Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ernie

#31
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 12. april 2012, klokken 11:02

Min erfaring med VW Touran 1.9TDI (2004-modell) stemmer ikke med dette. Den er oppgitt til 0.60 l/mil på blandet kjøring, men mitt eksemplar bruker, uten at jeg anstrenger meg, 0.44 l/mil på langkjøring i Norge, og ned mot 0.38l/mil med veeeldig snill kjøring. I byen med kona bak rattet er snittforbruket 0.65 l/mil. Relativt pene tall egentlig.


Jeg har også Touran 1.9TDI fra 2004. Vær oppmerksom på at kjørecomputer kan vise feil. Da jeg sjekket min (da bilen var ny) mot faktisk dieselforbruk viste computeren 17% mindre forbruk enn det som jeg måtte fylle på tanken. Da jeg spurte forhandleren om dette kunne de forelle meg at "kjørecomputer er digitalt og kan ikke vise feil" ::) Men en tysk VW forum kunne derimot opplyse om at computeren kunne kalibreres +-15%. Jeg fikk kalibrering utført på et tysk verksted. Bilen klarer 0,5l/mil på langkjøring om man kjører veldig pent. Jeg har senere fått høre at diesel som brukes av tilleggsvarmer går utenom kjørecomputer sin måling. Dette kan forklare det store avviket.
#32
Jeg skal føre "listepris som ny" på min 2011 i-MiEV inn på selvangivelse.

Da forstår jeg det slik at man kan plukke prisen fra Skattetatens liste. Dvs. 219900.

Det er jo mindre enn de 270000 jeg betalte selv, men mer enn bilen koster i dag.

Da får bilen en formuesverdi på ca. 165000.
#33
Den eneste feil (av betydning) med i-MiEVen er at den koster kr. 60000 mindre nå enn da jeg kjøpt den i høst.


#34
Nå har jeg litt erfaringer å dele:

Jeg benytter min Defa kupévarmer stort sett aldri og istedenfor starter bilen ca. 10 minutter før jeg skal kjøre om morgenen. Da er det mye bedre varme enn om jeg benytte Defaen.

Det er klart at det blir dårligere rekkevidde av dette (bruker ca. 1kwt fra batteriet til oppvarming), men for meg er dette ikke et problem.

Da har jeg muligens kastet bort litt tid/penger på Defaen, men ikke fullt så mye penger som ble kastet bort på å kjøpe iMIEVen før det store prisfallet.

Men jeg ser det finnes andre løsninger på å få opp varmen i bilen:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238
#35
Beklager, jeg mente skiferplate. Jeg hadde noen gamle "fliser" i skifer liggende og limte den ene under fuktslukeren slik at den ikke velter.
#36
Jeg har kjøpt en "fuktsluker" fra Biltema. Den har jeg limt/montert på en 1cm tjukk skiferplate slik at den ikke velter. Oppfinnelsen ligger da i bagasjerommet og skiller ut fuktighet fra luften. Jeg har brukt silikon som lim og den har dessverre ikke holdt bra nok så jeg må finne på en annen løsning.

#37
Er det noen poeng i å rustbeskytte i-MiEVen? Er ikke det batteriet som kommer til å dø lenge før rust blir et problem.

Til sammenligning på min el-sykkel var det kulelager i motoren som ble ødelagt pga. salt fra vinterkjøring. Li-Mn batteriet er fortsatt veldig bra selv etter 4 år!

Har forøvrig en VW Touran med (ifølge NAF) stor rustangrep. Like greit å kjøpe KIA (Koreansk Industri Avfall) eller Fiat neste gang om VW er så dårlig.

#38
Men husk å trekke fra britisk VAT.
#39
http://www.mitsubishi-cars.co.uk/imiev/custom/prices.aspx

Roof rack £324. Det er vel mindre enn kr.3000?
#40
Original i-MiEV takstativ koster ca. kr. 3000 i f. eks. Irland siste gang jeg sjekket.



#41
Tja. 3 minutter kan virke som 15 minutter når man helst vil hjem fra jobb.

#42
Jeg har lest litt om fjernstart av biler (remote car starter) og lurer på om det kan være noe som kan benyttes for å få varmen i "Ellen" (når jeg ikke benytte DEFAen). Bilen blir ikke akkurat raskt varmt og det er kjipt å sitte og vente 10 minutter mens dugen på ruten smelter.

Jeg merker at når man snur om "tenningsnøkkel" til posisjon II  kommer varmeapparat på i samme instilling da bilen blir avskrudd. Kan det være så enkelt som å ha en relé som kobler sammen kablene som vanligvis "kortsluttes" av å snu om tenningsnøkkelen. Relén kunne aktiveres ved timer eller fjernstyring.

Spørsmålet mitt er om startsperren forhindre at bilen kan vekkes til nøkkelposisjon II uten at nøkkel med chip benyttes, eller om det kun kreves nøkkel med chip for å få "start" på bilen (pos III).
#43
Jeg har lest instruksjonsbok grundig.

Dessuten har jeg testet antiskrens i min VW flere ganger:)

Men i-MiEVen lager en helt annen lyd som høres ut som om man kommer bort i noe med bilen.
#44
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skummel skrapelyd
torsdag 03. november 2011, klokken 09:33
Takk for tilbakemeldingene.

Antiskrens høres ut som en fornuftig forklaring.

Jeg kjører alltid i "B" og her er det mye vått asfalt.

Jeg har sett antiskrenslampen lyser en del. Den slår ut ganske lett.
#45
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Skummel skrapelyd
torsdag 03. november 2011, klokken 00:03
Har nå 3 ganger opplevd en skummel skrapelyd i et par sekunder. Det høres ut som om bilens underside treffer veien. Samtidig føles det som om bilen bremses litt.

Vel er veiene humpete her men så ille er det ikke. Dessuten har dette skjedd på steder hvor veien var helt greit.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva dette er.

Bekymringsfult!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA