Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#61
Tidlige: Buddy / Kewet / Bytte tannstangmansjett
mandag 11. november 2019, klokken 22:23
Da har jeg hatt suksess med å bytte til SKF universalmansjett personbil:
https://www.romnes.no/nyheter/skf_universal_mansjetter_for_tannstang

De er laget av silikon og er så fleksibel at jeg dro den over endeleddet - slik videoen viser. Litt vanskelig i minusgrader, men gikk greit med "rørleggerglider" på en brødpose.

Betalte ca 500 kr for begge. Det er trangt på Metrobuddyen, men fikk plass til hånda nedenifra. På en blybuddy tror jeg det enkleste er å ta ut batteri foran for å få gode arbeidsforhold.
#62
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Km stand på buddy
mandag 11. november 2019, klokken 22:05
Km-stand ligger lagret i CarComputer og du trenger ikke framdriftsbatteri for å se km-stand.

På en av mine Buddyer ble det byttet CC 4 ganger, et par av gangene forsvant km-stand "sporløst" :-(.

Alternativt kan det være feil på displayet,  kanskje. Leste ett sted på forumet at det er vanlig med jordfeil på displayet. Men siden den andre CC du testet er ok, så vil jeg tro det er feil på CC. Tror det koster ca 2000 for en ny CC (med innbytte).

Edit: Artig å se at det er flere som "samler" på buddy :-D
#63
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
fredag 01. november 2019, klokken 15:58
Og i Trøndelag er det 2 Kewet og 21 Buddy per 2018
#64
Tidlige: Buddy / Kewet / Statistikk fra SSB
fredag 01. november 2019, klokken 15:53
Det blir færre Kewet og Buddy ettersom årene går...
9 Kewet og 275 Buddy i 2018 ifølge SSB
#65
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Fjærer
fredag 01. november 2019, klokken 15:33
Sitter med samme problem. Snakket med Mekonomen - de bruker delenr 11-12000 for metrobuddyen.
Da dukker det opp fjærer foran for Fiat Panda
https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/stotdemper-og-fjarer/fjarer/fjar-veho-foran-ps258a11-12000no

De har begynt å bruke disse på gamle blybuddyer også... Det er ikke mulig å få tak i de riktig til blybuddyen (i Mekonomsystemet ihvertfall).
Fikk bekreftet at det er samme oppsett på gammel og ny type med tanke på bremser, klosser, hjullager.
#66
Konklusjonen så langt er at det er ikke 12v servicebatteri på metrobuddyen- dc/dc converteren leverer strøm til 12v-anlegget.
#67
Har endelig fått tid til å se på prosjektet, 2010 modell med dødt framdriftsbatteri og kræsjet front.

Det står 60 celler foran og 60 bak. Ser ut som at det er to i parallell, så det skulle bli 36v foran + 36v bak.
Jeg har erfaring med blybuddy, men ingen erfaring fra NiMH.
Måler 1.4v over hele pakken. Hva er den beste måten å lade cellene på slik at jeg kan ta ibruk orginalladeren på?
Hvor mange Ah er hver enkelt celle og er det 1.2v som er korrekt spenning?
Og så et praktisk spørsmål: hvor ligger 12 servicebatteri ?
#68
Da kan jeg bekrefte at deler til bremsekalipere for Peugeot 205 I Hatchback (02.1983-10.1987) 1.0 (33kW / 45 hk) passer på buddyen.

Ihvertfall stemte rep.settet overens med bremsene på 07-buddyen :-). Uten å ha prøvd de nye klossene og skivene jeg kjøpte, så ser også de ut til å være god match.

Kjøpte fra Autodoc - la inn Peugot'en som default kjøretøy og valgte fra lista over bremsedeler som kom opp.
#69
Hei
Er det noen som kan bekrefte at det står calipere fra Peugeot 205 foran og bak på buddy 2007 og det samme på den nye Metrobuddyen (2010) ?

Har fått liv i 72v-systemet på en 2007-utgave nå, men alt av gummi på caliperer er moden for utskifting og spesielt på glideboltene - der er gummien borte.

Så jeg trenger minmum gummi"toppene" på glideboltene, evt. et rep.sett for alle caliperne. Noen som har info på dette ? Snakket med BuddyElectric, men de kunne bare selge meg nye calipere...

Edit: etter å ha sett på Peugeot 205 rep.sett virker det ikke som at det er match med glideboltene som jeg har..
#70
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 03. juli 2019, klokken 03:25
Trist lesning, dette. Jeg solgte min P85 tidligere i år. Har hele tiden hatt troa på produktet, men må si at tilliten til Tesla fikk seg en solid knekk nå.
Håper dere får noen klare svar!
#71
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Knerten - en gul(l)bil!
tirsdag 21. mai 2019, klokken 15:53
Kjempebra at du har lyst å holde liv i den! Sist jeg sjekket var det 10 registrerte Kewet'er, så denne er verneverdig! Junior har en avskiltet '98-utgave i garasjen, som skal få nytt liv når anledningen byr seg. Den har gårlig gearkasse og mye slarke også. Til info så er "Ræser"-mode er ikke vesentlig raskere ;-)
#72
12,3 volt er lavt med tanke på hvilespenning. Hely friske blybatteri har hvilespenning på 12,7. Men hvis du kommer deg avgårde, så er det bare å nyte turen :-). Kan kanskje bli utfordring når utetemperaturen nærmer seg de blå gradene ? Da er det en fordel med (oppvarmet) garasje.
#73
Svidde kontakter i Defa-kontakten/kabelen er dessverre ganske vanlig. Jeg vil anbefale å slutte å bruke den. Et tips for å avdekke dårlige koblinger, er å kjenne på kontakten(e) når bilen har stått et par timer på lading. Er det varme stikk/kontakter så bør man sjekke kabler/ettertrekke skruer eller bytte stikk og/eller kontakter involvert.

Ref. reset:
Hvis du har en CC med USB-inngang, er dette av den nye typen (kom i 2010 ?) og som må resettes med software (etter det jeg kjenner til). Da må man til et verksted evt. sende den til Oslo (var ihvertfall slik for et par år siden). Flere på forumet har lett etter denne softwaren, mulig at det finnes noen som har den tilgjengelig.

Den gamle typen kan resettes ved å bruke en egen prosedyre - du finner det på elbilwikien eller ved å søke i forumet. På min 2008-modell ble CC byttet til ny type på garanti etter at den gamle hadde vært byttet 2-3 ganger (bl.a. pga at km "forsvant"). Ny type CC på gammel Buddy (pre-2010?) krever at det kobles om/av ett eller annet, etter det jeg husker.

Du må normalt ikke koble fra de enkelte batteriene i framdriftsbatteriet for å lade de med en ordinær 12V-lader. (Min 2008-modell har stått med 6 små-ladere tilkoblet de enkelte 12v-batteriene flere år.) Hvis du kobler fra, så må du først koble fra CC - merk koblingene og følg oppskriften som du finner på forumet. Det er fort gjort å ødelegge CC når man kobler fra batteriet, den er dessverre litt "følsom".

Det vil være et strøm-trekk over tid, og du risikerer at det vanlige 12v service-batteriet går tomt. I tidlige tider var det ihvertfall slik at 12V service-batteriet ble vedlikeholdsladet fra framdriftsbatteriet det første døgnet, deretter ble denne funksjonen automatisk slått av (fra CC ?). Så skal Buddyen stå en tid, så er det lurt å ha en separat lader på service-batteriet.
#74
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hvordan få liv i Buddyen igjen?
onsdag 03. april 2019, klokken 08:43
Junior og jeg hadde et tilsvarende prosjekt på hans Kewet 5 for noen år siden. Du kan jo se på https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0 for inspirasjon.
#75
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteriovervåkning Buddy city-jet 6
onsdag 03. april 2019, klokken 08:21
Mener å huske en buddy fra Finn.no som var konvertert til Lithium. Der hadde eieren kuttet ut spenningsovervåkning fra de enkelte celle-parene og kjørte permanent i nødmodus. Og fyllt summeren med tec7 ;-). Den hadde Error1 på displayet etter det jeg husker - muligens fordi CarControlleren ikke forstår at batteriet lades opp, siden den har 0 i spenning på alle parene (?).
På nyere CarController fra 2010 så er det et krav å ha spenning fra alle parene tilkoblet for å få skuta i bevegelse - ifølge selgeren ihvertfall.
Går sikkert an å finne igjen tråden om denne buddyen en eller annen plass på forumet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA