Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ernie

#2
Smart for two / Smart ForTwo levert tilbake til forhandler
fredag 15. mars 2019, klokken 17:49
Smart ForTwo EQ cabrio som jeg kjøpte i oktober ble i januar levert tilbake til forhandleren.

Dette er den fjerde nybil jeg har kjøpt ila. ca. 20 år. Jeg har selvfølgelig forståelse for at biler kan ha feil. Tidligere har forhandlerne ordnet opp i det som er galt. Hos Bertel O. Steen opplever jeg noe annet.

Bilen hadde følgende feil:
1. airbag feil: rettet av forhandler (bilen var 3 uker på verksted)
2. tidsinnstilt oppvarming fungerer bare av og til = kald bil om morgenen ca. halvparten av tiden
3. dørhåndtak, førerdøren: fungerer bare av og til = måtte åpnes fra innsiden
4. DAB radio henger seg opp slik at kanal/lydnivå ikke kan endres
5. feilmelding "12V - stop - see owners manual". Bilen kunne ikke startes. Feilen forsvant etter noen timer.
6. tidsinnstilt lading fungerer bare av og til = bilen var ikke ladet og kunne ikke brukes
7. bilen går i dvalemodus uten grunn "Your smart is taking a break" - ikke mulig å bruke appfunksjoner som oppvarming når bilen er i dvalemodus

Det var kjempegøy å ha bilen når den fungerte. Jeg regner med at vi var uheldig med denne bilen og de fleste Smart ikke har slike problemer.
#4
Smart for two / Sv: Smart ForFour electric 2017
tirsdag 08. januar 2019, klokken 12:17
Ifølge brosyren er 22 kW on-board lader og wallbox ikke tilgjengelig i Norge.
#5
Smart for two / Misfornøyd kunde
fredag 02. november 2018, klokken 16:43
For 2 uker siden fikk jeg levert en flott ny Smart cabrio fra Bertel O. Steen Åsane. I helgen fikk den dessverre en feil som gjøre at bilen ikke kan kjøres.

At feil kan oppstår har jeg forståelse for men mobilitetsgarantien kan man ikke stole på. Lånebil fikk jeg først etter 4 dager og en del utrivelig krangling. Gleden av nybilkjøpet er nå erstattet med skuffelse. Det skyldes ikke feilen på bilen men opplevelsen med mobilitetsgarantien og forhandler.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#6
Jeg byttet om våren til Nightbreaker. De varte ikke mer enn 6 mnd så ikke noen lur kjøp for min del.
#7
Smart for two / Sv: Rekkevidde
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 12:44
hva betyr vinter for deg? (temperatur/kjøreforholdene)
hvor mye komfort trenger du? (bruk av varmeapparat m.m)

Siden 2011 har vi kjørt en i-MiEV som har omtrent samme batteristørrelse og forbruk som Smarten. Du får vel 80km fra den om det er -5 og tørt ute dersom du ikke bruker varmeapparatet. Vinduene må være åpen litt slik at du ikke får dug på rutene. Om det kommer snø må du ha varmapparatet på noe.

i-MiEVen har også bakhjulsdrift og har ikke hatt utfordringer med vinterkjøring så er spent på hvordan Smarten oppfører seg på glatten.



#8
Smart / Hvor er alle smart eiere?
fredag 28. september 2018, klokken 12:29
Hei,

Her var det ikke så mange innlegg. Hvor er alle sammen?

Om et par uker får jeg levert min Smart ForTwo Cabrio og gleder meg.

Har fra før en Mitsubishi i-Miev som jeg kjøpt i 2011, så har god peiling på rekkeviddeangst og kjøring uten varmeapparat.

Kjøpte i går en brukt Mode 3 Type 2 ladekabel da det ikke følger med min bil. Tenkte at det kan være greit å ha i nødsfall selv om lading blir veldig tregt. Det finnes en del Type 2 stolper rundt omkring nå.

Er litt spent på servicepriser m.m.
#9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ulyder i AC
tirsdag 31. juli 2018, klokken 09:37
Hei,

Air condition på min 2011 i-MiEV laget stygge lyder så jeg krøp under bilen for å undersøke. Deksel under AC pumpen er festet med 2 plastklips foran og det er fort gjort å få den ut av veien. Det gikk greit å fjerne festene fra pumpen/bilen.

Alle 4 festene til AC pumpen var ødelagt.

Har du en eldre i-MiEV er dette noe som bør sjekkes!

Inntil videre har jeg festet pumpen med bolter.

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]

Det hadde vært spennende å se Elbilmeks løsning på dette.

Nye fester er på vei fra amazon. Tiden vil viser om de duger:
https://www.amazon.de/dp/B00X77MQ96/ref=pe_3044161_185740101_TE_item
#10
Se også min løsning på denne feilen:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36249.0.html

Jeg har justert fremme ved girvelgeren og smurt koblingen under bilen.

Har ikke opplevd problemer igjen.
#11
Problemet:
Bakbremsene har en lei tendens til å låse seg av og til. Dette ordnes som regel ved å bremse hardt noen ganger. Problemet oppstår ofte når det er fuktig.

Min løsning:
Som en litt mer varig løsning valgte jeg å rense trommelbremsene. Som veiledning brukte jeg denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=zxMeQlwCStM

Jeg brukte 2 stk. maskinskruer til fjerning av bremsebåndene. Ifbm. dette ble 2 skiver som holder bremseskoene på plass ødelagt.

Hva heter skivene? Er det enkelt å skaffe slike da jeg ønsker å rense bremsene noe oftere.

Rensing av bremsebåndene m.m. ble utført med bremserengjøringsspray fra Biltema og en klut.

Etterpå funket bremsene bra igjen.

Jeg har forøvrig brukt en del Biltema zinc spray på bilens understell og hjuloppheng. Det ser bedre ut og vil forhindre forhåpentenligvis noe av rusten.
#12
Symptomer:
1) Gir valget (bokstav P, R, N, D m.m) på displayet blinker eller det vises ingen bokstav i displayet
2) Noen ganger kommer gul billys med utropstegn
3) Bilen vil ikke "starte" eller lade

Problemet ble verre over tid.

Løsning hos meg: En liten endring av justeringsskruen på girvelgeren. Flyttet ca. 2mm. Se vedlagt bilde for å se justeringsskruen.

Hvordan du kommer til justeringsskruen er godt beskrevet her: http://kiwiev.com/modifications/

I tillegg ønsker jeg å smøre bevegelige deler under bilen slik som omtalt her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31984.0.html

#13
Har du prøvd å trykke inn resetknappen med nål?
#14
Når dere skal bytte lyspærer, styr unna Osram nightbreaker. Pærene varer bare noen få måneder og det er kjipt å ta pærebyttejobben enda en gang. Nå satser jeg på noe longlife pærer fra Philips.
#15
Jeg har i oktober byttet batteri med en fra batteryupgrade.no (se link ovenfor). Den fungerer greit. Takk for tipset.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA