Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ernie

#46
Da er termometer montert. Jeg endt opp med å plassere den ovenfor rattet (nedenfor speedometer). Ikke akkurat proff, men greit nok.

Jeg kjøpte følgende:
http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bil-innvendig/klokker-og-termometer/inneute-termometer-mklokke/

Måtte bare betale kr. 99,- for den. Den har baklys som får strøm fra bilen. Baklys skrus av/på med tenningen!

Dessverre fant jeg ikke noen hull i torpedoveggen til sensorkabelen. Å følge kabel til panseråpning viste seg å være vanskelig. Jeg har trukket sensorkabel gjennom førerdøren  og under bilen. Er knapt synlig og ikke nødvendig med noen inngrep i bilen.

Trådløs termometer ble også vurdert, men de spiser batterier. Baklys og "isvarsel" er også kjekt å ha.

Jeg kan legge ut bilder av installasjonen om ønskelig.

Forøvrig var jeg overasket hvor lett det var å demontere bilen. Stereoanlegget kan fjernes på 5 sekunder! Jeg har gravert min med navn/tlf. nr. og bilnr.
#47
På bilxtra har de en termometer med baklys. Den har jeg lyst på.

Dessverre er den ikke trådløs.

Takk for tips Carl Anton.
#48
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjørelys
torsdag 20. oktober 2011, klokken 09:53
Da var lyssensor (rett under frontrute, høyre nedre hjørne, i kupén) dekket til med en liten svart teipbit.

Da kan lysene står på "Auto" hele tiden.

Instrumentbelysningen blir dessverre alltid i nattemodus nå, men det synes jeg ikke er noen problem.
#49
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjørelys
lørdag 15. oktober 2011, klokken 23:33
Jeg vurderer å dekke til lyssensor slik at nærlys og baklysene er på hele tiden. Dette fordi  lysene blir skrudd av og på når man kjører på veier som er tidvis i skygge for solen.

Dette kommer til å bruke litt mer strøm = litt mindre rekkevidde. Jeg regner med at pærene varer lengre når de ikke skrus av/på hele tiden.

Jeg gruer meg til bytting av pærer ti I-MiEVen. Det virker litt komplisert å fjerne støtfanger osv. Jobben er ihvertfall beskrevet i bruksanvisning.
#50
Det ble kjøpt inn fjernstyrt stikkontakt og fjernkontroll med timerkontroll fra Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165060167
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165065149

Stikkontakt er koblet inn i bagasjerommet i bilen (relativt tørt - den er uansett IP44).

Nå kan kupévarmer styres med fjernkontroll (manuelt eller med timer) uten å forlate huset. Jeg kan sjekke at kupévarmeren faktisk kommer i gang ved å se på strømforbrukmåler som er installert i sikringsskapet (med display på kjøkkenet). Trenger ihvertfall ikke gå ut.

Fjernkontroll klarer ca. 20m avstand hos meg men ikke mer.

Totalpris fjernstyrt 230v kupévarmer ca. kr. 1600.

Jeg har gode erfaringer med Defa sin timerløsning (uten fjernstyring) i en annen bil og tviler på om Clas Ohlson sin er like bra.

Vår sikkerhetsregel: den som kobler til strømmen til kupévarmerkontakt har ansvar for å sjekke at kupévarmer ikke er tildekket e.l.
#51
Her er noen bilder av løsningene.

Gummimatte bak: veldig bra passform. Anbefales.
Gummimatte foran: ikke så bra.
Setetrekk bak: fungerer bra.
Bagasjerommatte: originalmatte er nok bedre?

Jeg vil gjerne ha setetrekk foran også. Noen som har anbefalinger? Det ser ut som HTS har noen som skal kunne brukes sammen med airbag.
#52
Nå er kupévarmer montert. Se vedlagte bilder.

Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

Jeg fant ikke noen naturlig sted å montere kupévarmer foran så det ble en baggasjerommontering. Dette var rimelig enkelt.

Disclaimer: følgende er en beskrivelse av hvordan jeg som amatør har gjort jobben og ikke noen monteringsanvisning. Jeg har ikke fagkompetanse.

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

2. Så har jeg boret hull i støtfsangeren med et 25mm hullsag. Plassering jeg har valgt gjør kontakten mindre utsatt for sprut fra hjulene samtidig som kontakten heller nedover. I tillegg er dette et mindre synlig sted. At støtfangeren er flat her er heller ikke noen ulempe.

3. Defa kabelen ble deretter ført gjennom støtfangeren og festet med plastmutter. Husk gummipakning. Kabelen ble ført videre gjennom hullet bak det avtagbare panelet. Kabelen ble festet med kabelbindere. Gummipakning ble festet rundt kabelen i hullet.

4. Kabelen ble festet med kabelbinder på insiden av bilen.

5. Kabelen ble ført under plastkassen i baggasjerommet. Her er det ikke nødvendig å lage hull.

6. Kupévarmer og stikkontakt ble festet på det avtagbare plastpanelet med maskinskruer. Det ble tatt hensyn til ønsket luftsstrømsretning og minsteavstandene som sto i kupévarmerens bruksanvisning.

7. Jordkabel festet til karroseriet med en av skruene under det avtagbare plastpanelet. Skrap vekk lakken og sørg for god elektrisk kontakt.

8. Kabel/stikkontakt kobles sammen.

9. Så har jeg sjekket mellom karroseri og jordkontakt med multimeter før jeg koblet til strømmen for en liten test.

Det vil komme en tilbakemelding om hvordan dette fungerer i praksis etterhvert. Jeg er bekymret for at varmen ikke transporteres til frontruten der det trengs mest.

#53
Hei,

Jeg lurte på om noen har montert høytalere bak i I-MIEVen. Det ser ut som en enkel jobb.

Er det allerede trukket ledninger?

Jeg gjørde en lignende jobb på en golf. Da kunne man kjøpe en pakke med høytalere og ledninger fra VW.
#54
Takk Lars. Det var nettopp det jeg lurer på. Jeg kan ikke se at 230V kupévarmer er diskutert i tidligere tråder.
#55
Jeg fikk Continental Viking Contact 5 som vinterdekk sammen med bilen.

Dekkene bak har utside/innside og var montert riktig.

Dekkene foran derimot har ingen utside/innside men har rulleretning. Begge hjul var montert slik at de passet til venstre forhjul.

Etter en tur til forhandler ble det ene dekket snudd slik at den passet. Det kan virke som om forhandler ikke var klar over at dekkene hadde rulleretning og da lurer jeg på hvor mange I-MIEV som kjører rundt med denne feilen?

Jeg regner med at rulleretning har innvirkning på dekkets evne til å bl. a. lede vekk vann.

-----

Vinterhjulene ble levert uten en liten plastdeksel som monteres midt i hjulet. De skulle liksom dele deksel med sommerhjulene. Har flere samme opplevelse?

-----

Continal Viking Contact 5 dekkene oppleves som glatte på vått asfalt. Håper dette bedre seg når de er litt innkjørt. Vi har nesten ikke annet enn vått asfalt her i Bergen ;D

Jeg har muligens montert dekkene litt tidlig, men det er jo bedre enn litt sent mener nå jeg.
#56
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Kupévarmer til I-MIEV
torsdag 22. september 2011, klokken 12:27
Hei,

Er det noen som har efaringer med hvordan man montere Kupévarmer i I-MIEVen. Det finnes gjerne noen hull man kan bruke i skilleveggen mellom "under panseret" og forsetene?

Jeg hadde tenkt å kjøpe en DEFA miniplugg løsning og installere stikkontakten utvendig enten i støtfanger foran eller bak.
#57
Jeg lurer på om det finnes det heldekkende setetrekk som fungerer sammen med airbag (på forsetene)? Jeg forstår det slik at airbagen befinner seg i setene og da er det avgjørende for sikkerheten at siden på setet kan sprette opp om airbagen utløses.

For de som vil gjerne beskytte I-MIEVen sin innvendig kan jeg gjerne anbefale følgende:

BAKSETENE

Første forsøk: Biltema 39-734. Beregnet på baksete. Her må det store tilpasninger til så jeg leverte den tilbake.

Løsning: Biltema 39-739. I utgangspunkt beregnet som sparketrekk til forsetene, men kan trekkes ned over baksetene. Du trenger 2 stk. Et til hver sete. Fungerer veldig greit. Jeg har tilpasset litt med symaskin, men det går også greit uten tilpasning.

FORSETENE

Jeg vil ikke ha skitne føtter på baksiden av forsetene. Har prøvd noe fra BilXtra men endt opp med Biltema 39-628. Fungerer greit.

GUMMIMATTER

Stoffmatter er en dårlig løsning i regnbyen Bergen.

Jeg kjøpte Biltema 39-087. Mattene beregnet på bak i bilen passer helt perfekt om man klipper vekk alt rundt "skålen". Jeg har lagt gummimattene opp på originalmattene. Anbefales. Mattene foran passer ganske dårlig, men kan brukes. Det er viktig at matten på føreseteplassen forankres med krokene i bilen og her bør det kun brukes en matte.

Til bagasjerom har jeg kjøpt Biltema 39-083 og klippet den til. Her trenger man mindre enn halvparten! En liten del av resten har jeg brukt å lage gummimatte til midten av gulvet mellom baksetene.


(Jeg jobber ikke på Biltema)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA