Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#661
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Robometer er testet og fungerer.
torsdag 06. august 2009, klokken 11:26
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2009, klokken 14:28
Desverre vil vi nok konsentrere oss om NiCd batterier i overskuelig framtid... samt generelt større entusiasme blandt eierene av denne typen batterier/biler.
Ser at "MetroBuddyen" gir mulighet for å gå bort fra bly, så det kan hende det blir flere entusiastiske Buddy-eiere med fokus på energi-bæreren sin framover  ;)

Sitat fra: Elmo
PakTrakr...Periodisk for mye rubbish data

Tolker dere slik at denne funksjonaliteten i praksis ikke er brukbar under kjøring.. og det var jo synd. Hvordan er det når bilen står stille / er under lading? Fungerer det bedre da ?

#662
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mai 2009, klokken 06:38
Instrumentet er tiltenkt bruk sammen med NiCd biler, men kan endres for bruk sammen med andre typer batterier også.

Jeg bare bøyer meg i støvet for dere som greier å realisere slike nyttige instrumenter!

Er dette noe for Buddyen min ?

Regner med at det er serie-tilkobling slik at jeg kan hente ut data "i fart" til en pc - som jeg har forstått PakTracer gjør. Kan man evt. konfigurere hvilke data som sendes ut underveis, eller er det de samme som er tilgjengelig på displayet?

Er det mulig å legge inn styring av rele slik at over-lading fra laderen min slås av (og heller gjøres med andre, mer egnede ladere) ? Mao. ikke styring av rele på tid, men på ladespenning/strøm el.
#663
Jeg venter "i spenning" på høst og vinter med lavere temperaturer. Med dagens kjøremønster regner jeg med ca 11-12000 km i desember og da er jeg omtrent halvveis til "optimal" kjørelengde på det første året med Buddy... Håper at jeg ikke trenger å finne ut hvordan batteri-garantien virker.

Sendte en mail til produsenten tidligere, men informasjonsmengden var sikkert litt for stor - så jeg fikk ikke svar på denne problemstillingen.


Tusen takk for påminnelsen om å ikke presse for mye saft ut av en lading, bosonic. Jeg prøver å planlegge kjøringa så jeg kjører mest motbakke på nyladede batterier, samt unngå klattlading og starte lading på ca 50% igjenstående. Men med en ekstra sjåfør som er mest aktiv på kveld/nattestid er det ikke alltid planen stemmer med de faktiske forhold ;). Må prøve å gjenta forutsetningene for lån av "pappas bil".


Ellers må jeg takke dere som bruker tid på spørsmålene mine - virkelig hjelpsomt for en som ikke har spesielt mye bakgrunn på elbil og batterier!

... to be continued ...
#664
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkering på kommunale parkeingsplasser
onsdag 05. august 2009, klokken 08:47
Sitat fra: Laura på tirsdag 05. august 2008, klokken 09:32
Nå har jeg spurt og fått et tydelig svar: det er gratis å betale gratis på gata der det er parkeringsautomat. I P-hus derimot, må man betale som alle andre. Jeg spurte hvorfor, og svaret var at P-hus ikke var på offentlig vei...
Skal man gjøre dem oppmerksom på saken i Tromsø, hvis jeg synes er en meget god idé, må man vel henvende seg til noen som sitter litt høyere opp enn saksbehandleren som sitter i ekspedisjon.

Interessant diskusjon midt i ferietiden! Noen som vet om det har skjedd noe med dette i Trondheim?
#665
Elbiler i media / Sv: Nissan Leaf - elbil i mellomklassen
tirsdag 04. august 2009, klokken 15:26
Se også:

http://www.youtube.com/watch?v=sQe8LJSKH8I

Dette ser jo ut som en "årnlig bil". Kona kunne nok bli overbevist om å kjøre denne på jobb - hun refererer stadig vekk til forvokst rullestol og har enda ikke prøvd å sitte bak rattet på buddyen..

Fristende! Håper de får Leaf i produksjon uten større problemer. Og ja - får håpe kunden selv kan velge batteri leasing eller kjøp!
#666
Elbiler i media / Nissan Leaf - elbil i mellomklassen
tirsdag 04. august 2009, klokken 12:44
http://www.tu.no/motor/article218108.ece

16 mil / 140 km/h.
"Hurtiglading 50 kWh på halvtime... sikter mot lavere pris-sjikt enn Tesla S"

(Hmm, tror kanskje jeg må gå opp i ledningstykkelse fra 1,5kvadrat / 16A  til stikkontakten i garasjen, der det "sildrer" elektroner inn i Buddyen)
#667
.. Og ett par avlesninger etter at RoadRunneren har stått over natten:
05:37:46 UTC: 7000Km;100%; 0.0DAh;13.47;13.45;13.45;13.52;13.43;13.45;20C
... kjørt litt:
05:42:45 UTC: 7001Km; 98%;  1.4DAh;13.02;13.04;13.06;13.08;13.10;13.10;20C
05:45:58 UTC: 7002Km; 97%;  2.7DAh;12.96;13.00;13.02;13.04;13.06;13.06;20C
06:11:41 UTC: 7018Km; 81%; 21.2DAh;12.81;12.83;12.85;12.89;12.89;12.89;20C

.. Skal se om jeg får lest ut en vanlig batteri-status rapport senere :-)
#668
Fortsatt hektisk på jobb. RoadRunneren traff akkurat på 7000km idag da jeg parkerte, så jeg tenkte jeg skulle investere litt tid på batteri-status igjen.

Min første sommerdag i går kveld med Buddy og ca 28 grader C var en meget positiv erfaring med 63km kjørt og 35% rest på batteri-display (Lade 20moh - Heimdal 157moh - Flakk 10moh - Heimdal).
Noe helt annet enn kjøring i -8C til -10C og under halve kjørelengden!


Følgende avlesninger nå i kveld 30. juni 09 (ca 20C til 12C), ved km-stand 7000:

tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;Temp dashbord

-Før lading startet:
18:42:18 UTC: 17%; 92.1DAh;12.11;12.21;12.17;12.29;12.25;12.21;21C

-Etter lading started (ett avbrudd v/ca 50%, flyttet buddyen 3 meter)
18:49:08 UTC: 18%; 91.6DAh;12.38;12.44;12.43;12.52;12.48;12.46;20C
19:09:21 UTC: 24%; 84.0DAh;12.61;12.67;12.66;12.75;12.71;12.69;18C
19:28:30 UTC: 31%; 76.6DAh;12.71;12.77;12.75;12.83;12.81;12.77;16C
20:06:08 UTC: 44%; 62.1DAh;12.90;12.96;12.92;13.02;12.98;12.96;14C
20:31:03 UTC: 52%; 52.9DAh;13.02;13.08;13.06;13.14;13.10;13.08;16C
20:48:07 UTC: 58%; 46.2DAh;13.12;13.16;13.16;13.21;13.18;13.18;16C
21:38:25 UTC: 76%; 26.3DAh;13.45;13.49;13.47;13.54;13.49;13.49;14C
21:58:36 UTC: 83%; 18.4DAh;13.62;13.66;13.66;13.72;13.66;13.68;14C
22:12:02 UTC: 88%; 13.1DAh;13.83;13.83;13.85;13.89;13.83;13.89;14C
22:22:02 UTC: 91%;  9.1DAh;14.12;14.05;14.12;14.09;14.09;14.18;14C
22:32:17 UTC: 95%;  5.2DAh;14.53;14.16;14.52;14.20;14.24;14.59;14C
22:40:53 UTC: 97%;  2.6DAh;14.74;14.18;14.60;14.20;14.26;14.67;14C
22:49:44 UTC: 99%;  0.4DAh;14.94;14.14;14.58;14.16;14.24;14.63;12C
22:56:49 UTC:100%;  0.0DAh;15.01;14.14;14.58;14.14;14.22;14.67;14C
23:05:29 UTC:100%;  0.0DAh;15.00;14.14;14.63;14.12;14.24;14.72;14C
23:15:48 UTC:100%;  0.0DAh;14.82;14.14;14.67;14.10;14.30;14.80;12C
23:31:57 UTC:100%;  0.0DAh;14.55;14.20;14.72;14.09;14.53;14.82;12C


Interessant dette! Maksimal spenning avlest på par 1-2 er nå 15.01V ved 100%,
kontra 15.77V og 15.98V som jeg observerte på 94% i mars....

Kan det ha noe med hvor langt jeg har kjørt ned batteri-pakken /
varigheten på ladingen ? Evt. temperatur ?
I mars ser jeg lading startet på 48% - mens idag var den helt nede på 17%.

Jeg husker det ble nevnt at at laderen ikke kompenserte for temperatur -
jobber laderen i sitt "normale" område nå og gir derfor lavere spenning nå enn
da jeg logget data i mars?

Har batteripar 1-2 blitt bedre eller verre ?  :-\
#669
Kjøpe elbil? / Sv: Hallo Trøndelag
mandag 04. mai 2009, klokken 22:32
Sitat fra: danandersson på onsdag 29. april 2009, klokken 22:59
Finnes det noe miljø (entusiaster) for slike biler i Trøndelag/Trondheim? .... Hallo, Trøndelag, er det noen her ...?
Har ikke Think, men er litt aktiv på forumet. Hvis noen drar løpet i en lokal forening, så er jeg med innimellom alt annet som foregår i heimen :).
#670
Kom over denne beskrivelsen av hvordan man skal behandle bly-batteri. Er nok en selvfølge for mange på forumet, men denne beskrivelsen var enkel å forstå for oss som ikke har alle detaljene klare:

Lee Hart's Battery Care Basics
http://www.evdl.org/pages/hartbatt.html

Kanskje dette er for enkelt?
#671
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy/Reva
fredag 24. april 2009, klokken 08:05
Sitat fra: BurtR på torsdag 23. april 2009, klokken 18:09
Mitt inntrykk så langt er at Buddyen er enklere

Jeg har bare Buddy, og kan skrive under på at det er enkelt ombord. Men samtidig vil du aldri få problemer med sentral-låsen på Buddyen ;).  Kjøper du Buddy vil jeg anbefale at du har lave krav til komfort utover at du er varm og tørr når du kommer fram - men høye krav til drifts-sikkerhet og økonomi! Mine sønner kan forøvrig bekrefte kulhets-faktoren for Buddy, du legges merke til i "så lita bil".

Mens du venter på svar fra noen som har både Buddy og Reva, kan du kanskje finne nyttig informasjon i "Valg av Elbil" http://elbil.no/forum/index.php?topic=1526.0
#672
Sitat fra: cra på onsdag 15. april 2009, klokken 08:47
Når han holder slik fart på et slikt sted får han ikke min sympati.  >:(

Dette er jo den ene idioten som vi ser av og til, typisk "ung fører på tung, lånt motor-sykkel" - med lite erfaring, tungt for å forstå trafikk-bildet og ikke velutviklet evne til å tilpasse fart etter forholdene. Forøvrig kunne dette være en typisk møte-ulykke mellom mc og bil - bil skal krysse veien til venstre og ser ikke motorsykkelen som kommer imot. Som som nevnt over er det svært vanskelig å bedømme fart på objekter som kommer imot. Imidlertid er vi flinkere til å se/stoppe når det kommer en trailer kontra en moped/mc....

Jeg tror ikke Buddyen ville kommet særlig heldig ut av ett møte med en tung mc i fart, 2-300 kg i bevegelse som treffer på ett lite areal (mc-fronten er smal) har stor energi som skal absorberes i "deformasjons-sonen" mellom glassfiber-skallet og sjåføren. Jeg får assosiasjon med elg, hvor kroppen (mc-motor og tank) er i passelig høyde med frontrute/bakrute, og kommer inn i kupeen over panseret uten å møte særlig motstand.


Var en interessant opplysning om at Buddyen er utstyrt med last-ventil. Jeg hadde en Mazda pickup noen år, og den fikk jeg aldri bremsene til å virke normalt, enten det var med eller uten last på planet. Var på verksted flere ganger før jeg gav opp. Den kunne av og til finne på å låse bakhjulene under oppbremsing i skarp sving, jeg hadde en bratt lærekurve de første par ukene jeg hadde den! På eu-kontroll fikk jeg påvist at ventilen ikke regulerte trykket riktig, den siste gangen var det 50/50 fordeling til tross for at verksted sjekket 3 ganger - og den lastventilen var helt ny.

Tror jeg må ta en titt på ventilen min. Står den på en brakett som kan justeres ? Noen som vet hva som er riktig posisjon?
#673
Sitat fra: Rymegnal på lørdag 04. april 2009, klokken 00:01
burde kanskje denne boksen din også brukes på vanlig trådløs nett? Jeg har med litt flaks og godt vær ;) dekning ut til garasjen og kunne tenke meg å ta ut rapporter. (Hvis jeg får det til jmfr. tidligere tråder...)

Er desverre ikke sikker på hvordan ett trådløs nett fungerer - men tror ikke at det er basert på "gammeldags" fm-modulasjon som mitt oppsett er.

Min orginale ide var å bruke en telefon med Window eller Linux på-der er det også mulig å kjøre HyperTerminal eller tilsvarende.

For å ta ut rapporten på en pc, gjør jeg følgende:
- Last ned fila som er vedlagt innlegget og fjern .txt fra navnet, lagre den på lokal disk (for eksempel C:\Buddy.ht). NB: Er ikke sikker på om fila er helt god etter opp/ned-lasting.
- Koble kabel mellom Buddy og pc (jeg har bare en serie-port)
- Start HyperTerminal (hos meg på Start Menu/All Programs/Accessories/Communiction)
- Trykk Cancel (du vil ikke ringe opp Buddyen)
- Velg File-Open og åpne Buddy.ht fila
- Velg Transfer-Capture Text og lagre alt som skjer i en fil
- Trykk på Trip-knappen i Buddyen og se teksten "flomme" over skjermen

Kanskje enklere å finne en gammel pc med serieport enn å få igang en USB/serie-konvertering?
Tenninga må være av for at dette skal virke.

Håper dette hjalp litt.
#674
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. april 2009, klokken 22:42
Motorsyklister er ytterst sjelden årsak til skade på andre trafikanter.

Som ex-motorsyklist vil jeg bare bekrefte Elektrolux sin uttalelse over. Med få unntak har motorsyklister en kjørestil som motvirker ulykker.  Snakk med enhver som kjører motorsykkel og du vil få referert hendelser som oppstår hver dag - 99% med årsak i bil-sjåfører som er "blind, døv og dum", eksempelvis kjøring mot vikeplikt, feltskifte uten sjekk av dødsone og kjøring på rødt lys (og da mener jeg ikke eco-meter ;D).


Ikke alle er oppmerksomme på at en motorsykkel under optimal nedbremsing har vesentlig kortere bremselengde enn en bil - kanskje ned mot det halve.  Buddyen er nok ikke i denne kategorien....

Min nye Buddy har ikke spesielt kort bremselengde selv under super optimale forhold. Noe kan kanskje tilskrives sjåførens manglende evne til å finne riktig trykk på pedalen. De gangene jeg har prøvd, har jeg ikke vært istand til å blokkere hjulene foran, og la bakhjulene fortsatt trille. Enten trykker man temmelig hardt, eller så trykker man så hardt man greier - effekten er omtrent som pedalene på Lada 1500 (2 stillinger; enten helt inn eller helt ut).

Denne doningen er kort, og vektfordelingen er kanskje slik at 60/40 fordeling av bremse-kraft ikke er så lett å få til? Kanskje tilsvarende en chopper med lang gaffel og tyngdepunktet nærmere bakhjulet,  kontra en racing-sykkel med tyngdepunktet rett bak forhjulet ?  (På en racing-sykkel bruker man i normalt ikke brems på bakhjulet - bakhjulet er nesten i lufta ved kraftig nedbremsing)

Forsøk på vinterføre har som oftest resultert i blokkering av alle 4 hjul, og ett par ganger kun bakhjul.... Re-generering av strøm på glatt føre er ikke optimalt i bremse-situasjoner.


Ett enkelt tiltak jeg kunne ha tenkt meg, er montering av bremsekraft-forsterker. Med servo på bremsene kan pedal-trykk reguleres på en fornuftig måte, og man kan forhåpentligvis ha bedre kontroll av låse-tidspunkt og derved mer kontroll på hvor den lille bly-klumpen tar veien. Kanskje mulig å gjennomføre uten altfor mye administrasjon?

Når det gjelder pollen-filter, så er tilførsel av "frisk" luft fra andre kanaler enn vifte-kanalene så stor i RoadRunneren at jeg tror ikke det hjelper stort - på vinteren sliter jeg ihvertfall med varme-tap i store hastigheter (over 45-50 km/h).


Oppsummert så føler jeg meg ikke spesielt mye sikrere i en Buddy enn på en stor motorsykkel. Så jeg forsøker å holde samme defensive kjørestilen som på sykkelen. Men jeg har nok altfor stor hastighet i buss-fila på innsiden av stillestående kø i forhold til bremselengden på dette kjøretøyet - så jeg er nok iferd med å bli ødelagt og gli inn i rollen som den ordinære bil-sjåfør; "blind, døv og dum" :o; dog en miljøvennlig en!


Skal man kjøre Buddy så tror jeg man må være innstilt på null komfort og liten sikkerhet. Men god driftsikkerhet, samt ett lite fotavtrykk i miljøet og i pengepungen :). Så får vel tiden vise hvilken rolle de nye el-bilene kommer til å fylle...
#675
Enkle batterispørsmål / Sv: Servicerapport - Buddy
onsdag 01. april 2009, klokken 18:08
Sitat fra: mx på tirsdag 31. mars 2009, klokken 07:46
Grav frem en gammel Laptop som har en skikkelig gammeldags com port, spiller ingen rolle med hvilket OS som brukes, så er problemet løst.

Fungerer prikkfritt hos meg med Windows NT Home edition.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA