Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#17
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 22:10
Mange prosjekter som krever fokus, men har fått startet litt på dette problemet.
2 celler er døde, og begge er skikkelig bulkete- lakken har flasset av.

Har heldigvis noen ok celler fra den rekka jeg byttet på bruksbuddyen (der var der 3 døde).
Har stoppet rekka sammen med store slangeklemmer... Blir interessant å prøve å skvise den nye rekka ned der den skal være.
#18
Kia Niro EV / Sv: Ekstralys, har du?
mandag 24. oktober 2022, klokken 22:51
Sjekk Facebook, flere der som har gjort det.

Jeg fikk lagt klar ledning da jeg handlet bilen.
#19
Kia Niro EV / "Sjekk bremser" etter demontering av caliper
mandag 24. oktober 2022, klokken 22:50
Byttet til vinterdekk på vår 2020 Kia eNiro og løsnet samtidig calipere og gikk over klosser og glidebolter.

Nå rapporterer bilen "Sjekk Bremser" og caliper foran venstre er helt "død".
Det ser tilsynelatende ut som at den blokkerer høyre foran og venstre bak.

Er dette et kjent problem?
#20
Lade hjemme / Sv: Slutt på lading fra stikk?
onsdag 01. juni 2022, klokken 09:56
Et langt innlegg i denne forbindelse fra en ikke-elektriker:

Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.

Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).

Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?

3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.

#21
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
fredag 15. april 2022, klokken 22:31
For 2021 står det at det er
1 Kewet personbil (!)
157 Buddy

Det er jo trist at det kun er 1 registrert Kewet igjen...
#22
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Car controller til Knerten? Cityjet 5
fredag 15. april 2022, klokken 22:07
Sitat fra: Kewetķnerten på tirsdag 08. juni 2021, klokken 07:45
etter resetting kan den gå en vei.
Husker at det var problemer med CC når taklys og fjernlys ikke fungerer og bilen bare går framover.
Se linken i signaturen minril juniors kewet.
#23
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Chamber - Metrobuddy
søndag 27. februar 2022, klokken 13:23
Takk for link. Fant en link på Facebook, til en tysk side

0°18' bis 0°42' Sturz 0°18' bis 0°42'

Det vil vel si at det skal være lett positiv vinkel, halve av en halv grad.
Spørs om jeg har måle-utstyr til slikt :-) .

Får begynne med i lodd, og en dask med hammeren, tenker jeg.  Så får jeg regne litt på det...

Har jo skyvelær!
#24
Tidlige: Buddy / Kewet / Chamber - Metrobuddy
torsdag 24. februar 2022, klokken 23:55
Da har jeg byttet dempere og fjærer foran. De få boltene som holder dette sammen var helt fastrustet, men måtte gi seg for overmakten (brukte varme).

Spørsmålet nå er hvordan jeg skal rette inn hjulet loddrett (chamber etter hva jeg forstår).

Den nederste bolten på demperen står i fast posisjon, mens den øverste kan beveges sideveis ca 1 cm.

Noen som har en do-it-yourself oppskrift?
#25
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
fredag 26. november 2021, klokken 17:42
Svarer meg selv med en link til det eneste jeg finner på internett om Error 2:
https://elbilforum.no/index.php?topic=11294.0

Fortsatt ville det vært interessant å vite om det går an å "override" og lade allikevel. Og en prosedyre for å finne ut hvilke(n) av temp-sensorene som er feil.
#26
Tidlige: Buddy / Kewet / NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
fredag 26. november 2021, klokken 17:36
Har en 2010 Metro-buddy med NiMh. Kjøpte den brukt i sommer og den fungerte tilsynelatende bra. Men etterhvert dukket det opp Error 2 på displayet av og til, og nå er det permanent. Ikke mulig å kjøre med "nødmodus".

De siste 3 ukene har kjølevifta kjørt kontinuerlig (tidligere i uka var det +6 nå er det -8). Det er heller ikke lading. Når jeg kobler til laderen, hører jeg det klikker i et rele og så skjer det ingenting (batteristatus på displayet viser 75-80%).
Laderen har vært åpnet før og det manger skruer.
Spørsmål1: Er det mulig å lade buddyen med en lader (som virker), selv om Error 2 er synlig på displayet ? Evt. hva må jeg koble fra ?Jeg har en annen NiMh-buddy som er ok, som jeg kan bruke laderen fra.
Spørsmål2: Error 2 er relatert til temp-følere etter det jeg forstår. Har noen en feilsøke-prosedyre som kan egne seg i mitt tilfelle ?

Det hører med til historien at jeg ikke har kjørt den siden september/oktober da den ble "ustabil" og har ikke hatt tid til å se nærmere på problemet. Men nå er det mulighet i helga !
#27
Du kan jo lese litt om det her:
https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, the depth of discharge (DoD) determines the cycle count of the battery. The smaller the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine. There is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life."

Generelt er det en oppfatning av at det beste for å unngå batteri-slitasje er å holde seg i området 20 - 80% på Litium-batteri. Å lade opp til 100% sliter mer på batteriet, og bør unngås. Mange Li-batteri tåler ikke lading under frysepunktet, så det er viktig at varmefolien virker.
Om du saktelader med solseller eller "hurtiglader" med aggregatet ditt tror jeg ikke utgjør så mye forskjell med tanke på levetid i ditt oppsett.
Men det utgjør stor forskjell om du lader opp til 100% og lar de stå fulladet (uten å bruke de rett etterpå). Så med solceller og lading uten at dere skal bruke strømmen kort tid etterpå, ville jeg har forsøkt å finne ut om det er mulig å stoppe på 80 eller 90% - det er det beste for batteriet med tanke på levetid.
#28
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
mandag 19. juli 2021, klokken 17:59
For 2020 er det
-     6 stk Kewet personbiler og
- 190 stk tung mc
Av disse er 2 Kewet og 16  Buddyer i Trøndelag. (Jeg har 11 % av de  :laugh:)

Artig å se at det er noen som holder liv i de originale Kewet'ene fra forrige årtusen enda :-)!
#29
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Car controller til Knerten? Cityjet 5
søndag 18. juli 2021, klokken 09:46
Har du prøvd Buddy Electric i Oslo?
De har iallefall reparert Buddy-CC, men det begynner vel å bli få Keweter i omløp...
#30
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Think Buddy
mandag 22. februar 2021, klokken 20:15
Artig!!

Hvilken BMS bruker du?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA