Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rilum

#31
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
mandag 23. mars 2015, klokken 19:48
Sitat fra: goggo på mandag 23. mars 2015, klokken 13:12
Skal bli spennende å se om både Telemarksporten og Grelland virkelig blir operative før påske.
Jeg skal hente min "nye" 2012 modell C-Zero i Asker på Palmesøndag og kjøre til Kristiansand, så da får jeg testet hurtigladerne nedover på en travel utfartsdag.

Skal bli deilig å slippe å overnatte i bilen mens jeg saktelader, slik jeg måtte når jeg tok denne turen med min I-Miev i fjor :)

Hugo

Vil nok tro at begge er oprative før påske, men Grelland ligger dessverre sånn at den bare er tilgjenlig når du kjører nordover. Det vil bli lang omvei for å få snud etter du har ladet. Men er Kiwi lader i Holmestrand, så det er ikke noe problem. Ta av E18 ved Grelland og kjør mot sentrum, så finner du den før neste påkjøring til e18.
Hvis du ikke er helt tom når du kommer til Telemarksporten, så hadde jeg kjørt videre til Lasses eller Kiwi på Heistad. Men veldig bra å ha i backup.
#32
Vestfold og Telemark elbilforening / Sv: hurtiglading seljord
søndag 15. mars 2015, klokken 12:01
Helt klar et sted det hadde vært fint med hurtiglading.
Vil tro det er gode muligheter til å få til noe, men man må nok jobbe med mange forskjellige, for å komme i mål.
ABB laderne er nok det dyreste man får kjøp, derfor tester Grønn kontakt ut andre leveandører.

Svingen: Har sent deg PM.
#33
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
onsdag 25. februar 2015, klokken 22:25
Sitat fra: burkar på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:08
Sitat fra: Icenor på torsdag 19. februar 2015, klokken 04:01
Følgende er fra Statoil Grellands facebook:

Jeg ringte Statoil Grelland i dag for å sjekke status. De fortalte at hurtigladeren er klar først i august.

Jeg var innom der på lørdag. Gravingen av kabel var ferdig, og fundament til laderen var ferdig støpt, så det høres veldig rart ut. Se vedlegg.
#35
Sitat fra: eldanz på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:44

Bra sagt!

Først: Veldig bra møte 11. feb. setter stor pris på engasjementet!

Det som er interssant for min del er at man kan få opplysninger om eventuelle treff og dermed få PRATE med folk og dermed oppnå kontakt og kunnskaper med gode forslag til forskjellige løsninger av ymse ønsker og reelle behov for løsninger.

Hyggelig å høre at du setter pris på arrangementet   :D
Vi håper på å starte med forskjellige aktiviteter i tiden som kommer. Det vil da være noen som er åpne for alle, og andre som er kun for medlemmer. Så lenge du er medlem i elbil foreningen, så ser jeg ikke noe problem i at du deltar på medlems aktiviteter som vi arrangerer. Alltid fint å få med folk som er engasjert.

Vi skal prøve å få publisert hva som skjer både her på elbil forumet, og på www.facebook.com/elbilVT
#36
Sitat fra: eldanz på tirsdag 10. februar 2015, klokken 11:37
Er det OK for et medlem av Elbilforeningen for Oslo og omegn å møte opp?

Det ser ut til å bli interessant med aktiviteter og innlegg og ikke minst visning av biler. Selve medlemsmøtet må jeg ikke være med på.

PS
Det var sent å legge det ut i dag på hjemmesiden til Elbilforeningen;  ;)

Det er bare å komme, det er åpent for alle, også medlemsmøtet. Men er kun medlemer i Vestfold og Telemark som kan stemme.

Mvh
Fredrik
#37
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 05. februar 2015, klokken 21:20
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Tai på torsdag 05. februar 2015, klokken 20:47
And here we go again....

http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html


Tai

Makan til tulleforsker, Norge eksporterer ca 2 mnd med elektrisk total produksjon i året. Vi har strøm for ca 14 mnd og bytter med Europa 2 for at ikke elproduksjon i Europa skal tape om natten grunnet treghet i elproduksjonen deres.
Dette er en skikkelig frekkis.

Hva var det han kalte seg - samferdsel forsker eller noe sånt ja da er det ikke rart at vi har et samferdsel som er helt i utakt med behovet. Både kollektivt og personbiler.

(bilde er hentet fra http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/18/469247.html)

Lurer på hvor mye denne fossen forurennser ??
Hadde vi bygd vannkraft av den, kunne den sikkert erstattet et kullkraft verk til i europa.

Lurer på hvorfor noen hele tiden klarer å spinne opp så mye tull for å prøve å sette Tesla i et dårlig lys  >:(

Hva med å slutte å raffinere olje, og bruke strømmen rett på bilen?
ref:
http://youtu.be/BQpX-9OyEr4
#38
Sitat fra: havardr på mandag 19. januar 2015, klokken 17:05
Ble det ikke sitftet elbilforening for disse to fylkene 19.11.2014?
Ref. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16972.0.html

Det stemmer :-)
Vi har første årsmøte 11.02.2015, med valg av styre.
#39
OBS OBS: tidspunkt for medlemsmøte er endret til kl 17:30

Med mottoet «Elbil - den beste løsningen», starter foreningen opp i regionen.
Sted: Høgskolen i Telemark, Kjølnes Ring 56, 3918 Porsgrunn.

Visjon «Elbilen på folkemunne».

Den lokale elbilforeningens hjertesaker:
• Holdningsendring og opplysning om hva det betyr å være elbil eier.
• Hurtiglading langs E18.
• Normallading på jobb og andre relevante steder.
• Lokal politisk engasjement.
• Elbilturisme, en ny måte å feriere på.
• Legge til rette for aktiviteter for medlemmer.
• Synlighet i media.
• Elbil – gøy; aktiviteter elbilentusiaster.


Vestfold og Telemark elbilforening har konstituerende årsmøte i Telemark 11. februar 2015.

Program
16.00 – 19:30 Bilprodusenter stiller med elbiler med mulighet for noe prøvekjøring.

• Tesla
• Nissan
• BMW
• VW
• Renault
• Citroen
• KIA
• Mitsubishi
• Ford


17:30 - 18:30 Årsmøte (kun for medlemmer).
Åpnes av leder Christina Bu - intensjonen for elbilforeningen
Valg av styre og rollefordeling.

Interimsstyrets forslag til nytt styre:
• Geir Elsebutangen, Skien
• Trond Skilbred, Horten
• Svenn Inge Ingebrigtsen, Horten
• Fredrik Haugen, Sandefjord
• Sven Erik Grunsbo, Sandefjord
• Jan Børre Olsen, Stokke
• Ebbe Magnussen, Tønsberg
• Tone Kaasa, Larvik
Organisasjon – organiseringsform.

18:30 – 19:30 Aktivitet
• Bård Hoksrud – Samferdselsdepartementet.
• Salto: «Garasjelading».
• Grønn kontakt – Nasjonal operatør av ladetjenester.
• HIT - lokalt miljøengasjement.

Arrangementet er åpent for alle.

Alle medlemmer i Vestfold og Telemark, med registrert epostadresse, vil få invitasjon til årsmøtet.

Se også vår Facebook side:
https://www.facebook.com/elbilVT


(link til kart for mulighet til zoom:  http://kart.gulesider.no/m/5fcGP )

OBS OBS: tidspunkt for medlemsmøte er endret til kl 17:30
#40
Sitat fra: Sun69 på mandag 29. desember 2014, klokken 13:50
Hei.

Bor du i Vestfold eller Telemark og er medlem av Elbilforeningen og ikke fikk mail om møte(er)?? :-\

Gjør oppmerksom på at det IKKE er sikket at elbilforeningen sender ut mail om møter slik de tror.
Jeg er medlem og har kontaktet dem siden jeg ikke har mottat noe mail om møte(er). De forteller at jeg er registrert slik jeg skal, og at medlemskapet mitt er aktivt. Må oppfate dette som at de ikke helt har fått dette til å fungere helt som det skal. De spør om mailen har ligger i spam boksen min, noe den ikke gjør.

Har mistanke om at de ikke bruker sitt egent domene, men sender dette fra en tjeneste med et annet domene navn/IP adresse, som kan være svartlistet på flere DNS servere. (Har ikke fått noen mail så jeg vet ikke hvilket domene det sendes fra, ellers skulle jeg ha sjekket det). Gjør oppmerskom på at svartlisting av domener/IP adresser somoftes er tidsbegrenset til 24 eller 36 timer. Man vil derfor oppleve at det kan fungere i perioder for så å slutte å fungere igjen.

Elbil foreningen forteller også at det skal være årsmøte i Porsgrunn eller Skien rundt 11 februar. Hvis jeg ikke får invitasjon uken før fikk jeg beskjed om å ringe. Noe mer viste ikke organisasjonssekretær om.

Hvis det er flere som ikke har fått mail oppfordrer jeg dere til å kontakte Elbilforeningen på elbil@elbil.no
Hvis det er bare meg så er vel det det beste :)

Skal få sjekket opp dette. Jobber selv med epost systemer og er aktiv i elbilforeningen.
Skal legge ut info om neste møte nå.
Vi har også en egen facebook site, så om du er på facebook anbefaller jeg å gå på den og trykk "liker", så vil du automatisk få opp nyheter fra oss på facebook.

https://www.facebook.com/elbilVT
#41
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
fredag 16. januar 2015, klokken 20:07
Alt går om man vil. Hvor stor verdi har fritiden din?

Jeg bor i sandefjord og kjører til oslo innimellom med Leaf (privat, ikke jobb)
I går så kom jeg til liertoppen, da var det tomt. Laderen virket ikke så måtte trille ned til kjellstad og lade der. Etter 20 min (6 streker) med lading kjørte jeg videre til oslo S (1 stek igjen når jeg var fremme).
Hjem igjen på kvelden, stoppet på kjellstad og fylte helt fult (98% 12 streker). Kom hjem med 1 strek igjen.

Kjørte pent begge veier, snitt på kansje 80 i 100/110 sonen, kun litt varme innimellom for å få bort dugg.
I går var det en veldig dårlig elbil dag. Er enig med Emil om at man bruker mindre strøm ved -10 grader og tør vei en ved 0 grader og regn.

Pratet med en på kjellstad som kjørte Vasser - Oslo, 136km pr vei, med Leaf. Han hadde gjort det i et par år. Han stoppet alltid på kjellstad og ladet mellom 10-45 min, avhengi av hvilken vei han kjørte og årstiden. Han ladet fult både hjemme og på jobb. Det må jeg si er imonerende, det hadde aldri jeg giddi. Ladetid+lav fart utgjør nok fort mellom 30-90 min ekstra reisetid pr vei avhengi av årstid.

Noen sier Zoe går lengere en Leaf, og at den har lavere luftmotstand, noe som er viktig på motorvei. Jeg vil tro Soul har større luftmotstand, og dermed kanskje ikke er så godt egnet for høye hastigheter ? Bmw i3 kan kanskje også være kurrant, den har jo smale dekk som bør gi mindre rullemotstand. Vil tro det bør ha god effekt på våt vei eller snø.

Jeg vil anbefalle at du prøver å få lånt de forskjellige bilene til fra jobb, og ser litt hvordan de virker. Det beste hadde vært å fått samlet sammen en av hver samtidig og kjørt i kollone, for å på den måten se hvem som kom lengst.
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lanseringen av P85D var ingen god ide
onsdag 14. januar 2015, klokken 20:15
Misunnelse er vi dessverre gode på :-(

Så lenge flere velger å kjøpe fossilbil i forhold til elbil, så tyder jo det på at ulempene med elbil er større en alle fordelene. Man kan derfor ikke fjerne fordelene enda.

For å bli kvitt litt av den negative holdningen om subsidiering av de rike, så syntes jeg den franske modellen med full mva, men med 50.000 i støtte er fin. Da slipper mannen i gata billig unna, og de som kjøper dyre biler må betale.
Men å gjøre noe sånt nå er ikke bra. Tesla som er den eneste elbil leverandøren med ambisjoner, vil da slite stort med å få solgt sin model S & X. Det er viktige at vi fortsetter å kjøpe Tesla for å drive teknologien videre.

Jeg vil tro at elbil salget vil ta av i 2017 når elbilene får dobbelt rekkevidde, det vil da være en god tid til å revurdere avgiftssystemet. Det bør da tilpasses sånn et en el-golf koster ca det samme som en tilsvarende fossil Golf.

Statistikk over nyregistrerte elbiler:
2011 -   1 954
2012  -  4 259
2013  -  9 968
2014  - 21 157

Følger vi den utviklingen med dobling hvert år, noe som nå kanskje er litt optimistisk, vil det gi:
2015 - ca 42 000 (Vil tro 30 000 er realistisk)
2016 - ca 84 000 (Vil tro 50 000 er realistisk)
2017 - 80 000? (total antall nye biler i 2014 var 144 202)
#43
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 22:51
Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 22:36
Jeg bruker ikke hurtiglader pga. prisen. Hadde prisen vært fornuftig hadde jeg brukt det mye, men slik det er nå så brukes ion uten hurtiglading ca 30.000 km i året, dette kunne vært øket til 40-45.000 km hvis det fantes nok hurtigladere og prisen hadde vært fornuftig. Så samfunnsmessig kunne det vært brukt rundt 700 liter diesel mindre i året for vår del. Skal man få ned forbruket av fossilt drivstoff så må det legges til rette for det. Hadde vært bedre å bygge opp infrastruktur for lading til fornuftige priser enn å sponse bompenger, ferger osv.

Det kan jo da være en løsning å kjøpe "lad så mye du vil" for kr 500,- pr mnd. Det hjelper selvsagt kun om det er grønn kontakt som har hurtigladere der du trenger å lade. Vi får håpe det snart blir "roaming" avtaler som fikser det problemet.
#44
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 22:39
Sitat fra: nime01 på søndag 14. desember 2014, klokken 22:06
....
Jeg tror kanskje man må endre tankegang, og se at inntjening og lønnsomhet for semi/hurtigladerne muligens ikke ligger i selve semi/hurtigladeren, men det faktum at man har en ladekunde fanget i en halvtime eller mer, noe som bl.a. div kjøpesentre, Fortum, Kiwi, McDonalds, Statoil osv er i ferd med å innse.

Det mener jeg også, de må bare få laget et system sånn at man få refundert ladingen når man kjøper et produkt til over xxx kr, sånn at de som ikke kjøper noe må betale for ladingen.
Det vil da også i veldig mange tilfeller være nok med en semihurtiglader.

Hos Kiwi så er vel de første 20 minuttene gratis. Om de har "forslagskasse" der så bør alle oppfordres til å legge en takkelapp der hver gang man handler, for å gi dem motivasjon til å bygge ut mere.
McDonalds skal jo bygge ut type2 kontakter på alle drive-in resturantene sine, så kan fort bli en McDonalds ferie til sommeren, da blir i allefall barna glade  ;-)
#45
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
søndag 14. desember 2014, klokken 22:17
Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 21:43
... Og det er i grunnen sånn jeg føler at disse 10 minuttsladerne er overfor andre. Du kan bare ha det så godt siden du trenger å fylle batteriet i kulda. 250kr haha. Det trenger jeg aldri.

Og jeg lader jo så kort jeg kan jeg også. Det er jo sjelden det er nødvendig å fylle helt opp. Jeg står jo ikke der av prinsipp. Men av og til må man.

mvh TorT

Har kjørt Leaf i 3år og 52.000km. Har hurtigladet mye, frysi mye, skrapa is på innsiden av vinduene osv.
Men har med tiden innset at man må se bilens begrensninger. På vinteren og i omeråder med få hurtigladere så er det fossilbil eller Tesla som er løsningen pr i dag. Å bruke mere en 50% lengere tid fra A til B pga lav fart, lading og med lav tempratur gjør valget enkelt.
Vi får trøste oss med at for hver dag som går, blir det flere ladeplasser og et skritt nærmere elbiler med bedre teknologi til en lavere pris.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA