Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RoadRunner

#61
Model S 2013 - 2022 / Spørsmål om Tesla S ?
mandag 20. august 2012, klokken 11:06
De aller fleste var sikkert innom i Oslo tidligere og så på farkosten, og har ingen spørsmål igjen ?
Jeg gikk glipp av den muligheten, men nå fant jeg tilfeldigvis en Teslabutikk som nabo til hotellet mitt ;D. Har tenkt meg innom i løpet av de nærmeste par dagene.

Er det noen spørsmål til Tesla som vi lurer på og tror de vet svar på her over dammen ? Så kan jeg jo stille de til selgerne her (det er jo ikke alt som står på websidene deres). Så gjennom vinduet, og det står en sort beta og den "eksploderte" utgaven her.
#62
Avansert: Avanserte reparasjoner / Kewet 5: ett-hjulstrekk!
torsdag 16. august 2012, klokken 11:53
Jekket opp farkosten igår for å slipe bort rust på skivene bak. Ga litt gass og konstaterte at kun høyre trommel bak beveger seg. Med mye gass og litt hjelp begynte venstre trommel å rotere sakte, men ikke noe drakraft i det hele tatt. Ujamn bevegelse i høyderetning på høyre side, motsatt bevegelse på venstre side.

Etter at junior kjøpte farkosten konstaterte vi jo at det var mye slakke/bevegelse i opp/ned retning (10mm) i høyre aksling. Men begge hjul beveget seg jo :-). Nå har han kjørt ca 10.000 km siste året, og det har sikkert ikke vært bra for drivverket. Tilbakemeldinger har vært at det er vanskelig å ta ned girkasse, og at man trolig ender opp med å ødelegge "pinjongen" (er det den stående pinnen mellom akslingene på denne tegningen?
http://www.elbil.no/wiki/Fil:10.JPG).

Det er jo ikke noe særlig å kjøre med trekk på ett hjul, spesielt ikke på vinteren. Og det er vel spørsmål hvor lenge gearkassen varer med slikt misbruk.
Valgene er jo:
- reparere selv (har plukket ned mc-motor/mazda-motor og påhenger, men dette er ikke det jeg liker best)
- kjøpe overhalt gearkasse
- kjøpe ny gearkasse

Jeg antar at denne gearkassen ikke er spesielt godt utgangspunkt å reparere, det er vel flere problemstillinger...

Junior er jo student uten spesielt god økonomi, så det er fokus på kostnad. Samtidig er han nå blitt avhengig av elbilen (bruker ferge hverdag) og det vil være en utfordring å være uten bil på ukesvis. Eksemplaret er ikke spesielt fint, men han har fått et nært forhold til kjøretøyet og vil gjerne fortsette å ha den. Så innsatsviljen er tilstede for å holde den på veien.
Noen som har erfaringer / ideer / tids- og kostnads-estimater å dele?
#63
Tidlige: Buddy / Kewet / Bytte støtempere foran Kewet-5
tirsdag 14. august 2012, klokken 23:35
Jeg er jo mest ivrig på det elektriske, men nå er juniors Kewet kommet i retur med klage på "svett støtdemper" høyre foran.
Er det bare å ta av de to muttere øverst og en under for å demontere demperen, eller trenger jeg spesialverktøy som fjær-strammere og mer avansert prosedyre ?
(Skifter begge samtidig, ja)
#64
Kjørte en runde med juniors Kewet en kveld, og observerte at en lampe på instrumentpanelet lyste. Symbolet er to sirkler med en "M" inni.
Noen ganger var lyset relativt sterkt, men vanligvis var det så svakt at det var ikke mulig å se uten å legge hånden over. Jeg kunne ikke se at det lyste når jeg gav gass, kun lys under trilling uten gass. Det er ikke regen på denne farkosten.
Kewet'n har stått stille nå i et par måneder pga ferie og påvente av en eu-kontroll. Børstene er fortsatt ikke skiftet, da vi slet med å få opp skruene på de som står krøkkete og trangt til på "framsiden".

Noen som vet om det er det varsling for slitte børster, eller om det er noe annet ?
#65
Model S 2013 - 2022 / 12.200 Model S salg/reservasjoner per juli
torsdag 26. juli 2012, klokken 11:41
Fant denne på teslamotors forum. Dette er tall som er basert på tilbakemeldinger fra den enkelte, men man får jo et inntrykk av volumet.


Here is an updated collection of the numbers posted by members on various threads and forums (i.e., these numbers are to be taken with a grain of salt):

US
S 1,246 (June 29, 2012)
SSL 244 (January 4, 2012)
R 439 (March 23, 2012)
P 10,636 (July 21, 2012)

Canada
S 146 (July 13, 2012)
P 353 (July 2, 2012)

Europe/Asia
S 500 (July 2, 2012)
R 83 (January 4, 2012)
P 1,088 (July 19, 2012)

Switzerland
S 14 (October 20, 2011)

UK
S 13 (May 21, 2011)
P 35 (January 31, 2012)

Hong Kong
S 2 (April 27, 2011)
R 2 (July 9, 2011)
P 52 (July 2, 2012)

Australia
S 9 (April 10, 2011)
P 30 (July 13, 2012)

Gross Total: 14,892- July 21, 2012

Net Total: 12,200 - July 25, 2012*

* = Net Total subtracts known Signature cancellations/downgrades and 2,692 unit differential from 2012 Q2 earnings call
S = Signature Series (Model S)
SSL = Signature Special List (Model S)
R = Roadster Owner/Friends and Family
P = General Production (Model S)
Red = Signature Series Sold Out for Region
#66
Tidlige: Buddy / Kewet / Kewet 5 - vindusvisker
fredag 04. mai 2012, klokken 01:01
Juniors vindusvisker er iferd med å gi opp.

Festet til spylervesken henger på to av boltene på viskerdrevet. Da vi ikke satte inn spylerbeholderen ble ikke boltene skrudd ned. Og disse låste fast armen når viskeren ble satt igang.

Viskermotoren starter med litt hjelp, men stanser på slutten av slaget. Den var svært treg før også, men nå lager den ekstra lyder før den stanser.

Vi åpnet lokket over drevet, og det er et plast tannhjul inni. Jeg regner med at dette har noen ødelagte tenner.
Er det mulig å bytte tannhjul? Hvor kan man kjøpe det? Eller bør man gå for ny komplett visket?
#67
G R A TU L E R E R!!

Da kan vi fortsatt slippe bomavgift, ha gratis parkering, lav årsavgift, ingen importavgifter og kjøre i kollektivfeltet enda noen år :-).

Spesielt det sist er en forutsetning for RoadRunneren ... men jeg litt bekymret over at de ladbare plugin-hhybridene skal slåss med meg om Trondheim kommunes 2 stikk-kontakter i sentrum  :o.

http://bil.bt.no/bil/Fritt-frem-i-kollektivfeltet-for-elbilene-19773.html

#68
Tidlige: Buddy / Kewet / Plages du med "hoppende" Kewet ?
tirsdag 17. april 2012, klokken 11:29
Junior tok avskjed med ett sett Chairman-batterier i forrige uke. Kjørelengden ble målt til ca 7 km i jevnt terreng - etter at batteriene hadde hatt "påskeferie" i 2-3 uker.

Han har tidligere rapportert om at Keweten "hoppet" ved gass-pådrag - selv om energimetret viste 40% gjenstående. Hoppingen føltes som pulsering med plutselig akselrasjon og deretter døde pådraget ut etter et sekund eller to før ny "hopping.

Hvilespenningen så helt ok ut både før og etter lading. Vi monterte så PakTrakr, og kunne ved selvsyn se at det var problemer med spenningen under kjøring. "Hopping" opptrådte ved spenninger under ca 50v.

Det var vanskelig å komme seg helt hjem, og vi måtte ha "nødlading" underveis. Da vi parkerte, hadde vi observert totalspenning på 33V på PakTrakr og spenning på det enkelte 12V-batteri nede i 1.7V.... Disse batteriene var allerede kassert da junior overtok de. Han har presset ut 3-4000 km og kjørelengder rundt 1-2 mil på de.


Som kjent er ikke energimetret alltid korrekt - vi har nå erfart at når Kewet'n "hopper" så er det viktig å slakke av gassen og istedet plugge i laderen - da er du nemlig iferd med å ta livet av batteri-settet ditt!
#69
Model S 2013 - 2022 / Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april
torsdag 29. mars 2012, klokken 14:44
Her er det muligheter for å sitte i et mer kroppstilpasset sete enn på benken  i Buddyen:

"Se Model S Beta på utstilling på vårt nye Oslo Showroom og servicesenter fra 12.-14. april 2012.

Beta versjonen er en 80% US produksjonsklar prototype av Model S. Besøkende kan sitte i bilen mens de ser en kort demonstrasjon av den 17" berøringskjermen.

Torsdag 12. april: 10.00-18.00
Fredag 13. april: 10.00-18.00
Lørdag 14. april: 10.00-16.00

Oslo Showroom and Service Centre
Verkseier Furulunds vei 16
0668 Oslo"
#71
Tidlige: Buddy / Kewet / Nærlys høyre side død
tirsdag 17. januar 2012, klokken 00:30
Prøvde å bytte pære, men det hjalp ikke.

Målte spenning, startet på 12v men etter ett minutt var det 11.3v.
Det er utrolig trangt mellom innerskjerm og lykt, men fikk omsider tak i ledningene og bveveget de fram og tilbake. Spenning varierte og var nede i 2v.

Jeg antar at ledningene har ligget i klem mot innerskjermen og fått skade.
Hvordan kan jeg ta av innerskjerm. Og hvordan i he.... Ffår jeg på gummihetta bak på lukta ?
#72
Model S 2013 - 2022 / Model S Options & Pricing - USA priser
torsdag 22. desember 2011, klokken 23:14
Her er det en åpen side med mer info om utstyr og priser.
(For de som leter etter mer ekstrautstyr å velge i enn for Buddyen  ;D.)

http://www.teslamotors.com/models/options
#73
Tidlige: Buddy / Kewet / Slutt på Buddy-produksjon ?
fredag 28. oktober 2011, klokken 11:20
http://e24.no/bil/skjebnedag-for-buddy-produsent/20114724

Skikkelig nedtur for meg det siste halvåret....
#74
http://www.dn.no/d2/bil/article2236060.ece

"Ideen om multitaskingen fører også til at vi bygger en ny SUV - Modell X – på samme plattform"
#75
Tidlige: Buddy / Kewet / 12v systemet er i live uten batteri!
onsdag 14. september 2011, klokken 08:41
Etter at Thinken kom, har RoadRunneren stått stille i påvente av nye batterier og salg. Men min batterileverandør sliter med å finne det siste batteriet m/samme batch#.

Men Thinken har jo forlatt oss, så i går jobbet jeg med å sette i et gammelt Concorde-sett batteri etter fiaskoen med testing av ordinære veskefylte batteri. Det ordinære 12v batteriet er dødt og jeg tok det ut etter mye fikling - det er så #¤${&#s trangt!

Da jeg satte på siste kabel og 72V systemet kom opp, gikk det et halvt minutt og så startet dieselvarmeren :o! Da jeg skjønte at 12V var aktiv, slo jeg av varmeren og tok av en kabel på 72V - og da stanset den (heldigvis  8)).

Jeg trodde at 12V systemet ikke fungerer uten batteri, men det gjør det tydeligvis. Er det DC-DC conv. som leverer strøm i dette tilfellet? Jeg så etterpå at +12V ledningen lå borti metallet på "esken" batteriet ligger i. Noen som vet om det er auto-sikring eller lignende på DC-DC conv.?
#77
Model S 2013 - 2022 / Model S - god akselrasjon i motbakke!
torsdag 01. september 2011, klokken 08:29
Fant denne:
http://www.youtube.com/watch?v=LzrPcjbv0ho
Se forbikjøring @ 2m10s.

Vesentlig mindre krenging i svingene enn RoadRunneren  :o
#78
Var på vei hjem fra hytta i helga da jeg fikk telefon fra junior. "Det ryker fra Thinken". Og det gjorde det! Så mye ut fra beskrivelsen at jeg fikk flyttet den ut på gårdsplassen og tilkalte brannvesenet.

Røyken var hvit og luktet ikke så mye til å begynne med. Etter en halvtime/time begynte det å lukte "plast og brente komponenter" ifølge junior.

Brannvesenet målte 95C på overflaten av batterikassen inne i bilen mens det røk som verst.
Ett døgn etterpå målte jeg 45C under passasjer-setet. Det lukter ikke godt inne i bilen, og det er et hvitt pulver på overflatene inne i bilen (og ute).
Junior kjørte en tur før den ble satt på 10A-lading (60%) og det tok 3-4 timer før røyken kom.

12V systemet virker intakt (gear-sperre åpner/lys ok), men "Limit"-lampa lyser og det skjer ingenting når jeg setter den i D/E.  Noen kvalifiserte gjetninger ?

Nå er den forøvrig levert på verksted  :'(.
#79
Model S 2013 - 2022 / Prøvekjøre Tesla Model S ?
mandag 15. august 2011, klokken 08:56
"Tesla will provde rides in Model S Beta test vehicles which are over ninety percent production intent."

Dette skjer i California i oktober. Vi får håpe på noe slikt i Oslo når butikken åpner  ;D?!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA