Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#691
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvorfor gjøre det enkelt
lørdag 31. januar 2009, klokken 13:25
Ser krøkkat ut, ja!

Nå er det lenge siden jeg hadde grunnkurs elektro, men har ett spørsmål:
Når du setter boksen fast på veggen og klamrer fast kabelen, tror jeg at dette regnes som en fast del av det elektriske anlegget. Og hvis det er en del av det elektriske anlegget, er det muligens andre krav til kabel en den "vanlige, myke" kabelen som følger med ?

... og så er det vel en elektriker som må sette opp dette... eller?

Slipper heldigvis å dra på slike store ting i Buddyen - men du trenger vel ikke lade så ofte som meg  ;)
#692
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
torsdag 29. januar 2009, klokken 11:05
Kanskje det skyldes dårlig oppløsning på instrumentet?

Til jobb brukes bare 20% av kapasiteten. Hvis det f.eks. er 10% avvik på forbruket mellom sommer og vinter, vil det utgjøre 10% av de 20-prosentene du bruker på jobb.
Hjemmover vil 10% utgjøre mer, siden forbruket  er omtrent halve av kapasiteten.

Skalaen på Buddyen går typisk i 5% steg, og er du litt uheldig vil du ikke se forskjellen på vei til jobb, siden avviket er så lite (f.eks. anta at du har 82% rest-kapasitet på sommeren og 78% på vinteren, begge avrundes til 80. Jeg vet forresten ikke om instrumentet runder av eller trunkerer...).

Bare en tanke... sikkert andre forklaringer også.
#693
Takk  :). Lurte inn 1 hund, 2 ryggsekker og 3 voksne m/ski i helga - la ut ett bilde av det også.

Stilig hoved-bilde av Pee Wee'n på http://www.evalbum.com/96!! Kan jo tro at det er "core meltdown" der  ;)

Har forøvrig kjørt 1400km nå - tid for en tolkning av status snart :-).
#694
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
tirsdag 27. januar 2009, klokken 19:59
Sitat fra: andreash på fredag 23. januar 2009, klokken 14:19
Legg inn kilometer, temperatur, restkapasitet og gjerne litt om terreng/fart.

Piggdekk og tørre veier.
Hjemme ligger på ca 150 meter over havet, jobb ca 25 moh. Fra hjem er det ca. 5 km unnabakke til laveste punkt på 19 moh.

TIL JOBB:
09Jan09
1 måned gammel buddy kjørt ca. 1250 km.  Temp. -5 grader C,
Til jobb: 18.9km (startet med full-ladede batterier), rest 60%. Tilnærmet ingen rød-kjøring. 2 og 3 felts motorvei m/80 sone 3-4 km med unnabakke/flat vei. Triller ca 80-85 km/h, 73 km/h på flata.
Forbruk ca 40%.

Update 11Feb09:
RoadRunner gått 1919km. -13 graderC, forøvrig samme forhold som over.
Til jobb: 19.0km, rest 60% - men hadde kjørt en stund på 60%-dioden og regner med at det var nært skifte til 55%. Merkbart mindre trekkraft! 1 gang (3sek) på rødt:(inn på motorveien). Trillet i 79 km/h idag.
Fart observasjoner:
punkt 3: 24 km/h kontra 33 km/h (tung motbakke, ikke rødlys)
punkt 5: 62 km/h kontra 73 km/h (flatt-etter påkjøringsrampe E6)
punkt 9: 49 km/h kontra 62 km/h (flatt, men noe trafikk idag)
Forbruk ca 40%.

Update 17Feb09:
RoadRunner gått 2069km. Ute-temp ca. -11 graderC, forøvrig samme forhold som over. Buddyen hadde ikke stått tilkoblet lading de siste 15 timene.
Start-kapasitet 96%/3.6Ah discharged, batteri-temp 1 gradC.
Til jobb: 19.0km, rest 60% på display, på service-rapport 61%/35.9 Ah Discharged, batteri-temp 1 gradC. Ikke rød-kjøring, noe roligere kjøring pga trafikk og dårlig beregning på lyskryss.
Forbruk 35%/ / 32.3 Ah Discharged.

Update 01Jul09:
RoadRunner gått 7018km. Ute-temp ca. +20 graderC, sol og tørre veier. Buddyen tilkoblet lading over natta.
Start-kapasitet 100%/0.0Ah discharged.
Til jobb: 18.6km, rest 80% på display, på service-rapport 81%/21.2 Ah Discharged. Ikke rød-kjøring, god flyt gjennom lyskryssene.
(Det er virkelig stor forskjell på kjørelengde sommerstid kontra vinter!)
Forbruk 19%. / 21.2 Ah Discharged

Update 01Des09:
RoadRunner gått 11135km. Ute-temp ca. -3 (start) til +2 (slutt) graderC, snøføre første 5 km, deretter slaps/våte veier. Nyladede batteri.
Start-kapasitet 100%/0Ah discharged, batteri-temp -4(?) grader C.
Til jobb: 18.8Km, rest 55% på display, på service-rapport 55%/29 Ah Discharged, batteri-temp 6 gradC. Noen ganger rød-kjøring (tilsammen 20 sek) pga trafikk. (Car-controller resatt på ca 10600Km).
Forbruk 45%/ / 29 Ah Discharged.

Update 01Des2010. Kaldt!
RoadRunner gått ca 20.000km. -20C, tørre veier og helårsdekk (ikke pigg).
Batteripakke nr 2 (brukt). CarComputer resatt for 3 uker siden.
Rolig kjøring (20-45 km/h). Stort sett grønn på økonomi-meter.
Til jobb, 18.1km (kortere enn over):
Forbruk 50-55%/


RETUR HJEM:
09Jan09
Hjemover: ca 18km (startet med full-ladede batterier). Rest 50%. Ett par runder med rød-kjøring (maks 10 sekunder) opp motbakkene de siste 5 km (60 sone, ikke motorveikjøring) for å holde 45 km/h.
Forbruk ca 50%.

Etter ett par timer hjemme uten å ha tilkoblet lading viser rest 40%.

Se vedlagte fil for høyder og veivalg til jobb.
#695
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Ladeplasser
fredag 16. januar 2009, klokken 08:33
Sitat fra: RoadRunner på mandag 05. januar 2009, klokken 12:05
Det åpner seg muligheter på sør-siden av Trondheim...ladestasjoner for elbiler på City Syd
Status: Kontakter er kommet opp, men vi må vente på skilting og spenning.

Du må kjøre forsiktig opp bakkene enda, Laban.
#697
Elbiler i media / Dodge Circuit EV
torsdag 15. januar 2009, klokken 14:29
Mindre luftmotstand enn Buddy? Ser ut til å være trangt bak "førersofaen" der også.

http://www.dinside.no/motor/bil/konseptbiler/elektrisk-toffing/art800741.html
#698
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Stabil 12V spenning ?
torsdag 15. januar 2009, klokken 10:42
Jeg så på sigarett-tenner tilkobling og fulgte hvor (gul) pluss-ledning (0.75kvadrat) var satt inn på sikringsboks. Er ikke istand til å se hvor minus går, men fant 3 ledinger av forskjellig dimensjon skrudd fast i ramma ved siden av sikrings-boksen.  Siden jeg lever i en enkel verden, koblet jeg til "min" minus også til der, på ramma...

Høres logisk ut det du sier, El rayo. Jeg trenger altså å finne "clean ground", dvs der hvor DC/DC-konverter har sitt null-potensiale ? Det er vel sannsynlig at sigarett-tenner har dette korrekt, siden radio fungerer og svedman rapporterer at han ikke har slike problemer.

Hvis dette er tilfellet, skulle jeg vel kunne måle spenningsforskjell mellom minus på sigarett-tenner og der hvor jeg koblet til "min" minus på ramma? Med lysene på...

Eller kan "dirty ground" oppføre seg ekkelt og bli utjevnet med "clean ground" på kort tid selv når det går litt strøm - og slik at jeg ikke rekker å måle det ?
#699
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Stabil 12V spenning ?
onsdag 14. januar 2009, klokken 08:41
Radioen er ibruk omtrent hver gang ja. Det ser jo greit ut når jeg måler med voltmetret.
Kanskje det var en statisk utlading som tok knekken på elektronikken - det står en liten prosessor inni der som er følsom for slikt. Men skjønner ikke helt at laderen gav seg - alt står i serie med en 3A sikring så det har ikke vært noe strøm-styrke å snakke om.

Får se om jeg får liv i elektronikken ved å bytte prosessor og prøve på nytt  :-\. Det hjelper jo å vite at det i teorien skal virke!

#700
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Stabil 12V spenning ?
tirsdag 13. januar 2009, klokken 11:52
Målte tomgangs-spenning 13.84V på "kurs" 11. Da jeg satt på tenninga datt spenningen ned på 13.63V (nærlys på).

Radioen i bilen fungerer bra.  Laderen jeg satte på hadde 12V rating påstemplet, men elektronikken for posisjons-rapportering skal håndtere 7-28V, så i teorien skulle det ikke være noen problemer med den ihvertfall... Og alt fungerte bra på min Mascot 5A regulerte strømforsyning inne før jeg plugget til i bilen.

Har ikke scope så jeg kan se om det er noe rippel eller annet som kommer.
#701
Tidlige: Buddy / Kewet / Stabil 12V spenning ?
tirsdag 13. januar 2009, klokken 00:50
Noen som vet hvordan spenningen på 12v uttaket er? Er den helt stabil eller kan det komme spenningspulser av og til (under lading/under kjøring/regenerering) ?
Er det en dc/dc-konverter eller er det direkte tilkoblet 12v-batteriet som det er referert til i Batteri-status rapporten?

(Jeg har forsøkt å koble på en vhf+lader+gps for sending av posisjon, men har konstatert at lader samt deler av elektronikken er nå er defekt etter to døgn i Buddyen).
#702
Takk for gode svar. Vil ikke gjøre noen inngrep foreløbig siden alt er helt nytt. Men lukter litt på en enkel linux-løsning (gammel telefon) for lagring av data, så får jeg se hvordan jeg kan overføre dataene til pc'n senere.  Blir manuelt i første omgang.


#703
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.
lørdag 10. januar 2009, klokken 11:35
Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 20:47
Til Roadrunner:
Nå har du god tid til å planlegge innstalleringen av balanserere:
... ide å koble lange ledninger til alle batteriparene ...
Zivan laderen tar det meste, men stoppes med et koblingsur, 6 små c-tek kobles inn etterpå og tar topplading og vedlikehold.

Dette var ett interessant forslag! Her hånderes både balansering, hurtig opplading til 90-95% og problemstillingen (min ihvertfall) med utjevnings-lading.

Burde jo bli relativt fornuftig pris også, siden zivan-laderen fortsatt benyttes i systemet. Hvis man øker kjøre-lengden fra 15-20.000 til 30.000 km så er dette jo meget økonimisk i det lange løp (og har miljø-gevinst også med mindre bly i omløp).
Hvordan blir det med fysisk plass til disse blanserere-boksene - er de store? Det kan jo være et alternativ å bygge ett "rack" over Zivan-laderen også. Man kan jo evt. forlenge status-diodene og flytte de ut av boksene, men det blir vel kanskje litt for mye virrvarr.
Hvilken dim på ledninger er nødvendig ? 1 eller 1.5 kvadrat?

Blir CarComputer påvirket siden man ikke lenger topp-lader via zivan-laderen på alle batterier, men tilfører energi individuelt direkte til hvert batteri-par. Greier den å følge med på tilført energi og opprettholde "normal" oversikt?
#704
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil
fredag 09. januar 2009, klokken 15:16
Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:00
Sitat fra: Geenie på tirsdag 23. desember 2008, klokken 08:18
Går den på motorveien i 80km er det en fordel men ikke et must da veien tross alt ike er så lang.

FYI: Jeg kjører ca 1 mil hver vei i 80-sone hver dag til og fra jobb, ganske flatt, og kommer aldri opp i mer enn 70 km/t selv på tørt sommerføre med Buddy 2008-modell. Vær forberedt på å bli forbikjørt ;)

Foretok en liten test til jobb idag, ca +2C, regn og våte veier. På Kroppanbrua hadde jeg ca 70-75 km/h med full pedal (gps) etter å ha trillet ned bakken (måtte bremse litt i bakken pga trafikken). Ikke rødt lys på eco-meter.

Se vedlagte log for detaljer på kart / fart og høyde-forskjell.

Det blir fort rødt lys på eco-meter når det er full pedal og det blir en anelse motbakke (se punkt 9, kjøring med grønt/gul).
Også på punkt 19 er det relativt flatt, og maks hastighet 53 med grønt/gul.

Så på min Buddy er det i praksis unnabakke (dog ikke fritt fall) når jeg treffer lydmuren i 80 km/h....
#705
Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 23:53
det lar seg ikke gjøre. Det er en port som bare sender ut data når den blir fortalt om det.
ilmar

Fryktet vel det ja. Har konstatert at output-knappen bare virker når tenningen er av - så det er vanskelig å få data under drift også. Har kanskje sammenheng med at man ikke skal nullstille trip-teller under fart også?

Jeg får satse på den manuelle metoden ett par dager i måneden :-).

Takk for info!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA