Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RoadRunner

Sider: 1 ... 45 46 [47]
691
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil
« på: Onsdag 07. Januar 2009, klokken 18:57 »
Var i samme situasjon som deg for ett par måneder siden. Jeg endte opp med ny Buddy som jeg fikk i "julegave" for 3 uker siden.  Tenkte jeg kunne fortelle min historie:

Kjører 17+17 km til og fra jobb og lader både hjemme og jobb. Jeg bor på en "bakketopp" 157 moh, mens jobb er nede ved Trondheimsfjorden. Jeg triller ned de første 5 km om morgenen, og sliter meg oppover i 45 km/h på vei hjem.

Idag var det 35% rest-kapasitet da jeg kom hjem. Temperatur ca -2C, mye snø og ubrøytede veier (spesielt dårlige forhold selv med en "normal" bil). Kjørte i 80-sona på vei hjem for første gang idag. Var istand til å holde ca 60-65km/h med noe kjøring på rødt på eco-meter (ikke anbefalt) på flata. Pga mye kø var det ikke problem da jeg var nede i 35-40 km/h på toppen av Okstadbakken - en stor lastebil lå langt bak (i 20 km/h) og holdt igjen trafikken :-).


Jeg har 3 tenåringer + frue og hund (lita border collie tispe på 15kg). Buddyen er optimal for 2 voksne og mellomstor hund. Ikke tenk på å ha hunden baki - da må du i så fall løfte den inn. Men det fungerer kjempeflott å bare la henne spasere inn når du åpner fører-døra (hunden altså;-)). God plass til 2 i "sofaen".

Elste sønn på 18 har adoptert buddyen helt og er kjempefornøyd (ingen driftsutgifter på denne, kontra "egenbetaling" på Audi'n). Han kjører ofte rundt på ett par kompiser - trangt, men det går. Har selv kjørt 2 pensjonister + 2 små kofferter noen kilometer, og det går greit.

Du må være spesielt ivrig på vinterkjøring hvis det er mye snø, siden den er lav under og har for smal spor-bredde i forhold til resten av kjøretøyene. Kona har meddelt at det er helt uaktuelt å kjøre "forvokst rullestol" til jobb på vintertid pga. redusert framkommelighet på dårlig brøytede veier, lav topphastighet (hun kjører E6 5km uten andre alternativ) og null sikkerhet.

Jeg monterte ekstra LED bremselys i bakruta og opplever at andre holder god avstand nå etter at de har sett lysene mine. Det er meget gode nærlys - sterkt lys som peker noe høyt - som gjør at du er relativt godt synlig forfra. Sideveis er det imidlertid ingen lys, heller ikke retningslys, noe som gjør Buddyen er dårlig synlig fra siden i sving-situasjoner. Jeg har kompensert dette noe ved å sette på reflekterende figur og refleks-stripe på begge dørene.  Retningslys forover er plassert meget lavt.

Slik jeg kjenner Stavanger-området vil du ikke ha slike snø-problemer som det er i Trondheimsområdet for tiden. Med piggdekk (ingen piggdekk-avgift for 4hjuls motorsykkel i Trd) fungerte den upåklagelig under "istiden" med temperaturer -12 til -5 hos oss før nyttår. Meget godt varmeapparat!


Jeg fant ut at økonomisk sett er Buddy ganske gunstig. Ut fra det jeg kan bedømme, virker det som det som at det er lite feil; dette henger kanskje sammen med at den er spartansk utrustet.... På forumet her skryter folk av ypperlig service hos leverandøren - noe som jeg synes er viktig. Det er lav risiko forbundet med batteri siden det er relativt "billig" å skifte. Glassfiber og plast er evig-varende samt enkelt å reparere hvis man er litt hendt. Ramme i galvanisert rør ruster vel heller ikke så fort.

Med dårlig brøyting rister og skrangler det mye i en slik liten plast-eske med aksel-avstand på 1.5 m. Jeg hadde lave (les ingen) forventninger til komfort og topp-hastighet, og hadde kun økonomiske forventninger - og er meget fornøyd etter 3 uker og 700 km. Jeg har funnet ut at den er prima til småkjøring og optimal der hvor hastigheten er lavere enn 60 km (og lite kupert terreng). Jeg har den stående rett utenfor døra og det er enklere å bruke den til små-kjøring enn å åpne garasjeporten og kjøre ut den store bilen.

Jeg har kjørt stor motorsykkel i 4 sesonger. Med Buddyen kommer jeg på jobb hele året, tørr og varm, men bruker litt lenger tid. Jeg har samme passive kjørestil som på motorsykkelen og forventer ikke at andre overholder vikeplikt eller sjekker dødsoner - Jeg plasserer meg aldri ved siden av andre kjøretøy når det er flere filer. Og hjelper mine med-trafikkanter forbi så ofte jeg kan (ellers kjører de forbi uansett foran sving og bakketopper).

Håper dette var litt informativt. Og lykke til med valget!

692
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny Buddy - stor spenningsforskjell under lading
« på: Tirsdag 06. Januar 2009, klokken 22:46 »
Takk for svar!

Godt at dette er en normal situasjon :-). Får følge med og lage litt statistikk de neste månedene.

693
Avansert: Batterier og Lading / Ny Buddy - stor spenningsforskjell under lading
« på: Tirsdag 06. Januar 2009, klokken 18:19 »
Er det noen som kan hjelpe meg med tolking av batteri-status av min nye Buddy (fra 22 des-08)?

Har tatt batteri-status før/under/etter en kjøretur og fant det jeg synes er stor forskjell på lade-spenning v/ 95% kapasitet:

7.6 A ladestrøm og B1-2: 15.77V,  B7-8:14.49V, dvs 1.28V i forskjell på laveste og høyeste spenning.
Dette kan da umulig være sundt i det lange løp? Hva gjør jeg?




   Software version        3.12
   Miliage recorder         709 Km
   Amp.hours recorder      1381 Amp hours
   Set to charging           91 [Times]
   Charging finished         52 [Times]
   Misuse                     0 [Times]
   
   Battery data:
   Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
   Capacity available     123.0 Amp hours C5
   Capacity at display       95 %
   Capacity discharged      3.5 Amp hours
   Temperatur battery         7 Degress Centigrade
   Current              -   7.6 Amperes
   
   Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
   Battery      1-2       15.77 volt       105 %
   Battery      3-4       14.51 volt       117 %
   Battery      5-6       15.32 volt       118 %
   Battery      7-8       14.49 volt       122 %
   Battery      9-10      15.21 volt       111 %
   Battery     11-12      15.00 volt       113 %
   
   12 volt battery        13.78 volt   

694
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Ladeplasser
« på: Mandag 05. Januar 2009, klokken 12:05 »
Det åpner seg muligheter på sør-siden av Trondheim. Har fått følgende melding fra City Syd v/senterleder datert 01-jan-2009:

"I løpet av få uker vil vi ha etablert ladestasjoner for elbiler på City Syd. De vil bli lokalisert på plan 1 mot gangbrua over Østre Rosten"

:-)

695
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Piggdekk til Kewet Buddy
« på: Tirsdag 23. Desember 2008, klokken 08:55 »
Litt sent kanskje, men lell:

Fikk Buddyen levert igår - med piggdekk på. Fungerer upåklagelig på speil-isen!

Merk at man ikke trenger å betale piggdekk-avgift i Trondheim (eller Oslo) siden Buddyen er registert som firehjuls MC, ref:
http://www.trondheimparkering.no/page1102027.aspx

Trondheim har bekreftet dette i mail også, så her er det full valgfrihet uten ekstra avgift.  Ikke så bra for miljøet, kanskje....

696
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet Tips & Tricks
« på: Onsdag 10. Desember 2008, klokken 17:18 »
Sakset fra kontrakt i desember 2008:

"Batterienes levetid er estimert til 2-5 år alternativt ca 20.000 km. Batterigarantien avkortes 10 % for hvert feilbruk (såkalte misuse)".

697
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Bør bilen stå ved mange minusgrader?
« på: Tirsdag 09. Desember 2008, klokken 20:27 »
Snakket med Elbil Norge i forrige uke om dette ifb. kjøp av Buddy. De anbefaler å la farkosten stå stille når det er kaldere enn -10C. De sier at det sliter ekstra mye på batteriene når det er såpass kaldt, og at levetiden derfor blir redusert - det er mer økonomi i å ta bussen disse dagene.....

698
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.
« på: ſøndag 30. November 2008, klokken 00:39 »
Er det noen som har vurdert å få tilført varme på batteriene på Buddy'en under kjøring på vinterstid?
Dette burde påvirke levetiden i positiv retning, og Reva leveres med dette som standard...

Inspiserte Labans røde Buddy tidligere i uka (takk!) og har akkurat solgt Volvo'n :-). Er nå klar for Buddy, men er fortsatt skeptisk til vinter-kuda. Bor litt oppe i høyden i Trondheim og det er mange dager i desember-februar som er kaldere enn -10C.

Vet noen om det er muligheter for "pre-heating" med varmekabel under batteriene eller å omdirigere litt varmluft inn over batteriene ?

(Er ny på forumet og har ikke kjøpt Buddyen enda, så jeg har ingen erfaring fra elbil - kanskje dette er en dårlig ide ?)


Sider: 1 ... 45 46 [47]