noen områder på hekken samt på dørene under speilene som bærer preg av en våt og grisete vinter. Syns særlig at krom-detaljene er vanskelige å holde pene.
#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilparkering
onsdag 05. mars 2014, klokken 20:37
Ok, denne parkerte ikke på ladeplass. Men derimot parkerte den oppå fortauet.... Dette er Teslas egen bil med reklame på siden. Mulig det var lånebil - men siden dette bare er 100m fra Teslas butikk på Skøyen var kanskje ikke behovet for lån særlig stort...  Det var uansett mange plasser ledig utenfor Teslas butikk da dette bildet ble tatt i går ettermiddag.


Skulle helst sett at teslasjåfører og andre elbilsjåfører bare gjør heltemodige gjerninger, sprer om seg med smil og glede og ellers gjør ting som jeg som teslasjåfør kan sole meg i glansen av....  Men det er vel som å tro på nissen  ::)
#39
Lading av Tesla / Sv: UMC og feilmeldinger
onsdag 26. februar 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:43
Enda bedre ide: få Tesla til å sende deg en UMC som virker!
Har forsøkt det. Fikk beskjed om at de ikke har UMC på lager  :o

Uansett er denne ekstra knappen nyttig å ha også når jeg skal lade med andre ladekabler som ikke har integrert ladelukeåpner.
#40
Lading av Tesla / Sv: UMC og feilmeldinger
onsdag 26. februar 2014, klokken 08:35
Etter at knappen på min UMC sluttet å virke for en stund siden er jeg nå mektig lei av å "hver gang" glemme å åpne ladeporten før jeg går ut av bilen. Noe som fører til at jeg må klatre inn igjen og fikle rundt på skjermen... Jeg var veldig godt vant med at jeg kunne åpne luka når jeg var kommet ut, så gammel vane er vond å vende.
Så, inspirert av andre her på forumet kjøpte jeg en Tesla Model S Chargeport opener. 20 euro og en uke i posten.

Jeg festet den på venstresiden i bagasjerommet med noe velcrotape jeg hadde liggende. Jeg åpner uansett bakluka for å ta ut ladekabelen, så da griper jeg bare i kanten på åpningen og fingrene treffer perfekt på denne knappen. Luka åpnes hver gang :)




Syns bilen burde ha en knapp for åpning av denne luka litt enklere plassert enn på skjermen inne i bilen. F.eks i førerdøren eller som her i bagasjerommet....
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avstemming: Mugg i soltaket.
torsdag 20. februar 2014, klokken 09:43
Jeg kommer til å lime en tapebit over denne og så nappe av hele greia. Gidder ikke få kupeen fylt med soppsporer hver gang jeg åpner taket. Om det betyr at jeg får ulyder i taket får ikke det være så nøye. Regner med at Tesla finner et materiale som er mindre egnet for soppvekst og limer på neste gang.
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avstemming: Mugg i soltaket.
torsdag 20. februar 2014, klokken 09:22
Den 7. Januar ble det installert "felt tape" per bulletin for å hindre "panoramic roof creak" i min bil. Dette var ikke noe jeg hadde rapportert - har aldri hørt ulyder fra fremre del av panotaket - men noe som ble gjort på alle biler (ref service bulletin SB-13-24-004)

6 uker senere ser bilen min slik ut:


Jeg har i denne perioden ikke åpnet taket (før jeg så denne tråden og ville sjekke). Bilen står i garasje om natten og ute om dagen.
#43
Så en svart Model S bakfra nå nettopp. Der var det flere mørke felter i bremselyset øverst i bakvinduet. Tydet på at 3-4 lys ikke lenger virket. Har ikke hørt om dette problemet fra andre - og har selv heller ikke hatt det på egen bil. Sært eller noe som flere har opplevd?
#44
Før superladerne kom i Norge var det snakk om at man ville binde sammen de store byene i Sør-Norge og også Oslo - Stockholm. Er det noen som har hørt om det skjer noe i Sverige snart?
#45
Jeg sliter også med appen.  Samme som mange andre beskriver her. Tar laaaang tid å få kontakt, noen ganger henger den, noen ganger sier den at ingen bil er "connected".

Og her ser dere hva som vises på "Location" hos meg. Dette gjør at "Location" ikke kan brukes:


Dette går ikke bort uten at jeg tvinger avslutning. Så er det bra en stund, før det er like ille igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA