Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#676
Sitat fra: Rymegnal på fredag 27. mars 2009, klokken 23:49
En oppskrift du kunne tenke å dele med oss andre?

Jeg er radio-amatør, og har muligheten til å benytte ett pakke-switchet nettverk som kalles aprs.
I Buddyen har jeg en liten "boks" med en cpu som kan lese fra serieporten og samler inn det jeg ønsker fra status-rapporten. Etter at jeg har  trykket på trip-telleren og rapporten er ferdig, har cpu'en tatt vare på informasjonen i hukommelsen.

"Boksen" er koblet til en vhf. Når batteri-status er lest inn, omsettes rapporten til toner som sendes ut på vhf'en. I andre enden skjer det motsatte (f.eks. en radio koblet til en pc) og vips-så kan man se de samme tegnene som ble sendt ut.

Dette er desverre ikke lovlig på lisensfri "walkie-talkie"...

Google på "aprs" for å finne mer info. Aprs er en interessant del av amatør-hobby, i tillegg til antenner og slikt :-). www.aprs.fi viser hvordan man kan benytte posisjons-delen av aprs.


Når det gjelder batteri-sett 1-2 så får jeg vel ta kontakt med selger igjen og se hva han sier... Kjører ca 1000km i måneden så dette kan vel gå fort like dårlig som beskrevet i en annen tråd, med bytte etter 9000km.
Takk for svar så langt.
#677
Sitat fra: ilmarw på torsdag 26. mars 2009, klokken 16:09
Stemmer ting sånn nogenlunde her nå (for Trøndelag): http://elbil.no/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=26&Itemid=27 ?

Plassene ser bra ut, men foreslår at du endrer teksten litt:
City Syd: 3 plasser  på nedre plan, ved gangbroen.
...
Kjøpmannsgata 27: To plasser, en stikkontakt, parkering og strøm er gratis med en tidsbegrensing på to timer.
#678
Har vært mye jobbing den siste måneden, så jeg har ikke fått fulgt opp skikkelig. Men nå har jeg fått på plass trådløs avlesing, så nå er det mer snakk om å være i buddyen og trykke på trip-knappen ofte nok.

Følgende avlesing idag (ute-temp ca -1 grader C):
tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;
16:31:57: 3540Km; 48%; 51.0DAh;12.38;12.44;12.44;12.50;12.48;12.50;
16:53:13: 3540Km; 55%; 44.3DAh;13.14;13.16;13.15;13.21;13.16;13.18;
17:16:51: 3540Km; 64%; 35.2DAh;13.31;13.33;13.33;13.39;13.31;13.35;
17:58:43: 3540Km; 80%; 19.2DAh;13.81;13.83;13.80;13.87;13.76;13.81;
18:19:25: 3540Km; 88%; 11.3DAh;14.63;14.40;14.46;14.40;14.30;14.41;
18:40:32: 3540Km; 94%; 5.1DAh;15.98;14.78;15.57;14.41;14.69;14.88;
18:54:41: 3540Km; 97%; 2.5DAh;15.67;15.15;15.48;14.36;14.88;14.98;
19:04:46: 3540Km; 98%; 1.1DAh;15.01;15.42;15.32;14.49;15.15;15.21;
19:15:20: 3540Km;100%; 0.0DAh;14.65;15.40;15.15;14.88;15.36;15.23;
19:25:02: 3540Km;100%; 0.0DAh;14.51;15.36;14.94;15.34;15.32;15.25;
19:35:42: 3540Km;100%; 0.0DAh;14.45;15.34;14.88;15.46;15.34;15.29;


Håper dette er selvforklarende.
Ser på 94% så er spenningen på par 1-2 15.98V - dette er høyere enn jeg observerte i januar (15.77V på 95% riktignok).


Tidligere idag hadde jeg fulladede batteri og kjørte 3-400m og tok en ny avlesning ( se 99%):

tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;
06:26:58: 3512Km; 37%; 60.3DAh;12.21;12.25;12.25;12.32;12.27;12.29;
14:27:05: 3512Km;100%; 0.0DAh;13.31;13.33;13.35;13.39;13.35;13.37;
14:28:44: 3512Km; 99%; 0.6DAh;12.89;12.94;12.94;12.94;12.92;12.96;

12.94 og 12.89 mellom laveste og høyeste. For meg så ser det ut som att batteripar 1-2 ligger "dårligst an".

Noen som ser om dette er "innenfor nomalen" ?

#679
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Ladeplasser
onsdag 25. mars 2009, klokken 14:55
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 31. januar 2009, klokken 22:57
Det åpner seg muligheter på sør-siden av Trondheim...ladestasjoner for elbiler på City Syd

JIPPI - Trondheim har fått doblet "utendørs"-kontaktene (fra 3...)!! ;D

Fikk idag bekreftelse fra senter-leder på City Syd at de nye kontaktene nå er klare til bruk!
De er plassert ved gang-bruen på det nedre planet.

Nå er det bare å handle på den rette siden av byen, Laban!
#681
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: VANNLEKASJE i Buddyen
mandag 09. mars 2009, klokken 13:16
Her er en alternativ forklaring, gitt at dette skjedde ved minusgrader:
For noen uker siden var det ganske kaldt, i området rundt -10 graderC.

Ved ett par anledninger kom det vannperler ned fra området rundt taklyset, og nærmere inspeksjon viste at det var fuktig mellom "inner- og ytter-taket". Dette skjedde jo selv om det ikke var noe vesentlig fukt/regn på utsiden av bilen.

Vi antok derfor at det var bare kondens (fra aktiv bruk av varmeren ;)) som på grunn av kulden frøs til is mellom ytter- og innertak, og som begynte å smelte når luft-temperaturen kom over null igjen i dette trange mellomrommet.


Har ikke sett noe mer til dette etterpå - nå ligger ute-temperaturen og svinger rundt 0, og det går greit.
#682
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil
onsdag 18. februar 2009, klokken 07:47
Sitat fra: ilmarw på mandag 29. desember 2008, klokken 11:03
Plassen bak i Buddy har alltid vært nok for meg. I går fraktet jeg en koffert, en stor sekk, en bag, to skoesker og en squashracket uten problemer (bak i bagasjerommet) ;D
ilmar
Var på OBS og handlet litt varer til vinterferien igår. Ikke en toppet vogn, riktignok, men kan verifisere at det er bra med plass bak forsetet :)
#683
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
tirsdag 17. februar 2009, klokken 08:09
Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 27. januar 2009, klokken 19:59
TIL JOBB:
Update 17Feb09:
RoadRunner gått 2069km. Ute-temp ca. -11 graderC, forøvrig samme forhold som over. Buddyen hadde ikke stått tilkoblet lading de siste 15 timene.
Start-kapasitet 96%/3.6Ah discharged, batteri-temp 1 gradC.
Til jobb: 19.0km, rest 60% på display, på service-rapport 61%/35.9 Ah Discharged, batteri-temp 1 gradC. Ikke rød-kjøring, noe roligere kjøring pga trafikk og dårlig beregning på lyskryss.
Forbruk 35%/32.3 Ah Discharged.

Da har jeg oppdatert forbruket på RoadRunner'en ett par ganger. Tok service-rapport idag 17 februar ved start og slutt på kjøring til jobb. Det var kaldt i natt, rundt -10C til -12C, samt lader sto IKKE på.

Med andre ord ikke optimale forhold for en tur til jobben. Rapporten viste 1 grad på batteriene. Forbruk på 35% og fortsatt 1 grad på batteriene etter en halv time kjøring...

Jeg har ellers sett at batteri-temp rapportert i service-rapporten er rundt 7-8 grader etter at lading er ferdig og lader har stått på vedlikeholdslading noen timer.

Jeg har hørt at batteriene skal bli varme(re) når man bruker de ? Er dette bare teori, eller snakker vi om ikke målbare verdier? Eller er CarComputeren min ikke flink til å lese av temperatur? Eller må jeg kjøre lenger&hardere for å kunne se forskjell?
#684
God observasjon! Kjørte der ihelga men fikk ikke med meg dette underskiltet.
Har ikke sett tilsvarende på "min side" av byen (Trondheim sør).

Er ingen tvil om hvem som kan svinge til venstre ihvertfall  :D.
#685
Andre elektriske doninger / Sv: Seilbåt med el-motor?
mandag 09. februar 2009, klokken 12:01
Sitat fra: RoadRunner på mandag 09. februar 2009, klokken 11:46
Jeg har lest om ett slikt prosjekt i 2007(?) i ett båtblad (Yachting Monthly/Practical Boat Owners/Segling ?). Tror det var en svensk produsent.

Du kan se her: http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Eng/IndexOZecoDriveEng.html
og: http://www.ozmarine.se/Download/Seilas%202008-04-23.pdf

Det ringte en bjelle langt bak i teflon-hjernen da jeg så navnet på firmaet....
Se også:
http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Eng/IndexOZecoDriveEng.html
Totalvekt 42 kg / SEK 40.000 + mva. Tror jeg ville gått for en sånn en!
#686
Andre elektriske doninger / Sv: Seilbåt med el-motor?
mandag 09. februar 2009, klokken 11:46
Jeg har lest om ett slikt prosjekt i 2007(?) i ett båtblad (Yachting Monthly/Practical Boat Owners/Segling ?). Tror det var en svensk produsent.

Mener å huske at det var ca 400 Ah batterier, motoren var som en stor tallerken, (diameter på 35cm?) ca. 10 cm tykk. Stod montert på skottet med kobling til lang aksling og propell (ikke seil-drev) på en seilbåt ca. 30 fot.
Regenerering trakk typisk ca 0.5 til 1 knop og kunne starte automatisk (minimum båt-hastighet på ca 3-4 knop).
Motor-styring var enkel: halv/full forover og bakover. Typisk hastighet på 3knop / 6knop. Du kunne gå fra full fart forover til full fart akterover på 2 sekunder.

Husker ikke alle detaljene rundt gang-tid, men tror det var snakk om 3-4 timer på full fart. Mener også å huske at det var rundt 40-50.000 kr. for en slik installasjon. Og du kunne kjøpe "ferdig-pakke" eller "Do-It-Yourself".

Jeg vet forøvrig at Lagoon (se 420 spek hos norskimportør: http://www.katamaran.no/) nå kan leveres med el-motor (hybrid). Dette er store katamaraner fra 38 fot og oppover, og de har eget generator-"rom", så plass er ikke ett problem...

Jeg tenkte på min gamle 27 fots Albin Express - ett slikt opplegg ville vært flott istedet for den lange (og tungstartede) 4hk Mercury som hang på hekken.... Men siden jeg nå har "ny" båt fra 1997 regner jeg med at min trofaste Yanmar kommer til å tjene meg en god stund til.

Tror forøvrig det er fast propell som frikobles i lave hastigheter.  Jeg seiler mye regatta og foretrekker folde-propell for å unngå for mye friksjon. Men til tur-seiling på småturer og langs kysten må dette være helt ypperlig. Det kan kanskje bli litt lite kapasitet i vindstilla og mot-strøm fra Agdenes og inn til Trondheim? Jeg bruker 4.5 til 5 timer med 18 hk/5-6 knop med min 32 fots Jeanneau.

Jeg hørte forøvrig fra en kjenning om en annen kar som fikk satt inn en ny 15hk diesel (ukjent merke for meg, ihvertfall ikke Yanmar/Volvo) i sin 30-foting til ca. 60.000 kr. Men det er 2-3 år siden.
#687
Alt det andre / Sv: How big is YOUR footprint ?
mandag 02. februar 2009, klokken 10:03
Artig at dere liker den! Skriv gjerne kommentar på Youtube om kjøretøy etc  ;)

Update 2 feb:
Folk som går på fortau og elbil i USA er tydeligvis ikke ett vanlig syn. Videoen har vakt oppmerksomhet:

http://www.autobloggreen.com/2009/02/02/video-how-big-is-your-footprint/#comments
#688
Alt det andre / How big is YOUR footprint ?
søndag 01. februar 2009, klokken 02:09
Som elbil-eier er det trygt å stille spørsmålet  ;D:


http://www.youtube.com/watch?v=Sjs-oFvR-v8
#689
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Ladeplasser
lørdag 31. januar 2009, klokken 22:57
Sitat fra: RoadRunner på fredag 16. januar 2009, klokken 08:33
Sitat fra: RoadRunner på mandag 05. januar 2009, klokken 12:05
Det åpner seg muligheter på sør-siden av Trondheim...ladestasjoner for elbiler på City Syd
Status: Kontakter er kommet opp, men vi må vente på skilting og spenning.
Status idag lørdag 31 jan: Sykkelstativ og sperre-blokker er flyttet på de siste par dagene.
Kanske det blir skilt og spenning i kontaktene til uka...
#690
Da har jeg satt opp noen observasjoner så langt. Litt lite statistikk foreløbig, buddyen har gått ca. 1600 km nå på 5 uker.

Det er tungvint å ta ut batteristatus rundt 90-95 % - man må følge litt med. Ser ikke ut til å ha endringer i kapasitet enda ihvertfall. Og fortsatt store forskjeller under lading når det nærmer seg 90-100%....

De øverste tallene er min/max av de detaljerte avlesningene (som er på linjene under - m dato og km).

Ca 30% - Uten lading
____   Max_V   Min_V   Diff_mV               
MIN   12,44   12,38   60,00               
MAX   12,52   12,46   60,00               
DIFF   0,08   0,08   0,00               
                        
   Max_V   Min_V   Diff_mV      Date            Km   CapPct   Temp
   12,52   12,46   60      2009-01-13   1018   26 %   9
   12,44   12,38   60      2009-01-18   1170   23 %   5
   12,52   12,46   60      2009-01-26   1427   24 %   5


Ca 30% - Under Lading   
____   Max_V   Min_V   Diff_mV               
MIN   12,71   12,63   30,00               
MAX   13,30   13,27   80,00               
DIFF   0,59   0,64   50,00               
                        
   Max_V   Min_V   Diff_mV      Date            Km   CapPct   Temp
   13,20   13,14   60,00      2009-01-13   1018   30 %   9
   12,71   12,63   80,00      2009-01-24   1343   31 %   9
   13,30   13,27   30,00      2009-01-26   1427   32 %   6


Ca 90% - Under lading
____   Max_V   Min_V   Diff_mV               
MIN   13,81   13,76   50,00               
MAX   15,44   14,40   1040,00               
DIFF   1,63   0,64   990,00               
                        
   Max_V   Min_V   Diff_mV      Date            Km   CapPct   Temp
   13,81   13,76   50      2009-01-05   709   87 %   8
   15,44   14,4   1040      2009-01-13   1018   89 %   9
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA