Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ernie

#16
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Xenon
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 13:59
Lyssensoren i bilen har jeg dekket til med litt svart teip kort tid etter jeg kjøpte bilen (2011).

Dette synes jeg forsatt var en god idé. Jeg slipper unødig slitasje på pærene.

(Bilen har halogenpærer og jeg er fornøyd med det).
#17
Det ruster på metalldelen hvor vindusviskerblad festes på.
#18
Denne uken har jeg utført bytte av nærlyspære på min 2011 i-MIEV. Jobben var godt beskrevet i instruksjonsboken og gikk rimelig greit å utføre.

Skruene satt litt fast.

Vær OBS på at nærlyspæren er av typen H11.

Jeg fikk byttet vindusviskerarmen på garantien. Jeg er nøye med å vokse den nye.
#19
Endelig har jeg tatt bilde av rusten.

Hva synes dere om dette?

#20
Jeg har polert min 2011 i-Miev nå i april. Ifbm. polering har jeg oppdaget noe rust under baggasjeromslokket ved låsemekanisme.

Noen flere som har oppdaget rust?
#21
Den ene av mine biltema gummimattene var ødelagt (førerplassen) så jeg kjøpte noen fra Gytis AUTEK.

Mattene passer veldig bra. Kan anbefales. De koster en del mer en Biltemaløsningen da.
#22
Skjermdelen inneholder en batteri. Det virker som min er ganske dårlig også da jeg får stadige feilmeldinger nå.

Batterien har delenr. 338937010176 og en rask søk på nettet viser at den koster kr. 700. Utrolig! Jeg har ikke spurt min forhandler om dette. Kanskje de kan skaffe den billigere :P

Hilsen,
John
#23
Pioneer radio/navi var montert i vår iMiev da dette ble kjøpt i 2011.

Dessverre har den begynnt å slå seg selv av og på. Det ser ut som hele enheten mister strøm slik at display og belysning av knapper o.l. slås av.

Jeg mistenkte et dårlig kontakt og undersøkte først ISO kontakt bak på enheten.

Etterpå har jeg oppdaget at når man trykke litt på kanten av den løsbare skjermen er det mulig å gjenskape feilen. Å fjerne skjermen helt har samme virkning.

Jeg konkludere med at det er dårlig kontakt mellom skjermdelen og hovedenheten. Kontaktene ser fin, uskadet og ren ut.

Er det flere som opplever problemet?

Jeg akter å reklamere på denne feilen dersom det ikke finnes en grei løsning på det.
#24
Jeg montert nylig en Thule takstativ på min i-Miev. Dessverre er lager den mye bråk, særlig i hastigheter over 50km. Elbil turen er ikke lydløs lengre :(

Følgende er montert:
* Thule Rapid System gutterless feet (4) no. 754
* Thule Rapid System bars: 120cm bars no. 761  (769 er anbefalt til i-Miev)
* Thule Rapid System adapter kit no. 1682

Hvordan opplever dere som har montert med aerobars/wingbars (Thule 969) dette? Er det også mye bråk fra deres løsning?

Det er vedlig dumt at i-Miev ikke har en takstativ løsning som lar seg fjerne/installere lett. Når det er festet "i lakken" synes jeg det er greit å la den vært montert hele tiden for å unngå skader.


#25
Min 2011 i-MIEV med Panasonic navi. har en jack på baksiden. Jeg har plugget inn en kabel med 3,5mm stereo jack på begge ender som jeg bruker mot min DAB+ lommeradio og Android telefon (til musikkavspilling).
#26
Det er antydninger til rust på min vindusviskerarm også. Dessuten har jeg sett dette på andre MiEVer. Jeg har meldt fra til Motor Forum så får vi se hvordan de løse dette.

Sannsynligvis er den nye like utsatt for rust, men nå vet jeg at delen må smøres godt inn med voks.

#27
Støpselen på Mitsubishi ladekabelen er original. Jeg har aldri gjort noe med den. Det virket som bra kvalitet.

Stikkontakten på skjøteledning var også original. Fra Biltema. Kanskje problemet ligger her ::)

Nei, jeg skulle ha gjort noe da jeg kjente "lunken". Da er det greit å dele erfaringene her.
#28
Dessverre er støpselen på min ladekabel blitt så varm at den har smeltet sammen med en skjøteledning.

Nå er jeg klar over at man i utgangspunkt ikke bør bruke skjøteledning, men jeg har brukt en gummikabel med 3x2,5mm2 og trodde det skulle gå bra. Den siste tiden har jeg registrert noe varmgang i kontakten, men trodde ikke det var kommet så langt.

Både støpsel på ladekabelen og stikkontakt på skjøteledning er helt ødelagt. Jeg kan nok regne meg som heldig at det gikk såpass bra. Dette bør tolkes som en advarsel til andre elbileiere.

Merk at sikringen/jordfeilbryter ble ikke løst ut, men jeg kan ikke se at det har oppstått en kortslutning. Det er vel den vanlig 13A ladestrømmen som har forårsaket varmgangen i kontaktene her.

Nå har jeg koblet skjøteledningen direkte inn i "ladekladden". Jeg har vært påpasselig at alt er vanntett og strekkavlastning er ordentlig. Vi får se hvordan det går. Jeg vurdere også å bytte ut schukokontaten på veggen med en CEE kontakt.

Kommentar?
#29
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
fredag 20. juli 2012, klokken 01:21
Takk for bra info ang. Thule stativ!

Hilsen,
Ernie.
#30
Her er min løsning på å få DAB radio i min 2011 i-Miev:

Pioneer radioen i bilen har AUX inngang bak. Kjøp en kabel med 3,5mm jackplug i begge ender. Regner med at disse kan kjøpes på Clas Ohlson eller Biltema?

Jeg kjøpte en Sangean DPR-34 lommeradio med DAB/DAB+ til EUR 109 mens jeg var på ferie i Tyskland, dvs. ca. kr. 750. Pris i Norge fra kr. 1095 + frakt. Det fungerer utmerket, men er ikke akkurat brukervennlig. Vurderte også Pure Move 2500.

Koble til kabelen til Pioneer anlegget og lommeradioen. Skru på begge deler. Velg AUX på Pioneer. Så har du DAB inn i bilen!

Jeg får svært god mottak av DAB/DAB+ inn i bilen uten å måtte bruke antennaen til lommeradioen engang.

Lommeradioen kan selvfølgelig brukes andre steder også.

Dersom jeg bruker dette mye vil jeg vurdere å lage en ladeløsning.

Skulle gjerne hatt høytalere i bakdørene. Skal nok sjekke om det er lagt opp kabler dit når jeg får tid.

Hilsen,
Ernie.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA