Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - RoadRunner

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
31
Model S / Alarm - den lager lyd!!
« på: Fredag 03. Januar 2014, klokken 23:25 »
Hørte en svak piping da jeg satt på stua og så på tv tidligere i kveld. Var innom soverommet og sjekket om vekkeklokka sto på, før jeg skjønte at det kom utendørs fra. På tunet sto Teslan og "ulte".
Trykket på nøkkelen og det stanset. Det hele gjentok seg to ganger til. Siste gang åpnet jeg og lukket døra og brukte nøkkelen.
Og den gikk av på nytt akkurat nå kl 23 - ikke kjekt i forhold til naboer...

Har snakket med support Norge, som bare kunne hjelpe meg å taue bort bilen. Han foreslo å ringe Nederland, da de kan logge seg på med diagnoseverktøy. Etter en lang samtale med Nederland og sagt tre ganger at jeg ringte fra norge fikk jeg beskjed om at Tesla ikke hadde åpent så sent.
Noen forslag til hva jeg skal gjøre hvis dette fortsetter utover natta? Å koble av 12V i nesa virker sikkert ikke, det er jo eget backupbatteri på alarmen.

32
Model S / Hardpakke :-)
« på: Mandag 23. Desember 2013, klokken 13:27 »
Nissen sendte pakken til meg i posten i år  ;D

Håper alle får en god jul og harde pakker undertreet!!

33
Model S / Kyst-kjøring og tilgang på "skikkelig" spenning
« på: Lørdag 21. Desember 2013, klokken 01:25 »
Har mange, og av og til lange, turer på kysten, og sliter med å få tiden til å rekke for å lade.
Ser fram til å kunne benytte 400V/16A med rød gitzmo, men det er jo ikke så lett å finne slike punkter...

Det jeg ser ofte er imidlertid skikkelig dimensjonerte uttak langs kommersielle kaier og fergekaier. Ser det står stemplet 500V og 80A /125A på disse, men stemmer denne spenningen? Åpnet en strømfordelings-boks på kaia i Kristiansund idag, og da så jeg stikk med 380V/80A stemplet på koblingen. De ulike havnevesen har jo offentlige tariffer og det bør vel kunne gå an å bli enige om å kunne koble på en bil for et par timer like enkelt som en båt (vhf kanal 14  :)).

Noen som vet om dette kan være anvendbart for en tesla med dobbellader ?

34
Model S / Problemer med klabbing
« på: Mandag 09. Desember 2013, klokken 08:25 »
Hadde en rask tur Trondheim-Kristiansund-Trondheim i helga.

Skikkelig dårlig vær med kuling og ubrøytede veier på vei mot Kristiansund på morgenen på lørdag. Og erfarte da at vi Tesla-eiere har en stor utfordring med at snøen klabber på hekken! (Altså bilens hekk og ikke eierens  ;D).
Det er ikke nok varme i lyktene til at snøen smelter, og det er nesten ikke synlig lys gjennom snøen.
Det var bortimot 10 cm med snø på det tykkeste...

Edit: Dette bildet er tatt etter ca 20 mil kontinuerlig kjøring

35
Model S / Luftempere - nyttig ved lading!!
« på: ſøndag 01. Desember 2013, klokken 21:11 »
Fikk uventet bruk for muligheten til å løfte bilen på max høyde idag. Var på Dombås, og der var det ikke brøytet ved superladerne (og Dovre var stengt).
Døra subbet akkurat i toppen av snøen da jeg åpnet den :-).

36
Model S / Sommerdekk - 5000km - slitasje ?
« på: Tirsdag 12. November 2013, klokken 08:09 »
Har kjørt 5062km på sommerdekkene siden 30. august, byttet til vinterdekk i går og det passet jo godt siden man skal rotere dekkene etter 5000km.

Ser at jeg har ca 2mm forskjell på fordekk (ca 8mm) og bakdekk (ca 6mm).
Dette er det samme som kona (primært-hennes jobb-bil  ;)) slet på sommerdekkene på en audi A6 gjennom hele sesongen - da kjørte vi ca 20.000km i året.
På buddyen har jeg kjørt 36000 km og er fortsatt på orginal-dekkene (har piggdekk på vinteren). Der er det ikke merkbar forskjell, jeg roterer riktignok dekkene fra sesong til sesong der.

Kan ikke skylde på kona denne gangen, siden hun har ikke tatt i rattet på Tesla'n disse 5000km. Oppsummert har jeg nok en mer aktiv kjørestil enn jeg hadde intensjon om - høyrefoten lever et eget liv, fornuftigheten når ikke alltid helt ned i tærne  :o. Men i hodet mener jeg jo selv at jeg kjører ganske rolig og pent....

Andre med større differanser som kan få meg til å føle at jeg (dvs. bilen) har normal slitasje eller er under snittet ? Kanskje vi kan ha en avstemming  ???

37
Model S / Sommer (helårs)-dekk. Erfaringer på vinterføre
« på: Mandag 11. November 2013, klokken 16:02 »
Har kjørt på de orginalmonterte 19" sommerdekkene noen dager nå. Den siste uka har det vært rimfrost og til tider is på veiene i Trondheim. Lett snøfall i de øvre strøk av byen. Planen er å bytte til vinterdekkene senere idag, men tenkte bare jeg skulle dele mine observarsjoner om at disse dekkene ikke er så verst på dette føret.

Jeg er positivt overrasket over gripeevne både under akselrasjon og nedbremsing. På steder med lite (og kortvarig) snø gjennom vinteren ville jeg ha vurdert å bruke disse hele året.
Passerte 5000 km igår, så det passer jo godt å bytte over til vinterdekkene nå - så får jeg rotert sommer-settet til våren.

Har forøvrig ikke fått testet hvordan automatikken virker i sving i god fart når man slipper gasspedalen og "retard'eren" slår seg på full lading. Skal oppsøke et dertil egnet sted når forholdene ligger tilrette for slik testing 8).

38
Model S / TMS for lav!
« på: Lørdag 05. Oktober 2013, klokken 19:03 »
Performance med 19" fungerer upåklagelig på veiene i trøndelag og møre og romsdal.

Men mitt problem er altså at bilen blir for lav i normal fart når automatikken justerer høyden.

Jeg har flere eksempler på rette asfalt-strekk som kan innbyde til såpass fart at bilen går i "Low". 30 sekunder senere er man fortsatt på asfalt (med lavere fart), men nå er høydeforskjellen på midten av veibanen og sporene slik at at bilen tar nedi.. Jeg har observert at TMS'n er i "Low" selv i fart rundt 60 km/t.

Likeledes er det i Trondheim flere fartsdumper ("Trondheims-puten") som er så høy at man ikke kan passere på "Standard-høyde" i 25 km/t uten å kjøre opp på humpen. Er tungvint å huske på å instruere bilen til "High" hver gang man kommer inn i en 30-sone.

Er det noen som har samme problemstillinger og har meldt dette inn? Burde være like enkelt å styre automatikken med synkende hastighet som andre veien.

39
Model S / Montering av antenne på TMS
« på: ſøndag 01. ſeptember 2013, klokken 02:15 »
Noen av oss er interessert i å "ødelegge" et godt design ved å montere ekstern antenne på Model S - f.eks. amatørradio-antenne for VHF eller HF.
I denne tråden samler vi gode forslag.

40
Model S / Hundebur i Tesla Model S
« på: Fredag 30. August 2013, klokken 23:11 »
Fikk farkosten idag. Skal på tur i morgen og da må bikkja bli med også :D.

Pga mangel på matter måtte jeg improvisere, og gikk til innkjøp av ei stofftrekt gummimatte 120*150 på Biltema og 120*150 høytalerfilt på Torshov bilrekvisita.

Gummimatta ble klipt til i bunnen, mens filten ble delt i to - en del over støtfanger/lukekant og den andre bak bakseteryggen.

To nylontau ble festet i "ankerfeste" på baksiden av bakseteryggen, beregnet for barneseter. Hundeburet ble deretter montert og knytt fast med tauverket. Det måtte dessverre sentreres, ellers går ikke luka igjen.

Dette er et Trønderbur beregnet for hund på ca 20kg tror jeg. Det går fint i Volvo 850, V70 og Audi A6. Men TMSn ble litt lav.

Skal prøve å laste opp et par (mørke) bilder.

41
Model S / Tesla skaper frykt i Trondheim
« på: Torsdag 29. August 2013, klokken 09:33 »
Snakket med en kjenning i går. Han har en Porsche Panamera med twin-turbo og 500hk.
Han hadde møtt på Tesla sin demo-bil med en ung fører i. I all fortrolighet fortalte han at det var så vidt at han hadde greid å holde unna teslaen.

Nå skal han chippe opp Panameraen og få 100hk ekstra  ;)

42
Model S / Hvordan&hvor teste dobbel-lader?
« på: Onsdag 28. August 2013, klokken 07:55 »
Får levert teslaen på fredag.
Noen som har et godt forslag til hvor jeg kan sjekke at min dobbel-lader fungerer utmerket på "full guffe" (gjerne i Trøndelag ;)) ?
Finnes det alternative måter å sjekke dette på, utover å plugge inn i en ladestasjon som leverer nok effekt? Er den f.eks. i virksomhet dersom jeg finner en 400V-kontakt ?

43
Model S / Lade får kabel til lading
« på: Tirsdag 27. August 2013, klokken 15:28 »
Til info for Tesla-frelste, så dras det idag kabel til opplegg for lading av bilene i garasjen til Tesla-shop'pen på Lade (Trondheim).
Da jeg kjøpte diesel-fossil var tanken nesten tom - mon tro om jeg får levert med full tank på Tesla'n til helga  ;D

44
Trøndelag elbilforening / LiFePo4 lader
« på: Onsdag 14. August 2013, klokken 08:27 »
Er det noen i Trondheimsområdet som har en lader å låne bort et par uker ?
Aller helst 1-celle (3.2V) og "mange ampere" f.eks. 20A eller mer, men er interessert i alt over 3A.


45
Model S / Intervju Bryan Batista, EU sales director, Tesla Motors, 07 aug 2013
« på: Torsdag 08. August 2013, klokken 12:07 »
Mulig denne er referert allerede:
http://www.cars21.com/news/view/5553

"Bryan Batista: You have these markets like Norway or the Netherlands, which are incentive-driven and infrastructure-driven but at the same time progressive thinking towards EVs drives them. It is this thinking that has brought the incentive and the infrastructure. They understand EVs, they believe it is the future and they behave in that way. These are the main EV markets...."

"Bryan Batista: We plan to cover most of Western Europe with our Supercharger network.... The Supercharger network in Europe will be launched later this year.... With the Supercharger network, we have a way to do that and it knocks down another barrier to the purchase our EVs, so it is important for us to do so and we are confident that it will drive sales in Europe."

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8