Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RoadRunner

#21
Lading av Tesla / SC Leinstrand/Klætt: Lav ladehastighet ?
mandag 09. februar 2015, klokken 20:32
hma/laumb: dere får flytte denne hvor den hører hjemme.

I følge ryktene ble SuperChargeren bak Statoil på Klætt (eller Leinstrand) åpnet forrige mandag. Jeg var innom på onsdag og syntes det var liten ladehastighet. På det meste sto det 6 andre biler der så selv om jeg var alene på "min ladestasjon" (3B, ingen på 3A) var det nok endel last på systemet. Naboen på 4B klaget også over liten hastighet.

Var innom i dag og startet lading fra 8% etter langtur i helga.
Hadde 55 kW ladehastighet ved start og brukte 30 min på lading opp til 52%. Kjørte kun 20 min/3 mil før lading startet men det var ca 4-5 plussgrader i lufta.

Dette skal være 120 kWh oppsett, så jeg forventet litt bedre "guffe" enn dette. Eller var batteriet mitt for kaldt ?
#22
Tidlige: Buddy / Kewet / Optimal lading av bly-batteri
mandag 09. februar 2015, klokken 19:48
Fikk endel ekstra tid til overs etter ett fall og påfølgende sykemelding, så er "siste fase" endelig på plass:

Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 20:47
Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 19:42
... og sikkert lurt å legge inn sikringer rett ved batteriene for å sikre seg mot kortslutninger hvis ledningene skulle bli skadet.
Til Roadrunner:
Nå har du god tid til å planlegge innstalleringen av balanserere: Kanskje en ide å koble lange ledninger til alle batteriparene, og legge disse ledningene fram til en isolert koblingsboks f.eks. framme foran passasjersetet?(pass på, her blir det fare for 72v støt) Ved batteriepolene kan man koble inn enkle sikringsholdere for 8A flatsikringer.
Så kan alle balansererene kobles til denne boksen med de korte originale ledningene. (7 ledere fra batteriene, 15 ledere fra balansererene) Det blir da lett å se om de blinker, og de kan fjernes på et øyblikk hvis man vil. Dessuten kan denne boksen brukes til å koble inn andre testinstrumenter eller 12v lading av enkeltpar hvis noen har tendes til å henge etter.

I prinsippet kan da også hele pakka lades med 6 enkeltladere (f.eks. c-tek) gjennom denne boksen, hvis den store laderen av en eller annen grunn ikke gjør jobben. Dette kan også brukes slik: Zivan laderen tar det meste, men stoppes med et koblingsur, 6 små c-tek kobles inn etterpå og tar topplading og vedlikehold.
(Poenget mitt er at balansererene ikke trenger å ligge oppå batteriene)

Junior bruker nå RoadRunneren og kjører typisk 3-5 km før han finner en ny stikk. Maks kjørelengde er rundt 10 km. Batteripakken er sjonglert sammen av div. blybatteri fra ulike buddyer, Kewetn og mine "billigbatteri"-forsøk. Studielånet dekker ikke innkjøp av ny batteripakke så det er om å utnytte alle batteriparene maksimalt.

Han har hatt positiv erfaring etter å ha kjørt i høst med 2 ladere tilkoblet de dårligste to parene. 
Monitorering av spenning har vist at det alltid vil være et eller to par som ikke har gode lade-forhold - og typisk ser det ut som at de dårligste parene får den høyeste spenningen når Zivan-laderen er igang (ofte 15-16V selv i starten av ladingen). Dette hjelper jo ikke akkurat på livslengden.
Avbrutt lading med timer på Zivan-laderen har vært praktisert lenge, men når parene begynner å bli meget dårlige så må man slutte med dette for å få ladet alle parene nok til å komme fram til skolen/hjem. To par som ble tatt ut i midten av desember viser nå 0V - selv om de var ladet opp etter at det ble tatt ut - en sørgelig tilstand for en batteripakke...

Med håp om å bevare livslengden for (egentlig alle) de dårlige parene har vi nå bygget et opplegg slik at det står en (liten) 3A lader på hvert batteripar. Håpet er at de ulike parene vil få en mer optimal lading enn Zivan tilbyr. Zivan-laderen vil ikke bli permittert, men forsøkt brukt minst mulig.

De seks laderne er montert på den gamle grønnsak-fjøla. På 230V AC siden er det tilførsel-kabel (2.5mm) og en dobbel stikk for tilkobling av Timer/Zivanlader og kupevarmer. På 72V DC-siden er det montert 6 billige voltmetre (alibaba.com) og 2 stk Megapuls (48V - som var med dele-buddyen). Balansere er fortsatt ikke på plass.

Vi valgte å kjøpe Ctek Zafir fra Jula til NOK 300/stk framfor noe mer "uspesifisert" fra alibaba.com. Muligheten for reklamasjon er viktig - disse laderne vil bli brukt omtrent 24/7.

Dette ble montert inn i RoadRunneren på mandag - time will show!
#23
Avansert: Avanserte reparasjoner / Buddy - teste 72V systemet uten CC
lørdag 31. januar 2015, klokken 10:26
Har et Buddy-prosjekt i garasjen, men mangler CarController. Den har stått stille i 2 år og jeg kunne tenkt meg å få verifisert at 72V systemet er ok.
En prat med Buddy Electric avslørte at de bare setter inn en ny CC for slik test. Junior har tatt over den eneste kjørbare buddyen og bor 20 mil unna og bruker doningen hver dag, så jeg har ingen tilgang på CC som er ok.
Er det mulig å sette opp et rele eller noen koblinger på kontaktene til CC for å sjekke om det er framdrift ?
#24
Avansert: Avanserte reparasjoner / Buddy & 2 ladere?
lørdag 08. november 2014, klokken 10:15
Har et buddy-prosjekt fortsatt i tankene. Og er nå iferd med å få tak i en delebil i tillegg. Det vil si at jeg har to Zivan ladere tilgjengelig.
I enkelte tilfeller er det jo tilgang på flere kurser, og det ville være flott med muligheten for "SuperCharger"  ;D
Gitt at jeg installerer batteri som tåler ladestrømmen, hva må gjøres for å lade med begge laderne i parallell?
Er det spesielle krav til input-siden (2 * 16a kurser) ?
Må laderne synkroniseres på et vis?
Kan jeg lade med bare en lader uten å koble fra den andre?

Et forsøk i ungdommen med deling av høytalere mellom to forsterkere endte med sprengte utganger på den ene.. er slike problemstillinger her også?


#25
Tidlige: Buddy / Kewet / Dieselvarmer starter ikke
lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:42
Dieselvarmeren i Roadrunneren stilnet helt før sommeren.
Har feilsøkt idag, årsaken var treg pumpe/dårlig kontakt.
Bildet viser pumpa i midten - en liten rund klump i et gummioppheng.

I mangel av kontaktspray ble kontaktene "pusset" med fila på en Letherman-kniv. Etter å ha gitt pumpa en omgang med lett dasking med en to-tom fire ble den testet på separat batteri:
Koble til ledninger mellom batteri og pumpe, polaritet ingen betydning.
Gi pulser til pumpa ved å koble den ene ledningen av og på.
For hver puls pumpes det ut en liten skvett.

Pumpa ble deretter satt "i normal drift" :-)
#26
Avansert: Avanserte reparasjoner / Buddy 2008 - ikke revers
mandag 11. august 2014, klokken 23:34
RoadRunneren går ikke i revers lenger.

Dette ble oppdaget etter at den protesterte helt og stanset totalt - trolig på grunn av et batteripar som var helt nede på 12,17v. Nå har junior tatt over buddyen og den er ikke i Trondheim lenger, så det er litt upraktisk med feilsøking.

Jeg fikk resatt CC (2010 modell) og testet den på en annen buddy, og den virker både forover og i revers.
Den ble deretter montert på nytt i RoadRunneren,  og virket i 1 minutt - deretter ble det full stopp. Og det ble da konstatert 12,17V på det ene batteriparet.

Imidlertid går buddyen forover når man vrir på nød-nøkkelen og jeg antar derfor at CC protesterer på den lave spenninga på det ene paret. Vi rakk ikke å lade opp dette / bytte mens vi testet.
Uansett mener jeg revers bør virke, og jeg håper at noen kan fortelle meg hvordan revers-systemet virker.

1) Er det slik at revers-knappen kun skal levere 12V inn på CC JP4-6, eller er det andre måter dette skal virke på (rele-styring ?) ?
2) Vil CC automatisk "friskmelde" batteriet eller er det andre måter man må gjøre dette på ?

Vi målte spenningene inn på de ulike kontaktene på CarControlleren og fant følgende verdier med
JP-3
[ ] JP3 - 3 45V?
[ ] JP3 - 10 = 0
[ ] JP3 - 11 og 12 = 0
Med nød-nøkkel på så får
[ ] 12 og 10 får spenning 72v

JP-4
[ ] JP4 - 3 = 12V
[ ] JP4 - 5 = 0V med nødknapp 12V
[ ] JP4 - 6 = 0V også med nødknapp
[ ] JP4 - 7 = 12V
[ ] JP4- 9 12V
[ ] JP4 - 10 = 0V
[ ] JP4 - 11 = 12V
[ ] JP4- 12 = 0V
[ ] Fjernlys og taklys virker

JP-2:
[ ] JP2 - 1 = 75.1
[ ] 2 = 62.5
[ ] 3 = 50.2
[ ] 5 = 37.5
[ ] 6 = 24.9
[ ] 7 = 12.4
[ ] 8 = 0


Ref: http://www.kewet.de/technik2/kewet-car-controller/anschluesse/index.htm
#27
Lading av Tesla / Juvasshytta - ladeinfo
torsdag 07. august 2014, klokken 23:54
Er ikke istand til å finne ut om denne info er tilgjengelig, så jeg legger det ut her med håp om at noen oppdatere kart over ladepunkt hvis nødvendig.

Er på Juvasshytta nå. Her finnes det et dobbelstikk med 16a kurs. Man kan parkere bilen ved siden av inngangen og lade uten skjøteledning.
Min bil stanset lading etter en stund på 13a. Ser ut til å gå bra med 10a.

Betaler kr 50 for en Tesla :-).

Startet forøvrig med ca 92% på Dombås og parkerte her med ca 42% igjen.
#28
Tidlige: Buddy / Kewet / Kewet5/gearkasse
onsdag 09. april 2014, klokken 13:26
Tilater meg å poste denne her:
Juniors Kewet-5 er iferd med å bli pensjonist. Er det noen som vet av en Kewet 5 som kan være egnet som "donator" ?
Jeg er spesielt på jakt etter komplett gearkasse (evt. med motor), da juniors gearkasse nå har mye dødgang og jeg ser mørkt på å få plukket denne istykker (temaet har vært diskutert før):

Stillestående aksling, som illustrerer bevegelsen:
  http://youtu.be/8e6BW7CCGG0
Aksling i bevegelse:  se tidsrommet 27 - 38 sekunder
  http://youtu.be/UsHGvlMNQIk
#29
Avansert: Avanserte reparasjoner / Kewet 5/Gearkasse/Delebil
onsdag 09. april 2014, klokken 13:25
Juniors Kewet-5 er iferd med å bli pensjonist. Er det noen som vet av en Kewet 5 som kan være egnet som "donator" ?
Jeg er spesielt på jakt etter komplett gearkasse (evt. med motor), da juniors gearkasse nå har mye dødgang og jeg ser mørkt på å få plukket denne istykker (temaet har vært diskutert før):

Stillestående aksling, som illustrerer bevegelsen:
  http://youtu.be/8e6BW7CCGG0
Aksling i bevegelse:  se tidsrommet 27 - 38 sekunder
  http://youtu.be/UsHGvlMNQIk
#30
Model S 2013 - 2022 / Slepekroken virker!
mandag 31. mars 2014, klokken 08:33
Forrige helg var vi en tur til noen venner på fjellet mellom Berkåk og Oppdal. Stanset i en "dosert" sving/slakk motbakke da jeg ble usikker på veien. Det skulle jeg ikke ha gjort...
Bakenden gled sidelengs da jeg satte den i "D" og skulle kjøre videre. Prøvde to ganger før grøfta ble for nærgående - og kona mente grøfta var for dyp til å nå bunnen med dekket.
Da jeg gikk ut av bilen forsto jeg årsaken, det var vanskelig å stå på bena på is-hinna. Mens vi stod der og ventet på hjelp, kunne jeg se bilen gli sidelengs mot grøfta med 2 minutts mellomrom etterhvert som de varme dekkene jobbet med underlaget  :o. Våre venner har Landcruiser og 4-hjulstrekk og alt ordnet seg enkelt da de kom.

Verdt å merke seg er at kroken er links-gjenget. Og at det var enkelt å sette den inn, men vanskelig å skru den ut - hadde heldigvis verktøykasse med stort skrujern som jeg brukte for å skru den ut. (Tror den ble litt bøyd og subbet derfor i blekket utenfor selve festepunktet.

Det hører med til historien at vi kjørte videre og kom fram til hytta uten videre problemer :-). M.a.o. stans pga "kort-tenkt" sjåfør  :-[.
#32
Model S 2013 - 2022 / Skikkelig lading i KRISTIANSUND!
tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:37
Til glede for oss som kjører aktivt på nordvestlandet kan jeg informere om at en bedrift i Kristiansund har fyllt ut søknadsskjema hos Tesla om å etablere ladestasjon ;D.
(https://teslafactory.wufoo.com/forms/destination-charging/)

Så får vi håpe på at Tesla trigger på søknaden, og setter litt fokus på dette dødpunktet (lademessig) på kysten også!

Kan de som setter pris på dette respondere på denne tråden - så kan vi etter en stund gjøre en koordinert innsats mot Tesla om å etablere ladestasjon i Kristiansund? Eller har noen en annen god taktikk som kan få litt fokus der vi øyboere ferdes ?
#33
Model S 2013 - 2022 / LÅNE LADEKABEL KR.SUND/FREI/AVERØY
onsdag 08. januar 2014, klokken 12:24
Hadde mye å tenke på da jeg dro fra Trondheim i morges, og greide å glemme kabelen i garasjen!

Er det noen som har en kabel å låne bort?
Jeg har tilgang til 400v, så lånet kan potensielt være kortvarig hvis det forefinnes rødt adapter :-).

Edit: Det ordnet seg. Fikk kontakt med en kar på Frei og fikk låne ladekabel til imorgen!!

Stor takk til Muffinman og paalv for hjelpa :-)

Odd Erik
#34
Model S 2013 - 2022 / Alarm - den lager lyd!!
fredag 03. januar 2014, klokken 23:25
Hørte en svak piping da jeg satt på stua og så på tv tidligere i kveld. Var innom soverommet og sjekket om vekkeklokka sto på, før jeg skjønte at det kom utendørs fra. På tunet sto Teslan og "ulte".
Trykket på nøkkelen og det stanset. Det hele gjentok seg to ganger til. Siste gang åpnet jeg og lukket døra og brukte nøkkelen.
Og den gikk av på nytt akkurat nå kl 23 - ikke kjekt i forhold til naboer...

Har snakket med support Norge, som bare kunne hjelpe meg å taue bort bilen. Han foreslo å ringe Nederland, da de kan logge seg på med diagnoseverktøy. Etter en lang samtale med Nederland og sagt tre ganger at jeg ringte fra norge fikk jeg beskjed om at Tesla ikke hadde åpent så sent.
Noen forslag til hva jeg skal gjøre hvis dette fortsetter utover natta? Å koble av 12V i nesa virker sikkert ikke, det er jo eget backupbatteri på alarmen.
#35
Model S 2013 - 2022 / Hardpakke :-)
mandag 23. desember 2013, klokken 13:27
Nissen sendte pakken til meg i posten i år  ;D

Håper alle får en god jul og harde pakker undertreet!!
#36
Model S 2013 - 2022 / Kyst-kjøring og tilgang på "skikkelig" spenning
lørdag 21. desember 2013, klokken 01:25
Har mange, og av og til lange, turer på kysten, og sliter med å få tiden til å rekke for å lade.
Ser fram til å kunne benytte 400V/16A med rød gitzmo, men det er jo ikke så lett å finne slike punkter...

Det jeg ser ofte er imidlertid skikkelig dimensjonerte uttak langs kommersielle kaier og fergekaier. Ser det står stemplet 500V og 80A /125A på disse, men stemmer denne spenningen? Åpnet en strømfordelings-boks på kaia i Kristiansund idag, og da så jeg stikk med 380V/80A stemplet på koblingen. De ulike havnevesen har jo offentlige tariffer og det bør vel kunne gå an å bli enige om å kunne koble på en bil for et par timer like enkelt som en båt (vhf kanal 14  :)).

Noen som vet om dette kan være anvendbart for en tesla med dobbellader ?
#37
Model S 2013 - 2022 / Problemer med klabbing
mandag 09. desember 2013, klokken 08:25
Hadde en rask tur Trondheim-Kristiansund-Trondheim i helga.

Skikkelig dårlig vær med kuling og ubrøytede veier på vei mot Kristiansund på morgenen på lørdag. Og erfarte da at vi Tesla-eiere har en stor utfordring med at snøen klabber på hekken! (Altså bilens hekk og ikke eierens  ;D).
Det er ikke nok varme i lyktene til at snøen smelter, og det er nesten ikke synlig lys gjennom snøen.
Det var bortimot 10 cm med snø på det tykkeste...

Edit: Dette bildet er tatt etter ca 20 mil kontinuerlig kjøring
#38
Model S 2013 - 2022 / Luftempere - nyttig ved lading!!
søndag 01. desember 2013, klokken 21:11
Fikk uventet bruk for muligheten til å løfte bilen på max høyde idag. Var på Dombås, og der var det ikke brøytet ved superladerne (og Dovre var stengt).
Døra subbet akkurat i toppen av snøen da jeg åpnet den :-).
#39
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Sommerdekk - 5000km - slitasje ?
tirsdag 12. november 2013, klokken 08:09
Har kjørt 5062km på sommerdekkene siden 30. august, byttet til vinterdekk i går og det passet jo godt siden man skal rotere dekkene etter 5000km.

Ser at jeg har ca 2mm forskjell på fordekk (ca 8mm) og bakdekk (ca 6mm).
Dette er det samme som kona (primært-hennes jobb-bil  ;)) slet på sommerdekkene på en audi A6 gjennom hele sesongen - da kjørte vi ca 20.000km i året.
På buddyen har jeg kjørt 36000 km og er fortsatt på orginal-dekkene (har piggdekk på vinteren). Der er det ikke merkbar forskjell, jeg roterer riktignok dekkene fra sesong til sesong der.

Kan ikke skylde på kona denne gangen, siden hun har ikke tatt i rattet på Tesla'n disse 5000km. Oppsummert har jeg nok en mer aktiv kjørestil enn jeg hadde intensjon om - høyrefoten lever et eget liv, fornuftigheten når ikke alltid helt ned i tærne  :o. Men i hodet mener jeg jo selv at jeg kjører ganske rolig og pent....

Andre med større differanser som kan få meg til å føle at jeg (dvs. bilen) har normal slitasje eller er under snittet ? Kanskje vi kan ha en avstemming  ???
#40
Har kjørt på de orginalmonterte 19" sommerdekkene noen dager nå. Den siste uka har det vært rimfrost og til tider is på veiene i Trondheim. Lett snøfall i de øvre strøk av byen. Planen er å bytte til vinterdekkene senere idag, men tenkte bare jeg skulle dele mine observarsjoner om at disse dekkene ikke er så verst på dette føret.

Jeg er positivt overrasket over gripeevne både under akselrasjon og nedbremsing. På steder med lite (og kortvarig) snø gjennom vinteren ville jeg ha vurdert å bruke disse hele året.
Passerte 5000 km igår, så det passer jo godt å bytte over til vinterdekkene nå - så får jeg rotert sommer-settet til våren.

Har forøvrig ikke fått testet hvordan automatikken virker i sving i god fart når man slipper gasspedalen og "retard'eren" slår seg på full lading. Skal oppsøke et dertil egnet sted når forholdene ligger tilrette for slik testing 8).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA